Volvo S40 2.0d Startproblemen
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Volvo S40 2.0d Startproblemen
Mijn volvo heeft sinds aanschaf al enkele startproblemen.
Een paar keer na een dergelijke kuur ben ik bij een garagebedrijf geweest, die bij het uitlezen niets konden vinden. Ook op het dash branden geen rare lichtjes.
Het komt er op neer dat als je hem start, dat hij op zo'n 300 toeren draait, rookt als een kettingroker, niet reageert op het gaspedaal, bij uitzetten en herstarten daait hij meetstal weer gewoon en blijft het probleem gewoon weer een tijd weg.
Erg lastig.
Vandaag overviel het mij weer bij de supermarkt, goed, terug naar huis, motor uit en herstarten en exact hetzelfde probleem opnieuw.
ik heb het maar even gefilmt met mijn iPhone. Ook na opnieuw starten weer hetzelfde probleem, de keer daarna starte hij wel zoals het hoort.
Wat is dit?
Film:
http://www.jumptide.nl/downloads/VOLVO.MOV
Een paar keer na een dergelijke kuur ben ik bij een garagebedrijf geweest, die bij het uitlezen niets konden vinden. Ook op het dash branden geen rare lichtjes.
Het komt er op neer dat als je hem start, dat hij op zo'n 300 toeren draait, rookt als een kettingroker, niet reageert op het gaspedaal, bij uitzetten en herstarten daait hij meetstal weer gewoon en blijft het probleem gewoon weer een tijd weg.
Erg lastig.
Vandaag overviel het mij weer bij de supermarkt, goed, terug naar huis, motor uit en herstarten en exact hetzelfde probleem opnieuw.
ik heb het maar even gefilmt met mijn iPhone. Ook na opnieuw starten weer hetzelfde probleem, de keer daarna starte hij wel zoals het hoort.
Wat is dit?
Film:
http://www.jumptide.nl/downloads/VOLVO.MOV
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
misschien na lekkende verstuivers als je de motor uitzet??
altijd na korte stop of ook na een nacht stilstaan??
altijd na korte stop of ook na een nacht stilstaan??
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
meestal na een avond stilstaan
Meestal is het zo dat als hij weer gedraait heeft dat het probleem zich niet weer voor doet die dag. Behalve vandaag.
Zou het ook iets me vocht te maken kunnen hebben? afgelopen avond heeft het best geregend hier, de 3 weken ervoor waren relatief droog en toen dus ook geen enkele keer dit probleem gehad
Meestal is het zo dat als hij weer gedraait heeft dat het probleem zich niet weer voor doet die dag. Behalve vandaag.
Zou het ook iets me vocht te maken kunnen hebben? afgelopen avond heeft het best geregend hier, de 3 weken ervoor waren relatief droog en toen dus ook geen enkele keer dit probleem gehad
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Erg vreemde storing
Loopt ie wel op alle vier cilinders als ie 300rpm draait? Volgens mij niet maar ik kan het niet heel duidelijk horen.

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
vocht lijkt me niet omdat direct na de herstart hij wel goed loopt 
en diesels kunnen wel eens problemen hebben met nalekkende verstuivers, vervolgens komt de diesel op je zuigers te liggen en wil hij vervolgens niet of moeilijk starten wegens teveel brandstof (wat ook die dikke rookwolk produceerd)
en lekkende verstuivers worden ook niet gedetecteerd door de ECU dus geen foutcode's te vinden

en diesels kunnen wel eens problemen hebben met nalekkende verstuivers, vervolgens komt de diesel op je zuigers te liggen en wil hij vervolgens niet of moeilijk starten wegens teveel brandstof (wat ook die dikke rookwolk produceerd)
en lekkende verstuivers worden ook niet gedetecteerd door de ECU dus geen foutcode's te vinden

- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Maar als er diesel op de zuiger ligt dan ontsteekt het nieuwe mengsel wat aangezogen wordt bij de eerst volgende slag wel i.t.t. een benzine auto. Roken doet ie dan wel idd.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
in theorie wel tot het teveel wordt...Niels schreef:Maar als er diesel op de zuiger ligt dan ontsteekt het nieuwe mengsel wat aangezogen wordt bij de eerst volgende slag wel i.t.t. een benzine auto. Roken doet ie dan wel idd.
ik weet het ook niet zeker hoor maar het is een idee om naar (te laten) kijken

ik heb 3 jaar bij een leasemaatschappij op de ROB afdeling gewerkt en dit regelmatig meegemaakt als oorzaak van dergelijke klachten.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Op de ROB kom je genoeg tegen idd. Dan weet ik in vervolg bij wie ik moet zijn als het gaat om zwakke punten van een auto
Lekke verstuivers zijn idd wel veroorzakers van slecht starten maar dat komt denk ik meer vanwege het niet goed meer kunnen inspuiten. Een lekke verstuiver gaat namelijke druppelen bij het inspuiten i.p.v. goed vernevelen wat je eigenlijk graag wilt.
Ik weet niet of een druppelende verstuiver dit resultaat geeft maar het kan. Misschien een idee voor Jelmer om te achterhalen hoe lang gemiddeld de verstuivers meegaan van een 2.0 diesel.

Lekke verstuivers zijn idd wel veroorzakers van slecht starten maar dat komt denk ik meer vanwege het niet goed meer kunnen inspuiten. Een lekke verstuiver gaat namelijke druppelen bij het inspuiten i.p.v. goed vernevelen wat je eigenlijk graag wilt.
Ik weet niet of een druppelende verstuiver dit resultaat geeft maar het kan. Misschien een idee voor Jelmer om te achterhalen hoe lang gemiddeld de verstuivers meegaan van een 2.0 diesel.
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
klinkt een beetje als vervroegings klep op pomp , mits ik het goede type s40 voor me heb , zit er geen dieselspecialist in de buurt ? , of een volvospecialist ? , waar je navraag kunt doen
Arjan
Arjan
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Klinkt bijna zeker als een lekkende verstuiver idd! Alleen lekt hij niet op/in de nozzle maar richting de retour.
Op het moment dat de auto stil staat loopt de diesel weg via de retour, normaal maar gesproken blijft de diesel achter in de rail boven de verstuivers en als je de auto start bouwt hij vrij wel meteen druk op.
er is ongeveer 180 bar druk nodig om goed aan te slaan.
Op het moment dat er een verstuiver lekt via de retour, loopt de brandstof weg uit de rail de brandstof pomp is dus veel langer bezig om de rail te vullen en druk op te bouwen met als gevolg lang door starten!
Dit is vrij een voudig na te kijken door de garage, je kunt de retour opbrengst met speciale meetbekers meten tijdens het starten of lopen van de auto als er een defect is komt dit vrijwel meteen naar boven.
Op het moment dat de auto stil staat loopt de diesel weg via de retour, normaal maar gesproken blijft de diesel achter in de rail boven de verstuivers en als je de auto start bouwt hij vrij wel meteen druk op.
er is ongeveer 180 bar druk nodig om goed aan te slaan.
Op het moment dat er een verstuiver lekt via de retour, loopt de brandstof weg uit de rail de brandstof pomp is dus veel langer bezig om de rail te vullen en druk op te bouwen met als gevolg lang door starten!
Dit is vrij een voudig na te kijken door de garage, je kunt de retour opbrengst met speciale meetbekers meten tijdens het starten of lopen van de auto als er een defect is komt dit vrijwel meteen naar boven.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Goeie info Erwin 

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
thnx idd!
Hij doet het nu ook vaker, eergister bijna bij iedere start, vandaag ook weer...
Ik ga maandag even naar een specialist... , hoop dat dat het probleem is, dit geeft weinig vertrouwen in de wagen.
Hij doet het nu ook vaker, eergister bijna bij iedere start, vandaag ook weer...
Ik ga maandag even naar een specialist... , hoop dat dat het probleem is, dit geeft weinig vertrouwen in de wagen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
inderdaad ook een hele goede optie :!:erwin20vt schreef:Klinkt bijna zeker als een lekkende verstuiver idd! Alleen lekt hij niet op/in de nozzle maar richting de retour.
Op het moment dat de auto stil staat loopt de diesel weg via de retour, normaal maar gesproken blijft de diesel achter in de rail boven de verstuivers en als je de auto start bouwt hij vrij wel meteen druk op.
er is ongeveer 180 bar druk nodig om goed aan te slaan.
Op het moment dat er een verstuiver lekt via de retour, loopt de brandstof weg uit de rail de brandstof pomp is dus veel langer bezig om de rail te vullen en druk op te bouwen met als gevolg lang door starten!
Dit is vrij een voudig na te kijken door de garage, je kunt de retour opbrengst met speciale meetbekers meten tijdens het starten of lopen van de auto als er een defect is komt dit vrijwel meteen naar boven.
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Probleem al gevonden/opgelost?
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Eergister is de wagen voor onderzoek naar mijn dealer geweest.
Helaas konden ze niets vinden, dus de wagen weer opgehaald, afgesproken dat ik de wagen iedere keer als ik daar langs rij even uit zet en herstart (kom er min 3x per week langs).
Goed vandaag na het starten van de wagen bij een klant wederom dit probleem. na een stukje rijden weer naar huis vlak bij de afslag die ik moest hebben om thuis te komen de motor even uit gezet en wederom dit probleem. Ik dacht nou goed, voor de zekerheid maar even langs de dealer. Daar aangekomen, de motor uit en opnieuw starten, en ja hoor! Een stape rook en slecht lopende motor op 300 toeren.
Gelijk iemand erbij gehaald, hij wat prutsen onder de klep, op een gegeven moment viel hij uit, nog maals proberen en wonder boven wonder hij wou niet meer goed draaien :banaan: Dus de monteur maar de schuld gegeven van baldadigheid/vernielzucht
Probleem gevonden cil. 3 draait niet mee, injector stuk of zo. Probleem gevonden dus ze kunnen er mee aan de slag, probleem was dat ik nog naar huis moest en dat de enigste wagen een picanto was.
Ik mezelf opvouwen, stoel eruit trekken op de achterbank liggend naar huis. Goed ben weer thuis gekomen. Hopelijk kunnen ze de wagen deze week repareren. 't komt er weer extra bij. Km's deze week maar met de M draaien 8)
Helaas konden ze niets vinden, dus de wagen weer opgehaald, afgesproken dat ik de wagen iedere keer als ik daar langs rij even uit zet en herstart (kom er min 3x per week langs).
Goed vandaag na het starten van de wagen bij een klant wederom dit probleem. na een stukje rijden weer naar huis vlak bij de afslag die ik moest hebben om thuis te komen de motor even uit gezet en wederom dit probleem. Ik dacht nou goed, voor de zekerheid maar even langs de dealer. Daar aangekomen, de motor uit en opnieuw starten, en ja hoor! Een stape rook en slecht lopende motor op 300 toeren.
Gelijk iemand erbij gehaald, hij wat prutsen onder de klep, op een gegeven moment viel hij uit, nog maals proberen en wonder boven wonder hij wou niet meer goed draaien :banaan: Dus de monteur maar de schuld gegeven van baldadigheid/vernielzucht

Probleem gevonden cil. 3 draait niet mee, injector stuk of zo. Probleem gevonden dus ze kunnen er mee aan de slag, probleem was dat ik nog naar huis moest en dat de enigste wagen een picanto was.
Ik mezelf opvouwen, stoel eruit trekken op de achterbank liggend naar huis. Goed ben weer thuis gekomen. Hopelijk kunnen ze de wagen deze week repareren. 't komt er weer extra bij. Km's deze week maar met de M draaien 8)
- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Lekkere storingen zijn dat altijd ja.. wees blij dat hij het daar inderdaad ook deed, anders kijken ze je helemaal raar aan steeds!
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Deden ze al ja haha, ik had het opgenomen met mijn iphone dus bewijs lol.
Kwam prachtig uit verder! Voor hetzelfde ergens in de rimboe dat hij er compleet mee stopt.
Je kon er ook helemaal niets meer mee op 3 cil. Heb met de 850i wel eens gehad dat 1 bank uit viel, heb toen gewoon 30km door gereden 8) , ding reed gewoon door wel wat minder power maar perfect rijbaar.
Kwam prachtig uit verder! Voor hetzelfde ergens in de rimboe dat hij er compleet mee stopt.
Je kon er ook helemaal niets meer mee op 3 cil. Heb met de 850i wel eens gehad dat 1 bank uit viel, heb toen gewoon 30km door gereden 8) , ding reed gewoon door wel wat minder power maar perfect rijbaar.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
mooi dat het gevonden is
heb je de 850i trouwens weer verkocht?? weet nog dat je hem ging kopen na je 318iS was nog ruim op het bmwclub2003 forum

heb je de 850i trouwens weer verkocht?? weet nog dat je hem ging kopen na je 318iS was nog ruim op het bmwclub2003 forum

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
haha klopt ja die 850i is inmiddels goed 3 jaar weg.
Nu een E39 M5 en deze S40.
Nu een E39 M5 en deze S40.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
oke ja de M5 had ik al vernomen hier, ook een dikke bak 8)Jelmer850i schreef:haha klopt ja die 850i is inmiddels goed 3 jaar weg.
Nu een E39 M5 en deze S40.
gaat dus goed met jumptide


- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
klaag niet maar t kan altijd beter, haat dikke blauwe brieven in de brievenbus :twisted: 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Volvo S40 2.0d Startprolbemen
Jelmer850i schreef:klaag niet maar t kan altijd beter, haat dikke blauwe brieven in de brievenbus :twisted:

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Volvo S40 2.0d Startproblemen
Opgelost, het was de afsluitklep van de luchtinlaat.
Deze bleef hangen waardoor de motor niet genoeg zuurstof kreeg en dus slecht of niet of brak liep.
Veel zoekwerk dus, maar hij doet het weer 8)
Deze bleef hangen waardoor de motor niet genoeg zuurstof kreeg en dus slecht of niet of brak liep.
Veel zoekwerk dus, maar hij doet het weer 8)
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: Volvo S40 2.0d Startproblemen
Heet volgens mij smoorklep, gaan om de haverklap ook stuk bij VAG TDi's dus 
Meestal zit de EGR ook geintegreerd bij die klep, om het nog simpeler (sarcasme.nl) te maken

Meestal zit de EGR ook geintegreerd bij die klep, om het nog simpeler (sarcasme.nl) te maken

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Volvo S40 2.0d Startproblemen
kan best.... , hij start iig weer normaal.
alleen nu een rammel in het dash erbij
Had toch beter een 320d kunnen nemen.
alleen nu een rammel in het dash erbij

Had toch beter een 320d kunnen nemen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast