Drie maten van me zijn erheen, krijg ze niet te pakken omdat het netwerk plat ligt...Negentien doden bij Loveparade Duisburg
DUISBURG - UPDATE Bij de Loveparade in Duisburg zijn zaterdag zeker negentien doden gevallen. Daarnaast vielen er vele gewonden. Onder hen zijn tien zwaargewonden, van wie er nog een aantal wordt gereanimeerd. Dit heeft de Duitse politie laten weten. Er was massale paniek uitgebroken in een tunnel.
De paniek brak uit terwijl de menigte in de voetgangerstunnel stond te wachten op toegang tot het festivalterrein. Er zijn zo'n 1,4 miljoen mensen afgekomen op het grote dansfeest in het Ruhrgebied.
Een verslaggever van Bild ter plaatste zegt zelf al elf doden te hebben geteld. "Ze waren zelfs al met lakens afgedekt, het was schokkend."
Degenen die nog op toegang stonden te wachten, zijn met luidsprekers opgeroepen naar huis te gaan. Volgens de politie moet een crisisstaf nu beslissen of het feest doorgaat.
De snelweg A59 langs het terrein is afgesloten en staat vol ambulances en traumhelikopters.
Voor de ramp repte Bild, de grootste Duitse krant, nog over „de geilste party ter wereld”. De Nederlandse top-dj Tiësto verzorgde een deel van de muzikale omlijsting op het feestterrein op een voormalig spoorwegemplacement. Hij kon gebruikmaken van een geluidsinstallatie met een vermogen van 750.000 watt, volgens Bild de krachtigste die ooit in Europa is gebruikt.
Voor het evenement was een speciale hymne gecomponeerd, The Art of Love (De kunst van de liefde). Verslaggevers van persbureau dpa ter plaatse meldden 'herrie en veel naakte huid'.
Het centraal station van Duisburg moest tijdelijk worden gesloten omdat dronken feestgangers over de rails liepen. De Loveparade is een van de grootste evenementen in het kader van Ruhr.2010: het Ruhrgebied is dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa.
19 doden bij Loveparade Duisburg
- Fernando
19 doden bij Loveparade Duisburg
Laatst gewijzigd door Fernando op 25 jul 2010, 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
- Ravin ///M
- SteV6
Re: 15 doden bij Loveparade Duisburg
Gruwelijk, de kracht van paniek ...
Maar is dit een gratis evenement of betaalde toegang?
Maar is dit een gratis evenement of betaalde toegang?
- dvh
Mooi shit...
Jongen hier in de buurt is destijds ook doodgelopen tijdens een concert van Pearl Jam in Denemarken of dergelijke...
Dat zijn geen leuke dingen.
Jongen hier in de buurt is destijds ook doodgelopen tijdens een concert van Pearl Jam in Denemarken of dergelijke...
- Robertdj
Pearl Jam @ Roskilde dan. Het zou je maar gebeuren, als er paniek uitbreekt en de menigte gaat jouw kant op, je kan een schietgebedje doen en hopen dat het goed komt.dvh schreef:Mooi shit...
- GTRene
Inderdaad scary vertrapt te worden...
gebeurt wel vaker dar waar grote hordes mensen zijn...paniekzaaiers mensen die dan alleen nog denken aan hun eigen lijf en zelfs dan over lijken lopen door hun angst...
hoorde al dat ze het niet zo af durfden te gelasten want dan zou het weer kunnen gebeuren zo spreekt men
afijn, denk toch dat heel wat mensen denken ik heb wel genoeg gezien vandaag...
er waren geloof ik ook heel wat meer bezoekers dan waar op gerekend werd.
gebeurt wel vaker dar waar grote hordes mensen zijn...paniekzaaiers mensen die dan alleen nog denken aan hun eigen lijf en zelfs dan over lijken lopen door hun angst...
hoorde al dat ze het niet zo af durfden te gelasten want dan zou het weer kunnen gebeuren zo spreekt men

afijn, denk toch dat heel wat mensen denken ik heb wel genoeg gezien vandaag...
er waren geloof ik ook heel wat meer bezoekers dan waar op gerekend werd.
- RutgerK
Ik las al ergens dat er problemen (en doden) waren voorzien op een weblog De weblogger refereerde aan chaotische taferelen in andere steden met grote festivals en bredere toegangswegen . 

- Joop
Kreeg het eind van de middag te horen. Best een bizar bericht...
- Niall
Triest bericht
En vorige week was de A40 van duisburg tm Dortmund afgesloten omdat het ruhrgebied de Kulturhaupstad 2010 is. 3 miljoen bezoekers en geen noemenswaardige incidenten, maar daar waren er heel veel in- en uitgangen en nu maar 1 wat eigenlijk ongeloofelijk is voor 1,5 miljoen bezoekers
En vorige week was de A40 van duisburg tm Dortmund afgesloten omdat het ruhrgebied de Kulturhaupstad 2010 is. 3 miljoen bezoekers en geen noemenswaardige incidenten, maar daar waren er heel veel in- en uitgangen en nu maar 1 wat eigenlijk ongeloofelijk is voor 1,5 miljoen bezoekers

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Bizar idd......................een van de redenen dat ik niet snel op dit soort evenementen zal afkomen, ik ben niet zo van de massa bijeenkomsten, maar dit terzijde...........
Gruwelijk, het aantal slachtoffers en gewonden en de traumatische ervaring voor de getuigen..............
Gruwelijk, het aantal slachtoffers en gewonden en de traumatische ervaring voor de getuigen..............
- JeroenB3
Oei, dat is is zuur.
Hele feest verpest ook, voor nu en in de toekomst.
Hoe kan die paniek nou weer ontstaan

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
JeroenB3 schreef:Oei, dat is is zuur.
Massa psychose..................................de massa heeft een geheel eigen dynamiek, daar zijn hele wetenschappelijke betogen en onderzoeken over ge/be-schreven..................................het is net eeen kudde koeien die het op een lopen zet als de schrik (door wat voor reden dan ook, maar zelden een echt gevaarlijke) er in zit (stampede), maar dan is er ook geen houden meer aan..............(overeactie)
- JP
Daar zul je geen 1.4 miljoen mensen voor nodig hebben. Denk dat 1.35miljoen mensen niet eens in de buurt van die desbetreffende tunnel waren ten tijde van die paniek. Blijft zuur, dat wel (understatement)
Dacht wel dat dit evenement de laatste jaren, qua populariteit, tanende was en dan dit jaar 1.4 miljoen mensen.....
Dacht wel dat dit evenement de laatste jaren, qua populariteit, tanende was en dan dit jaar 1.4 miljoen mensen.....

- romo
Met 10 mensen in een te kleine ruimte gaat het ook fout, ook dat is de macht van het getal ...................
5-10-100, het maakt niets uit als er maar ruimte is, is die er niet er raakt er maar 1 in paniek, dan is het hek van de Dam (letterlijk getuige 5 mei)
5-10-100, het maakt niets uit als er maar ruimte is, is die er niet er raakt er maar 1 in paniek, dan is het hek van de Dam (letterlijk getuige 5 mei)
-
Las net ergens een aantal reacties van mensen die er waren en die zeiden wel dat het een on-georganiseerd zooitje was. Erg triest hoor dat zoiets dan gebeurd 
Even YouTube gebruikt, het is ook wel bizar hoor... Dit is toch gewoon TE veel?

Even YouTube gebruikt, het is ook wel bizar hoor... Dit is toch gewoon TE veel?
-
Vind het nogal makkelijk om te roepen dat het een ongeorganiseerd zooitje was.Roy schreef:Las net ergens een aantal reacties van mensen die er waren en die zeiden wel dat het een on-georganiseerd zooitje was.
Je kunt vanalles 'organiseren' bij je feest.. wc's, beveiliging, ehbo, parkeerplekken enz... maar incidenten voorkom je er niet mee. Zeker niet als er 1,5 miljoen mensen op afkomen.
Maargoed mensen willen nou eenmaal iets of iemand de schuld kunnen geven. Terecht als ze grove fouten hebben gemaakt (zou goed kunnen in dit geval, ik weet het niet) maar anders is het gewoon gigantisch misgelopen en klote voor de nabestaanden. Zie ook dodenherdenking, genoeg plek, perfect georganiseerd maar ook daar had het echt mis kunnen gaan.
- GTRene
zo...krijg het al benauwd als je naar dat filmpje kijkt...je wordt gewoon plat gedrukt...als je de benen intrekt wordt je nog gedragen, niks voor mij die drukte, alhoewel sommigen het vanaf een verhoging rustig bekijken, je ziet ook mensen langs pijpen e.d. omhoog klimmen om er maar uit te zijn.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Inmiddels 19 mensen overleden
.

- dvh
bwah, als ik dat filmpje zo zie... man..
Ze moeten mij geld bijgeven om daar rond te 'lopen'..
Wat dat betreft volg ik Romo zijn reply.. Mij zul je bij dit soort evenementen niet zien.
Veel te druk.
Ze moeten mij geld bijgeven om daar rond te 'lopen'..
Wat dat betreft volg ik Romo zijn reply.. Mij zul je bij dit soort evenementen niet zien.
Veel te druk.
- romo
- Thom
Re: 19 doden bij Loveparade Duisburg
19 doden... Anderhalf miljoen mensen, dat is toch ook bijna niet te organiseren?
Gisteravond, op de terugreis van de Ring, kwam ik bij Duisburg een kolonne van zo'n 15 tot 20 wagens met zwaailichten tegen...
Gisteravond, op de terugreis van de Ring, kwam ik bij Duisburg een kolonne van zo'n 15 tot 20 wagens met zwaailichten tegen...
- Downforce Hans
Zoveel mensen en zo weinig doden procentueel gezien, ik vind het nog mee vallen.(al is elke dode er 1 teveel natuurlijk)
Heeft ook weinig met ongeorganisserd te maken.
Ook hoeft er niet eens paniek te zijn.
Er hoeft maar 1 idioot in die massa te lopen die een beetje begint met duwen en trekken en een puinhoop is gegarandeerd.
Ook hoeft er niet eens paniek te zijn.
Er hoeft maar 1 idioot in die massa te lopen die een beetje begint met duwen en trekken en een puinhoop is gegarandeerd.
- WJ
DEN HAAG - Een Nederlandse 22-jarige man is om het leven gekomen bij de paniek die zaterdag uitbrak bij de Loveparade in het Duitse Duisburg.
- Gijzer
Ik ben zelf jarenlang naar de loveparade in Berlijn geweest. Op het hoogtepunt ook 1,4 miljoen mensen.

1 groot feest 0 problemen.
Nu zou ik zeggen zoek de 10 verschillen tussen beide locaties.

Heel erg jammer dit en erg triest voor de nabestaanden.
Dit soort organisaties moeten goed voor het licht gehouden worden. Er moeten schuldigen aan te wijzen zijn.
1 groot feest 0 problemen.
Nu zou ik zeggen zoek de 10 verschillen tussen beide locaties.
Heel erg jammer dit en erg triest voor de nabestaanden.
Dit soort organisaties moeten goed voor het licht gehouden worden. Er moeten schuldigen aan te wijzen zijn.