Boeken over autorijden/ rijtechnieken
-
Boeken over autorijden/ rijtechnieken
Welke boeken zijn een absolute must?
Op 8200 ooit een mooi draadje over geweest, misschien dat we hier ook iets kunnen neerzetten?
N.
Op 8200 ooit een mooi draadje over geweest, misschien dat we hier ook iets kunnen neerzetten?
N.
- Stéphane
Samenvatting van die thread is:
"Going Faster!" van Skip Barber.
"Drive to Win" van Carroll Smith
"The Racing Driver" van Dennis Jenkinson
"The Technique of Motor Racing" van Piero Taruffi
"Speed Secrets" van Ross Bentley
"Speed Secrets 2" van Ross Bentley
"Inner Speed Secrets" van Ross Bentley
"Sports Car and Competition Driving" van Paul Frère
"Principles of Race Driving" van Ayrton Senna
En een quote van Andre, waar ik het ook mee eens ben trouwens. Al lees je duizend boeken als je het niet kunt zul je het nooit onder de knie krijgen:
"Going Faster!" van Skip Barber.
"Drive to Win" van Carroll Smith
"The Racing Driver" van Dennis Jenkinson
"The Technique of Motor Racing" van Piero Taruffi
"Speed Secrets" van Ross Bentley
"Speed Secrets 2" van Ross Bentley
"Inner Speed Secrets" van Ross Bentley
"Sports Car and Competition Driving" van Paul Frère
"Principles of Race Driving" van Ayrton Senna
En een quote van Andre, waar ik het ook mee eens ben trouwens. Al lees je duizend boeken als je het niet kunt zul je het nooit onder de knie krijgen:
Andre schreef:Het racen leer je niet bij de scuderia en ook niet uit boeken. Het zit namelijk voor een groot gedeelte in je genen. En als het in je genen zit kan je jezelf alleen nog iets verbeteren door het veel te doen.
- Peter Tunissen
Jim Clark, Alain Prost en Jackie Stewart hebben ook nog boeken met hun 'racing principles' geschreven, weet alleen de titels zo niet uit mijn hoofd en geen zin om een paar verhuisdozen boeken door te gaan zoeken nu.
Die van Jim Clark heet Jim Clark at the wheel of zoiets.
Toch staan er af en toe best wel handige tips in die boeken, maar uiteindelijk werkt een schriftelijke cursus zwemmen ook niet echt, nee.
Die van Jim Clark heet Jim Clark at the wheel of zoiets.
Toch staan er af en toe best wel handige tips in die boeken, maar uiteindelijk werkt een schriftelijke cursus zwemmen ook niet echt, nee.
- Stéphane
Naar mijn idee helpt het zeker ook wel. Ik heb "The Technique of Motor Racing" van Piero Taruffi een paar keer doorgelezen en dat is echt een interessant boek. Best pittig ook, maar helpt wel voor bepaalde begripsvorming. Moeilijkheid bij dat soort dingen zitten volgens mij de vertaling naar de praktijk.
- frank de jonge
- Bert ///M3
- Dennis Cavallino
Onzin, je moet het combineren. Tijdens cursussen kunnen ze je niet álles leren en ook al zouden ze je alles willen leren dan kun je niet alles in 1 keer in je opnemen. Theorie helpt je om je in de praktijk een betere rijder te maken. Ik heb veel geleerd uit een stel boeken, doordat ik me dan nog bewuster werd van de materie. Helaas zijn er nog geen Nederlandstalige boeken die echt goed zijn.
Wordt aan gewerkt in de vrij uurtjes.
Wordt aan gewerkt in de vrij uurtjes.

- Dennis Cavallino
En een stuk basis talent, en gevoel voor autorijden: op en over de limiet scheelt inderdaad een hele hoop. Sommige coureurs hebben nooit een boek aangeraakt en sturen een heel aardig potje.
Maar ik ben ervan overtuigd dat je middels trainingen/cursussen en een paar goeie boeken die begrijpend te lezen zijn, dat je mensen met weinig talent nog heel ver kunt laten komen. Waar een wil is, is een weg.
Er zijn ook mensen die denken dat ze heel goed zijn, maar die rijden nog geen deuk in een pak boter. Die zijn het lastigste te trainen.
Maar ik ben ervan overtuigd dat je middels trainingen/cursussen en een paar goeie boeken die begrijpend te lezen zijn, dat je mensen met weinig talent nog heel ver kunt laten komen. Waar een wil is, is een weg.
Er zijn ook mensen die denken dat ze heel goed zijn, maar die rijden nog geen deuk in een pak boter. Die zijn het lastigste te trainen.

- Dennis Cavallino
Mijn eigen ervaring is dat ik de boeken beter snapte toen ik zelf meer op circuits had doorgebracht, maar ze me daardoor wel voor extra verbeteringen zorgden. Of voor eens en altijd duidelijk maakten waarom bepaalde dingen zo werken. Dat nam ik vervolgens ook mee in mijn uitleg aan cursisten op de momenten dat ik instructeur was. Die bagage is toch verdomd handig hoor.
- Robertdj
Re: Boeken over autorijden/ rijtechnieken
Even een heel oud topic trappen.
Zijn er nog updates over dit onderwerp? Ben ook geïnteresseerd in boeken over rijvaardigheid in het dagelijkse verkeer. Op PH wordt "Roadcraft" aangeprezen. Verder nog tips?
Zijn er nog updates over dit onderwerp? Ben ook geïnteresseerd in boeken over rijvaardigheid in het dagelijkse verkeer. Op PH wordt "Roadcraft" aangeprezen. Verder nog tips?
-