Individueel Kart Kampioenschap (IKK) - indoorcompetitie

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Ti-Tourist (Erik)

Individueel Kart Kampioenschap (IKK) - indoorcompetitie

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 04 jul 2010, 13:23

Laatst kwam ik tot de ontdekking dat ik inmiddels al meer dan een jaar niet op de Nordschleife heb gereden en dat m'n laatste trackday van nog langer terug was. Begon wat ontwenningsverschijnselen te krijgen. Heb niet zo lang geleden een huis gekocht, dus de meeste pecunia gaan op aan de verbouwing & inrichting. Wilde toch op een of andere manier wat gaan doen. Heb nu iets gevonden dat misschien ook interessant is voor andere DF'ers: Het Individueel Kart Kampioenschap (IKK)

Het is een kampioenschap over 12 wedstrijden in Nederland & Belgie verreden op diverse indoor & outdoorbanen. Een race is verdeeld in drie afzonderlijke heats van ieder 20 minuten. Toewijzing van de karts per heat gaat op loting. Een kwalificatie van 5 minuten zorgt voor de startopstelling van heat 1. De eindstand van heat 1 is bepalend voor de startopstelling van race 2. De uitslagen van heat 1 en 2 opgeteld bepaalt de startopstelling voor heat 3. Iedere race worden punten toegekend, 1 voor de winnaar, 2 voor de tweede etc. Degene met het minst aantal punten opgeteld na drie heats is winnaar van de race.

Men rijdt in twee divisies met promotie & degradatie. Binnen het algemeen klassement is er ook een "zwaargewichtklasse" voor mensen boven de 75 kg. Totaal ca. 30 man per wedstrijd, verdeeld in 2 poules.

Mijn gedachte was: Goedkoop cupracen (maar dan anders). Iedereen heeft gelijkwaardig materiaal & er wordt weinig gesjoemeld met de spullen, zelfs op gewicht wordt (enigszins) gelet, kortom: het komt echt op het rijden aan. Heb het laatste plekje voor de eerstkomende race in Antwerpen kunnen bemachtigen. Volgens mij ben ik hopeloos te langzaam, maar met de tanden in het stuur en het rechterpedaal naar beneden, gaan ik in ieder geval m'n stinkende best doen & een hoop lol proberen te hebben. Als ik maar een beetje sportief kan duelleren en slipstreamen, heb ik een leuke dag gehad. En dat voor een (relatief) schijntje. Wil graag een keer iets meer competitie dan alleen een beetje recreatief rondtoeren

Zal m'n ervaringen & wat foto's hier neerzetten. Er zijn nog plekken vrij in resterende wedstrijden. Misschien zijn er wat DF'ers die hier ook wat in zien. Het is weer eens wat anders.

Niels
Auto: Prius+

Re: Individueel Kart Kampioenschap (IKK) - indoorcompetitie

Bericht door Niels » 04 jul 2010, 17:05

Goedkoop cupracen is altijd goed :wink: Ben wel benieuwd naar de kosten en de banen die aangedaan worden.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 04 jul 2010, 17:21

Niels, kosten zijn 75 euro per race + 25 euro ongevallenverzekering voor het hele seizoen. Banen die aangedaan worden, zijn o.a. de kartbanen van Coronel, Hezemans & Van den Ende (Huizen, Eindhoven & Poeldijk). Dit jaar rijdt men nog in Antwerpen, Eindhoven, Swalmen, Oldenzaal & Middelburg.

Allemaal redelijke uithoeken van het land, maar da's voor mij minder erg dan iedere keer 350 km enkele reis naar de ring af te moeten zakken.

(Kan hier wel een link neerzetten waar alles in staat, maar wilde dat niet doen - DF is nu natuurlijk vooral gericht op het promoten van eigen events. Geheel begrijpelijk verder :wink: )

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 31 aug 2010, 20:31

Bij deze een verslag van m'n deelname aan de outdoor-race in Antwerpen van vorig weekend. De voorbereiding was echt ideaal: Donderdags kreeg ik een mailtje van de organisatie: "O ja, die race is dit weekend!" Zaterdagochtend snel wat spullen bij elkaar geraapt en in de auto gesprongen.

Afijn, ruim zes maanden niet meer in een kart gezeten en dan sta je ineens in simpele overall en werkschoenen tussen een batterij mensen die dit spelletje heel serieus nemen: kartoveralls en bijpassende schoenen, helmen met eigen design, helmcamera's, de hele rataplan. Allemaal mensen die het hele jaar aan dit kampioenschap meedoen, vaak de baan ook kennen, vooraf gaan trainen...... Wist zelf nog niet eens of de bochten naar links of naar rechts gingen.... Slim idee van je om mee te doen............. :hmmm:

Eerst vijf minuten kwalificeren en vervolgens direct de eerste heat. Daar kunnen we heel kort over zijn: Gestart als laatste en ook zo gefinished. Kon na de start nog wel aanhaken, maar na een spin de aansluiting kwijt. Toen maar besloten de tanden in het stuur te zetten en de baan te leren kennen. Het was alleen een graadje of 25 en kreeg het verschrikkelijk warm en werd hondsberoerd. Moest snel naar de pits om even over te geven. Dat was een kart- drift- & trackday first voor me. Normaal nooit last, maar nu zag ik redelijk groen. Knap irritant.

Race twee ging al een stuk beter. Bij de start eentje verschalkt, twee bochten later lagen er twee in de boarding, de bocht daarna pak ik iemand binnendoor en doen we lekker mee. Een flinke beuk van achteren zorgt voor een spin waardoor ik weer laatste lig, maar vijf ronden later is het gat weer dichtgereden en is de top tien in zicht. Vervolgens vergalloppeer ik me bij het aanremmen om iemand in te willen halen (er dicht achter rijden in race-setting is toch wat anders) en sta ik lang vast = einde oefening. Daarna wel weer geprobeerd zoveel mogelijk tempo te maken en tegelijkertijd proberen de rest van m'n ontbijt binnen te houden. Dat laatste ging goed tot de uitloopronde :oops: Bij het stilzetten- warmte & gebrek aan rijwind ging het weer mis.

Voelde er toen weinig voor om er nog een derde heat aan vast te plakken. Al met al niet echt datgene waar ik op hoopte / een behoorlijk valse start, maar wel voor herhaling vatbaar. Als ik iets kan doen aan de hitte (tips anyone?) en wat blauwe plekken kan voorkomen met een beschermer o.i.d wordt het al een stuk prettiger en kan ik wat constanter rijden. Als ik zie in de tweede heat dat ondanks het gebrek aan baankennis, ervaring en de ongemakken ik een tempo rijdt waarbij je met 5 tienden extra ineens aan (de bovenkant van) de middenmoot zit, kan het nog best wat worden.

Ze gaan nog rijden op banen waar ik wel regelmatig kom / kwam, dus eens kijken naar een vrij plekje en zien of ik me kan revancheren. Op zich wel iets waar andere DF'ers zich ook zouden kunnen uitleven en competatief mee zou kunnen doen (gezien mijn :turtle: - gehalte qua talent)

Foto's:

http://www.arkc.nl/ikk/fotoalbum" onclick="window.open(this.href);return false;

Verslag vanuit de organisatie:

http://www.arkc.nl/ikk/verslagen/97-ikk ... -antwerpen" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie