E36 M3 Turbo

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 22 jun 2010, 15:16

De meeste hier kennen me ws wel van de paarse Amerikaanse M3.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had een Vortech V2 Supercharger besteld maar op het laatste moment heb ik deze aankoop afgeblazen omdat ik op bimmerforums.com een heel mooi aanbod zag staan.

De M3 krijgt een turbo :hosanna:

Onderdelen die ik gekocht heb (in feite is het een TRM Stage 1 turbokit):

-SPA 5000 turbo
-SPA turbo manifold
-Tial 38mm Wastegate met 8,7psi spring
-Tial BOV
-42lbs injectors
-Porsche 803 MAF
-Oil feed/return line
-Catch can
-CCV evac valve/kit
-TRM turbo tune
-Southbend stage 5 clutch + LTW flywheel

Vermogen zal rond de 430pk en 600nm liggen bij ~9psi. Dit maakte het ook bij de vorige eigenaar die alles er nog geen 1600km op had. Die 9psi wordt al bij ca 2500rpm bereikt...aan koppel bij lage toeren dus geen gebrek meer :mrgreen:
Dit zal voor een tijdje wel ff ruim voldoende zijn. Ergens in de winter gaat het blok dan uit elkaar om de compressie te verlagen zodat de druk omhoog kan.

De intercooler piping, downpipe en complete 3'' uitlaat ga ik door APE garage laten maken. Zodra het pakket uit USA is gearriveerd maak ik een afspraak.

Verder moeten er nog wat kleine dingen worden gekocht zoals AFR, Boost en Oliedruk meters.

Zodra het pakket binnen is zal ik direct beginnen met de opbouw. Verwacht het begin volgende week te hebben.
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 22 jun 2010, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Tom van H. » 22 jun 2010, 15:23

Erg gaaf! Alleen één vraag, hoelang zou het blok ermee heel blijven? ;)

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Erik dB » 22 jun 2010, 15:24

Het vermogen klinkt goed, maar wat doet dit voor de motorkarakteristiek? Heb je al met iets vergelijkbaars gereden of wordt het een grote gok?

Roman S.
Berichten: 708
Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:47

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Roman S. » 22 jun 2010, 15:25

Wat Tom zegt. Desondanks heel erg stoer :banaan: Succes met de opbouw!

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 22 jun 2010, 15:27

Moet je bimmerforums maar eens voor de gein bezoeken...daar is een M3 Turbo met 400-500pk niet eens meer iets speciaals...zie je er 100'en van :wink: Zijn er meer dan genoeg op dat forum die al meer dan 50k miles met een dergelijke setup rijden zonder problemen. Blokken zijn ijzersterk, de tuning is het belangrijkste en dat zit wel goed bij TRM.
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 22 jun 2010, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 22 jun 2010, 15:29

Erik dB schreef:Het vermogen klinkt goed, maar wat doet dit voor de motorkarakteristiek? Heb je al met iets vergelijkbaars gereden of wordt het een grote gok?
Uiteraard nog niet met iets vergelijksbaars gereden...maar ik ben al meer dan anderhalf jaar aan het lezen en heb waarschijnlijk al meer dan 500 filmpjes gezien met dergelijke setups. De motorkarakteristiek veranderd natuurlijk, maar wel in positieve zin.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Xave30 » 22 jun 2010, 15:31

Change of plans; toch gefeliciteerd!! :df:
Nu even wachten op de goods.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Marc R » 22 jun 2010, 15:35

3.2 liter turbo...daar heb ik ook ervaring mee...hehehe

Gaat wel goed komen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door GTRene » 22 jun 2010, 15:40

leuk, je hebt neem ik aan de USA 3.2 S52 260pk ofzo?
las het inderdaad wel eens (ja lang niet zoveel als jij :mrgreen: ) bv bij een USA M coupe S52 die kreeg dan iets van 450pk of iets van die strekking...very vlotjes dus :beer:

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 22 jun 2010, 15:40

Vast wel Marc :D

Jij had een R32 Turbo toch? Wat gaf die voor vermogen bij hoeveel druk?

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 22 jun 2010, 15:42

GTRene schreef:leuk, je hebt neem ik aan de USA 3.2 S52 260pk ofzo?
las het inderdaad wel eens (ja lang niet zoveel als jij :mrgreen: ) bv bij een USA M coupe S52 die kreeg dan iets van 450pk of iets van die strekking...very vlotjes dus :beer:
Is een S50 met standaard 240pk. Is gewoon veel te weinig vermogen voor deze auto en begon na bijna 3 jaar toch wel te vervelen. Met ca 430pk/600nm kan ik waarschijnlijk een beetje beter mee met de grote jongens...dat wilde tot nu nog niet echt lukken :hammer:

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Adje ///M3 » 22 jun 2010, 15:55

Volgens mij wordt het volgend jaar erg onrustig hier in de omgeving :mrgreen:
Suc6 met de ombouw!

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Tom van H. » 22 jun 2010, 16:13

1995 M3 schreef:Moet je bimmerforums maar eens voor de gein bezoeken...daar is een M3 Turbo met 400-500pk niet eens meer iets speciaals...zie je er 100'en van :wink: Zijn er meer dan genoeg op dat forum die al meer dan 50k miles met een dergelijke setup rijden zonder problemen. Blokken zijn ijzersterk, de tuning is het belangrijkste en dat zit wel goed bij TRM.
Klinkt goed, betekent dit dat de US blokken beter bestand zijn tegen hoge vermogens dan de EU blokken?(waarvan ik vernomen heb dat 360pk ongeveer de max is qua heelblijven zonder interne aanpassingen)
Zou me hier opzich wel iets bij voor kunnen stellen, de US 3liter is een afgeleide van het 328i-blok toch?

Roman S.
Berichten: 708
Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:47

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Roman S. » 22 jun 2010, 16:14

Volgens mij is de compressie van de US-blokken veel geschikter dan de EU-blokken hiervoor.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 22 jun 2010, 16:25

Klopt...compressie van US modellen is lager en dus geschikter (10.5:1 tegevenover 10.8:1 voor de Euro 3.0).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Bert ///M3 » 22 jun 2010, 16:48

Tom van H. schreef:
1995 M3 schreef:Moet je bimmerforums maar eens voor de gein bezoeken...daar is een M3 Turbo met 400-500pk niet eens meer iets speciaals...zie je er 100'en van :wink: Zijn er meer dan genoeg op dat forum die al meer dan 50k miles met een dergelijke setup rijden zonder problemen. Blokken zijn ijzersterk, de tuning is het belangrijkste en dat zit wel goed bij TRM.
Klinkt goed, betekent dit dat de US blokken beter bestand zijn tegen hoge vermogens dan de EU blokken?(waarvan ik vernomen heb dat 360pk ongeveer de max is qua heelblijven zonder interne aanpassingen)
Zou me hier opzich wel iets bij voor kunnen stellen, de US 3liter is een afgeleide van het 328i-blok toch?
360 PK voor EU motoren is meer een limiet die geld voor atmosferische toepassingen volgens mij. Je moet daarboven namelijk zoveel toeren gaan draaien dat je drijfstangen, kleppentrein etc dat niet trekken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door GTRene » 22 jun 2010, 19:21

1995 M3 schreef:
GTRene schreef:leuk, je hebt neem ik aan de USA 3.2 S52 260pk ofzo?
las het inderdaad wel eens (ja lang niet zoveel als jij :mrgreen: ) bv bij een USA M coupe S52 die kreeg dan iets van 450pk of iets van die strekking...very vlotjes dus :beer:
Is een S50 met standaard 240pk. Is gewoon veel te weinig vermogen voor deze auto en begon na bijna 3 jaar toch wel te vervelen. Met ca 430pk/600nm kan ik waarschijnlijk een beetje beter mee met de grote jongens...dat wilde tot nu nog niet echt lukken :hammer:
owja 240pk :D maar tis wel een S52 dan of volledig S52B32 genaamd...zal eens ff zoeken :hmmm:

ah kijk hier staat het wel wat uitgebreider, based on the M52 vandaar S52 hm, lijkt wel op M62 en S62 :wink:
S52B32
This engine was sold only in the USA and Canada and is closely based on the iron-block USA-spec M52 engine. It differs in having an 86.4mm bore and an 89.6mm stroke for a displacement of approximately 3.2 litres. It shares very few components with the European S50. The S52 is essentially a large displacement M52 with minor upgrades to increase performance. It uses a regular M52 head with the same stepped VANOS system (on the intake cam only) but uses more aggressive cams. The intake manifold and throttle body is from the M52B28. The exhaust manifolds are the same between M52 and S52 but the S52 uses special muffler designed by Boyesen that is less restrictive. Even the connecting rods are exactly the same 135 mm units used in the M52B28. The lubrication system on the S52 is optimized for greater flow. Engine management is handled by the same Siemens system as the M52 but is tuned to the larger displacement and slightly more performance biased.

Physically, there are very few external characteristics that distinguish the S52 from its M52 brother. The "M-Power" valve cover is the easiest to spot although it must be noted that S52 and M52 valve covers are easily interchangeable. A more subtle difference is the oil filter housing. While the M52 uses a threaded black plastic cover on its filter, the S52 uses an aluminum cover held in place by a bolt. This is the same housing as was used on the 1991-1995 M50 series engines. As such, the S52 uses M50-style filter cartridges instead of the M52 style. Power from the S52B32US is officially quoted at 240 HP but many feel that this figure is understated. Maximum permissible engine speed varies from 6500 rpm to 6800 rpm to allow a margin of safety for the hydraulic lifters and the rest of the valve-train, although the engine can safely rev to 7000 rpm.

Applications:

1996-1999 US-spec E36 M3
1996-2000 US-spec E36/7/8 M Roadster/M Coupe

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Joy » 22 jun 2010, 19:38

Tom van H. schreef:
1995 M3 schreef:Moet je bimmerforums maar eens voor de gein bezoeken...daar is een M3 Turbo met 400-500pk niet eens meer iets speciaals...zie je er 100'en van :wink: Zijn er meer dan genoeg op dat forum die al meer dan 50k miles met een dergelijke setup rijden zonder problemen. Blokken zijn ijzersterk, de tuning is het belangrijkste en dat zit wel goed bij TRM.
Klinkt goed, betekent dit dat de US blokken beter bestand zijn tegen hoge vermogens dan de EU blokken?(waarvan ik vernomen heb dat 360pk ongeveer de max is qua heelblijven zonder interne aanpassingen)
Zou me hier opzich wel iets bij voor kunnen stellen, de US 3liter is een afgeleide van het 328i-blok toch?
Met de Europese S50B30 kun je bijvoorbeeld de supercharger set van RMS gebruiken. Deze geeft 8.5 PSI laaddruk (0,58 bar), wat nog aan de milde kant is. Voordeel van deze supercharger is dat ie het originele karakter van de motor volgt. Dus geen lompe hoeveelheden koppel onderin het toerengebied wat slopend is voor het onderblok.

Afbeelding

RMS Supercharger S50B30

Ik ben benieuwd hoe het aanvoelt in een US M3. Zal nog wat meer op koppel rijden dan de Europese variant.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door frank de jonge » 22 jun 2010, 21:34

US 3.0 is afgeleid van de M50 2.5 motor. Is opgeboord tot 3liter en andere nokkenassen en vast nog wel een paar kleine dingetjes.

Gebruikersavatar
Lee M3
Berichten: 358
Lid geworden op: 11 mar 2008, 22:50
Locatie: Den Haag

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Lee M3 » 22 jun 2010, 22:32

Bert ///M3 schreef:360 PK voor EU motoren is meer een limiet die geld voor atmosferische toepassingen volgens mij. Je moet daarboven namelijk zoveel toeren gaan draaien dat je drijfstangen, kleppentrein etc dat niet trekken.
Hoe zit dat dan met de EU 3.2 blokken?

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 22 jun 2010, 23:33

Joy schreef:Dus geen lompe hoeveelheden koppel onderin het toerengebied wat slopend is voor het onderblok.
Die grafiek wat jij laat zien zit bij 3000rpm ook al over de 400nm (aangezien het tq op de wielen is gemeten). Zoveel verschilt dat dus niet met de turbokit. Snap verder ook niet hoezo het slopend zou zijn voor je onderblok. Of je nu +500nm hebt bij 2500rpm of bij 4000rpm...maakt echt geen verschil voor het onderblok. Daarbij volg ik al meer dan een jaar veel projecten op vooral bf.com en ik heb nog geen een blok gezien dat kapot is gelopen. De meeste van die jongens rijden al jaren met hun turbo setup..waarbij ze ook nog vaker aan trackdays meedoen. Zolang de tuning goedzit en je niet te gek gaat doen met de druk zal het allemaal heel blijven, daar ben ik nu wel van overtuigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Bert ///M3 » 23 jun 2010, 09:16

Lee M3 schreef:
Bert ///M3 schreef:360 PK voor EU motoren is meer een limiet die geld voor atmosferische toepassingen volgens mij. Je moet daarboven namelijk zoveel toeren gaan draaien dat je drijfstangen, kleppentrein etc dat niet trekken.
Hoe zit dat dan met de EU 3.2 blokken?
Ongeveer zelfde, die zijn van zichzelf aardig maxed out qua drijfstangen enz.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door 1995 M3 » 23 jun 2010, 17:42

Weet er toevallig iemand een heel goede spuiter in Roermond of omgeving??

Tijdje terug heeft een vogel een flinke hoop gekakt op mijn motorkap en dat is er helaas ingevreten. Met polijsten zal het er niet meer uitgaan vrees ik.

Omgeving Eindhoven kan trouwens ook nog wel aangezien ik daar vaak ben. Zwart of wit maakt niet uit :wink:

Tom Verhaaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 aug 2007, 19:12
Locatie: Groningen

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Tom Verhaaf » 23 jun 2010, 18:01

1995 M3 schreef:Weet er toevallig iemand een heel goede spuiter in Roermond of omgeving??

Tijdje terug heeft een vogel een flinke hoop gekakt op mijn motorkap en dat is er helaas ingevreten. Met polijsten zal het er niet meer uitgaan vrees ik.

Omgeving Eindhoven kan trouwens ook nog wel aangezien ik daar vaak ben. Zwart of wit maakt niet uit :wink:
Ik zou gewoon paars doen. :wink:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: E36 M3 Turbo

Bericht door Erik K. » 23 jun 2010, 18:10

1995 M3 schreef:
Joy schreef:Dus geen lompe hoeveelheden koppel onderin het toerengebied wat slopend is voor het onderblok.
Die grafiek wat jij laat zien zit bij 3000rpm ook al over de 400nm (aangezien het tq op de wielen is gemeten). Zoveel verschilt dat dus niet met de turbokit. Snap verder ook niet hoezo het slopend zou zijn voor je onderblok. Of je nu +500nm hebt bij 2500rpm of bij 4000rpm...maakt echt geen verschil voor het onderblok. Daarbij volg ik al meer dan een jaar veel projecten op vooral bf.com en ik heb nog geen een blok gezien dat kapot is gelopen. De meeste van die jongens rijden al jaren met hun turbo setup..waarbij ze ook nog vaker aan trackdays meedoen. Zolang de tuning goedzit en je niet te gek gaat doen met de druk zal het allemaal heel blijven, daar ben ik nu wel van overtuigd.
Veel koppel onderin(gebruiken onder vollast) is eerder slecht voor je versnellingsbak dan voor je motor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Arstey, Bokkepoot, Godspeed en 2 gasten