Na velen jaren het er over gehad te hebben met de groep om een touringcar te kopen en deze om te bouwen tot team bus zodat we alles makkelijk mee kunnen nemen en nooit ergens op mis pakken op een event. Dus hebben we vorig jaar de zomer de knoop doorgehakt en de stoute schoenen aangetrokken.
Na lang zoeken bleek de beste keuze een touringcar met middenmotor en een zelfdragend chassis.
We hebben een Volvo B10M gekocht uit 1984 (oldtimer) met 1.2 miljoen Km op de teller. Dit was een touringcar van de Firma Dortmans.
De touringcar bij aanschaf
Zitplaatsen genoeg
Vorige zomer zijn we begonnen met het interieur te wijzigen zodat het geen touringcar meer op papier was maar een camper. Hiervoor moest er een bed, zitgedeelte en een gasstel in de bus komen.
Dus zijn begonnen met een wand te plaatsen achter de zitplaatsen voor in de bus. Voor zijn dus nog steeds 8 zitplaatsen aanwezig. Daarna zijn we begonnen met een keukenblok te plaatsen tussen de wand en de wc in. Toen deze gereed was de rest van het interieur eruit zodat er een tafel, een bank en een bed in kon komen.
Hiermee zijn we naar de RDW keuring gereden zodat de kenteken papieren veranderd werden.
Eenmaal een camper zijn we begonnen met verder met strippen, want verder zijn de plannen om er ook een auto in te zetten en dit uit te breiden naar 2 auto’s boven elkaar in de bus en een 3de auto achter de JTbus op een trailer.
Eenmaal alles aan het weg slijpen kwamen vele plekken tegen die we liever kwijt als rijk waren. Dus vele delen opnieuw gemaakt. Waaronder de wielbakken achter en nu geheel van RVS. Tevens rijplaten op een zeer stevige constructie waar de auto op kan komen te staan. Maar om een auto erin te krijgen moet die ook naar binnen kunnen. We hebben de gehele achterkant los geboord en op een scharnierend frame gemonteerd.
Ook vonden we de logo en de kleur van de bus niet geheel onze smaak en hebben we de buitenkant opgeknapt en compleet overgespoten in onze QM1 huiskleur. Toen we toch met de achterkant bezig waren hebben we deze ook voorzien van nieuwe led achterlichten. Momenteel moet de voorkant nog aangepakt worden.
We hebben nog vele plannen voor de JTbus waaronder het volgende lijstje:
De voorkant netjes maken en wit spuiten
Alle ramen blinderen en de buitenkant voorzien van stickers.
De gehele binnenkant netjes afwerken.
De hef-installatie maken voor een tweede auto in de JTbus
Een klein tentje over de gehele lengte en 6 meter diep
Heel veel plezier hebben
Volgende week posten we betere foto's van de JTBus, want dan gaan we voor het eerst met de JTbus op stap en wel naar Spa-Francorchamps voor een circuit dag.
Jeroentje.nl team