bron: http://www.insidegamer.nl/xbox360/callo ... sies/30097Call of Duty: Black Ops
Impressie | 17 mei 2010 - De Tweede Wereldoorlog is blijkbaar niet interessant genoeg meer voor spelontwikkelaars. Medal of Honor is al van setting veranderd en ook Call of Duty heeft met de Modern Warfare-delen een andere kant gekozen. Maar tot nu toe nam Treyarch de Call of Duty-serie uit handen van Infinity Ward en werd er gewoon weer een lekkere, traditionele nazishooter uitgebracht. Tot nu dan...
Want ook Treyarch is het blijkbaar zat. Met Call of Duty: Black Ops gaan we namelijk naar de Koude Oorlog. Uit de recente trailer blijkt dat de game zich vermoedelijk afspeelt rond 1974, als de Amerikanen en Russen elkaar constant afbluffen met wapen- en ruimtetechnologie. Ondanks dat het aan de oppervlakte niet rechttoe, rechtaan knokken was, weet niemand wat er zich achter de schermen precies afspeelde. Dat is waar Black Ops over gaat. Je neemt de controle over een soldaat die onderdeel is van de Military Assistance Command Vietnam - Studies and Operations Group (MACV-SOG). Deze eenheid bestaat eigenlijk een clubje kerels die door middel van onconventionele oorlogsvoering angst en verwarring proberen te zaaien bij de tegenstander. Deze eenheid was behoorlijk berucht tijdens de Vietnam-oorlog (zie kader).
MACV-SOG
Zo heel veel is er niet bekend over deze eenheid, maar dat ze serieuze jongens waren, dat weten we wel. De groep was onder andere betrokken bij het “Gulf of Tonkin Incident” dat de Amerikanen gebruikten als excuus om Noord-Vietnam binnen te vallen. De officiële missie van de groep is om onrust te zaaien, politieke kopstukken gevangen te nemen, psychologische druk uit te oefenen en informatie te verzamelen. Die moet je niet in je land hebben dus.
Over de plot weten we niet al te veel, maar het is duidelijk dat Treyarch een fictief scenario gebruikt in tegenstelling tot hun vorige games. Desondanks werk je natuurlijk alle bekende locaties uit die tijd af, van Vietnam tot de Russische bergen. Ook mag je als speler op een gegeven moment plaatsnemen in de SR-71, oftewel de Blackbird, en vanuit de Amerikaanse pers horen we al veel postieve geluiden over deze missie. Zo ziet het er niet alleen fantastisch uit, maar is het ook nog eens behoorlijk intens als je vanuit dit vliegende fort troepen op de grond moet aansturen. Ook is er een moment waar je controle neemt over een volledig zelf bestuurbare helikopter.
Een andere missie die je voor je kiezen krijgt, speelt zich af bij de Huong-rivier in Noord-Vietnam. Alleen gewapend met een mes, zwemmend door het water, moet je tegenstanders ontwijken en af en toe een keeltje doorsnijden. Stealth is sowieso een veel groter onderdeel van de game als we de jongens en meisjes bij Treyarch moeten geloven. Maar dan vragen wij ons af wat Black Ops nu precies voor spel is. Is het meer als Infinity Wards Modern Warfare of meer als zijn WW2-voorgangers? Volgens Treyarch zelf valt Black Ops tussen Call of Duty 2 en Call of Duty 4. Een stuk duisterder dus, en als je de teaser-trailer goed observeert zie je een paar vliegende ledematen, iets dat we nog niet vaak hebben gezien in een Call of Duty. Treyarch beschouwt Black Ops als “3 games in 1”, met een singleplayer, een co-op en een multiplayer. Vooral de coöperatieve spelmodus, waarin je met vier spelers aan de slag kunt, lijkt iets waarmee Treyarch veel zieltjes wil gaan veroveren.
SR71-Blackbird
Op het gebied van multiplayer heeft Call of Duty natuurlijk een naam hoog te houden. Zo zitten er weer voertuigen in de game, maar volgens de ontwikkelaar is het niet zoals we ze herinneren uit Call of Duty: World at War. Maar goed ook, want op die multiplayer was nog wel het een ander op aan te merken. De makers zijn bij Black Ops al heel vroeg begonnen met het ontwikkelen van spelmappen. Sterker nog, singleplayerlevels schijnen gebaseerd te zijn op bepaalde multiplayerlevels. Wederom is je personage weer helemaal naar eigen smaak aan te passen via de “Create a Class”-optie, ditmaal met een boel nieuwe wapens met onder andere een kruisboog.
We zijn tevreden over het feit dat Treyarch eindelijk zijn eigen kant op is gegaan, een eigen scenario heeft gekozen en in principe dus een hele nieuwe game ontwikkelt. De vorige Call of Duty-games van de ontwikkelaar, waren vooral gebaseerd op Infinity Wards magische Call of Duty 2, maar nu lijkt daar eindelijk verandering in te komen. De vraag is alleen hoe creatief ze bij Treyarch zijn om met dit project gamers te verrassen.
Call of Duty: Black Ops (Treyarch)
-
Call of Duty: Black Ops (Treyarch)
Na de bestseller van Infinity Wards, is het weer tijd voor Treyarch om een opvolgende CoD te maken... World at War was wel leuk... en mw2 is heel erg leuk omte spelen (ondanks een hoop frustraties soms)... Maar dit gaat ook wel ERG gaaf worden!
-
Re: Call of Duty: Black Ops (Treyarch)
Ik speel MW2 al grijs... ben erg benieuwd naar de opvolger 

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Laat maar komen hoor. Hoe frustrerend MW2 op sommige momenten ook is ik speel het toch elke week wel een paar uurtjes 

-
kan mij niet snel genoeg november zijn, ben een beetje uit geschoten op mw2.
-
Ik vind de Call of Duty serie erg vet maar ik speel het vooral voor de single player. Online is gewoon te moeilijk met al die gasten die er teveel tijd aan besteden. Vond bij MW2 dat je alleen wel erg snel door de single player heen bent.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Gewoon Bad Company 2 spelen lui, dat is pas een mannengame!

-
die heb ik hier liggen, maar dat is het echt niet voor mij ... 

- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Moet je ook niet op de console spelen ouwe, gewoon op de pc 

-
releasedatum bekend, 9 november in Nederland.... Heerlijk!
word ook wel wat tijd voor iets anders na 7x prestige bij MW2

-
Ook begin november... net als GT5.
Nouja dan kan ik deze uit de budgetbak halen
Nouja dan kan ik deze uit de budgetbak halen

-
haha vorige jaar hetzelfde probleem met MW2 en Forza3....
Ze komen er gewoon allebij (eerst nog ps3 scoren voor gt5) :banaan:
Ze komen er gewoon allebij (eerst nog ps3 scoren voor gt5) :banaan:
- Oof
- Auto: M2 Competition H6
Gast 7 keer prestige? Damn dat is wel heel erg veel spelen.Metchu schreef:releasedatum bekend, 9 november in Nederland.... Heerlijk!
- Mike S.
- Auto: M135i
Oof schreef:Gast 7 keer prestige? Damn dat is wel heel erg veel spelen.Metchu schreef:releasedatum bekend, 9 november in Nederland.... Heerlijk!
En iedereen het maar raar vinden dat die al die dvd´s van zandvoort e.d. niet af krijgt.
Ik weet wel hoe dat komt hoor

- dvh
Ik heb gisteren MF2 geleent van mn buurman.
Erg gaaf, ben de solocampange aan het doen, ben nu op het stuk dat ik gefaalt heb een submarien te slopen, en deze een of andere kernraket op Amerika afgeschoten heeft. Flinke bende dus, en daar ga ik vanavond mee verder
Erg gaaf, ben de solocampange aan het doen, ben nu op het stuk dat ik gefaalt heb een submarien te slopen, en deze een of andere kernraket op Amerika afgeschoten heeft. Flinke bende dus, en daar ga ik vanavond mee verder

-
Mike Spanjersbergh schreef:Oof schreef:Gast 7 keer prestige? Damn dat is wel heel erg veel spelen.Metchu schreef:releasedatum bekend, 9 november in Nederland.... Heerlijk!
En iedereen het maar raar vinden dat die al die dvd´s van zandvoort e.d. niet af krijgt.
Ik weet wel hoe dat komt hoor
zegt de man die al 8x prestige is en al bijna 4 maanden de xbox niet heeft aangeraakt

maar idd, das best wel wat spelen ja...

- Mike S.
- Auto: M135i
Al 4 maanden niet aangeraakt idd
En heb ook nog heel wat weken thuis gezeten begin dit jaar met een ingeklapte long... dat verklaard die 8e prestige

En heb ook nog heel wat weken thuis gezeten begin dit jaar met een ingeklapte long... dat verklaard die 8e prestige

- ADV
als je in die maanden nou pes had gespeeld dan hadden we tenminste gewonnen in deventer..
-
is besteld,voor mij dus weer lange avonden
blijf het leuk vinden die modern warfare serie en deze opvolger is zeker de moeite waard.
vond nog een leuk filmpje,alleen hiervoor zou ik hem alleen al willen spelen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kg_8mPol ... re=popular[/youtube]

blijf het leuk vinden die modern warfare serie en deze opvolger is zeker de moeite waard.
vond nog een leuk filmpje,alleen hiervoor zou ik hem alleen al willen spelen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kg_8mPol ... re=popular[/youtube]
-
fucking VET!
-
Ik volg al het game nieuws niet zo, maar is dit nu de opvolger van MW2?
Zo ja, dan is het wel vlug. MW2 is nog geen jaar op de markt en ik speel het nog erg regelmatig.
Maar ik laat deze lekker liggen, want zodra ik GT5 heb speel ik CoD toch niet meer
Zo ja, dan is het wel vlug. MW2 is nog geen jaar op de markt en ik speel het nog erg regelmatig.
Maar ik laat deze lekker liggen, want zodra ik GT5 heb speel ik CoD toch niet meer

-
nee dit is het vervolg in de Call of Duty serie en het vervolg op World at War (COD 5). Treyarch is een ander bedrijf, die ook WaW heeft gemaakt. Infinity ward is van de modern warfare serie... Maar het is in die zin wel een opvolger dat het in de CoD serie is...
-
Dit gaat mooi worden hé 8)
-
Ah op die manier!Metchu schreef:nee dit is het vervolg in de Call of Duty serie en het vervolg op World at War (COD 5). Treyarch is een ander bedrijf, die ook WaW heeft gemaakt. Infinity ward is van de modern warfare serie... Maar het is in die zin wel een opvolger dat het in de CoD serie is...

Moet zeggen, dat als ik het filmpje kijk het toch wel erg begint te kriebelen. De singleplayer missies zijn altijd zo moddervet bij CoD, die speel je in een dag uit als het moet

-
Hmm ik moet nog ff kijken.. binnenkort komt Medal of Honor ook uit toch? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Denk dat het één van de twee gaat worden en ik neig momenteel iets meer naar MoH. Vroeger veel MoH Allied Assault gedaan, die was echt top.
Ik ben alleen wel een singleplayer persoon, weet niet welke ik dan moet hebben? Vond bijv. de singleplayer van MW1 en MW2 beter dan die laatste Battlefield...
Ik ben alleen wel een singleplayer persoon, weet niet welke ik dan moet hebben? Vond bijv. de singleplayer van MW1 en MW2 beter dan die laatste Battlefield...
- dvh
Ik vind de singelplayer van BC2 wat matig vergeleken met MW2.
Binnenkort maar eens een wifikit halen voor de xbox en de multiplayermode eens uitvoerig testen
Binnenkort maar eens een wifikit halen voor de xbox en de multiplayermode eens uitvoerig testen