Ik heb men bestelde top-lager (strut mount) al binnen, andere als boven vermeld en in NL besteld :banaan: via Offenga die subdealer van dat merk is

en volgende dag al thuis
dus dat linkje/adresje maar bewaren, hebben een leuk/handig bestel systeem voor BMW delen, en er komt ook nog een Z3 deel
ben voor het normale model gegaan, maar dan versterkt van Meyle, die maken mooie spul wat net een stukkie sterker is.
Meyle HD, ik had wat foto's e.d. gezien en dacht, dat wil ik hebben, en betaalbare prijs.
Ik had er de standaard op zitten, en leken nog goed, echter Links achter kraakte bij optrekken, en als ik (na eerst veel bekleding weg te halen

kom je lastig bij zeg

) de veren indruk (voor zover mogelijk stond op het stugste) dan bewoon links ook meer dan rechts.
Heb toen alles los lag meteen een tunneltje gemaakt (schuim) en een gat rond 25 geboord in de bekleding boven de stelmogelijkheid( van stugger/zachter), zodat je er in het vervolg ook bij kan zonder al die bekleding en sound/schuim weer eraf te slopen.
maja nu moest het top-lager en pakking toch vervangen worden dus veel weg halen.
was wel een mooi klusje, de schokdempers zijn schijnbaar nog steeds goed
zagen er als nieuw uit en geen olie lek ofzo, echt als nieuw toen ik die plastic kap eraf haalde
vorige keer de dempers in stugste stand gedaan dus echt vol...maar das dus helemaal niet goed las ik later

hij mag schijnbaar niet op het alleruiterste staan, je moet hem minimaal iets terug zetten, nu eenhalve slag terug gezet
Ik heb ook meteen versterkings platen er bij besteld maar die heb ik nog niet binnen en monteer ik later, kan ik makkelijk bij nog sinds ik de bekleding nog niet terug gezet heb
voor de rest ist weer klaar met de schokdempers achter, voor zover ik kan horen (nog niet gereden) is die nare kraak weg als ik hem zo hard indruk...en dar rubber beweegt ook niet meer zo :banaan:
bij nadere bestudering van de oude top-lagers bleken bijde niet fris meer, de bovenkant ijzer/rubber bij het hart laat dan wat los en glimd wat aan bovenkant, net of daar vettigheid zit, bovendien als je er met een sleutel op tikte (als ie nog op de auto zit) maakte die slechte linker veel meer geluid qua doorklinken zeg maar.
het gekke is die versterkingsplaat wat bovenop kan als extra versteviging zit niet op een M coupe, ik had wel het nummer maar zitten schijnbaar wel op de Z3 roadster e.d. bij een coupe ist een optie zeg maar.
afijn ik heb toch alles los liggen dus komt er ook zo'n plaat bij op, baat het niet, het schaad ook niet
Kwam nog meer zaken tegen waarvan ik dacht

en dus ook maar mee aan het werk gegaan en wat zaken besteld bij de dealer, o.a. ook 2 nwe achterklep dempers/drukveren.
in 1 zat aardig wat speling in de cilinder dat maakte een rammel geluid

werkte verder nog wel, maar dacht daar gooi ik dan meteen 2 nieuwe op, dus maar erbij besteld