Pfff dat rijdt dus erg goed zo'n 130i. Je merkt dat er een sportief onderstel (M-sport) onderzit maar opzich vind ik het heel relaxed en comfortabel vertoeven. Het dikke M-stuurtje is echt helemaal super en ook de M-sportstoelen met verstelbare breedte omklemmen je fantastisch. 6-cylinder is heerlijk soepel en nodig niet echt uit tot direct planken. Rustig wegrijden, rustig schakelen bij 2500-3000rpm, desnoods versnelling overschakelen, 100 in zes. King of the road gevoel.
Keertje wat dieper het gaspendaal intrappen geeft direct een mooie geleidelijke trekkracht vergezelt met een heerlijke 6-cylinder roffel. Dan een keer volle pollen. Dan mis ik voor het gevoel toch wat explosiviteit. Yep het is snel, ja het maakt een mooi sportief geluid, yes het wil graag toeren draaien maar het is zooooo clean, zoooo netjes.
Dus vervolgens maar eens in de e46 M3 gestapt voor het vergelijk. Direct erna. Auto gestart en jezus wat loopt dat k*t zeg koud (auto heeft zo'n 2 weken stilgestaan). Even rustig op laten warmen maar ondertussen had ik zo iets van hmmm dit is echt minder comfortabel, veel rauwer, etc. De ///M3 moest inkomen en ik ook even. Weer even wennen aan die typische "klunk" bij het schakelen, etc.
Ondertussen werd de M3 warmer en ging netter lopen. Sport-button aan. Tsja dan merk je toch wel dat het een heftigere auto is. Reageert sneller op het gas, harder onderstel, stugger maar korter schakelen, etc. Eigenlijk in vergelijk met de 130i als daily minder geschikt.
Maar dan een keer vol gas doorhalen van laag in toeren in 2 naar 8000rpm. Heerlijk, wat een beleving, drama en explosiviteit. Laag in toeren gaat ie "raspen", boven de 4500-5000rpm schreeuwt het explosief naar z'n redline toe. Yep dat is beleving, dat is gevoel. Iets wat de 130i duidelijk minder heeft.
Maar heeft ook duidelijk een keerzijde. Als daily is de M3 minder geschikt, minder comfortabel, harder, veel meer uitdagender om te trappen terwijl de 130i juist veel meer rust geeft en juist neigt tot een rustigere rijstijl.
Vreemd eigenlijk want als ik uit de BoxsterS of EVO stap en met de M3 ga rijden vind ik dat nou juist een heerlijke comfi/daily auto...
Maar goed eindconclusie:
- daily -> 130i
- comfort -> 130i
- sturen -> 130i
- remmen -> 130i
- beleving / doorhalen -> M3
Mark.
(die nu denk dat de M3 overbodig is geworden als reisauto en zich af vraagt wat ie bij de Beier zou moeten bijleggen om 'em in te ruilen om de CSL van Andre en (nog veel belangrijker) hoe die dat z'n vrouw zou kunnen uitleggen