130i vs e46 m3 - back-to-back

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door markk » 08 mei 2010, 21:47

Vandaag natuurlijk de hele dag rond gereden met de 130i. Was een drukke dag. Eerst even naar m'n vrouw d'r Oma in Amsterdam en daarna naar m'n vader die momenteel in het OLVG (ziekenhuis) in Amsterdam ligt. Daarna weer terug naar Alphen, snel eten, en vervolgens eens uitvogelen hoe alles werkt in zo'n 130i met natuurlijk een mooie sportieve rit door de omgeving heen.

Pfff dat rijdt dus erg goed zo'n 130i. Je merkt dat er een sportief onderstel (M-sport) onderzit maar opzich vind ik het heel relaxed en comfortabel vertoeven. Het dikke M-stuurtje is echt helemaal super en ook de M-sportstoelen met verstelbare breedte omklemmen je fantastisch. 6-cylinder is heerlijk soepel en nodig niet echt uit tot direct planken. Rustig wegrijden, rustig schakelen bij 2500-3000rpm, desnoods versnelling overschakelen, 100 in zes. King of the road gevoel.

Keertje wat dieper het gaspendaal intrappen geeft direct een mooie geleidelijke trekkracht vergezelt met een heerlijke 6-cylinder roffel. Dan een keer volle pollen. Dan mis ik voor het gevoel toch wat explosiviteit. Yep het is snel, ja het maakt een mooi sportief geluid, yes het wil graag toeren draaien maar het is zooooo clean, zoooo netjes.

Dus vervolgens maar eens in de e46 M3 gestapt voor het vergelijk. Direct erna. Auto gestart en jezus wat loopt dat k*t zeg koud (auto heeft zo'n 2 weken stilgestaan). Even rustig op laten warmen maar ondertussen had ik zo iets van hmmm dit is echt minder comfortabel, veel rauwer, etc. De ///M3 moest inkomen en ik ook even. Weer even wennen aan die typische "klunk" bij het schakelen, etc.

Ondertussen werd de M3 warmer en ging netter lopen. Sport-button aan. Tsja dan merk je toch wel dat het een heftigere auto is. Reageert sneller op het gas, harder onderstel, stugger maar korter schakelen, etc. Eigenlijk in vergelijk met de 130i als daily minder geschikt.

Maar dan een keer vol gas doorhalen van laag in toeren in 2 naar 8000rpm. Heerlijk, wat een beleving, drama en explosiviteit. Laag in toeren gaat ie "raspen", boven de 4500-5000rpm schreeuwt het explosief naar z'n redline toe. Yep dat is beleving, dat is gevoel. Iets wat de 130i duidelijk minder heeft.

Maar heeft ook duidelijk een keerzijde. Als daily is de M3 minder geschikt, minder comfortabel, harder, veel meer uitdagender om te trappen terwijl de 130i juist veel meer rust geeft en juist neigt tot een rustigere rijstijl.

Vreemd eigenlijk want als ik uit de BoxsterS of EVO stap en met de M3 ga rijden vind ik dat nou juist een heerlijke comfi/daily auto...

Maar goed eindconclusie:
- daily -> 130i
- comfort -> 130i
- sturen -> 130i
- remmen -> 130i
- beleving / doorhalen -> M3


Mark.
(die nu denk dat de M3 overbodig is geworden als reisauto en zich af vraagt wat ie bij de Beier zou moeten bijleggen om 'em in te ruilen om de CSL van Andre en (nog veel belangrijker) hoe die dat z'n vrouw zou kunnen uitleggen ;-))
Laatst gewijzigd door markk op 08 mei 2010, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door GTRene » 08 mei 2010, 21:58

goed/leuk verhaal Mark, leuk dat je dat zo kon testen/vergelijken :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Niels » 08 mei 2010, 23:09

Behalve dat de 3.0 uit de 130i mij als zeer gretig in het geheugen gegrift staat ben ik het er zeker wel mee eens (al zal een E36 nog wat rauwer zal zijn dan de E46). Ik moest me in de 130i nog meer beheersen om gewoon te schakelen rond 3-3500RPM dan in mijn M3 maar als je dan ook doorhaalt :lol: Toch leuk dat je ze zo naast elkaar kunt vergelijken :wink:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Joop » 08 mei 2010, 23:21

Geweldige eindconclusie...
...nu zien hoe lang die CSL in Heerenveen blijft staan... :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door RVV » 08 mei 2010, 23:27

Geweldig herkenbaar verhaal. 130i, daarna M3 en daarna de 130i weer. Precies ervaren zoals het hier staat.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Rupie » 08 mei 2010, 23:37

Hmmm, weet niet hoe ik dit verhaal moet interpreteren. Ik hoop hier later op terug te komen. Maar ik ben nog niet onder de indruk van het e46 M3 blok geweest. Niet in de e46 m3 en ook niet in een z3 m roadster. :hmmm:

Gebruikersavatar
Collin Bello
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 mar 2008, 12:31

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Collin Bello » 09 mei 2010, 01:43

Mooi verhaal Mark, en mooie eerste dag voor je 130i.

Vind de M3 de leukere auto om te rijden, ook voor DD. Voor mijn smaak is die niet zo hard en wat je zegt, de 130i is een beetje clean. Dus doe mij toch maar de M3, maar voor de Mrs is de 130i precies goed.En dat is waar de 130i bij jullie ook voor gebruikt wordt toch?

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Ravin ///M » 09 mei 2010, 03:52

Vaker gehoord verhaal hè, de 130i is een speciaal autootje! Ben benieuwd
of die CLS er komt, haha, zou geweldig zijn. Of de 130i én de M3 eruit en
een 135i terug, heb je 2 vliegen in 1 klap?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Snipe » 09 mei 2010, 09:03

Ravin ///M schreef:Of de 130i én de M3 eruit en een 135i terug, heb je 2 vliegen in 1 klap?
Twee vliegen in een klap als in: een lekker autootje voor zijn vrouw en zelf eindelijk een goede conditie omdat hij voortaan op de fiets overal heen moet?

Overigens zijn er mensen die de 130i verkiezen boven de 135i.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door FreudeamFahren » 09 mei 2010, 10:01

Helder verhaal. Is het sper nog steeds een gemis Markk, of red je het zonder ook wel? Je gebruikt de 130 toch wat minder extreem dan de andere auto's dus dan is het gemis kleiner?

Als ik Markk goed begrijp vindt hij de 130i een fijne cruiser en een M3 een fijne bruiser. Als hij dan toch cruist in de 130i, mag de M3 wel een tandje meer hardcore. Dan heb je er toch niks aan om de 130 en de M3 weg te doen voor een 135?

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Ravin ///M » 09 mei 2010, 10:05

Ik dacht dat Mark nog een Boxster had staan, dus die fiets snap ik niet.

En Mark ziet in alles behalve de beleving en doorhalen de 130i>M3, dus
ik begreep dat hij de M3 eigenlijk te weing meer vond bieden. En om een
bruiser te hebben die minder remt en stuurt dan je cruiser... :nah: Jammer
overigens dat er geen 135i hatchback is.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door markk » 09 mei 2010, 10:30

130i is auto van de vrouw, gezinsauto, vakantie vervoermiddel, etc. en is dus prima zo. Komt geen 18" onder, komt geen sportuitlaat onder, komt geen sper onder, komt geen compressor op, etc.

Als funauto zou de auto dat wel "nodig" hebben maar daar wordt ie dus niet voor gebruikt.

M3, BoxsterS en EVO zijn "mijn" funauto's. Ze zijn niet nodig en staan er alleen als vermaak/hobby. Hierbij is de EVO verreweg de hooligan om agressie kwijt te raken. De M3 de relaxer na een vermoeide dag met luxe en snelheid, en natuurlijk de natweer drifter. De BoxsterS blijft als cabrio en auto met middenmotor gewoon degene die het meest in balans is en uiteindelijk ook het meest biedt. Ben gek op cabrio rijden en alles is goed aan die auto, sturen, remmen, geluid, beleving alles. Alleen mist ie net zoals de M3 wat explosiviteit in z'n vermogensopbouw...

En om het allemaal betaalbaar het houden en in conditie te blijven is het het daily transport voor woon-werk verkeer by default de fiets. Als back-up als we haast / geen zin hebben een snorscooter of als we verder moeten een motorscooter. En als het netjes moet (pakje, dasje, klantje, etc.) verweg in de regen dan wordt het dus M3...


Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 09 mei 2010, 10:33, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door romo » 09 mei 2010, 10:31

Herkenbaar verhaal t.a.v. de E46 M3 idd, met dien verstande dat ik hem nooit oncomfortabel vond, op het geluid na ( lees; rasp en te rumoerig op snelheid), wel rauw, uitdagend en een kar die je met verstand en concentratie moet rijden om het beste er uit te halen..............

De 130i kan ik niets van zegeen, maar ik durf de volgende stelling wel aan (o.b.v. bovenstaande verhaal); de nieuwe E9X M3 rijdt als een een 130i...........

-Daily zeer makkelijk rijdbaar
-Comfort ( Veel minder lawaai)
-Sturen directer
-Remmen beter
-Beleving/doorhalen is nogal weggefilterd

Kortom een E9X M3 heeft veel kracht, die niet echt zo op de voorgrond staat als zijn voorganger, waar veel van desnelheid/geluid beleving niet gemerkt wordt ( nog al klinisch dus, in Markk zijn worden ; zo netjes ..........) dat er buiten de kracht van het blok een E9XM3 rijdt als een 130i..............................

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Martijn 327i » 09 mei 2010, 10:58

Inderdaad herkenbaar.

Ik heb de M3 er ook als hobby/funauto bij staan en dan is dat een van de heerlijkste auto's.
Maar als daily zou ik er absoluut niet aan moeten denken.
Inderdaad als ie koud is loopt het allemaal niet zo lekker soepel.
Die van mij is dan ook verlaagd, 19" en een Eisenman uitlaat wat de auto nog minder geschikt maakt als daily, maar des te puurder voor de hobby kilometers. Ik zie de E46 M3 echt als fun-auto.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door MartijnGizmo » 09 mei 2010, 11:03

markk schreef:[...] De BoxsterS blijft als cabrio en auto met middenmotor gewoon degene die het meest in balans is en uiteindelijk ook het meest biedt. Ben gek op cabrio rijden en alles is goed aan die auto, sturen, remmen, geluid, beleving alles. Alleen mist ie net zoals de M3 wat explosiviteit in z'n vermogensopbouw... [...]
Afbeelding

:whistle:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door romo » 09 mei 2010, 11:15

Martijn 327i schreef:Inderdaad herkenbaar.

Ik heb de M3 er ook als hobby/funauto bij staan en dan is dat een van de heerlijkste auto's.
Maar als daily zou ik er absoluut niet aan moeten denken.
Inderdaad als ie koud is loopt het allemaal niet zo lekker soepel.
Die van mij is dan ook verlaagd, 19" en een Eisenman uitlaat wat de auto nog minder geschikt maakt als daily, maar des te puurder voor de hobby kilometers. Ik zie de E46 M3 echt als fun-auto.

Ik reed er elke dag mee, no problemo what so ever......................ik kan niet snappen dat het geen dagelijks te rijden kar kan zijn........................juist wel; daar is ie voor gemaakt.......................voor de fun op het circuit; daar is ie dus niet voor gemaakt.............................die discussie is hier tot het uiterste gevoerd.........
Ja de eerste paar 100m loopt ie niet echt lekker, maar dan wordt het snel beter...............hoe meer gebruikt hoe beter het wordt....................

Een auto in de garage om te hebben en er naar te kijken vind ik dus niets, dat ding heeft wielen en een motor.........................rijden dus.......................(niet alleen in het weekend wel te verstaan)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door markk » 09 mei 2010, 11:29

Romo: M3 is echt prima daily te doen. Heb ik altijd al gezegd. Dat is denk ik ook de kracht van een M3 en M5. De combi tussen sportiviteit, beleving EN dagelijkse inzetbaarheid.

Maar gereden met de 130i M-sport zou die als daily gewoon beter zijn (of een 330...). M3 is rauwer, harder en nodigt gewoon meer uit om door te halen. Vooral als je rustig rijdt met raampje open en je moet vanwege het verkeer iets dieper het gas intrappen. Je hoort 'em dan direct raspen waarbij je dan direct zou iets hebt van //////mmmm heerlijk en vervolgens haal je hem glimlachend door tot 8000rpm. Om vervolgens weer heerlijk rustig te gaan rijden tot de volgende verkeerssituatie. Zelfde heb ik als het nat is en er een ruime bochtje aankomt. DSC moet dan uit en hij moet dan even een beetje op power dwars in z'n 2.

De 130i heeft dat bij mij niet. Raspt niet zo overduidelijk maar roffelt mooi en schiet net als een jekko naar boven in toeren zodat je hem wilt doortrekken. Ook zit er geen sper onder dus na de eerste natte bocht met een spinnend binnenwiel heb je het verder ook wel gezien.


Mark.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40164
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Knot » 17 mei 2010, 11:10

De eerste keer in een 130i vond ik de auto juist lekker in de toeren gaan naar 7000, heel wat anders dan de eerdere 3 liter blokken van de E46 etc. Het non-M kanonnetje vond ik het, met bijna net zoveel vermogen per kg.

Wat scheelt het de 130i en de M3 in gewicht?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40164
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Knot » 17 mei 2010, 11:12

Als hij dan toch cruist in de 130i, mag de M3 wel een tandje meer hardcore. Dan heb je er toch niks aan om de 130 en de M3 weg te doen voor een 135?
Daar heeft ie toch de EVO voor ?? :)

Da Puppet Masta
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 nov 2009, 13:26

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Da Puppet Masta » 06 okt 2010, 09:42

Leuk verslag!

M3 minder goed remmen dan de 1.30? Wist ik niet! Wat kun je er aan doen want ik dacht dat qua hardware (remschijven) de M3 toch wel goed is uitgerust. Andere blokken, remleidingen en vloeistof?

DPM

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door markk » 06 okt 2010, 19:16

Standaard e46 m3 spul is gewoon k*t. Auto is te zwaar en snel en er ziiten monopod sliding calipers op de vooras :(

Op straat nog wel te doen, tenzij je daily een rallye stage over het plaatselijke industrie terrein doet.

Denk dat de enige goede optie is gewoon de hele troep vervangen. Big brake kit, blokken/ schijven, leiding en vloeistof.


Mark.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door romo » 06 okt 2010, 19:23

Op de snelweg, beetje sporten ooit met een BMW 330D, heb ik mijn remmen van de E46 M3 bijna aan gort getrapt...................... :'(

Dan gaat je vertrouwen in zo`n kar gelijk onder het vriespunt kan ik je melden.......................ik vond het knap waardeloos

Bij de afslag van de beroemde 31, waar ik idd nog al ruig kwam aanzetten, lieten ze me wederom in de steek.........miste de bocht, kon nog net in het gras parkeren (insert rode kop hier met onweerswolken erboven)............shit happens.................

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28539
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Martijn_bmw » 08 okt 2010, 11:55

romo schreef:Bij de afslag van de beroemde 31, waar ik idd nog al ruig kwam aanzetten, lieten ze me wederom in de steek.........miste de bocht, kon nog net in het gras parkeren (insert rode kop hier met onweerswolken erboven)............shit happens.................
:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40164
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Knot » 08 okt 2010, 12:15

Mark, heb je niet een keer betere blokken gestoken op de M3 bij een wissel? Is het proberen waard lijkt me. Hawk HP+, EBC Yellowstuff, CL RC5+ etc.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: 130i vs e46 m3 - back-to-back

Bericht door Downforce Hans » 08 okt 2010, 12:19

markk schreef:Standaard e46 m3 spul is gewoon k*t. Auto is te zwaar en snel en er ziiten monopod sliding calipers op de vooras :(

Op straat nog wel te doen, tenzij je daily een rallye stage over het plaatselijke industrie terrein doet.

Denk dat de enige goede optie is gewoon de hele troep vervangen. Big brake kit, blokken/ schijven, leiding en vloeistof.


Mark.
Monopod sliding calipers op zo`n wagen, onbegrijpelijk :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo, Wimo en 30 gasten