Mijn auto's zijn al begrenst op circa 110 km/h.
(in z'n 2

)
Even serieus. Altijd leuk dit soort discussies. Motorfietsen beperken tot 100pk, Duits gentlemen's agreement op 250 km/h, etc., etc.
Ik denk dat als we qua veiligheid beperkingen willen opleggen we meer moeten gaan denken aan gedifferentieerde rijbewijzen icm leeftijdscategorieen. Denk aan een constructie die nu ook al geldt voor motorfietsen.
Jong, onervaren en veel (RWD) power gaan niet goed samen. Vroeguh had je voor auto's de natuurlijke selectie. Een snelle rakker konden de meeste jongeren niet betalen. Nu praat m'n dochter van 17 (niet echt representatief want wat verpest door d'r vader

) er al over dat ze een 350Z wil... Voor motoren is dit probleem nog veel meer aanwezig. Voor relatief weinig geldt koop je als 18 (nu 21) jarige een motorfiets met 200pk die binnen de 15s op de 300 zit. En zeg nou zelf, als je zo'n ding hebt moet je het toch een keer hebben uitgeprobeerd. Toch ?
Kortom ik zou veel meer voor pk/gewichtsklasses zijn waar je pas in mag rijden als je ouder bent en meer ervaren bent. En ja, ik snap dat dat ook suboptimaal is want dan krijg je net als in de motorfietsenbranche geknepen sportmodellen waarbij de begrenser er "later" afgehaald wordt. En natuurlijk, slimme Henkie op de hoek sloopt die begrenser er natuurlijk direct op z'n 18 jarige verjaardag er al uit...
Mark.