Roadtripje iemand tips?
- Petrolhead Tom
Roadtripje iemand tips?
Ben van plan om samen met een vriend van mij een "kleine" roadtrip te doen. De reis zal zo'n dikke 4500 kilometer bedragen en binnen een week afgerond worden. Landen die we aandoen zijn:
- Duitsland.
- Oostenrijk
- Hongarije
- Roemenië
- Polen
- Tsjechië
Zijn er nog dingen waar we eventueel rekening mee moeten houden? Must see's? Handige tips van mensen die er al geweest zijn?
Dit zal de route zo ongeveer worden:
http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 815918&z=6
- Duitsland.
- Oostenrijk
- Hongarije
- Roemenië
- Polen
- Tsjechië
Zijn er nog dingen waar we eventueel rekening mee moeten houden? Must see's? Handige tips van mensen die er al geweest zijn?
Dit zal de route zo ongeveer worden:
http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 815918&z=6
- Jules
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: Roadtripje iemand tips?
Landen aandoen? Daar heb ik dus echt nog nooit van gehoord
Ga je met de auto of een camper? Ik ga komende week 5 weken naar de VS met een camper... Dingen die me zo gauw te binnenschieten:
- Al je reisdocumenten scannen en naar jezelf toemailen
- Zorgen voor een goede verzekering (camper van een kennis van me is in Rome gejat)
- Zorg ervoor dat je van tevoren weet op welke plekken je kunt overnachten. In Roemenië zou ik in elk geval liever niet langs de weg ergens slapen

Ga je met de auto of een camper? Ik ga komende week 5 weken naar de VS met een camper... Dingen die me zo gauw te binnenschieten:
- Al je reisdocumenten scannen en naar jezelf toemailen
- Zorgen voor een goede verzekering (camper van een kennis van me is in Rome gejat)
- Zorg ervoor dat je van tevoren weet op welke plekken je kunt overnachten. In Roemenië zou ik in elk geval liever niet langs de weg ergens slapen

-
Landen aandoen is gewoon normaal Nederlands hoor 
Verder geen tips. Veel plezier

Verder geen tips. Veel plezier

- Petrolhead Tom
Hehe we gaan gewoon met de Micra en in Roemenie gaan we zeker niet langs de kant van de weg slapen. Het is wel de bedoeling om alles een beetje op de bonnefooi te doen, niet echt een vast punt van: Dan willen we daar zijn en dan daar, we zien wel hoe het loopt lekker rijden 

- ThomasGTT
Heb zelf ook al 2 keer een roadtrip die kant op gemaakt, echt een aanrader. Wij waren met een ford transit en een volvo 940 turbo. (groep van 10 vrienden)
Tips die ik zou kunnen geven:
Zoek hostels in de grotere steden, kost geen drol en je ontmoet veel mensen
Neem de Lonely Planet Eastern Europe mee.
Zorg dat je paspoort in orde is (1 vriend had een verlopen paspoort, geeft daar echt een hoop gezeur)
Je komt bijna langs Auswitz, ik vond het goed dat ik het heb bezocht.
Budapest vond ik 1 van de leukste steden (Roemenie ben ik niet geweest)
Binnen een week ga je dit nooit halen en zie je niks van de plaatsen/steden waar je langs komt. Je zou dan 650km per dag moeten rijden, denk hier nog eens goed over na. (wij deden 4000km in 3 weken)
Veel plezier
Tips die ik zou kunnen geven:
Zoek hostels in de grotere steden, kost geen drol en je ontmoet veel mensen
Neem de Lonely Planet Eastern Europe mee.
Zorg dat je paspoort in orde is (1 vriend had een verlopen paspoort, geeft daar echt een hoop gezeur)
Je komt bijna langs Auswitz, ik vond het goed dat ik het heb bezocht.
Budapest vond ik 1 van de leukste steden (Roemenie ben ik niet geweest)
Binnen een week ga je dit nooit halen en zie je niks van de plaatsen/steden waar je langs komt. Je zou dan 650km per dag moeten rijden, denk hier nog eens goed over na. (wij deden 4000km in 3 weken)
Veel plezier
- Jurjen
- Auto: 987S / 955
Veel te veel km's in veel te weinig tijd. Opties: Bukarest skippen, een week langer gaan, en kijk of je een comfortabelere auto mee kunt krijgen. De planning die je nu hebt is eerder zelfkastijding dan vakantie!
Budapest is overigens een prachtige stad, daar zou ik zeker een paar dagen voor uittrekken.
Budapest is overigens een prachtige stad, daar zou ik zeker een paar dagen voor uittrekken.
- Damir Vukovic
Als je de Transfagarasan mee wil pikken (ik gok er even op dat dit 1 van aanleidingen is voor deze roadtrip) dan moet je Bukarest ook meepikken. Leuke stad waar je je prima een lang weekend kunt vermaken. Heeft mij iig verrast.
Zou wel iets langer dan een week uittrekken voor dit tripje.
Zou wel iets langer dan een week uittrekken voor dit tripje.
- Femme
Als het om het rijden gaat kan die 4500km in een week prima.
- Petrolhead Tom
Daar gaat het voornamelijk om en daarom kan het ook in een week.
Lijstje zoals we het willen doen:
Enschede - Wenen.
Wenen - Bukarest.
Bukarest - budapest.
Budapest - Brno - Praag.
Praag - Enschede? Misschien nog een tussenstop in wolfsburg.
Ik heb er zin in
29 april eerst even los op zandvoort
Als hij dat houd gaat het ook wel goed met die 4500 kilometer 

Lijstje zoals we het willen doen:

Enschede - Wenen.
Wenen - Bukarest.
Bukarest - budapest.
Budapest - Brno - Praag.
Praag - Enschede? Misschien nog een tussenstop in wolfsburg.
Ik heb er zin in

- Snipe
Zelf zou ik de voorkeur geven aan een iets andere route:
Enschede - München - Zagreb - Wenen - Warschau - Berlijn - Bergen auf Rügen - Kopenhagen - Enschede
Als ik naar Roemenië zou rijden, zou ik er ook langer dan een paar uurtjes rond willen kijken. Daarnaast lijkt het bovenstaande me vanuit de auto wat gevarieerder dan de route die je zelf noemt.
Enschede - München - Zagreb - Wenen - Warschau - Berlijn - Bergen auf Rügen - Kopenhagen - Enschede
Als ik naar Roemenië zou rijden, zou ik er ook langer dan een paar uurtjes rond willen kijken. Daarnaast lijkt het bovenstaande me vanuit de auto wat gevarieerder dan de route die je zelf noemt.
- Petrolhead Tom
- Snipe
Als je dat een klein beetje plant kun je tussen Warschau en Berlijn nog doorrijden naar Kaliningrad, maar daar moet je een visum voor regelen vooraf.
- Jurjen
Tuurlijk. Het is alleen zo verschrikkelijk zonde om al die prachtige steden aan te doen en er dan geen reet van te zien!Femme schreef:Als het om het rijden gaat kan die 4500km in een week prima.
- Petrolhead Tom
Word op wikipedia met geen woord over gerept Perry.
Jurjen, het was de bedoeling om vooral veel te rijden, dat we langs al die steden komen is een leuke bijkomstigheid.
Jurjen, het was de bedoeling om vooral veel te rijden, dat we langs al die steden komen is een leuke bijkomstigheid.
- Jurjen
Dan is er uiteraard geen probleem. Die 4,5K in een week kan dan makkelijk.Tom Westendorp schreef:Word op wikipedia met geen woord over gerept Perry.
- Petrolhead Tom
Klopt, de jongen waar ik mee ga heeft al een keer 6700 in een week gedaan dus 4500 is goed te doen.
- Snipe
Kaliningrad is Russisch en voor Rusland heb je een visum nodig.Tom Westendorp schreef:Word op wikipedia met geen woord over gerept Perry.
- Peric
Tom, Wenen - Bukarest red je niet in 1 dag. Er zijn in RO 2 snelwegen, en die doe jij niet aan als ik zo je map bekijk.
Roemenië is erg mooi om in rond te rijden, maar niet om op te schieten. Zijn bijna allemaal secundaire wegen, waarvan de kwaliteit gelukkig de laatste jaren verbeterd is.
En ik zou inderdaad niet langs de weg slapen, alhoewel je in RO nog wel vrij mag kamperen. Maar er zijn net effe teveel zigeuners die op zoek naar vanalles zijn. Ik zou het niet gokken.
En ja, Budapest is erg mooi, 4 jaar gewoond. Maar vraag me niet naar goede hotels om in te overnachten, die weet ik niet..
Als ik er nog had gewoond had je een slaapplaats gehad.
Succes met plannen, altijd leuk zoiets. Maar ik zou iets minder afstand doen en tóch wat meer van de landen willen zien.
Roemenië is erg mooi om in rond te rijden, maar niet om op te schieten. Zijn bijna allemaal secundaire wegen, waarvan de kwaliteit gelukkig de laatste jaren verbeterd is.
En ik zou inderdaad niet langs de weg slapen, alhoewel je in RO nog wel vrij mag kamperen. Maar er zijn net effe teveel zigeuners die op zoek naar vanalles zijn. Ik zou het niet gokken.
En ja, Budapest is erg mooi, 4 jaar gewoond. Maar vraag me niet naar goede hotels om in te overnachten, die weet ik niet..

Als ik er nog had gewoond had je een slaapplaats gehad.

Succes met plannen, altijd leuk zoiets. Maar ik zou iets minder afstand doen en tóch wat meer van de landen willen zien.
- Petrolhead Tom
Heey Peric! Bedankt voor de tip 

-
OnlineMartijn_bmw
idd goed te doen! heb 8 jaar geleden een rondje scandinavie gedaan met als noordelijkste punt Nord-kap / kirkenes dat was 10.000km in 12 dagenTom Westendorp schreef:Klopt, de jongen waar ik mee ga heeft al een keer 6700 in een week gedaan dus 4500 is goed te doen.

- Mike S.
- Auto: M135i
scandinavie zou ik nog eens graag willen doen .... als ik een roadtrip zou maken .bmw320i schreef:idd goed te doen! heb 8 jaar geleden een rondje scandinavie gedaan met als noordelijkste punt Nord-kap / kirkenes dat was 10.000km in 12 dagenTom Westendorp schreef:Klopt, de jongen waar ik mee ga heeft al een keer 6700 in een week gedaan dus 4500 is goed te doen.
-
OnlineMartijn_bmw
zeker aan te raden! erg mooie (berg) wegen, weinig verkeerMike Spanjersbergh schreef:scandinavie zou ik nog eens graag willen doen .... als ik een roadtrip zou maken .bmw320i schreef:idd goed te doen! heb 8 jaar geleden een rondje scandinavie gedaan met als noordelijkste punt Nord-kap / kirkenes dat was 10.000km in 12 dagenTom Westendorp schreef:Klopt, de jongen waar ik mee ga heeft al een keer 6700 in een week gedaan dus 4500 is goed te doen.

ik zou 's zomers gaan dan heb je boven de poolgrens ook middennacht zon erg mooi om mee te maken 8)
- Hans
Ik ben twee keer naar de noord kaap gereden, echt heel mooi daar boven. Ten noorden van de lijn Oslo - Stockholm is er weinig verkeer en kan je lekker doorrijden. Vriendelijke mensen, geen moment onveilig gevoeld, je kan daar zo je auto vol met vakantiezooi daar overal parkeren zonder het gevoel te krijgen dat ie bij terugkomst leeg geroofd is.
-
OnlineMartijn_bmw
100% eensHans schreef:Ik ben twee keer naar de noord kaap gereden, echt heel mooi daar boven. Ten noorden van de lijn Oslo - Stockholm is er weinig verkeer en kan je lekker doorrijden. Vriendelijke mensen, geen moment onveilig gevoeld, je kan daar zo je auto vol met vakantiezooi daar overal parkeren zonder het gevoel te krijgen dat ie bij terugkomst leeg geroofd is.

- Dennis Cavallino
Tom, je pakt nogal veel zogenaamde bekende plaatsen, terwijl de minder bekende plaatsen langs jouw route in mijn optiek veel interessanter zijn.
Ga eens naar Dresden in plaats van Berlijn. Zeker tijdens een roadtrip heb je vooral zin om even 1 nacht ergens te zijn en zoveel mogelijk te zien alvorens weer in de auto te stappen. Dan is Dresden beter geschikt dan zo'n grote stad als Berlijn waar je bij wijze van spreken aan een week nog niet genoeg hebt. Berlijn zou ik eens als los reisdoel aandoen, maar Dresden past veel beter bij een Roadtrip, omdat je er anders nooit komt.
Pak ook zoveel mogelijk binnendoor routes.
Zelf vond ik Praag een beetje tegenvallen na allerlei andere Tsjechische dorpen/steden te hebben bezocht. Niet dat Praag niet mooi en interessant is, maar die andere plaatsen waren echt een verrassing, Praag meer een bevestiging van wat ik al wist (van horen zeggen/foto's etc.).
Mijn manier om een geslaagde roadtrip te plannen: Zo min mogelijk plannen en gewoon gaan rijden. Koop een goede ouderwetse kaart en kijk naar de meest bochtige routes die je aan elkaar kunt lussen. Dan kom je nog eens ergens. Wij hebben tijdens onze roadtrip naar/door Tsjechië alleen al 4500 km gereden. Het verslag daarvan komt binnenkort op DF te staan. Op de heenweg reed ik dwars door het Harz Gebergte (via Goslar naar Sangerhausen binnendoor, prachtig!) naar Dresden. Leuke plaatsen kwamen we tegen. In Tsjechië heb ik geen snelweg gezien, want die heb ik overal gemeden. Prachtige wegen heb je daar, die vaak al een doel op zich zijn als je van lekker sturen houdt. Binnenkort meer, met foto's en tips.
Ga eens naar Dresden in plaats van Berlijn. Zeker tijdens een roadtrip heb je vooral zin om even 1 nacht ergens te zijn en zoveel mogelijk te zien alvorens weer in de auto te stappen. Dan is Dresden beter geschikt dan zo'n grote stad als Berlijn waar je bij wijze van spreken aan een week nog niet genoeg hebt. Berlijn zou ik eens als los reisdoel aandoen, maar Dresden past veel beter bij een Roadtrip, omdat je er anders nooit komt.
Pak ook zoveel mogelijk binnendoor routes.
Zelf vond ik Praag een beetje tegenvallen na allerlei andere Tsjechische dorpen/steden te hebben bezocht. Niet dat Praag niet mooi en interessant is, maar die andere plaatsen waren echt een verrassing, Praag meer een bevestiging van wat ik al wist (van horen zeggen/foto's etc.).
Mijn manier om een geslaagde roadtrip te plannen: Zo min mogelijk plannen en gewoon gaan rijden. Koop een goede ouderwetse kaart en kijk naar de meest bochtige routes die je aan elkaar kunt lussen. Dan kom je nog eens ergens. Wij hebben tijdens onze roadtrip naar/door Tsjechië alleen al 4500 km gereden. Het verslag daarvan komt binnenkort op DF te staan. Op de heenweg reed ik dwars door het Harz Gebergte (via Goslar naar Sangerhausen binnendoor, prachtig!) naar Dresden. Leuke plaatsen kwamen we tegen. In Tsjechië heb ik geen snelweg gezien, want die heb ik overal gemeden. Prachtige wegen heb je daar, die vaak al een doel op zich zijn als je van lekker sturen houdt. Binnenkort meer, met foto's en tips.