The aesthetic appeal of larger wheels and tires is undeniable, but what about the alleged performance benefits? In general, larger wheels are heavier, and additional weight hinders performance. To examine the effects of installing larger wheels and tires, also known as “plus-sizing,” we tested five wheel-and-tire combinations—ranging from 15 to 19 inches—on a 2010 Volkswagen Golf and got a good sense of what is gained and lost in the process.
C&D: Effects of Upsized Wheels and Tires Tested
- MartijnGizmo
C&D: Effects of Upsized Wheels and Tires Tested
http://www.caranddriver.com/features/10 ... -tech_dept

- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Re: C&D: Effects of Upsized Wheels and Tires Tested
Heel interessant artikel.
Alleen een paar vragen. Uitgaand van een vergelijkbare kwaliteit om alle banden.
Acceleratie is langzamer door het extra gewicht en toegenomen lucht en rol weerstand.
Remweg en bochten snelheid zijn verbeterd door meer contact oppervlakte tussen band en weg resulterend in meer grip.
Maar hoe zit dat dan met winterbanden er word hierbij meestal een smallere banden maat gebruikt. Minder band is meer druk per CM2 contact oppervlak dus meer grip.
Deze twee dingen spreken elkaar eigenlijk volledig tegen. Om het nog iets door te trekken als een bredere band beter is is het dan de stel regel the bigger the better. Dit lijkt mij ook niet helemaal kloppen. Ik denk dat wat de fabrikant maximaal in de optielijst heeft staan ook de max is.
Kloppen mijn conclusies en heeft iemand misschien antwoord op mijn vragen
Edit
Het originele artikel nog even doorgelezen
The 19-inch package came with the widest tires (235/35R-19) mounted to the widest wheels (8.5 inches), but this setup had less grip around the skidpad than the narrower 225/40R-18s on 8.0-inch-wide wheels. We asked the folks at Goodyear why that might be, and they postulated that the added width may have given the outside tire more grip, which would increase body roll and could therefore decrease the load on the inside tire enough to lose 0.01 g on the skidpad.
Dus omdat het onderstel van de Golf te soepel is en niet helemaal berekend is op 19 inch kan je met een 18 inch wiel harder door de bochten. Met remmen heb je geen voordeel aan extra band breder dan 225.
De regel wat de fabrikant maximaal monteert klopt dus ook niet helemaal
Blijft mijn vraag wat is er dan waar van het winterbanden stuk?

Alleen een paar vragen. Uitgaand van een vergelijkbare kwaliteit om alle banden.
Acceleratie is langzamer door het extra gewicht en toegenomen lucht en rol weerstand.
Remweg en bochten snelheid zijn verbeterd door meer contact oppervlakte tussen band en weg resulterend in meer grip.
Maar hoe zit dat dan met winterbanden er word hierbij meestal een smallere banden maat gebruikt. Minder band is meer druk per CM2 contact oppervlak dus meer grip.
Deze twee dingen spreken elkaar eigenlijk volledig tegen. Om het nog iets door te trekken als een bredere band beter is is het dan de stel regel the bigger the better. Dit lijkt mij ook niet helemaal kloppen. Ik denk dat wat de fabrikant maximaal in de optielijst heeft staan ook de max is.
Kloppen mijn conclusies en heeft iemand misschien antwoord op mijn vragen
Edit
Het originele artikel nog even doorgelezen
The 19-inch package came with the widest tires (235/35R-19) mounted to the widest wheels (8.5 inches), but this setup had less grip around the skidpad than the narrower 225/40R-18s on 8.0-inch-wide wheels. We asked the folks at Goodyear why that might be, and they postulated that the added width may have given the outside tire more grip, which would increase body roll and could therefore decrease the load on the inside tire enough to lose 0.01 g on the skidpad.
Dus omdat het onderstel van de Golf te soepel is en niet helemaal berekend is op 19 inch kan je met een 18 inch wiel harder door de bochten. Met remmen heb je geen voordeel aan extra band breder dan 225.
De regel wat de fabrikant maximaal monteert klopt dus ook niet helemaal
Blijft mijn vraag wat is er dan waar van het winterbanden stuk?
- frankv
zo zie je maar, grote wielen zijn voor posers ipv voor drivers
- Ravin ///M
:playcar: ik denk dat de drivers de g-waarde kunnen waarderen
van de grotere wielen
van de grotere wielen
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
In de grote maten 18-19" vind ik de verschillen bijna nihil.............................sterker ze zijn het
Prima test, het verschil wordt goed zichtbaar als er minsten een aantal inches verschil is...................maar daar heb je ook weer niets aan als het om een zelfde auto gaat, want daar kan je hooguit 2 versies kiezen ( nou ja, misschien nog een wextra, maar dat was het dan ook wel...........)
Kortom, voor de mijne 18 0f 19" jetsers doet mekaar dus niets, maar de looks van 19" onbetaalbaar veel beter IMHO...................
Prima test, het verschil wordt goed zichtbaar als er minsten een aantal inches verschil is...................maar daar heb je ook weer niets aan als het om een zelfde auto gaat, want daar kan je hooguit 2 versies kiezen ( nou ja, misschien nog een wextra, maar dat was het dan ook wel...........)
Kortom, voor de mijne 18 0f 19" jetsers doet mekaar dus niets, maar de looks van 19" onbetaalbaar veel beter IMHO...................
- Damir Vukovic
Nopes, de contactoppervlakte blijft exact gelijk. Dat klinkt misschien raar of tegennatuurlijk maar het klopt wel. De druk in de banden blijft gelijk (die stel je namelijk zelf bij de pomp in), druk*oppervlak moet gelijk zijn aan het gewicht van de auto. Druk blijft gelijk, gewicht auto blijft gelijk, dus oppervlakte contactpatches blijft ook gelijk.Oof schreef:Heel interessant artikel.![]()
Wat verandert er wel? De vorm van de contactpatches. Een brede band heeft een brede ovale patch die minder hoeft te vervormen om een sliphoek aan te nemen. Dunne banden hebben een langwerpig contactpatchoppervlak wat meer moet vervormen bij een sliphoek. Dat kost energie.
Voordeel van een lange patch is dat het eerste stukje band water/sneeuw verdrijft en dus de rest van de patch over relatief schoon asfalt rijdt. Ook maakt een willekeurig stukje rubber langer contact met de weg bij langwerpige patches en heeft dus langer de tijd om grip te ontwikkelen.
- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Precies het antwoord wat ik zocht bedankt