Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
Afgelopen tijd op internet gezocht naar de mogelijkheden om redelijk eenvoudig en betaalbaar de remmen van onze E36 328i te verbeteren, zonder direct ±2.000 euro uit te moeten geven aan een BBK. Voorlopig vervangen we de voorste schijven door nieuwe ate powerdisc schijven (huidige schijven zijn lichtelijk krom), om in de tussentijd een mooi setje bij elkaar te zoeken.
Tijdens mijn zoektocht op internet ben ik 4 opties tegengekomen die (denk ik) het meest interessant zijn voor ons, namelijk:
- F: E36 M3 (315mm x 28mm), R: E36 328i (276mm x 19mm)
- F: E36 M3 (315mm x 28mm), R: E46 328i (294mm x 19mm)
- F: E46 330i (325mm x 25mm), R: E36 328i (276mm x 19mm)
- F: E46 330i (325mm x 25mm), R: E46 328i (294mm x 19mm)
- Origineel is F: 286mm x 22mm, R: 276mm x 19mm
De E46 conversie heeft als voordeel dat dit direct plug & play is zonder de naaf te hoeven vervangen, dezelfde blokken gebruikt als de M3 en de running costs lager zijn dan die van de M3 conversie. Aangezien we geen volleerd sleutelaars zijn heeft deze conversie ook mijn lichte voorkeur.
Nadeel van de E46 conversie is dat de schijf iets dunner is dan die van een M3.
Ook kwam ik nog een enkel bericht tegen over 850Ci brembo 4 pots klauwen icm E46 M3 schijven, maar hier is niet veel informatie over te vinden en volgens mij is die conversie redelijk omslachtig uit te voeren.
Aan de achteras is het mogelijk om de schijven van een E46 325/328 te gebruiken die wat groter zijn dan de originele E36 schijven, maar wel gebruikmaken van dezelfde blokken. Heeft het nut om de achterste E36 schijven te vervangen door E46 schijven/klauwen? Of kunnen we dit net zo goed gewoon origineel laten? Wordt de remverhouding bij het vervangen van enkel de voorste remmen niet zodanig verstoord dat dit juist nadelig is in circuitomstandigheden?
Kortom: Wat is volgens jullie de beste combinatie voor de E36 circuitwagen?
Tijdens mijn zoektocht op internet ben ik 4 opties tegengekomen die (denk ik) het meest interessant zijn voor ons, namelijk:
- F: E36 M3 (315mm x 28mm), R: E36 328i (276mm x 19mm)
- F: E36 M3 (315mm x 28mm), R: E46 328i (294mm x 19mm)
- F: E46 330i (325mm x 25mm), R: E36 328i (276mm x 19mm)
- F: E46 330i (325mm x 25mm), R: E46 328i (294mm x 19mm)
- Origineel is F: 286mm x 22mm, R: 276mm x 19mm
De E46 conversie heeft als voordeel dat dit direct plug & play is zonder de naaf te hoeven vervangen, dezelfde blokken gebruikt als de M3 en de running costs lager zijn dan die van de M3 conversie. Aangezien we geen volleerd sleutelaars zijn heeft deze conversie ook mijn lichte voorkeur.
Nadeel van de E46 conversie is dat de schijf iets dunner is dan die van een M3.
Ook kwam ik nog een enkel bericht tegen over 850Ci brembo 4 pots klauwen icm E46 M3 schijven, maar hier is niet veel informatie over te vinden en volgens mij is die conversie redelijk omslachtig uit te voeren.
Aan de achteras is het mogelijk om de schijven van een E46 325/328 te gebruiken die wat groter zijn dan de originele E36 schijven, maar wel gebruikmaken van dezelfde blokken. Heeft het nut om de achterste E36 schijven te vervangen door E46 schijven/klauwen? Of kunnen we dit net zo goed gewoon origineel laten? Wordt de remverhouding bij het vervangen van enkel de voorste remmen niet zodanig verstoord dat dit juist nadelig is in circuitomstandigheden?
Kortom: Wat is volgens jullie de beste combinatie voor de E36 circuitwagen?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
E36 M3 klauwen + Performance Friction 2 delige schijven + PFC-06 remblokken.
Achterkant standaard laten met uitzondering van remblokken.
Achterkant standaard laten met uitzondering van remblokken.
- Knot
- Berichten: 40222
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
Achter zou ik ook niets aan doen, heb daar oem/standaard schijven met Hawk HPplus blokken, de straat/track variant, doet het wel een stuk beter dan standaard!
Voor vind ik de ATE powerdisc schijven met Hawk HT10 blokken eigenlijk prima, remde 3/4 van het deelnemersveld eruit op de bmw drivers club dag op de nurburgring.... en dan rij ik nog met volledig interieur, reservewiel, subwoofer en vakantiebepakking....
Voor vind ik de ATE powerdisc schijven met Hawk HT10 blokken eigenlijk prima, remde 3/4 van het deelnemersveld eruit op de bmw drivers club dag op de nurburgring.... en dan rij ik nog met volledig interieur, reservewiel, subwoofer en vakantiebepakking....
- Mark 320iS
- Berichten: 2886
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
Ja, wij hebben nu ook powerdiscs besteld, in combinatie met cr6 voor en achter gaan we cr 5 monteren. Eerst eens kijken hoe dat bevalt.Knot schreef:Achter zou ik ook niets aan doen, heb daar oem/standaard schijven met Hawk HPplus blokken, de straat/track variant, doet het wel een stuk beter dan standaard!
Voor vind ik de ATE powerdisc schijven met Hawk HT10 blokken eigenlijk prima, remde 3/4 van het deelnemersveld eruit op de bmw drivers club dag op de nurburgring.... en dan rij ik nog met volledig interieur, reservewiel, subwoofer en vakantiebepakking....
De vraag komt eigenlijk voort uit het feit dat we op Zolder in 5 uur tijd een set volledig nieuwe DS3000's er doorheen geremd hebben & dat we het vermoeden hadden dat de schijven door de hitte waren krom getrokken.
Achteraf blijkt dat:
1) de schijven niet krom zijn, maar dat het trillen in het stuur werd veroorzaakt door slecht gebalanceerde straatbanden (direct na circuitdag gewisseld van semi's naar de straatbanden). Na balanceren trilt ie niet meer bij het remmen, ook icm de semi-slicks heeft ie er geen last van.
2) Ferodo DS 3000 gewoon rommel is voor op het circuit.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
Ferodo is echt hele grote troep. Begrijp niet dat er nog mensen zijn die op het circuit rijden en het er nog onder zetten. Blijkbaar moet de boodschap nog verder verspreid worden. Ze waren waardeloos onder de 130i. Na drie rondjes kon ik al terug de pits in en waren mijn nieuwe remschijven vern#kt, bah.
Dus welke set je ook neemt, neem geen Ferodo blokken
Dus welke set je ook neemt, neem geen Ferodo blokken

- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
Voorlopig zullen we inderdaad gewoon met de originele maat schijven blijven rijden. Achteraf blijken de schijven niet krom te zijn.
Uiteindelijk is het misschien verstandiger om de centen in de beurs te houden en in de toekomst wellicht eens een echte set remmen te monteren. Dan is het wel in één keer goed.
Ferodo blokken in ieder geval links laten liggen
Uiteindelijk is het misschien verstandiger om de centen in de beurs te houden en in de toekomst wellicht eens een echte set remmen te monteren. Dan is het wel in één keer goed.
Ferodo blokken in ieder geval links laten liggen

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
Heb DS2500 aan de achterkant op de 156 zitten en ze gaan gemiddeld ongeveer een seizoen mee en blijven bijten. Vind dat "troep" dus relatief. Heb er met m'n 540i ook aan de voorzijde mee gereden, dagje Ring hielden ze het wel uit, maar alleen na 1000km straat van tevoren, met verse het circuit op is idd geen succes.Ruben schreef:Ferodo is echt hele grote troep. Begrijp niet dat er nog mensen zijn die op het circuit rijden en het er nog onder zetten. Blijkbaar moet de boodschap nog verder verspreid worden. Ze waren waardeloos onder de 130i. Na drie rondjes kon ik al terug de pits in en waren mijn nieuwe remschijven vern#kt, bah.
Dus welke set je ook neemt, neem geen Ferodo blokken
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
Vond combi E36 M3 3.2 schijven + Hawk HT10 blokken er fijn en nog betaalbaar ook. Tijdens de trackdays weinig tot geen fading gehad. Ook slijtage viel erg mee.
- Knot
- Berichten: 40222
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Welke remmen upgrade voor de E36 328i tracktool?
Wat Steve zegt kan ik me wel in vinden. Meteen knallen met DS2500 of DS3000 werkt niet, je moet ze op straat een tijd rustig rijden en dan kunnen ze wel wat circuit hebben.
Vond de DS2500 die Fabian op de Z3 heeft ook niet verkeerd remmen gisteren, remde zelf niet veel later zegmaar met mijn HT10.
Vond de DS2500 die Fabian op de Z3 heeft ook niet verkeerd remmen gisteren, remde zelf niet veel later zegmaar met mijn HT10.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten