Als "stuurman op de wal" waar het geschreven autotests betreft heb ik eigenlijk geen recht om commentaar te hebben, maar aan de andere kant: daar is een forum voor, dus bij dezen toch de volgende kritiek. Let wel, ik pretendeer het niet beter te kunnen en het is geen rechtstreekse aanval op de redactie, of de redacteur in kwestie. Zie het als (een poging tot) opbouwende kritieken.
Vooropgesteld: ik lees de tests op D-F met veel belangstelling. Autotests geschreven door mensen met verstand van zaken zijn een belangrijk onderdeel van mijn autoliefhebberij: ze voeden of temperen enthousiasme voor een bepaald model, maken nieuwsgierig of juist niet etc. Die "snaar" weet D-F bij mij nog niet te raken...
Wat mij opvalt is dat de tests tot nu toe gevuld worden met zaken waarvan de schrijver vindt dat ze belangrijk zijn, i.p.v. met zaken die voor de lezer de moeite waard zijn. Ik noem een aantal voorbeelden. Er zijn veel passages over eerdere ervaringen (ik reed voor mijn werk veel zus, ik zag de auto voor het eerst daar): die komen naar mijn smaak dikdoenerig over en zeggen niets over de te beschrijven auto. Hetzelfde geldt voor verhandelingen over imago en perceptie door omstanders. Imago en perceptie zijn zo ontzettend subjectief. Daarbij hebben ze naar mijn smaak niets met driving fun te maken. Nog vervelender is dat sommige zaken die als feit worden aangevoerd gewoon niet kloppen: zie bijvoorbeeld de handgeschakelde 6 bak opmerking in de e60 M5 test. Mijn laatste punt van kritiek betreft het woordgebruik (of schrijfstijl zo je wilt): er wordt krampachtig gezocht naar stijlfiguren, die vervolgens kant noch wal raken. Een voorbeeldje?
De tien cilinders waren inmiddels ruimschoots gevuld met vloeibare olie
Olie in cilinders? Dat walmt... Vloeibare olie? Ik kom het in vaste vorm nooit tegen in een auto. Less is more, zeker bij dit soort stukken. Uit een andere test:
Persoonlijk vind ik het een erg mooie auto en het is onmiskenbaar een echte Porsche.
Dat vindt de redacteur persoonlijk? Kennelijk vindt hij ook wel eens iets voor een ander...? En zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Wellicht dat een goede eindredacteur soelaas kan bieden?
Het lijkt misschien muggen ziften, het is allemaal erg persoonlijk, mijn smaak is zeker niet een ieders smaak, maar als D-F naar een hoger plan wil, met meer individuele pageviews van specifiek de "echte" liefhebber, dan lijkt het mij wijs om naar kwaliteit te streven. My € 0,02...