Test BMW M5

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

Test BMW M5

Bericht door RVV » 06 apr 2010, 12:04

Dennis en Martijn hebben de M5 van mij getest. Mooie test is het geworden.

De tien cilinders waren inmiddels ruimschoots gevuld met vloeibare olie die op bedrijfstemperatuur was gekomen door een rit van 150 kilometer. De eigenaar overhandigde mij de sleutels van zijn volwassen spelekind en liet mij volledig mijn gang gaan. De enige voorwaarde die hij stelde was dat de banden nagenoeg in dezelfde staat moesten worden teruggebracht. De vorige keer dat ik een M5 meekreeg was zo'n voorwaarde niet gesteld, integendeel ik móest toen schuin, dwars en vooral full-lock, dus ik vond het nu niet erg om een andere kant van de M5 te gaan leren kennen, die van echte allemansvriend in plaats van hooligan in zakelijk kostuum....

http://www.driving-fun.com/349/the-know ... ntaal.aspx

Afbeelding

Snipe

Re: Test BMW M5

Bericht door Snipe » 06 apr 2010, 12:05

Gave foto's. Ik dacht dat je daar niet met de auto kon komen.

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 apr 2010, 12:23

Impressive Dennis & Martijn.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 apr 2010, 14:12

mooi vereeuwigt zo, zitten ook leuke locatie foto's bij :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 06 apr 2010, 14:50

Mooi verslag Dennis., daar kunnen al die badkuiprijders het mee doen. Leuk al die lichtgewicht karretjes maar als het er op aan komt, gewoon een auto met ballen :clap:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 apr 2010, 17:22

Rico schreef:Mooi verslag Dennis., daar kunnen al die badkuiprijders het mee doen. Leuk al die lichtgewicht karretjes maar als het er op aan komt, gewoon een auto met ballen :clap:
Grapjas :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 06 apr 2010, 17:41

hap nou :mrgreen:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 06 apr 2010, 18:07

Snipe schreef:Gave foto's. Ik dacht dat je daar niet met de auto kon komen.
Het hek stond open, dus dan kan het naar mijn mening... ;)

Metchu

Bericht door Metchu » 06 apr 2010, 19:43

Ik vond het echt lekker om te lezen, je moet er wel de tijd even voor nemen maar dan heb je ook wat :mrgreen:

een videootje van de M5 van die middag komt binnekort ook online 8)

Snipe

Bericht door Snipe » 06 apr 2010, 20:03

Metchu schreef:een videootje van de M5 van die middag komt binnekort ook online 8)
Ja. Nu, ongeveer. A boy's dream, door Steven en Metchu.

Joop

Bericht door Joop » 06 apr 2010, 20:16

Mooi opgeschreven stukje Dennis...

...leuk filmpje Steven en Metchu.

...en gelukkig hebben we de foto's nog Martijn.

Jullie hebben je wel vermaakt in mijn achtertuin?? Mag er ondanks de paar drempels die er liggen zelf ook regelmatig komen om door te kachelen naar Twente/Achterhoek.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 apr 2010, 20:31

Leuk gedaan allemaal. :thumbup:

Die sound van dat ding he, dan klinkt 'n M3 V8 gewoon lullig.

EG

Bericht door EG » 06 apr 2010, 22:13

Uhm mooie test maar:
Het is jammer dat de handgeschakelde bak niet tegen de enorme krachtontwikkeling en temperaturen van de V10 kon.
Volgens mij is de M5 in de US met handgeschakelde 6 bak te verkrijgen... :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 07 apr 2010, 00:49

Robin schreef:Leuk gedaan allemaal. :thumbup:

Die sound van dat ding he, dan klinkt 'n M3 V8 gewoon lullig.
Sound vind ik ook geweldig, dakje open door tunneltjes heen. Super.

steve smith

Bericht door steve smith » 07 apr 2010, 02:24

Voor een chauffeursauto is de versnellingbak niet ideaal en met een gezin aan boord moet je waarschijnlijk de tijd nemen om de meest comfortabele instelling van het opschakelen in te programmeren.
FWIW: Tijdens chauffeuren bak gewoon in S5 laten staan, maakt qua shokken nl. geen reet uit. Bij voor-LCI's een fractie liften na schakelcommando, bij na-LCI's pedaalstand niet wijzigen. Belangrijk bij voor LCI is dat je pas lift na het schakelcommando en niet ervoor, dan wordt de bak nl. heel traag. 1 op de 100 shifts geeft ie alsnog een dreun maar er is na wat oefening prima mee te chauffen. In P500 trouwens beter dan P400 (scheelt nl ook een berg koppel in middengebied), P500S is zowieso kansloos. Bij remmend terugschakelen zelf tussengas bijgeven tijdens chauffen, SMG geeft net te weinig om echt vloeiend te zijn, er is remwerking ingeprogrameerd. En als je afremt tot stilstand kun je vanaf 3 de bak neutraal zetten en pas bij stilstand weer in 1, dan ben je 90% van de nukkigheid kwijt. Heb er een jaar of 3 op mogen oefenen :oops:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 07 apr 2010, 05:18

En daarom liet ik de M5 staan. Snel én comfortabel moet ook in 1 auto kunnen.

RVV

Bericht door RVV » 07 apr 2010, 08:57

Ik vind het nou juist weer een fijn ding die SMG, omdat die bak ook aansluit bij het 'rauwe' sportieve karakter van de motor. Als SMG traag schakelt, dan komt dat omdat je niet schakelt met gevoel. Het lift moment is namelijk heel belangrijk. Net wat steve zegt, doe je dat voor het schakelen dan valt de aandrijving even heel kort weg. De sport is om het zo snel en kort mogelijk te doen maar wel in een vloeiende move NA het schakelen. Maar het is ook een beetje mijn schuld, ik had van te voren even een kleine instructie moeten geven.

Het leuke van SMG is dat je juist vanwege het schakelwerk heel erg betrokken bent bij het rijden. Dit in tegenstelling tot een automaat, die haalt er alleen maar rijbeleving en betrokkenheid uit.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 apr 2010, 09:34

Het zou mij totaal niet boeien. Heb erin gereden en het stoort me niet. Ik zou er zo een willen kopen, willen... :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 apr 2010, 10:36

Rico schreef:Ik vind het nou juist weer een fijn ding die SMG, omdat die bak ook aansluit bij het 'rauwe' sportieve karakter van de motor. Als SMG traag schakelt, dan komt dat omdat je niet schakelt met gevoel. Het lift moment is namelijk heel belangrijk. Net wat steve zegt, doe je dat voor het schakelen dan valt de aandrijving even heel kort weg. De sport is om het zo snel en kort mogelijk te doen maar wel in een vloeiende move NA het schakelen. Maar het is ook een beetje mijn schuld, ik had van te voren even een kleine instructie moeten geven.

Het leuke van SMG is dat je juist vanwege het schakelwerk heel erg betrokken bent bij het rijden. Dit in tegenstelling tot een automaat, die haalt er alleen maar rijbeleving en betrokkenheid uit.
SMG is er toch in gezet als automaat? Waarom dan nog allerlei acties uithalen om de automaat goed te laten schakelen.
Had er net zo goed een handbak in kunnen zitten :hmmm:

But who cares, het geluid van de V10 maakt alles goed 8)

RVV

Bericht door RVV » 07 apr 2010, 11:04

Mis, SMG is absoluut geen automaat.

Maar een gerobotiseerde handbak. De versnellingsbak is ook vergelijkbaar met een versnellingsbak van een auto met een schakelpook. Als je de auto gaat rijden alsof het een automaat is, dan is het geen fijn systeem. Want je verwacht dat een automaat heel anders reageert. Maar ga je de SMG bak gebruiken op een manier zoals je ook met een handbak zou schakelen. (behalve het ontkoppelen want dat gaat automatisch) dan is het een supersysteem.

Femme

Bericht door Femme » 07 apr 2010, 13:04

Na me wat ingelezen te hebben over SMG lijkt me het best wel een uitdaging om mee te rijden en je hebt niet de vreselijke koppelomvormer van een automaat die het gevoel geeft alsof je in een elektrische auto rijdt.

Hoe goed of slecht is SMG II vergeleken met SMG III? De gewone 6-serie had geloof ik SMG II.

steve smith

Bericht door steve smith » 07 apr 2010, 16:59

Richardt. schreef: [SMG is er toch in gezet als automaat? Waarom dan nog allerlei acties uithalen om de automaat goed te laten schakelen.
Mis. De SMG is er in gezet als handbak met de 1e versnelling aan de ene kant van de bak tegen het huis en de 2e versnelling aan de ander kant van het huis. Dus als je dat met een pook moet schakelen zit 1 op de plek van 7 en twee op de plek van 1. Had wel op de klassieke manier gekund maar dan was die bak twee keer zo zwaar geworden. Staat ook in alle tech literatuur over SMG3 7-gang.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 07 apr 2010, 17:03

Leuke test en leuke foto's. Wel wat slechte kwaliteit; maar dat ligt aan 't uploaden denk ik.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 07 apr 2010, 17:31

Dat weet ik wel zeker... ;)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 07 apr 2010, 19:42

Als "stuurman op de wal" waar het geschreven autotests betreft heb ik eigenlijk geen recht om commentaar te hebben, maar aan de andere kant: daar is een forum voor, dus bij dezen toch de volgende kritiek. Let wel, ik pretendeer het niet beter te kunnen en het is geen rechtstreekse aanval op de redactie, of de redacteur in kwestie. Zie het als (een poging tot) opbouwende kritieken.

Vooropgesteld: ik lees de tests op D-F met veel belangstelling. Autotests geschreven door mensen met verstand van zaken zijn een belangrijk onderdeel van mijn autoliefhebberij: ze voeden of temperen enthousiasme voor een bepaald model, maken nieuwsgierig of juist niet etc. Die "snaar" weet D-F bij mij nog niet te raken...

Wat mij opvalt is dat de tests tot nu toe gevuld worden met zaken waarvan de schrijver vindt dat ze belangrijk zijn, i.p.v. met zaken die voor de lezer de moeite waard zijn. Ik noem een aantal voorbeelden. Er zijn veel passages over eerdere ervaringen (ik reed voor mijn werk veel zus, ik zag de auto voor het eerst daar): die komen naar mijn smaak dikdoenerig over en zeggen niets over de te beschrijven auto. Hetzelfde geldt voor verhandelingen over imago en perceptie door omstanders. Imago en perceptie zijn zo ontzettend subjectief. Daarbij hebben ze naar mijn smaak niets met driving fun te maken. Nog vervelender is dat sommige zaken die als feit worden aangevoerd gewoon niet kloppen: zie bijvoorbeeld de handgeschakelde 6 bak opmerking in de e60 M5 test. Mijn laatste punt van kritiek betreft het woordgebruik (of schrijfstijl zo je wilt): er wordt krampachtig gezocht naar stijlfiguren, die vervolgens kant noch wal raken. Een voorbeeldje?
De tien cilinders waren inmiddels ruimschoots gevuld met vloeibare olie
Olie in cilinders? Dat walmt... Vloeibare olie? Ik kom het in vaste vorm nooit tegen in een auto. Less is more, zeker bij dit soort stukken. Uit een andere test:
Persoonlijk vind ik het een erg mooie auto en het is onmiskenbaar een echte Porsche.
Dat vindt de redacteur persoonlijk? Kennelijk vindt hij ook wel eens iets voor een ander...? En zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Wellicht dat een goede eindredacteur soelaas kan bieden?

Het lijkt misschien muggen ziften, het is allemaal erg persoonlijk, mijn smaak is zeker niet een ieders smaak, maar als D-F naar een hoger plan wil, met meer individuele pageviews van specifiek de "echte" liefhebber, dan lijkt het mij wijs om naar kwaliteit te streven. My € 0,02...

Plaats reactie