RHD CSL: doen of niet?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

RHD CSL: doen of niet?

Bericht door mrbbs » 29 mar 2010, 22:27

Gents,

Al een tijdje kijk ik uit om mij terug een nieuwe fun-auto aan te schaffen. Misschien is het wel even leuk om mijn pad even kort uit te tekenen.

Het begon allemaal 8 jaar terug waar ik verliefd werd op een Omega Lotus, hier heb ik zo'n jaar mee gereden en besefte eigenlijk dat deze rechtuit-brander niks voor mij was. Vervolgens kwam er een rally-machine daar ik al een tijd rally-supporter was kon ik de agressieve EVO VI RS2 niet weerstaan. Hier heb ik best een tijd mee gereden, zo'n 3 jaar. Op het laatste van de looptijd van de VI had ik de kans om Ralliart Germany te bezoeken. Daar had ik de gelegenheid om een testrit te doen met de nagelnieuwe EVO VIII MR RS RHD, ik was meteen verkocht. Dat dacht ik toch want ruim een jaar later wanneer mijn bestelde VIII binnen was en ik hem eindelijk op Belgische papieren had gekregen viel de wegligging mij enorm tegen. Dankzij André en de testimiddag met zijn E8 MR RS met Reiger ophanging voelde ik mij algauw weer vertrouwd. Na de aanschaf van zijn setje heb ik bakken plezier beleefd aan deze auto!

Later werd het tijd voor iets anders, ik wou ook wel even zien of ik ook overweg zou kunnen met RWD, omdat er minder en minder vrije wegen zijn waar je even kan gassen besloot ik mij te laten gaan aan een 130i cup. Mijn eerste kennismaking met de wagen op een speelgrond in Malmedy liet mij met een brede glimlach achter. Mijn tweede rit zou Spa-Francorchamps worden en ik heb er effectief een 10-tal ronden afgelegd maar ik had toen een verschrikkelijke baaldag door occasie-slicks die na 1 rondje al kapot gingen. De liefde voor het circuitspeelgoed was bekoeld, wat in grote mate te maken had met het tegenop zien van het laden/lossen en naar circuit rijden met een aanhangwagen. Tevens had ik zelf nog geen BE rijbewijs zodat ik telkens iemand moest aanspreken om naar circuit te gaan.

Na een dik half jaar rondkijken begint het weer sterk te kriebelen en heb ik (alweer) door André mijn oog laten vallen op deze keer een CSL. Nu weet ik er een RHD staan met 48k op de teller met 6-pot Alcon's voor en 4-pot's achteraan. OOk heeft de wagen een kortere eindoverbrenging.
Ideaal lijkt mij en een stuk betaalbaarder dan een LHD.

Een RHD heeft mij altijd wat tegengehouden, echter lijkt er een reden minder te zijn om niet voor de CSL te gaan en dat is het feit dat je kan schakelen aan het stuur. Ik was steeds bang dat mijn reflexen aan de verkeerde kant van de wagen nooit zo rap zouden zijn als wanneer ik een LHD auto rijd.

Wat is jullie mening hierover? Zijn er buiten het feit dat je moeilijker kan inhalen nog andere nadelen?

Do or don't?

Bedankt voor het lezen..
Kevin

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Kasteel » 29 mar 2010, 22:34

Er rijden hier best wel wat mensen met een RHD, merendeel omdat het een stuk aantrekkelijker was qua prijs dan het LHD exemplaar. Over het algemeen hoor ik van die mensen dat de stap eigenlijk reuze meevalt, voor mij lijkt het nog een beetje de omgekeerde wereld, maar eigenlijk nog nooit lang in een RHD auto gereden.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door mrbbs » 29 mar 2010, 22:40

Nog even toelichten misschien.. de wagen zal weinig circuit zien des te meer industriezones en op- en afritten (à la advevo ;))

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Kasteel » 29 mar 2010, 22:46

Goed punt, denk dat het verschil op circuit minder is dan op die landstrasse :).

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Miesjel » 29 mar 2010, 23:11

Ik was ook altijd huiverig voor het RHD rijden, om exact dezelfde redenen. Als ik nu met een LHD op een circuit rijd, dan voel je de auto. Dat gevoel heb je door de jaren heen ontwikkeld.. en ik was altijd bang om dat gevoel enigzins kwijt te raken in een RHD. 2 weken terug voor de eerste keer in een RHD gereden, no problemo ! Het schakelen was even wennen maar dat lag deels aan de auto zelf, gare versnellingsbak en koud schakelen was erg lastig. Maar afgezien van dat, na 5 minuten weet je niet beter !

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Tristan » 29 mar 2010, 23:25

Toen ik voor 6 maanden naar Australië ging, dacht ik ook dat ik erg moest wennen aan RHD. Na een paar uur weet je niet anders meer. Enige nadeel hier blijft poortjes e.d., maar met een fun-auto zul je daar niet snel last van hebben. Indien de prijs juist is, halen die RHD. Nadeel zal zijn dat hij in NL of B minder waard zal zijn door RHD.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Roy » 29 mar 2010, 23:46

Als je er voor gaat, vergeet dit niet te kopen voor je parkeerkaartjes:

Afbeelding

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door ErikMartijn » 30 mar 2010, 00:06

Gewoon achteruit de parkeergarage inrijden! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Mathieu » 30 mar 2010, 09:08

RHD CSL heeft flippers aan het stuur.
Dus wennen met schakelen is er niet.
Het enige wat ik me kan bedenken wat een nadeel is met RHD is het inhalen op binnenwegen met gebrek aan overzicht. En parkeergarage's. Maar dan koop je gewoon een knijphand met een stok, dan kan daar het kaartje van de parkeergarage ingeklemt worden. Ik bedoel, je hebt toch electrische ramen :thumbup:

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door M-bitious » 30 mar 2010, 09:54

Je zult ook even moeten wennen als je op een smalle straat een tegenligger hebt en je goed opzij moet.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Rupie » 30 mar 2010, 09:55

M-bitious schreef:Je zult ook even moeten wennen als je op een smalle straat een tegenligger hebt en je goed opzij moet.
Juist niet!

Gebruikersavatar
Fietsbel
Berichten: 448
Lid geworden op: 19 apr 2007, 18:23
Locatie: Supra MKiV Boostlogic T61

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Fietsbel » 30 mar 2010, 10:05

Ik rijd al 5 jaar in een RHD Supra en je went er heel snel aan. Inderdaad, je kan niet door de McDrive en je moet even uitstappen bij parkeergarages, of je hebt een passagier die het voor je kan doen.

Gewoon ervoor gaan, de eerste paar uur gewoon normaal rijden en je hebt de wagen snel onder de knie.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door M-bitious » 30 mar 2010, 10:16

Ruben schreef:
M-bitious schreef:Je zult ook even moeten wennen als je op een smalle straat een tegenligger hebt en je goed opzij moet.
Juist niet!
Waarom dan? Mijn ervaringen zijn anders. Je hebt dan links van je veel meer auto zitten dan wanneer je links zit.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door M@rcel » 30 mar 2010, 10:50

Mathieu schreef:RHD CSL heeft flippers aan het stuur.
Dus wennen met schakelen is er niet.
Het enige wat ik me kan bedenken wat een nadeel is met RHD is het inhalen op binnenwegen met gebrek aan overzicht. En parkeergarage's. Maar dan koop je gewoon een knijphand met een stok, dan kan daar het kaartje van de parkeergarage ingeklemt worden. Ik bedoel, je hebt toch electrische ramen :thumbup:
Inhalen op binnenwegen hoeft geen punt te zijn als je meer uit afstand gaat rijden/inhalen, tevens ook voor auto's met het stuur gewoon aan de linker kant aan te bevelen.


Enige probleempje wat ik altijd ervaar als ik vanuit een lhd/rhd wissel, is dat ik de knipperlichten en de ruitenwissers nog wel eens door elkaar haal :oops:

Richardt.
Berichten: 6759
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Richardt. » 30 mar 2010, 10:59

M-bitious schreef:
Ruben schreef:
M-bitious schreef:Je zult ook even moeten wennen als je op een smalle straat een tegenligger hebt en je goed opzij moet.
Juist niet!
Waarom dan? Mijn ervaringen zijn anders. Je hebt dan links van je veel meer auto zitten dan wanneer je links zit.
Daarentegen kun je rechts veel beter inschatten hoeveel ruimte je nog hebt tot de stoep/berm ;)

Een RHD schrikt mij ook een beetje af, maar voor een fun auto zou ik het best aandurven. Zeker als de prijs van een CSL een stuk aantrekkelijker is zou ik de gok gewoon wagen :thumbup:

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door M-bitious » 30 mar 2010, 11:03

Alleen kost een stoepje pakken een stuk minder dan een tegenligger pakken.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Rupie » 30 mar 2010, 12:02

Ik vind de tegenstander in de vorm van de auto beter in te schatten dan de stoeprand. :wink:

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door M-bitious » 30 mar 2010, 12:47

Als je links zit wel, want dat ben je gewend, maar mijn punt is dat als je rechts zit, het moeilijker is om de uiterste linker kant in te schatten.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Rupie » 30 mar 2010, 13:28

En als je links zit de stoeprand? Dan vind ik een auto weer makkelijker in te schatten dan een stoeprand. Of je nu links of rechts in de auto zit.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door M-bitious » 30 mar 2010, 13:42

Ik zou zeggen: Kijk in Nederland maar eens welke velg het vaakst beschadigd is. Rechts achter.

Wij zijn in NL gewend om links te zitten en rechts te rijden. Je kunt daarom als een auto bijv. 1.80m breed is vrij makkelijk door een ruimte van 2.00m. Stap nu in een rechts gestuurde auto en probeer dat nog eens...... Stuk lastiger.

Richardt.
Berichten: 6759
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Richardt. » 30 mar 2010, 13:47

Maar dat lijkt me toch echt een kwestie van wennen en bij een auto die alleen voor de fun gebruikt wordt lijken me die nadelen nog veel minder zwaar wegen.

Moet wel zeggen dat ik alleen voor RHD zou kiezen als het aanbod echt veel mooier is dan een LHD auto.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door mrbbs » 30 mar 2010, 14:07

30% goedkoper dan een LHD, lijkt mij interessant genoeg ;)

Richardt.
Berichten: 6759
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Richardt. » 30 mar 2010, 14:27

Dat is inderdaad de moeite, niet twijfelen en doen dus :mrgreen:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door steve smith » 30 mar 2010, 14:33

Hou er wel rekening mee dat de zitpositie in een RHD e46 significant minder is dan in een LHD. De auto is niet exact gespiegeld, dwz het stuur staat verder naar buiten en lijnt niet netjes (nog minder) op met de stoel.

Wist ik ook niet vantevoren maar heeft hier voor wat hoodbrekens gezorgd bij de UK M3's, zeker toen de kooien er eenmaal in zaten, dan zit je gewoon ronduit slecht. Weet niet hoe lang je bent, maar als dat 1,85+ is wordt een standaard stoel al een issue, en is een RHD nog slechter.
Laatst gewijzigd door steve smith op 30 mar 2010, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: RHD CSL: doen of niet?

Bericht door Mathieu » 30 mar 2010, 14:34

lancerevoclub.org schreef:30% goedkoper dan een LHD, lijkt mij interessant genoeg ;)
Vuilknijpers zijn ook de kosten niet.
Ik heb even snel gezocht op internet en deze blijken een tientje of vier te kosten.
Dus parkeergarages e.d. zijn dan ook geen probleem meer.

Afbeelding

Gaan met de CSL dus.
:df: :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten