RHD CSL: doen of niet?
- mrbbs
RHD CSL: doen of niet?
Gents,
Al een tijdje kijk ik uit om mij terug een nieuwe fun-auto aan te schaffen. Misschien is het wel even leuk om mijn pad even kort uit te tekenen.
Het begon allemaal 8 jaar terug waar ik verliefd werd op een Omega Lotus, hier heb ik zo'n jaar mee gereden en besefte eigenlijk dat deze rechtuit-brander niks voor mij was. Vervolgens kwam er een rally-machine daar ik al een tijd rally-supporter was kon ik de agressieve EVO VI RS2 niet weerstaan. Hier heb ik best een tijd mee gereden, zo'n 3 jaar. Op het laatste van de looptijd van de VI had ik de kans om Ralliart Germany te bezoeken. Daar had ik de gelegenheid om een testrit te doen met de nagelnieuwe EVO VIII MR RS RHD, ik was meteen verkocht. Dat dacht ik toch want ruim een jaar later wanneer mijn bestelde VIII binnen was en ik hem eindelijk op Belgische papieren had gekregen viel de wegligging mij enorm tegen. Dankzij André en de testimiddag met zijn E8 MR RS met Reiger ophanging voelde ik mij algauw weer vertrouwd. Na de aanschaf van zijn setje heb ik bakken plezier beleefd aan deze auto!
Later werd het tijd voor iets anders, ik wou ook wel even zien of ik ook overweg zou kunnen met RWD, omdat er minder en minder vrije wegen zijn waar je even kan gassen besloot ik mij te laten gaan aan een 130i cup. Mijn eerste kennismaking met de wagen op een speelgrond in Malmedy liet mij met een brede glimlach achter. Mijn tweede rit zou Spa-Francorchamps worden en ik heb er effectief een 10-tal ronden afgelegd maar ik had toen een verschrikkelijke baaldag door occasie-slicks die na 1 rondje al kapot gingen. De liefde voor het circuitspeelgoed was bekoeld, wat in grote mate te maken had met het tegenop zien van het laden/lossen en naar circuit rijden met een aanhangwagen. Tevens had ik zelf nog geen BE rijbewijs zodat ik telkens iemand moest aanspreken om naar circuit te gaan.
Na een dik half jaar rondkijken begint het weer sterk te kriebelen en heb ik (alweer) door André mijn oog laten vallen op deze keer een CSL. Nu weet ik er een RHD staan met 48k op de teller met 6-pot Alcon's voor en 4-pot's achteraan. OOk heeft de wagen een kortere eindoverbrenging.
Ideaal lijkt mij en een stuk betaalbaarder dan een LHD.
Een RHD heeft mij altijd wat tegengehouden, echter lijkt er een reden minder te zijn om niet voor de CSL te gaan en dat is het feit dat je kan schakelen aan het stuur. Ik was steeds bang dat mijn reflexen aan de verkeerde kant van de wagen nooit zo rap zouden zijn als wanneer ik een LHD auto rijd.
Wat is jullie mening hierover? Zijn er buiten het feit dat je moeilijker kan inhalen nog andere nadelen?
Do or don't?
Bedankt voor het lezen..
Kevin
Al een tijdje kijk ik uit om mij terug een nieuwe fun-auto aan te schaffen. Misschien is het wel even leuk om mijn pad even kort uit te tekenen.
Het begon allemaal 8 jaar terug waar ik verliefd werd op een Omega Lotus, hier heb ik zo'n jaar mee gereden en besefte eigenlijk dat deze rechtuit-brander niks voor mij was. Vervolgens kwam er een rally-machine daar ik al een tijd rally-supporter was kon ik de agressieve EVO VI RS2 niet weerstaan. Hier heb ik best een tijd mee gereden, zo'n 3 jaar. Op het laatste van de looptijd van de VI had ik de kans om Ralliart Germany te bezoeken. Daar had ik de gelegenheid om een testrit te doen met de nagelnieuwe EVO VIII MR RS RHD, ik was meteen verkocht. Dat dacht ik toch want ruim een jaar later wanneer mijn bestelde VIII binnen was en ik hem eindelijk op Belgische papieren had gekregen viel de wegligging mij enorm tegen. Dankzij André en de testimiddag met zijn E8 MR RS met Reiger ophanging voelde ik mij algauw weer vertrouwd. Na de aanschaf van zijn setje heb ik bakken plezier beleefd aan deze auto!
Later werd het tijd voor iets anders, ik wou ook wel even zien of ik ook overweg zou kunnen met RWD, omdat er minder en minder vrije wegen zijn waar je even kan gassen besloot ik mij te laten gaan aan een 130i cup. Mijn eerste kennismaking met de wagen op een speelgrond in Malmedy liet mij met een brede glimlach achter. Mijn tweede rit zou Spa-Francorchamps worden en ik heb er effectief een 10-tal ronden afgelegd maar ik had toen een verschrikkelijke baaldag door occasie-slicks die na 1 rondje al kapot gingen. De liefde voor het circuitspeelgoed was bekoeld, wat in grote mate te maken had met het tegenop zien van het laden/lossen en naar circuit rijden met een aanhangwagen. Tevens had ik zelf nog geen BE rijbewijs zodat ik telkens iemand moest aanspreken om naar circuit te gaan.
Na een dik half jaar rondkijken begint het weer sterk te kriebelen en heb ik (alweer) door André mijn oog laten vallen op deze keer een CSL. Nu weet ik er een RHD staan met 48k op de teller met 6-pot Alcon's voor en 4-pot's achteraan. OOk heeft de wagen een kortere eindoverbrenging.
Ideaal lijkt mij en een stuk betaalbaarder dan een LHD.
Een RHD heeft mij altijd wat tegengehouden, echter lijkt er een reden minder te zijn om niet voor de CSL te gaan en dat is het feit dat je kan schakelen aan het stuur. Ik was steeds bang dat mijn reflexen aan de verkeerde kant van de wagen nooit zo rap zouden zijn als wanneer ik een LHD auto rijd.
Wat is jullie mening hierover? Zijn er buiten het feit dat je moeilijker kan inhalen nog andere nadelen?
Do or don't?
Bedankt voor het lezen..
Kevin
- Kasteel
Re: RHD CSL: doen of niet?
Er rijden hier best wel wat mensen met een RHD, merendeel omdat het een stuk aantrekkelijker was qua prijs dan het LHD exemplaar. Over het algemeen hoor ik van die mensen dat de stap eigenlijk reuze meevalt, voor mij lijkt het nog een beetje de omgekeerde wereld, maar eigenlijk nog nooit lang in een RHD auto gereden.
- mrbbs
Nog even toelichten misschien.. de wagen zal weinig circuit zien des te meer industriezones en op- en afritten (à la advevo
)

- Kasteel
Goed punt, denk dat het verschil op circuit minder is dan op die landstrasse
.

- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Ik was ook altijd huiverig voor het RHD rijden, om exact dezelfde redenen. Als ik nu met een LHD op een circuit rijd, dan voel je de auto. Dat gevoel heb je door de jaren heen ontwikkeld.. en ik was altijd bang om dat gevoel enigzins kwijt te raken in een RHD. 2 weken terug voor de eerste keer in een RHD gereden, no problemo ! Het schakelen was even wennen maar dat lag deels aan de auto zelf, gare versnellingsbak en koud schakelen was erg lastig. Maar afgezien van dat, na 5 minuten weet je niet beter !
- Tristan
Toen ik voor 6 maanden naar Australië ging, dacht ik ook dat ik erg moest wennen aan RHD. Na een paar uur weet je niet anders meer. Enige nadeel hier blijft poortjes e.d., maar met een fun-auto zul je daar niet snel last van hebben. Indien de prijs juist is, halen die RHD. Nadeel zal zijn dat hij in NL of B minder waard zal zijn door RHD.
-
Als je er voor gaat, vergeet dit niet te kopen voor je parkeerkaartjes:

- ErikMartijn
Gewoon achteruit de parkeergarage inrijden! 

- Mathieu
RHD CSL heeft flippers aan het stuur.
Dus wennen met schakelen is er niet.
Het enige wat ik me kan bedenken wat een nadeel is met RHD is het inhalen op binnenwegen met gebrek aan overzicht. En parkeergarage's. Maar dan koop je gewoon een knijphand met een stok, dan kan daar het kaartje van de parkeergarage ingeklemt worden. Ik bedoel, je hebt toch electrische ramen
Het enige wat ik me kan bedenken wat een nadeel is met RHD is het inhalen op binnenwegen met gebrek aan overzicht. En parkeergarage's. Maar dan koop je gewoon een knijphand met een stok, dan kan daar het kaartje van de parkeergarage ingeklemt worden. Ik bedoel, je hebt toch electrische ramen

- M-bitious
Je zult ook even moeten wennen als je op een smalle straat een tegenligger hebt en je goed opzij moet.
-
Juist niet!M-bitious schreef:Je zult ook even moeten wennen als je op een smalle straat een tegenligger hebt en je goed opzij moet.
- Fietsbel
Ik rijd al 5 jaar in een RHD Supra en je went er heel snel aan. Inderdaad, je kan niet door de McDrive en je moet even uitstappen bij parkeergarages, of je hebt een passagier die het voor je kan doen.
Gewoon ervoor gaan, de eerste paar uur gewoon normaal rijden en je hebt de wagen snel onder de knie.
Gewoon ervoor gaan, de eerste paar uur gewoon normaal rijden en je hebt de wagen snel onder de knie.
- M-bitious
Waarom dan? Mijn ervaringen zijn anders. Je hebt dan links van je veel meer auto zitten dan wanneer je links zit.Ruben schreef:Juist niet!M-bitious schreef:Je zult ook even moeten wennen als je op een smalle straat een tegenligger hebt en je goed opzij moet.
-
Inhalen op binnenwegen hoeft geen punt te zijn als je meer uit afstand gaat rijden/inhalen, tevens ook voor auto's met het stuur gewoon aan de linker kant aan te bevelen.Mathieu schreef:RHD CSL heeft flippers aan het stuur.
Enige probleempje wat ik altijd ervaar als ik vanuit een lhd/rhd wissel, is dat ik de knipperlichten en de ruitenwissers nog wel eens door elkaar haal

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Daarentegen kun je rechts veel beter inschatten hoeveel ruimte je nog hebt tot de stoep/bermM-bitious schreef:Waarom dan? Mijn ervaringen zijn anders. Je hebt dan links van je veel meer auto zitten dan wanneer je links zit.Ruben schreef:Juist niet!M-bitious schreef:Je zult ook even moeten wennen als je op een smalle straat een tegenligger hebt en je goed opzij moet.

Een RHD schrikt mij ook een beetje af, maar voor een fun auto zou ik het best aandurven. Zeker als de prijs van een CSL een stuk aantrekkelijker is zou ik de gok gewoon wagen

- M-bitious
Alleen kost een stoepje pakken een stuk minder dan een tegenligger pakken.
-
Ik vind de tegenstander in de vorm van de auto beter in te schatten dan de stoeprand. 

- M-bitious
Als je links zit wel, want dat ben je gewend, maar mijn punt is dat als je rechts zit, het moeilijker is om de uiterste linker kant in te schatten.
-
En als je links zit de stoeprand? Dan vind ik een auto weer makkelijker in te schatten dan een stoeprand. Of je nu links of rechts in de auto zit.
- M-bitious
Ik zou zeggen: Kijk in Nederland maar eens welke velg het vaakst beschadigd is. Rechts achter.
Wij zijn in NL gewend om links te zitten en rechts te rijden. Je kunt daarom als een auto bijv. 1.80m breed is vrij makkelijk door een ruimte van 2.00m. Stap nu in een rechts gestuurde auto en probeer dat nog eens...... Stuk lastiger.
Wij zijn in NL gewend om links te zitten en rechts te rijden. Je kunt daarom als een auto bijv. 1.80m breed is vrij makkelijk door een ruimte van 2.00m. Stap nu in een rechts gestuurde auto en probeer dat nog eens...... Stuk lastiger.
-
Maar dat lijkt me toch echt een kwestie van wennen en bij een auto die alleen voor de fun gebruikt wordt lijken me die nadelen nog veel minder zwaar wegen.
Moet wel zeggen dat ik alleen voor RHD zou kiezen als het aanbod echt veel mooier is dan een LHD auto.
Moet wel zeggen dat ik alleen voor RHD zou kiezen als het aanbod echt veel mooier is dan een LHD auto.
- mrbbs
30% goedkoper dan een LHD, lijkt mij interessant genoeg 

-
Dat is inderdaad de moeite, niet twijfelen en doen dus 

-
Hou er wel rekening mee dat de zitpositie in een RHD e46 significant minder is dan in een LHD. De auto is niet exact gespiegeld, dwz het stuur staat verder naar buiten en lijnt niet netjes (nog minder) op met de stoel.
Wist ik ook niet vantevoren maar heeft hier voor wat hoodbrekens gezorgd bij de UK M3's, zeker toen de kooien er eenmaal in zaten, dan zit je gewoon ronduit slecht. Weet niet hoe lang je bent, maar als dat 1,85+ is wordt een standaard stoel al een issue, en is een RHD nog slechter.
Wist ik ook niet vantevoren maar heeft hier voor wat hoodbrekens gezorgd bij de UK M3's, zeker toen de kooien er eenmaal in zaten, dan zit je gewoon ronduit slecht. Weet niet hoe lang je bent, maar als dat 1,85+ is wordt een standaard stoel al een issue, en is een RHD nog slechter.
Laatst gewijzigd door steve smith op 30 mar 2010, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mathieu
Vuilknijpers zijn ook de kosten niet.lancerevoclub.org schreef:30% goedkoper dan een LHD, lijkt mij interessant genoeg
Ik heb even snel gezocht op internet en deze blijken een tientje of vier te kosten.
Dus parkeergarages e.d. zijn dan ook geen probleem meer.
Gaan met de CSL dus.