Erg verleidelijk... E46 6 cil. icm met woon/werk verkeer?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Zjeraaar

Erg verleidelijk... E46 6 cil. icm met woon/werk verkeer?

Bericht door Zjeraaar » 29 mar 2010, 14:06

Beste mede motorheads, ik zit met een typisch twijfelgevalletje wat ik aan jullie wil voorleggen.. ik ben benieuwd naar jullie input, vandaar dit topic.

Ik ben op het moment nog niet zo heel lang in het bezit van een Audi A4 uit 2001 met de 130pk sterke 1.9 TDI motor. Het is een hele fijne auto, erg comfortabel, ruim, alles erop en eraan, maar niet speciaal spannend. Ik heb de auto gekocht omdat ik voor mijn werk veel KM`s maak (3x per week Den Bosch < > Amersfoort = 2000km per maand) en dat is met de A4 (die 1 op 16 rijd) heel goed te doen. De vaste lasten zijn relatief hoog maar door de goedkopere brandstof en zuinige motor kom ik precies uit met de km vergoeding die ik van m`n werk krijg, op kleingeld na rijd ik de Audi voor niks.

Maarrrr nu komt ie.. :mrgreen:

We gaan, vrij onverwacht maar vandaag 100% zeker, verhuizen met de job. :bag: In plaats van 2000km per maand ga ik nu naar 1280km per maand ( 4x per week Den Bosch < > Gorinchem) en daarmee is het voordeel van diesel rijden pretty much weg. Vaste lasten blijven hoog, minder km`s en dus minder vergoeding betekenen dat ik net zo goed weer een benzine auto kan gaan rijden, en dat moet je natuurlijk niet zeggen tegen iemand die altijd aan het rondkijken is naar iets anders / beters (wellicht herkenbaar voor sommigen ;) )

M`n Audi is echt een top auto maar niet erg spannend.. ik zal er nooit een DF circuitdagje of een ring rondje mee proberen bijvoorbeeld. Nu ben ik al een tijdje gecharmeerd door de 6 cilinders van BMW, ik lees érg veel positieve reactie`s over deze motoren en dat heeft mijn interesse gewekt. De gedachte van 170pk`s en achterwielaandrijving, verpakt in een mooie blauwe of zwarte E46 coupé kan ik érg waarderen. Daarnaast is dit ook niet te hoog gegrepen wat betreft aanschaf, verzekering e.d.

Allemaal leuk en aardig, maar ik moet ook realistisch blijven (hé verdomme.. :x ) M`n eigen kilometers betaal ik graag zelf maar ik moet er nog steeds 1280km per maand voor m`n werk mee rijden. Uiteraard wil ik graag binnen mijn kilometervergoeding blijven en als het even kan nog een stuk wegenbelasting / verzekering daarvan betalen. De vergoeding is 19ct per kilometer, dat is €243,- per maand voor brandstofkosten, is dit een haalbaar streven? Volgens mijn berekening mag de auto dan max 1 op 8 lopen, daar moet toch wel boven te blijven zijn met snelweg km`s?

Verder, om een lang topic kort te maken, een aantal vragen over de E46 320 / 323 coupé om me beter te kunnen oriënteren:
- Wat doet deze auto in de praktijk op de snelweg qua verbruik (ivm berekenen kosten t.o.v. vergoeding)
- Wat kan ik qua verbruik verwachten als ik een weekendje ring ga doen? (uit nieuwsgierigheid)
- Is een dit type auto een beetje geschikt voor lange ritten, en kan ik er met mijn 2 meter 4 een beetje fatsoenlijk in zitten?
- Zijn er speciale aandachtspunten of dingen die erg onderhoudsgevoelig word bij veel kilometers?
- Algemeen: wat zijn de ervaringen / meningen?

Genoeg BMW rijders hier, vast ook wel mensen met (ervaring in) een E46 6 cilinder.. Ik hoor graag jullie input, aan de hand daarvan kan ik waarschijnlijk wat beter bepalen of dit een realistische optie is!

Alvast bedankt! :D
Laatst gewijzigd door Zjeraaar op 29 mar 2010, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

jarno trulli

Re: Erg verleidelijk... E46 6 cil. icm met woon/werk verkeer

Bericht door jarno trulli » 29 mar 2010, 14:19

ik weet niet hoe dorstig een bmw 6 cilinder is maar met de alfa sta ik ongeveer 2,5x per maand voor 90 euro weg te tanken met een kilometrage van ongeveer 1400 km per maand. en dan rijd ik 1op9 gemiddeld met half snelweg en half binnendoorwegen.

steve smith

Bericht door steve smith » 29 mar 2010, 14:24

Waarom naar een 320i kijken als een 330i hetzelfde of minder verbruikt?

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 29 mar 2010, 14:25

Ik heb dik een jaar in een E46 320i (170pk versie ) gereden en dat is mij goed bevallen hoor..
Niks mis mee.
Kwa verbruik.. tsjaa ik deed toen 10,5L/100 Km ( stad en snelweg gecombineerd ) en rij stevig door, maar denk dat je op de snelweg met een niet te zware rechtervoet best een stuk zuiniger kan rijden .

Voor de rest een erg fijne auto en ik zou er zo weer 1 kopen als 2e auto zijnde..
Geen kosten aan gehad ook.

Maar hoe het zit met die 2m 04 geen idee... ik ben 1,78 ofzo dus had weinig problemen hahaha

Weekendje ring zal het verbruik wat hoger worden denk ik :mrgreen:
Afbeelding

Metchu

Bericht door Metchu » 29 mar 2010, 14:26

Mike Spanjersbergh schreef: ik ben 1,78 ofzo dus had weinig problemen hahaha
Niet liegen, jij bent hoogstens 1.56

@ ts, ik zou ook kijken naar een 325 of 330... Verbruik zal echt niet meer zijn! Maar wel meer df 8)

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 29 mar 2010, 14:28

Metchu schreef:
Mike Spanjersbergh schreef: ik ben 1,78 ofzo dus had weinig problemen hahaha
Niet liegen, jij bent hoogstens 1.56

@ ts, ik zou ook kijken naar een 325 of 330... Verbruik zal echt niet meer zijn! Maar wel meer df 8)
Waar heb jij de ervaring van het verbruik van een E46 opgedaan lelijk?? :lol:

Och ik ben lang zat.. :)

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 29 mar 2010, 14:30

Gezien je lengte, kan je een coupe beter mijden.
Ik ben zelf 1m92.. en zit met m'n hoofd net niet tegen het dak aan. Tenzij je sjonnie stijl achterover gaat liggen...

In de sedan kan ik gewoon goed zitten en heb ik nog hoofdruimte over.

Ik doe zelf ook dagelijks woon-werk verkeer met een e46 320i (en dat is het grootste deel stadsverkeer) en doe gemiddeld 1 op 10. Zodra er meer snelwegkms bij komen kijken, is dat vrij eenvoudig naar 1 op 12 te krijgen.
Laatst gewijzigd door Patrick van Wijngen op 29 mar 2010, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 29 mar 2010, 14:40

1:12 bedoel je denk ik ;) of 8 liter op 100km.

En @ TS: ik zeg DOEN!

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 29 mar 2010, 14:42

De E46 323Ci heeft volgens mij dezelfde motor als de 323ti. Verbruik zit op ca. 1:10,4 gemeten over ± 18.000 km.
Als ik zie wat een E90 330i gemiddeld :shock: doet, zou ik altijd de meest moderne motor kiezen.

Puur snelweg gebruik is het verbruik 1:13,5-14.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 29 mar 2010, 14:44

Jules schreef:1:12 bedoel je denk ik ;) of 8 liter op 100km.

En @ TS: ik zeg DOEN!
Ja klopt :P
Gelijk ff aangepast

Fabian

Bericht door Fabian » 29 mar 2010, 15:20

Even een auto tippen, misschien boven je budget maar een plaaaatje van een auto (doe veel zaken met ze, altijd nette auto's), lekker hoor zo'n Copeetje :D :

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... t1_occ.css

Afbeelding

Afbeelding

Joop

Bericht door Joop » 29 mar 2010, 19:17

Heb zelf over 5 jaar met 2x een 320Ci gereden. Verbruik valt echt mee als je er veel kilometers mee maakt.

Met een zeer sportieve rijstijl kwam ik niet onder de 1:10 uit. Als je veel lange ritten en ook nog eens snelwegkilometers maakt dan is 1:12,5 zeker mogelijk. Gemiddelde voor mij was gelijk aan de fabrieksopgave van 1:11 (9L op 100km). Let wel dit was met een handbak. Met een automaat kun je dit verbruik wel vergeten.
Zoals hierboven ook al is aangegeven zal het verbruik van een 325i of 330i niet hoger uitvallen dan van een 320i; ook de prijzen gaan naar elkaar toe voor gebruikt. Dus als je een mooie 325i of 330i tegenkomt dan zul je daar net iets meer plezier van hebben. De 320(C)i (de M54 2.2L 170PK) vond ik zelf toch net iets te mager gemotoriseerd.

Mijn huidige E92 325i met automaat komt niet zuiniger uit dan 1:9 (11L op 100km).

@Fabian: even los van de automaat is dat echt een hele fraaie stijlvolle coupé

B46

Bericht door B46 » 29 mar 2010, 22:02

Met mijn 330i E46 (SMG) haal ik gemiddeld 1 op 9. Als ik wat moeite doe lukt 1 op 10 ook wel. Rij deze auto max. 800km per maand.

Voor dagelijks verkeer heb ik een 325i E46 (SMG), waar ik gemiddeld 1 op 10 mee scoor.

De blokken (M54) lopen zo geweldig, en wat mij betreft prima geschikt voor dagelijks (woon-werk) verkeer.
Prima om rustig mee te cruisen, maar als het moet is er ook genoeg power voor de NL snelwegen :df:

Jussi

Bericht door Jussi » 30 mar 2010, 02:16

Ik rij 12L/100km met mijn 320Ci en het is niet alsof ik overal lig te spurten. Ik doe wel voornamelijk stadsverkeer.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 mar 2010, 11:04

Met een Z3 Coupe 2.8 automaat deden we net geen 1 op 10 en met de 3.2 M3 doe ik soms ook zelfs 1 op 10 :mrgreen:

Wil je het gevoel van koppel blijven evenaren dan ga je het niet voor minder doen dan een 3.0 :wink: De Audi levert 310nm en een 2.2 uit een 320i komt niet echt in de buurt. Natuurlijk loopt een zes cilinder mooi en natuurlijk pakt ie graag toeren maar voor woon/werk verkeer zie ik weinig voordelen tenzij je elke dag over slingerweggetjes heen komt. Is het gewoon veel snelweg en 80km/h dan is een potige diesel imho onverslaanbaar en heeft een benzine zes in lijn nauwelijks tot geen voordelen.

Financieel word je er niet beter van en dan heb ik het nog niet eens over het verlies wat je waarschijnlijk pakt door al weer afscheid van de Audi te nemen. Lekker zo laten :thumbup:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 30 mar 2010, 11:31

323ti gemiddeld 1 op 9,5 waarbij ik veel korte afstanden rijd.

Rond de 160 op de teller naar Parijs resulteerde in 1:10,5, rond de 120 zou je op 1:11-1:12 uit moeten kunnen komen denk ik

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 mar 2010, 12:41

Ik ben ook iets langer dan 2 meter, hoe lang weet ik niet.
Zelf heb ik een E46 320d gehad, beviel perfect.
Wil je meer ruimte dan zal je naar een E60 moeten kijken

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 02 apr 2010, 10:20

Mijn vader rijdt nu al iets meer dan drie jaar in een E46 320i (170pk) sedan. Rij er zelf ook in en ben zelf ook vrij lang (1.97) maar pas er goed in. Verbruik valt alleszins mee, is naar mijn idee ook afhankelijk van de brandstof die je er in doet (behalve van alleen je rechtervoet)....op RON98 krijg ik wat meer km uit de tank. 1 op 10 is in ieder geval goed te halen. Het ding is snel zat en vind de motor goed bij de auto passen. Meer vermogen is altijd lekker, maar ik heb nooit het gevoel gehad wat te kort te komen in de Beemer.

Die van paps staat te koop en niet te ver bij jou vandaan volgens mij (Waalwijk). Je kan altijd een keer gaan passen :wink:

Zjeraaar

Bericht door Zjeraaar » 02 apr 2010, 13:18

Iedereen enorm bedankt voor de reactie`s, daar heb ik erg veel aan!

Allemaal redelijk positief, daar ben ik wel blij mee. Voor nu neig ik heel erg richting een sedan, vooral door de opmerkingen over lengte in een coupé, ik wil er niet sjonniestijl achterover bijliggen in die auto (die opzich al een vrij hoog sjonnie gehalte heeft ;)) Verder denk ik dat de sedan wat chiquer overkomt, dat is iets meer mijn ding. Qua gewicht scheelt het niet zoveel dus qua prestatie`s zal er niet veel verschil tussen een coupé en een sedan zitten denk ik.

@ Vlokmans
Dat klinkt erg interessant! Waalwijk is hier 3 seconden vandaan dus dat is handig en een keertje kunnen test zitten is natuurlijk super handig. Daarnaast heb ik natuurlijk interesse in het kopen van de auto, heb je wat details voor me? Een MP advertentie oid?

Ik heb je mijn 06 nummer gePMt, ben erg benieuwd!

Peric

Bericht door Peric » 02 apr 2010, 21:43

Mijn 323ti loopt op lange afstanden makkelijk 1 op 12.
En inderdaad, Als je wilt weten of je past.. gewoon gaan passen.. :)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 13 apr 2010, 15:53

Als je een lange rug hebt niet een uitzoeken met een schuifkanteldak, coupe kan ook best, althans voro mij maar ik heb lange benene en een relatief korte rug

thomas_r

Bericht door thomas_r » 06 dec 2010, 20:27

Even een schopje:

Ik ben momenteel aan het kijken naar een E46 met 6 cilinder. Zijn er nog bepaalde aankooptips van de BMW-kenners hier? Auto wordt voor dagelijks gebruik ingezet; ca 20K per jaar. Voorkeur gaat uit naar een 323i sedan, handgeschakeld, uit '98-'00. De 323 schijnt niet veel onder te doen voor de 328?

Ik ga ervanuit dat een km stand van ca 1,5 ton geen probleem moet zijn? Daar zou ik toch een aantal jaartjes mee vooruit moeten kunnen?

Alvast bedankt voor de tips..... :D

B46

Bericht door B46 » 07 dec 2010, 00:50

De vroege E46 6 cilinders vooral goed het subframe achter controleren, wil nog al eens scheuren bij de types van '98 tot '00.

Jussi

Bericht door Jussi » 07 dec 2010, 01:46

Face-lift = FL
Pre-facelift = PFL.
Eerst alles wat zowel de Diesel en de Benzinemodellen PFL betreft.
Punten van aandacht en "kwaaltjes".
Speling op de kogels van de voorste draagarmen en ophangingsrubbers.
Speling op torsiestangverbindingen voor.
Rubbers achterste draagarmen komen los en slijten uit.
Achterste spiraalveren breken.
Achterasdragers die uitscheuren.Vooral 330D modellen en eerste bouwjaren.
Roest aan de achterste stalen remleidingen zowel links en rechtsachter voor het achterwiel.
Ruitmekanieken van de voorste ramen kraken en gaan stuk.
Kraken van rubbers van de voorste zijruiten in combinatie met krakende ruitmekanieken.
ZKE module die stuk gaat.Deuren gaan dan niet meer open met de CV en met de sleutel op afstandsbediening.
Chaufageweerstand 'pinegel' doet raar waardoor de ventilator onregelmatig draait en soms uw batterij volledig leegtrekt.
Olieniveausensor die een storing geeft op de Kombi.Geel lampje brand ondanks dat het olieniveau juist is.Sensor gewoon vervangen.

Dieselmotoren 136 Pk
LMM gaat stuk.
Uitlaatkatalysatorflexibel die scheurt.Is op te lossen door er een nieuwe (aftermarkt) flexibel tussen te lassen.
Dieselpomp op de motor kan na +200.000Km stuk gaan.
Verder zijn de Diesels goed maar moeten onderhouden worden.Waterpomp en thermostaathuis en Poly V riemen liefst preventief vervangen op 100.000 Km.
Benzinemotoren:
Hier een ander verhaal.
4 cyl:
Waterlekken aan thermostaathuis,expantievat,radiator,plastiek aansluitstukken van watertuben aan de motor.Deze verduren of breken af.
Thermostaten die inwendig afbreken,motor loopt dan warm en expansievaatje scheurt open.
Carterontluchtingstuben verduren.
LMM gaat soms stuk.Hier helpt soms nog eens om ze te reinigen met remmenreiniger.
Olielekken aan cilinderkop en voorste motordeksel.Cilinderkop moet eraf voor de herstelling.
Olieverbruik als er geen goede olie is gebruikt geweest.
6 cyl:
Lambdasondes gaan stuk.
Olieverbruik door slappe zuigerveren.
Elektrische ventilator motor die niet meer werkt waardoor de auto warmloopt.
FL modellen
Ook alles wat ophanging betreft van de PFL modellen
Diesels:
320 150Pk
De hele troep,injecteurs die gaan lekken waardoor de auto slecht start.Niet echt goedkoop een nieuwe injecteur.
In-line brandstofpomp onder de auto die vastloopt.
Dieselpomp op de motor die druk verliest
Swirl-flaps die afbreken
Turbo's die stuk gaan.
Carterventilatie die verstopt geraakt waardoor de turbo olie aanzuigt en dan redelijk vlug stuk is .Carterventilatie moet vv worden door een vernieuwde uitvoering.
Uitlaatflexibels die scheuren.
Op sommige modellen breekt het steuntje van de uitlaat af op de achterbrug.ZEKER niet terug er aan lassen.Er bestaat een OEM herstelkit voor.
Slecht kontakt aan de stekkers van de achterlichten.Voornamelijk massa aansluiting.
Benzinemodellen:
4 cyl:Idem PFL
6 cyl:
Olieverbruik blijkt hier minder voor te komen
Nog wat specifiek per model.
FL 318d:
Uitlaatflexibels die scheuren.
Coupe/Cabrio PFL en FL modellen.
Deuren die niet meer open gaan door defekte deursloten
Bedrading kofferklep breekt inwendig waardoor CV soms niet meer werkt.
Touring:
Ruit kofferklep gaat niet meer/of gaat spontaan open.Achteruit is slecht.Kan afgesloten worden maar dan gaat de achterruit niet meer alleen open.

Dit zijn in grote happen de aandachtspunten voor als je en E46 wil kopen.

thomas_r

Bericht door thomas_r » 07 dec 2010, 09:44

Bedankt voor de uitgebreide lijst Jussi!

@B46:
Subframe is idd een belangrijk aandachtspunt, na wat gegoogle zie ik dat dit toch wel het grootste horrorscenario is bij aankoop van een E46. Hoe kan ik makkelijk zien of het bij een bepaalde auto speelt / is gerepareerd?

Kan er iemand nog wat vertellen over de afweging 323i vs 328i qua motorkarakteristiek? Er staat me ook iets bij dat de 323 eigenlijk wat meer dan de opgegeven 170pk heeft?

Plaats reactie