Bijtelling
- Erik-Jan
Bijtelling
Momenteel rijd ik zakelijk een Golf V die ik niet prive gebruik en dus geen bijtelling over betaal.
In juni krijg ik een Golf VI geleverd die ik wel prive wil gaan rijden. Volgens mijn werkgever is het niet mogelijk om miv juni bijtelling te gaan betalen en zal ik een naheffing krijgen over januari tm juni.
Ik meen hier ooit eens gelezen te hebben dat het wel mogelijk is halverwege het jaar de verklaring geen prive gebruik in te trekken zonder dat je een naheffing krijgt.
Weet iemand of dit mogelijk is?
In juni krijg ik een Golf VI geleverd die ik wel prive wil gaan rijden. Volgens mijn werkgever is het niet mogelijk om miv juni bijtelling te gaan betalen en zal ik een naheffing krijgen over januari tm juni.
Ik meen hier ooit eens gelezen te hebben dat het wel mogelijk is halverwege het jaar de verklaring geen prive gebruik in te trekken zonder dat je een naheffing krijgt.
Weet iemand of dit mogelijk is?
- 2000USA
- wjn
Re: Bijtelling
Gemakkelijker kunnen ze het niet maken
Ik heb het ook bij de hand gehad, alleen dan andersom. Auto v/d zaak weg vanwege einde leasecontract en pool auto toegewezen gekregen, waarin ik dus niet privé ging rijden.
Kan dus officieel niet, maar wel doodleuk bij de (elektronische) belastingaangifte het zo ingevuld dat ik alleen bijtelling had voor de eerste leaseauto (waarin ik dus wel privé reed).
Edit: Tip op eigen risico dus

Ik heb het ook bij de hand gehad, alleen dan andersom. Auto v/d zaak weg vanwege einde leasecontract en pool auto toegewezen gekregen, waarin ik dus niet privé ging rijden.
Kan dus officieel niet, maar wel doodleuk bij de (elektronische) belastingaangifte het zo ingevuld dat ik alleen bijtelling had voor de eerste leaseauto (waarin ik dus wel privé reed).
Edit: Tip op eigen risico dus

- Tristan
Klopt idd, beetje jammer. Rij zelf ook buiten de bijtelling maar bij volgende auto misschien toch weer denken aan bijtelling.
- Stéphane
Klopt inderdaad. Heb er zelf vorig jaar ook mee te maken gehad. Echt te dom voor woorden als je het mij vraagt.
- 2000USA
Blijft stiekem toch elke maand weer een aardige post.
Thuis hebben we allebei een zaakauto in de bijtelling, omdat we allebei de nodige dingen prive doen en dus het wel makkelijk is twee auto's. Per april komt er nu een oplossing in de vorm van een 14% full spec Fiat 500 en blijft de mrs lekker haar Golfje rijden, scheelt op deze manier toch weer 200 euro netto in de maand, terwijl we wel twee auto's houden.
Thuis hebben we allebei een zaakauto in de bijtelling, omdat we allebei de nodige dingen prive doen en dus het wel makkelijk is twee auto's. Per april komt er nu een oplossing in de vorm van een 14% full spec Fiat 500 en blijft de mrs lekker haar Golfje rijden, scheelt op deze manier toch weer 200 euro netto in de maand, terwijl we wel twee auto's houden.
- Tristan
Mijn vriendin heeft een auto en heb nog de M3 staan voor in het weekend. Als het echt niet uitkomt kan ik een auto bij mijn ouders lenen. Iig scheelt het mij een berg geld in een jaar.
- 2000USA
Groot gelijk.
Zo'n wagenpark als jij ter beschikking hebt willen we allemaal wel!
Zo'n wagenpark als jij ter beschikking hebt willen we allemaal wel!

- Stéphane
Als je echt wil lachen (pun intended) neem je zo'n Panda van 3x niets met 14% bijtelling. Leren bekleding, navigatie en alles achteraf in laten bouwen. Heb je voor €10K ongeveer een nieuwe auto met alles er op en er aan. Kost je dan €50 per maand of zoiets.
-
Ik zou er ook graag gebruik van maken. In de zomer pak ik lekker de fiets of de Lotus, en in de winter de leaseauto 

- Erik-Jan
hmmm jammer. Wilde er een Lupo 3l naast kopen voor mn vriendin en onze huidige Alfa 156 sw weg doen maar dan blijf ik daar eerst nog wel even (prive) in rondtouren.
-
Ik krijg volgende maand een nieuwe leaseauto die ik wel in de bijtelling wil gaan rijden naast de 130i. Dat betekent dus dat ik nu dus bijtelling moet betalen (sinds januari) over mijn oude leaseauto, vreselijke regeling.
Straks leuke Golf VI 1.2tsi zo standaard mogelijk. Alle opties inderdaad achteraf toegevoegd (leer, navi, stoelverwarming, 17inch, etc.). Ding kost me dan maar iets meer dan een Prius. Makkelijke keuze
Straks leuke Golf VI 1.2tsi zo standaard mogelijk. Alle opties inderdaad achteraf toegevoegd (leer, navi, stoelverwarming, 17inch, etc.). Ding kost me dan maar iets meer dan een Prius. Makkelijke keuze

- Stéphane
Goed geregeld, Kees.
- Femme
Huh, je betaalt toch alleen maar over het deel van het jaar dat de auto tot je beschikking staat. De Golf VI neem je pas halverwege het jaar in gebruik dus hoef je ook maar over de helft van het jaar bijtelling te betalen?
- Stéphane
Nope. Zo werkt het helaas niet, Femme. Als je halverwege het jaar besluit wél privé te gaan rijden mag je met terugwerkende kracht dus ook voor de rest van het jaar betalen. Je krijgt dus een naheffing over voorgaande periode.Femme schreef:Huh, je betaalt toch alleen maar over het deel van het jaar dat de auto tot je beschikking staat. De Golf VI neem je pas halverwege het jaar in gebruik dus hoef je ook maar over de helft van het jaar bijtelling te betalen?
- Kasteel
Idd, als je dus pas in 1 juli bij een baas gaat werken en je krijgt een auto, betaal je gewoon een half jaar, maar als jij 'switcht' van geen naar wel prive gebruik, is het gewoon een vol jaar betalen.Stéphane schreef:Nope. Zo werkt het helaas niet, Femme. Als je halverwege het jaar besluit wél privé te gaan rijden mag je met terugwerkende kracht dus ook voor de rest van het jaar betalen. Je krijgt dus een naheffing over voorgaande periode.Femme schreef:Huh, je betaalt toch alleen maar over het deel van het jaar dat de auto tot je beschikking staat. De Golf VI neem je pas halverwege het jaar in gebruik dus hoef je ook maar over de helft van het jaar bijtelling te betalen?
- Femme
Ja maar Erik-Jan gaat naar een andere auto. Je betaalt toch bijtelling per auto. De Golf VI komt er halverwege het jaar in dus hoef je niet voor het hele jaar bijtelling te betalen.
- Ar
- Auto: Prius
Hoe zit het als je geen leaseauto had en halverwege wel een leaseauto hebt? Erik-Jan had er al een, maar gebruikte hem niet privé.
- Stéphane
Nee, het gaat om degene die belasting betaalt - de persoon. Niet om de auto. Als die persoon dus geen bijtelling betaalt in eerste instantie met zijn 1e auto kan die persoon dus ook geen belasting betalen in 2e instantie met zijn 2e auto.Femme schreef:Ja maar Erik-Jan gaat naar een andere auto. Je betaalt toch bijtelling per auto. De Golf VI komt er halverwege het jaar in dus hoef je niet voor het hele jaar bijtelling te betalen.
Het is dus persoonsafhankelijk en niet auto-afhankelijk.
@Ar: Dan kan het dus wel, gek genoeg. Dan mag je vanaf datum dat je de lease-auto rijdt inkomstenbelasting afdragen.
Heel inconsistent als je het mij vraagt, maar ik heb er hele discussies over gevoerd met diverse ambtenaren op ministerie van Financiën. Belastingdienst voert hier alleen maar uit, zij bepalen de regels niet. Dat doet de overheid.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Het gaat uiteraard ook om de auto. De Fiscale waarde wordt gebruikt voor de bijtelling

Stéphane schreef:Klopt inderdaad. Heb er zelf vorig jaar ook mee te maken gehad. Echt te dom voor woorden als je het mij vraagt.
Nee hoor niks doms aan, het gaat namelijk niet alleen over tijdvak maar over aantal km.
Meer dan 500 is dokken.
Maar een golf 5 is goedkoper dan de 6 dus in dit geval haal je daarmee de bijtelling iets naar beneden

Of je moet er voor kiezen om pas in 2011 prive te gaan rijden met die golf.
- Stéphane
Ik snap wat je zegt met die 500km. Als ze er nu 540 van hadden gemaakt was het mooi door 12 deelbaar en had je dus gewoon 45km per maand kunnen gebruiken en dus ook het jaar in stukjes kunnen opdelen.
Geloof me, ik heb er echt heel veel discussies over gehad en het is gewoon te dom voor woorden. Vergelijk het met een verhuizing van een huurhuis naar een koophuis, dan verandert er nog veel meer. En dat kan allemaal wel. Of een verandering van salaris vroeger, dat je net wel/niet boven de ziekenfonds grens kwam. Dat kon ook allemaal wel. Of een scheiding en ga zo maar door.
Maar het simpele feit dat je de ene maand wel inkomstenbelasting moet inhouden vanwege bijtelling en de andere niet kan niet.
Geloof me, ik heb er echt heel veel discussies over gehad en het is gewoon te dom voor woorden. Vergelijk het met een verhuizing van een huurhuis naar een koophuis, dan verandert er nog veel meer. En dat kan allemaal wel. Of een verandering van salaris vroeger, dat je net wel/niet boven de ziekenfonds grens kwam. Dat kon ook allemaal wel. Of een scheiding en ga zo maar door.
Maar het simpele feit dat je de ene maand wel inkomstenbelasting moet inhouden vanwege bijtelling en de andere niet kan niet.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Vraag me af of men hier ook zo hard klagen als ze in februari een nieuwe lease auto krijgen die een stuk duurder is dan de vorige lease auto en dan dus een gunstigere bijtelling hebben.
Of geld het dan weer niet?
Of geld het dan weer niet?

- Stéphane
Wat bedoel je? Je hebt bijtelling als je privé meer dan 500km rijdt over de waarde van de auto die je op dat moment rijdt. Dus dat kan per maand veranderen, meer of minder worden.
Als je een maand in een Maybach rijd betaal je voor een Maybach. Maand er na in een smart betaal je voor een smart.
Als je een maand in een Maybach rijd betaal je voor een Maybach. Maand er na in een smart betaal je voor een smart.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Okee, denkfout van mij dus. Mijn "voordeel" regel gaat niet op dus