Welke zouden jullie kiezen voor het geld en waarom? Het liefst met een beetje onderbouwing over bijvoorbeeld onderhoud en prestaties.
E34 M5 versus E36 M3
-
E34 M5 versus E36 M3
Ik weet niet of het geheel terecht is om hier een heel topic aan te wijden, maar ik kon deze vraag zo ook nergens anders kwijt. De titel spreekt eigenlijk al voor zich. Ze kosten ruim genomen hetzelfde en prestatie gewijs denk ik ook dat het erg overeen komt. Hoe ze onderling verschillen in betrouwbaarheid en problemen weet ik echter niet en ik ben hier dan ook wel nieuwsgierig naar. Vandaar ook de vraag;
Welke zouden jullie kiezen voor het geld en waarom? Het liefst met een beetje onderbouwing over bijvoorbeeld onderhoud en prestaties.

Re: E34 M5 versus E36 M3
E34!! en dan een 3.8 denk ik... altijd al 10 x meer auto gevonden dan een E36 ooit zal zijn.
maar zoals met beide ... vindt maar eens een knappe.....
maar zoals met beide ... vindt maar eens een knappe.....
- ///Martijn
Snipe heeft er 1 gehad. Wellicht kan die wat zeggen over de kosten.
Weet wel dat sommige met EDC (elektronisch dempers) zijn geleverd. Volgensmij wil je die niet vervangen als ze op zijn. dus eentje zonder zoeken is dan de beste remedie. Een 3.6 met turbinewielen blijft mooi
ik heb er ook 1 overwogen (E36 of E34) maar uiteindelijk gekozen voor iets waar het dakkie ook vanaf kon.
Weet wel dat sommige met EDC (elektronisch dempers) zijn geleverd. Volgensmij wil je die niet vervangen als ze op zijn. dus eentje zonder zoeken is dan de beste remedie. Een 3.6 met turbinewielen blijft mooi

ik heb er ook 1 overwogen (E36 of E34) maar uiteindelijk gekozen voor iets waar het dakkie ook vanaf kon.
- Jules
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Hmmm lastig.
Ik houd zelf niet zo van grote/zware auto's en heb liever iets wat compacter/lichter/speelser is.
Daarom zou ik zeggen M3. Coupé's zijn sowieso gaaf vind ik 8)
Denk dat het qua kosten niet zo heel veel uit maakt. IK hoor wel vaker S38's met kapotte koppen dan S50's
Ik houd zelf niet zo van grote/zware auto's en heb liever iets wat compacter/lichter/speelser is.
Denk dat het qua kosten niet zo heel veel uit maakt. IK hoor wel vaker S38's met kapotte koppen dan S50's
- Knot
E34 M blokken hadden iets met kleppen stellen toch?
Zelf liever de lichte auto, de E36 dus. In verhouding tot gewicht doet de E34 het niet beduidend beter met vermogen.
Zelf liever de lichte auto, de E36 dus. In verhouding tot gewicht doet de E34 het niet beduidend beter met vermogen.
- Tristan
Denk dat je verrast zult zijn hoe de E34 stuurt tov de E36. Denk dat de E34 M5 eigenaren je precies hierover kunnen vertellen.Jules schreef:Hmmm lastig.
-
Affirmative.Knot schreef:E34 M blokken hadden iets met kleppen stellen toch?
Zie hier -> http://edu.cqdx.gov.cn/bmw/54312.html
-
De E36 M3 en de E34 M5 zijn niet met alkaar te vergelijken. performance wise zullen ze mekaar niet echt ontlopen, maar e.e.a hangt af van de afstelling van de motor. De zes individuele gaskleppen zijn na al die jaren wel een beetje uit sync en dat merk je. Dit zal meer de onderlinge verschillen en daarmee de rijbeleving beinvloeden dan de kale specs van de auto zelf.
Het grote verschil tussen beide modellen is klasse en uitstraling. Dat heeft de E34 M5 veel meer dan een willekeurige E36 M3 en ook de bouwkwaliteit is veel beter. Vergelijk voor de gein maar eens het interieur van een goed uitgeruste E34 M5 met dat van de E36 M3. Daar zit een behoorlijk verschil in; met name in de kwaliteit van het (optionele) leer.
V.w.b de running cost zal een E34 hoger uitvallen. dat verschil zit hem niet in de kosten voor het kleppenstellen, dat moet zowel bij de S50 als bij de S38. De E34 is een zwaardere auto met veel meer modelspecifieke delen dan wat een E36 heeft. Daarnaast zijn de productieaantallen laag geweest en het aantal overgebleven exemplaren is inmiddels ook aardig gedecimeerd. De OEM onderdelenprijzen zijn daardoor in de afgelopen jaren naar een behoorlijk hoog niveau getild, wat weer verklaard wordt uit de kleinere productieruns. In dat opzicht is de prijsstijging voor o.a. de schokdempers goed te verklaren. Brandstof verbruik van een E34 M5 is een stuk hoger, al is de 90ltr tank ene pre. Daar kom ik met een beetje beleid moeiteloos 700km ver mee en dat zie ik een E36 M3 echt niet doen, tenzij je je beperkt tot 120km/h :banaan: .
Het probleem wat ik in 1998 met de E36 M3 had was dat ik er niet in kon zitten. Zelfs zonder schuifkanteldak kwam ik met mijn twee meter lengte met mijn hoofd tegen het dak. Dat probleem heb ik bij mijn E34 niet zo erg, kom er wel dichtbij, maar dat is weer het schuifkanteldak. Mijn E34 M5 is verder een heerlijke reisauto waar ik moeiteloos door Duitsland heen kan jakkeren om aan het eind van de dag nog een paar bergpassen mee te nemen. En het verassingseffect is wel wat groter dan met een E36 M3.
Het grote verschil tussen beide modellen is klasse en uitstraling. Dat heeft de E34 M5 veel meer dan een willekeurige E36 M3 en ook de bouwkwaliteit is veel beter. Vergelijk voor de gein maar eens het interieur van een goed uitgeruste E34 M5 met dat van de E36 M3. Daar zit een behoorlijk verschil in; met name in de kwaliteit van het (optionele) leer.
V.w.b de running cost zal een E34 hoger uitvallen. dat verschil zit hem niet in de kosten voor het kleppenstellen, dat moet zowel bij de S50 als bij de S38. De E34 is een zwaardere auto met veel meer modelspecifieke delen dan wat een E36 heeft. Daarnaast zijn de productieaantallen laag geweest en het aantal overgebleven exemplaren is inmiddels ook aardig gedecimeerd. De OEM onderdelenprijzen zijn daardoor in de afgelopen jaren naar een behoorlijk hoog niveau getild, wat weer verklaard wordt uit de kleinere productieruns. In dat opzicht is de prijsstijging voor o.a. de schokdempers goed te verklaren. Brandstof verbruik van een E34 M5 is een stuk hoger, al is de 90ltr tank ene pre. Daar kom ik met een beetje beleid moeiteloos 700km ver mee en dat zie ik een E36 M3 echt niet doen, tenzij je je beperkt tot 120km/h :banaan: .
Het probleem wat ik in 1998 met de E36 M3 had was dat ik er niet in kon zitten. Zelfs zonder schuifkanteldak kwam ik met mijn twee meter lengte met mijn hoofd tegen het dak. Dat probleem heb ik bij mijn E34 niet zo erg, kom er wel dichtbij, maar dat is weer het schuifkanteldak. Mijn E34 M5 is verder een heerlijke reisauto waar ik moeiteloos door Duitsland heen kan jakkeren om aan het eind van de dag nog een paar bergpassen mee te nemen. En het verassingseffect is wel wat groter dan met een E36 M3.
- GTRene
mooi verhaal Raymond, en ik heb je auto's gezien bij Smudde
zaterdag middag ff uurtje geweest, jou niet gezien.
persoonlijk zou ik ook de e34 3.8 kiezen vanwege zeldzaamheid en gevoel?
behalve als je ook van de E36 M3 een speciale uitvoering hebt dan is het me om het even, denk aan bv een GT of GTR of Evo uitvoering van de E36.
Persoonlijk zou ik meer kijken naar een E30 met M3/M5 6 cillinder of V8.

persoonlijk zou ik ook de e34 3.8 kiezen vanwege zeldzaamheid en gevoel?
behalve als je ook van de E36 M3 een speciale uitvoering hebt dan is het me om het even, denk aan bv een GT of GTR of Evo uitvoering van de E36.
Persoonlijk zou ik meer kijken naar een E30 met M3/M5 6 cillinder of V8.
-
e34 M5 alleen als je hele diepe zakken hebt, e34 M5 3.8 enkel als je hele hele hele diepe zakken hebt.
e36 M3 is tegen redelijk budget te rijden, e34 M5 niet, da's gewoon een hele dure scharrel. We roepen nog weleens gekscherend "Alles wat je aanraakt kost een rooitje" als er weer eens gesleuteld moet worden, maar in de praktijk komt het er op neer dat het vaak meer is.
-Kachelradiateurtje vervangen? Voila.
-1 EDC lek? Voila.
-Kabelboompje kofferklep plus kofferklep maar ff spuiten omdat er toch roest zit? Voila.
-Beetje speling op het stuur? Maar ff het huis opsturen naar ZF. Voila.
-Oh de voorbanden zijn kaal, en doe ook maar meteen de jaarlijkse schijven en 4 draagarmen. Voila.
-Hmmm, ze loopt niet echt lekker, volgende week maar eens injectoren controleren. Volgende ochtend in de file, ratelderatelderatelderatelderatel. En Voila voila voila voila voila voila vloila voor een frisse tor.
-Wat is dat geklop van die ruitenwissers toch irritant. Hmm, het mechanisme kost maar 300. Zal het eens vervangen. Oh, ik moet de halve motorruimte leegrapen om erbij te komen? Hmm, dan meteen maar de electrische waterpomp en de stelmotor voor variabele aanlegdruk vervangen. Voila.
Insert voor elke Voila 1000 piek en je weet wat een jaar e34 M5 kost. En het volgende jaar begint het gewoon weer overnieuw., sommige dingen hetzelfde, sommige dingen anders. Maar onder aan de streep altijd 5 a 10k/jr. Raymond doet het nog vrij makkelijk af maar was ook goedkoper uit geweest als hij bij Smudde gewoon een Huisselectie e60 M5 gekocht had.
Tuurlijk zijn er mensen die een jaartje met zo'n ding rijden en er niks aan uitgeven. Dat kan. Maar wat als degene voor jou zo iemand was?
e36 M3 is tegen redelijk budget te rijden, e34 M5 niet, da's gewoon een hele dure scharrel. We roepen nog weleens gekscherend "Alles wat je aanraakt kost een rooitje" als er weer eens gesleuteld moet worden, maar in de praktijk komt het er op neer dat het vaak meer is.
-Kachelradiateurtje vervangen? Voila.
-1 EDC lek? Voila.
-Kabelboompje kofferklep plus kofferklep maar ff spuiten omdat er toch roest zit? Voila.
-Beetje speling op het stuur? Maar ff het huis opsturen naar ZF. Voila.
-Oh de voorbanden zijn kaal, en doe ook maar meteen de jaarlijkse schijven en 4 draagarmen. Voila.
-Hmmm, ze loopt niet echt lekker, volgende week maar eens injectoren controleren. Volgende ochtend in de file, ratelderatelderatelderatelderatel. En Voila voila voila voila voila voila vloila voor een frisse tor.
-Wat is dat geklop van die ruitenwissers toch irritant. Hmm, het mechanisme kost maar 300. Zal het eens vervangen. Oh, ik moet de halve motorruimte leegrapen om erbij te komen? Hmm, dan meteen maar de electrische waterpomp en de stelmotor voor variabele aanlegdruk vervangen. Voila.
Insert voor elke Voila 1000 piek en je weet wat een jaar e34 M5 kost. En het volgende jaar begint het gewoon weer overnieuw., sommige dingen hetzelfde, sommige dingen anders. Maar onder aan de streep altijd 5 a 10k/jr. Raymond doet het nog vrij makkelijk af maar was ook goedkoper uit geweest als hij bij Smudde gewoon een Huisselectie e60 M5 gekocht had.
Tuurlijk zijn er mensen die een jaartje met zo'n ding rijden en er niks aan uitgeven. Dat kan. Maar wat als degene voor jou zo iemand was?
-
Bedankt Rene,GTRene schreef:mooi verhaal Raymond, en ik heb je auto's gezien bij Smudde![]()
Mijn tijd was heel erg krap dit weekend; dus ben ik gistermiddag even een uurtje wezen kijken. Ik moet zeggen dat ik de F10 een hele geslaagde auto vindt. Wat minder progressief als de E60, maar het interieur is er met sprongen op vooruit gegaan. Ik heb wel erg leuke reactie sop mijn auto's gehad overigens.
BTW: Steve heeft helemaal gelijk; met een huisselectie E60 M5 was ik goedkoper uitgeweest.

Laatst gewijzigd door raymondw op 22 mar 2010, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Heeft dat niet gewoon ook met leeftijd te maken?
Een E36 M3 van bijvoorbeeld 1998 is 10 jaar nieuwer als bijvoorbeeld een 1988 E34 M5. Lijkt mij ook wel wat doen. Als ik naar mijn eigen M3 kijk die heeft eigenlijk altijd vrij probleemloos rond gereden maar je merkt nu ook gewoon dat zo'n auto oud word, gaan steeds meer kleine dingetjes stuk.
Qua onderdelenprijzen is een E36 M3 dan weer wel goed te doen, zo lang het onderdeel niet M3 specifiek is. Doe je bij een E36 M3 bijvoorbeeld even 2 nieuwe draagarmen, rubbers plus houders en spoorstangen dan tik je ook even 700 euro af voor alleen de onderdelen. Airco pomp van een 325i bijvoorbeeld is 500 euro, van een M3 1000 euro. Leg mij maar uit waar het verschil in zit
Een E36 M3 van bijvoorbeeld 1998 is 10 jaar nieuwer als bijvoorbeeld een 1988 E34 M5. Lijkt mij ook wel wat doen. Als ik naar mijn eigen M3 kijk die heeft eigenlijk altijd vrij probleemloos rond gereden maar je merkt nu ook gewoon dat zo'n auto oud word, gaan steeds meer kleine dingetjes stuk.
Qua onderdelenprijzen is een E36 M3 dan weer wel goed te doen, zo lang het onderdeel niet M3 specifiek is. Doe je bij een E36 M3 bijvoorbeeld even 2 nieuwe draagarmen, rubbers plus houders en spoorstangen dan tik je ook even 700 euro af voor alleen de onderdelen. Airco pomp van een 325i bijvoorbeeld is 500 euro, van een M3 1000 euro. Leg mij maar uit waar het verschil in zit

- GTRene
scary of juist bewust makend verhaal van de E34...
moet je maar net weten
in dat geval wordt het verhaal wel anders, dan lijkt het wel op bepaalde types Ferrari, mooi maar onderhoudsgevoelig en of dure ingrepen telkens.
dan liever/beter een speciale/strakke E36 M3

moet je maar net weten

in dat geval wordt het verhaal wel anders, dan lijkt het wel op bepaalde types Ferrari, mooi maar onderhoudsgevoelig en of dure ingrepen telkens.
dan liever/beter een speciale/strakke E36 M3

-
Dat is appels met peren vergelijken. Voor een correct vergelijk moet je het begin van de productie van beide modellen vergelijken, anders is je statement niet correct.Bert ///M3 schreef:Een E36 M3 van bijvoorbeeld 1998 is 10 jaar nieuwer als bijvoorbeeld een 1988 E34 M5.
Model == Begin = Eind
<E34S> <1988> <1995>
<E36S> <1992> <1998>
--------------------------------
Verschil < 4jr > < 3jr >
M.a.w, geen verschuiving van 10jaar, maar hooguit 4jaar.
-
Ik zou voor een E36 M3 coupe kiezen. Beide auto vallen in dezelfde prijsklasse maar een E36 is een stuk nieuwer en heeft de betere looks (maar dat is persoonlijk). Qua kosten valt een M3 ook reuze mee. Dat kun je van een M5 niet zeggen want die staan vaak niet langer dan 1 jaar op dezelfde naam.
En als het om de twee extra deuren gaat haal je toch een mooie E36 M3 sedan........
En als het om de twee extra deuren gaat haal je toch een mooie E36 M3 sedan........
-
+1gForce schreef:Ik zou voor een E36 M3 coupe kiezen. Beide auto vallen in dezelfde prijsklasse maar een E36 is een stuk nieuwer en heeft de betere looks (maar dat is persoonlijk). Qua kosten valt een M3 ook reuze mee. Dat kun je van een M5 niet zeggen want die staan vaak niet langer dan 1 jaar op dezelfde naam.
- Tristan
Tja, heb iets meer met de M5 omdat hij exclusiever is, laatste handgebouwde ///M en all-round capaciteiten. Het is dat het onderhoud er behoorlijk inhakt, anders had ik graag een M5 Touring naast de M3 gehad. E36 M3 vind ik de minst speciale ///M, neemt niet weg dat het een goede auto is voor leuk geld.
-
RegistratiegForce schreef:Dat kun je van een M5 niet zeggen want die staan vaak niet langer dan 1 jaar op dezelfde naam.
Datum aanvang tenaamstelling 25-11-1997 (12,3 jaar)
?????
Ken er toch een stuk of meerdere in NL die al meer dan 4 jaar op naam staan, bovenstaande copy/paste al 13 jaar op naam, en 1 in eerste handen. Dus wellicht is er nog een andere groep eigenaren dan je hier noemt. Dat zijn alleen niet de auto's die goedkoop voorbij komen op Marktplaats.
-
Gebruiken ze hem ook daily driver?
-
Daar gaat het niet om. Als daily is een E34S beter te onderhouden dan als fun auto; dat is voor een E36 M3, evenals alle andere auto's niet anders. Het is wel een feit dat de meeste E34S'en in serieuze handen als tweede of derde auto erbij worden gehouden. Maar dat komt omdat de E34S een bijzondere auto is die veel te leuk is om als daily te misbruiken. Lijkt een paradox, maar dat begrijp je pas als je er een poosje een gead hebt.gForce schreef:Gebruiken ze hem ook daily driver?
De mijne is een tweede auto die alleen maar tussen 4-10 gebruikt wordt; niet primair als daily, maar deels wel voor die taken ingezet wordt als het uitkomt. Juist door dit beperkte gebruik houdt ik hem in goede staat en is de carroserie nog steeds roestvrij en in originele staat. Dat vindt ik belangrijker als de techniek; immers dat is te fixen. Kost wat geld, maar ja dat doet de afschrijving van een nieuwe ook.
-
Dit is een leuke discussie geworden zie ik al
Weet iemand ook hoe deze auto's (uitgaande van standaard) onderling zullen verhouden op een circuit?
Over het algemeen zijn de aangeboden E34 M5'jes ook een stukje goedkoper dan de aangeboden E36 M3's. Dit zal dan dus een conclusie zijn uit de dure runningcosts. Wat dan ook direct opvalt is dat er minder aanbod in is, wat dan weer te relateren valt aan de productie aantallen lijkt me.

Over het algemeen zijn de aangeboden E34 M5'jes ook een stukje goedkoper dan de aangeboden E36 M3's. Dit zal dan dus een conclusie zijn uit de dure runningcosts. Wat dan ook direct opvalt is dat er minder aanbod in is, wat dan weer te relateren valt aan de productie aantallen lijkt me.
-
Sommigen helaas nog wel. Bijvoorbeeld een Touring in NL op 430k km and counting daily......gForce schreef:Gebruiken ze hem ook daily driver?
10k+ per jaar aan onderhoud inclusief ophalen per trailer door ondergetekende midden in de nacht nadat er een zuiger er drijfstang over 2 km verspreid op de A57 bij Goch lagen. At least she went out in style with a very big bang @ Vmax! Motor # 3 is dus gemonteerd @ 395k.
-
Dat was voor jou i.d.d een behoorlijk leuk weekendje.steve smith schreef:10k+ per jaar aan onderhoud inclusief ophalen per trailer door ondergetekende midden in de nacht nadat er een zuiger er drijfstang over 2 km verspreid op de A57 bij Goch lagen. Motor # 3 is dus gemonteerd @ 395k.

- Bert ///M3
M3 is iets sneller gok ik omdat ze wat minder wegen, al zal het niet veel schelen ligt er aan welk model je pakt.Roman S. schreef:Dit is een leuke discussie geworden zie ik alWeet iemand ook hoe deze auto's (uitgaande van standaard) onderling zullen verhouden op een circuit?
Bijvoorbeeld een E34 M5 3,6 tegen een E36 M3 3,2 zal wel duidelijk in het voordeel van de M3 3,2 uitvallen, maar zet je een M3 3.0 tegen een E34 M5 3.8 dan gaat het heel erg gelijk op denk ik.
Maar het verschil qua snelheid zal niet wereldschokkend zijn denk ik, alleen qua rijden zal er een ander gevoel in zitten.
Qua running cost op een circuit denk ik alleen dat een M3 de betere keuze is, als je kijkt wat een M5 die gewoon op de weg rijd al kost.
-
Ik hoop niet dat ik mensen nu afschrik, maar het volgende grafiekje is de samenvatting van de eerste zeven jaren dat ik mijn E34 M5 in bezit heb. De drie daaropvolgende jaren zitten nog niet in dit plaatje, maar laten een soortgelijk patroon zien.

Eerste vier jaar dealeronderhoud, daarna in eigen beheer. Alle afgehandelde punten zie onderstaande lijst. Running kost zou aanzienlijk lager kunnen, maar ja als je bijv het ruitenwisser mechanisme moet vervangen pak je de rest ook mee (Steve's voila effect). Gedurende de 11 jaar dat ik mijn E34 M5 in bezit heb geen echt kostbare zaken gehad. "Run's like a Swiss clockwok" as some might say. Zie ook een ode aan BK02837.
Afgeronde punten.
Functioneel:
1. 20080128: Lamda sonde vervangen.
2. 20080122: Motorsteunen vervangen
3. 20071009: Gaskabel vervangen.
4. 20070912: Rijhoogte achterwielophanging afgesteld (545mm +/-10mm).
5. 20070912: Controle koppeling van de CO2 pomp.
6. 20070904: Wielen V/A uitbalanceren.
7. 20070904: Spanning snaar van AC-en CO2 pomp controleren.
8. 20070401: Basis afstelling Gasklep synchronisatie.
9. 20060922: Luchtfilter vervangen na terugkeer Alpentoertocht
10. 20060921: TPS vervangen, vollaststand resonantieklep gerepareerd.
11. 20060729: Snaren dynamo, AC en waterpomp vervangen
12. 20060506: Inspectie I
13. 20050615: Olieservice
14. 20040831: Verdelekap en rotor vervangen
15. 20040828: Bougie kabel set vervangen
16. 20040828: MAF roosters vervangen
17. 20040508: Olie service
18. 20040401: vervangen kettingspanner door die van de S50B32
19. 20040301: vervangen slangen karterventilatie
20. 20040201: vervangen thermostaat
21. 20040118: vervangen waterslangen kachelkringloop
22. 20040114: vervangen waterslangen en leidingen koelsysteem
23. 20031230: vervangen slangen onderduksysteem
24. 20031221: vervangen benzine slangen
25. 20030917: Achterbanden gebalanceerd
26. 20030620: Inspectie II + nieuwe snaren
27. 20020405: Silent blocks achteras vervangen.
28. 20020802: Remblokken en sensoren voor vervangen
29. 20020405: Inspectie I
30. 20020315: Accu vervangen
31. 20010602: Voorwielen gebalanceerd
32. 20010510: Ophangrubbers versnellingsbak vervangen
33. 20010510: Hardyschijf vervangen
34. 20010510: Olieservice
35. 20001024: Verdelerkap en rotor vervangen.
36. 20000927: Injectoren ultrasoon gereinigd
37. 20000927: Inlaatspruitstukpakkingen vervangen
38. 20000726: Wieldraagarmen en draagarm rubbers voor vervangen
39. 20000617: Voorwielen gebalanceerd
40. 20000617: Waterpomp vervangen
41. 20000527: Hitteschild uitlaat gerepareerd.
42. 20000316: Inspectie II
43. 19991111: Winterinspectie
44. 19990909: Olie service
45. 19990712: Kleine inspectie
46. 19990712: Ruitenwisse sproeiers gerepareerd
47. 19990712: Krukaskeerring versnellingsbak zijde vervangen
48. 19990712: Koppeling + drukgroep vervangen
49. 19990712: Klepspeling gesteld
50. 19990520: Remolie vervangen.
Conditioneel (optisch):
1. 20070301: Vervangen koplamp lensen, knipperlichtglazen en breedstralers
2. 20000830: Sierlijst linker voorportier vervangen.
3. 19991001: Portiergreep rechtvoor vervangen
Carroserie:
1. 20070301:Spuiten grille en voorspoiler.
2. 20050611: Luchtgeleider-en beschermplaat motor vervangen (afgebroken bij 245km/h)
3. 20030731: Nieuw bumperlijst rechtsachter
4. 20030420: Nieuwe set velgen 2st 8J*17 en 2st 9J*17
5. 20010609: Spuiten achterbumper.
6. 20000229: Nieuwe Stijl 21M wielkappen + nieuwe 8J*17 verlgen rondom
7. 20000515: Niewe bumper lijsten voor en achter
8. 19991231: Afdichtrubber achterklep vervangen
9. 19990620: Luchtgeleider-en beschermplaat motor vervangen (afgebroken bij 180km/h)
Interieur
1. 20071008: Bestaande tijdelijke bedrading van de radio kabelboom vervangen door de correcte definitieve bedrading.
2. 20071006: Omruilen Becker Cascade 7944 voor Cascade Pro 7941.
3. 20070810: Inbouw Becker Cascade (+toebehoren) op tijdelijke radio bedrading
4. 20070810: Verwijderen oude Ericson Car Kit.
5. 20000515: Nieuw verlichte M schakelpookknop
Veiligheid:
1. 20070912: Vervangen tussenlager aandrijfas (preventief).
2. 20070912: Vervangen keerring en flens moer van het versnellingsbak-staartstuk.
3. 20070904: Remblok controle voor Alpen toertocht
4. 20070804: Vervangen keerring van schakelstang versnellingsbak.
5. 20060802: Voor en achterwielen uitgelijnd
6. 20060801: Vervangen schokdempers voor en achter
7. 20060801: Vervangen veerpoot lagers en al het aanverwante prut.
8. 20060801: Vervangen drukstangen voor.
9. 20060801: Stabilisator stang rubbers voor vervangen
10. 20060401: Nieuwe Michelin PS2 255/40ZR17 banden achter .
11. 20050610: Nieuwe Michelin PS2 235/45ZR17 banden rondom .
10. 20050408: Remblokken voor + achter vervangen. Remschijven voor vervangen.
11. 20040812: Vervangen keerring van het versnellingsbak-staartstuk.
12. 20040812: Vervangen keerring van schakelstang versnellingsbak.
13. 20031207: Kachelaanjager vervangen
14. 20031207: Ruitenwissers vervangen
15. 20031126: Ruitenwisser mechanisme vervangen
16. 20030710: Nieuwe Dunlop 255/40ZR17 banden achter
17. 20030620: Voorste krukas keerring vervangen
18. 20020802: Voorruit vervangen
19. 20010510: Remslangen voor vervangen
20. 20010510: Stabilisator stang rubbers voor vervangen
21. 20010510: Vervangen keerring van schakelstang versnellingsbak.
22. 20010510: Uitlaat ophang rubbers vervangen
12. 20000401: Nieuwe Dunlop SP9000 235/45ZR17 banden rondom .
23. 19990920: Ruitenwissers vervangen.
24. 19990712: Remblokken voor + achter vervangen. Remschijven achter vervangen.
25. 19990608: Vervangen keerring van het versnellingsbak-staartstuk.
Eerste vier jaar dealeronderhoud, daarna in eigen beheer. Alle afgehandelde punten zie onderstaande lijst. Running kost zou aanzienlijk lager kunnen, maar ja als je bijv het ruitenwisser mechanisme moet vervangen pak je de rest ook mee (Steve's voila effect). Gedurende de 11 jaar dat ik mijn E34 M5 in bezit heb geen echt kostbare zaken gehad. "Run's like a Swiss clockwok" as some might say. Zie ook een ode aan BK02837.
Afgeronde punten.
Functioneel:
1. 20080128: Lamda sonde vervangen.
2. 20080122: Motorsteunen vervangen
3. 20071009: Gaskabel vervangen.
4. 20070912: Rijhoogte achterwielophanging afgesteld (545mm +/-10mm).
5. 20070912: Controle koppeling van de CO2 pomp.
6. 20070904: Wielen V/A uitbalanceren.
7. 20070904: Spanning snaar van AC-en CO2 pomp controleren.
8. 20070401: Basis afstelling Gasklep synchronisatie.
9. 20060922: Luchtfilter vervangen na terugkeer Alpentoertocht
10. 20060921: TPS vervangen, vollaststand resonantieklep gerepareerd.
11. 20060729: Snaren dynamo, AC en waterpomp vervangen
12. 20060506: Inspectie I
13. 20050615: Olieservice
14. 20040831: Verdelekap en rotor vervangen
15. 20040828: Bougie kabel set vervangen
16. 20040828: MAF roosters vervangen
17. 20040508: Olie service
18. 20040401: vervangen kettingspanner door die van de S50B32
19. 20040301: vervangen slangen karterventilatie
20. 20040201: vervangen thermostaat
21. 20040118: vervangen waterslangen kachelkringloop
22. 20040114: vervangen waterslangen en leidingen koelsysteem
23. 20031230: vervangen slangen onderduksysteem
24. 20031221: vervangen benzine slangen
25. 20030917: Achterbanden gebalanceerd
26. 20030620: Inspectie II + nieuwe snaren
27. 20020405: Silent blocks achteras vervangen.
28. 20020802: Remblokken en sensoren voor vervangen
29. 20020405: Inspectie I
30. 20020315: Accu vervangen
31. 20010602: Voorwielen gebalanceerd
32. 20010510: Ophangrubbers versnellingsbak vervangen
33. 20010510: Hardyschijf vervangen
34. 20010510: Olieservice
35. 20001024: Verdelerkap en rotor vervangen.
36. 20000927: Injectoren ultrasoon gereinigd
37. 20000927: Inlaatspruitstukpakkingen vervangen
38. 20000726: Wieldraagarmen en draagarm rubbers voor vervangen
39. 20000617: Voorwielen gebalanceerd
40. 20000617: Waterpomp vervangen
41. 20000527: Hitteschild uitlaat gerepareerd.
42. 20000316: Inspectie II
43. 19991111: Winterinspectie
44. 19990909: Olie service
45. 19990712: Kleine inspectie
46. 19990712: Ruitenwisse sproeiers gerepareerd
47. 19990712: Krukaskeerring versnellingsbak zijde vervangen
48. 19990712: Koppeling + drukgroep vervangen
49. 19990712: Klepspeling gesteld
50. 19990520: Remolie vervangen.
Conditioneel (optisch):
1. 20070301: Vervangen koplamp lensen, knipperlichtglazen en breedstralers
2. 20000830: Sierlijst linker voorportier vervangen.
3. 19991001: Portiergreep rechtvoor vervangen
Carroserie:
1. 20070301:Spuiten grille en voorspoiler.
2. 20050611: Luchtgeleider-en beschermplaat motor vervangen (afgebroken bij 245km/h)
3. 20030731: Nieuw bumperlijst rechtsachter
4. 20030420: Nieuwe set velgen 2st 8J*17 en 2st 9J*17
5. 20010609: Spuiten achterbumper.
6. 20000229: Nieuwe Stijl 21M wielkappen + nieuwe 8J*17 verlgen rondom
7. 20000515: Niewe bumper lijsten voor en achter
8. 19991231: Afdichtrubber achterklep vervangen
9. 19990620: Luchtgeleider-en beschermplaat motor vervangen (afgebroken bij 180km/h)
Interieur
1. 20071008: Bestaande tijdelijke bedrading van de radio kabelboom vervangen door de correcte definitieve bedrading.
2. 20071006: Omruilen Becker Cascade 7944 voor Cascade Pro 7941.
3. 20070810: Inbouw Becker Cascade (+toebehoren) op tijdelijke radio bedrading
4. 20070810: Verwijderen oude Ericson Car Kit.
5. 20000515: Nieuw verlichte M schakelpookknop
Veiligheid:
1. 20070912: Vervangen tussenlager aandrijfas (preventief).
2. 20070912: Vervangen keerring en flens moer van het versnellingsbak-staartstuk.
3. 20070904: Remblok controle voor Alpen toertocht
4. 20070804: Vervangen keerring van schakelstang versnellingsbak.
5. 20060802: Voor en achterwielen uitgelijnd
6. 20060801: Vervangen schokdempers voor en achter
7. 20060801: Vervangen veerpoot lagers en al het aanverwante prut.
8. 20060801: Vervangen drukstangen voor.
9. 20060801: Stabilisator stang rubbers voor vervangen
10. 20060401: Nieuwe Michelin PS2 255/40ZR17 banden achter .
11. 20050610: Nieuwe Michelin PS2 235/45ZR17 banden rondom .
10. 20050408: Remblokken voor + achter vervangen. Remschijven voor vervangen.
11. 20040812: Vervangen keerring van het versnellingsbak-staartstuk.
12. 20040812: Vervangen keerring van schakelstang versnellingsbak.
13. 20031207: Kachelaanjager vervangen
14. 20031207: Ruitenwissers vervangen
15. 20031126: Ruitenwisser mechanisme vervangen
16. 20030710: Nieuwe Dunlop 255/40ZR17 banden achter
17. 20030620: Voorste krukas keerring vervangen
18. 20020802: Voorruit vervangen
19. 20010510: Remslangen voor vervangen
20. 20010510: Stabilisator stang rubbers voor vervangen
21. 20010510: Vervangen keerring van schakelstang versnellingsbak.
22. 20010510: Uitlaat ophang rubbers vervangen
12. 20000401: Nieuwe Dunlop SP9000 235/45ZR17 banden rondom .
23. 19990920: Ruitenwissers vervangen.
24. 19990712: Remblokken voor + achter vervangen. Remschijven achter vervangen.
25. 19990608: Vervangen keerring van het versnellingsbak-staartstuk.