Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:31
Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
Ik ben nu serieus van plan om een M3 blok in mijn 325.i te hangen.
Nu heb je dus en 3.0 en de 3.2 versie.
Welke zou het meest geschikt zijn voor drift gebruik?
Wat voor mij belangrijk is betrouwbaarheid van het blok.
Wat ik al ben tegengekomen is dat bij de 3.0 versie de carterpan vervangen moet worden omdat anders alle olie naar 1 kant gaat tijdens het driften en het schijnt dat de 3.2 versie hier geen last van heeft.
Ik had ook al gelezen dat de 3.2 versie vaak last heeft van een niet goed werkende vanos.
Hebben jullie nog tips voor mij met voor en nadelen van een 3.0 en 3.2 motor?
Nu heb je dus en 3.0 en de 3.2 versie.
Welke zou het meest geschikt zijn voor drift gebruik?
Wat voor mij belangrijk is betrouwbaarheid van het blok.
Wat ik al ben tegengekomen is dat bij de 3.0 versie de carterpan vervangen moet worden omdat anders alle olie naar 1 kant gaat tijdens het driften en het schijnt dat de 3.2 versie hier geen last van heeft.
Ik had ook al gelezen dat de 3.2 versie vaak last heeft van een niet goed werkende vanos.
Hebben jullie nog tips voor mij met voor en nadelen van een 3.0 en 3.2 motor?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
Ik zou zelf een 3,2 nemen en even een setje nieuwe drijfstanglagerschalen + drijfstangbouten er in zetten als het blok er toch naast ligt, en kleppen stellen. Verder niet aan kloten en gewoon standaard laten.
3.0 voor racegebruik heeft zoals je zelf al zegt het nadeel dat er geen dual pickup sump onder zit. Dus loop je kans op oliedruk problemen. Als je er een 3,2 carterpan onder zetten moet ben je een hoop geld kwijt aan de onderdelen. Ook heb je boven 7000 RPM last dat er te veel olie naar de kop gaat en gaat de motor olie dumpen naar de inlaat, dus er moet iets van een catch systeem op.
Als je dat niet wilt laat dan de standaard revlimit op 7250 RPM staan bij ee 3.0 dan heb je de minste last met olie die naar je inlaat gaat.
Verder is de 3,2 op de drijfstanglagerschalen na een veel betere motor. Veel sterker in het middengebied. Een 3.0 is lui onder 4500 RPM vind ik terwijl een 3,2 al op 3000 toeren max koppel levert. Als mijn 3.0 ooit ploft dan komt er zeker een 3,2 in.
Vanos kan inderdaad stuk maar dat geld ook voor de 3.0 versie. Als er wat getik uit komt maakt op zich niet uit, dat is geen teken dat het wel of niet stuk is of gaat, al die vanossen gaan na verloop van tijd een beetje tikken.
Als je toch een motor vervangt doe er dan ook meteen hardere motor en baksteunen in en laat je subframe verstevigen. Je kan er dan makkelijk bij en het gaat gewoon kapot op de lange duur. Anders blijf je sleutelen.
3.0 voor racegebruik heeft zoals je zelf al zegt het nadeel dat er geen dual pickup sump onder zit. Dus loop je kans op oliedruk problemen. Als je er een 3,2 carterpan onder zetten moet ben je een hoop geld kwijt aan de onderdelen. Ook heb je boven 7000 RPM last dat er te veel olie naar de kop gaat en gaat de motor olie dumpen naar de inlaat, dus er moet iets van een catch systeem op.
Als je dat niet wilt laat dan de standaard revlimit op 7250 RPM staan bij ee 3.0 dan heb je de minste last met olie die naar je inlaat gaat.
Verder is de 3,2 op de drijfstanglagerschalen na een veel betere motor. Veel sterker in het middengebied. Een 3.0 is lui onder 4500 RPM vind ik terwijl een 3,2 al op 3000 toeren max koppel levert. Als mijn 3.0 ooit ploft dan komt er zeker een 3,2 in.
Vanos kan inderdaad stuk maar dat geld ook voor de 3.0 versie. Als er wat getik uit komt maakt op zich niet uit, dat is geen teken dat het wel of niet stuk is of gaat, al die vanossen gaan na verloop van tijd een beetje tikken.
Als je toch een motor vervangt doe er dan ook meteen hardere motor en baksteunen in en laat je subframe verstevigen. Je kan er dan makkelijk bij en het gaat gewoon kapot op de lange duur. Anders blijf je sleutelen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
en meestal is het niet de vanos maar de hydraulische spanner...
lekker ratelen
Vaakzeggen garage's yep moet nwe vanos in terwijl het dus vaak aan die spanner ligt, scheelt nogal in centjes.
lekker ratelen

Vaakzeggen garage's yep moet nwe vanos in terwijl het dus vaak aan die spanner ligt, scheelt nogal in centjes.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:31
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
Bert bedankt voor je informatie duidelijker kan bijna niet.
Na Bert zijn reactie word het dus toch een 3.2 waarschijnlijk.
Maar als iemand nog meer info heeft is dat altijd van harte welkom.
Na Bert zijn reactie word het dus toch een 3.2 waarschijnlijk.
Maar als iemand nog meer info heeft is dat altijd van harte welkom.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
- Fernando
- Berichten: 5085
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
ik had deze ooit gemaakt:



-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
Bert has spoken.

- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
Belangrijk verschil: een 3,2 heeft altijd EWS startbeveiliging. Let er dus op dat je de computer, transponder en sleutel hebt die bij het blok horen. Anders krijg je hem nooit aan de gang (of niet eenvoudig iig; het is er wel uit te programmeren).
- Knot
- Berichten: 40222
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
Hmmz... dus eigenlijk liep ik mijn inlaat te vervuilen toen ik de H&H computer in de GT had gehangen en ie naar 7700rpm ging?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
Valt wel mee bij straatgebruik. Maar als je op een circuit gaat met kortere differentielen etc dan zit je eigenlijk altijd heel erg hoog in toeren en op een gegeven moment word het gewoon te gek. Meeste race M3's rijden ook met een catch systeem daarom.
M3 GT motor heeft volgens mij ook standaard een olie restrictor dusdie heeft al minder last van olie dumpen.
M3 GT motor heeft volgens mij ook standaard een olie restrictor dusdie heeft al minder last van olie dumpen.
- Knot
- Berichten: 40222
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
Ok.. dacht al, toch best vaak gebeurd dat ik gewoon 10km lang 270 reed met 7300rpm....
En ik maar denken dat ik de boel aan het schoonbranden was.... maar valt dus wel mee gelukkig.

- Peter-Paul
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: Bmw E36 voor en nadelen van een 3.0 en 3.2
Heb ook aan de olierestrictor zitten denken voor in de cilinderkop. Maar aangezien ik nog heel veel straat kilometers maak(lage toeren, op & neer naar de Ring) leek het me niet zo'n beste optie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten