Motortemperatuur M52B20 # UPDATE #

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Martin van der Zwaard

Motortemperatuur M52B20 # UPDATE #

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 10:56

Omdat dit mijn eerste 6-cilinder is en ik nog even wat wegwijs moet worden met sommige dingen, heb ik een vraagje over de motortemp van de M52B20.

Bij mijn vorige BMW met M43 1,8 motor, stond de temperatuurmeter altijd strak in het midden. Bij mijn huidige auto staat ie iets over de helft (op foto redelijk te zien);

Afbeelding

Is dit normaal bij deze motor of moet die ook strak in het midden staan?? Nu is het buiten nog lekker koud maar wat als het straks 20 graden is of als ik van de zomer naar Frankrijk ga met temperaturen van rond de 30 graden?

Ik twijfel ook een beetje over de werken van de viscokoppeling. Hoe kan ik die het beste testen?
Kan voor de zekerheid ook gewoon een nieuwe bestellen via eBay voor 4 tientjes.....wellicht gewoon slim om te doen.....

Iemand die mij hier wat zinnigs over kan vertellen??
Laatst gewijzigd door Martin van der Zwaard op 17 jun 2010, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Re: Motortemperatuur M52B20

Bericht door steve smith » 22 feb 2010, 11:00

Martin van der Zwaard schreef:Omdat dit mijn eerste 6-cilinder is en ik nog even wat wegwijs moet worden met sommige dingen, heb ik een vraagje over de motortemp van de M52B20.

Bij mijn vorige BMW met M43 1,8 motor, stond de temperatuurmeter altijd strak in het midden. Bij mijn huidige auto staat ie iets over de helft (op foto redelijk te zien);

Afbeelding

Is dit normaal bij deze motor of moet die ook strak in het midden staan?? Nu is het buiten nog lekker koud maar wat als het straks 20 graden is of als ik van de zomer naar Frankrijk ga met temperaturen van rond de 30 graden?

Ik twijfel ook een beetje over de werken van de viscokoppeling. Hoe kan ik die het beste testen?
Kan voor de zekerheid ook gewoon een nieuwe bestellen via eBay voor 4 tientjes.....wellicht gewoon slim om te doen.....

Iemand die mij hier wat zinnigs over kan vertellen??
Strak midden. Zoals je zegt, lekker met een frisse beginnen. En ook ff waterpompje doen, die plastic schoepen-radjes gaan los op het asje zitten. Kwam ik ooit bij m'n M50B25 met 200+ achter... En als je het koelsysteem toch leeg heb meteen maar ff een thermosthaatje?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 11:09

Shit....was ik al bang voor.
Alleen die waterpomp....geen idee of die ooit al vervangen is. Zou zonde zijn om een nieuwe te kopen als er al een andere in zit.

Enig idee wat het zo'n beetje zou kosten aan onderdelen?? Monteren doen we zelf wel.

steve smith

Bericht door steve smith » 22 feb 2010, 11:15

Martin van der Zwaard schreef:Shit....was ik al bang voor.
Alleen die waterpomp....geen idee of die ooit al vervangen is. Zou zonde zijn om een nieuwe te kopen als er al een andere in zit.

Enig idee wat het zo'n beetje zou kosten aan onderdelen?? Monteren doen we zelf wel.
Nog geen 100 piek voor het hele zooitje. Hofland zit om de hoek toch?

http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid= ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 11:23

Hofland zit idd om de hoek.
Zal wel eens gaan informeren, ook al komt het ff niet zo goed uit. Maar wil wel dat het goed is voordat er iets verrot gaat.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 13:12

Is het lastig om die waterpomp en thermostaat te vervangen??
Sowieso moet de fan eraf dus die koppeling moet ook los en dan krijg je wel wat ruimte. Ik zit alleen te twijfelen of ik alles tegelijk ga doen of eerst alleen die viscokoppeling en dan later een keer de waterpomp en thermostaat.

Aan de andere kant, als je toch bezig bent dan ben je tenminste meteen klaar.

Maar kan het kwaad om zo nog even te blijven rijden. Hij loopt absoluut niet warm ofzo alleen viel het me op dat de meter net iets verder staat dan bij de 318i die ik hiervoor had.

Luco

Bericht door Luco » 22 feb 2010, 13:15

zijn die meters erg nauwkeurig? Daar kan ook iets verschil in zitten.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 13:18

Precies. Heb ooit ergens gelezen dat ie strak in het midden moet staan maar geldt dat voor alle motortypes? Ik heb geen idee.
Wellicht is er hier iemand die ook een BMW rijdt met dezelfde motor die kan zeggen hoe het bij zijn auto is.

Heb geen zin om geld uit te moeten geven als er niks aan de hand is. Nogmaals, hij loopt niet warm ofzo maar ik ben gewoon benieuwd.
Als het 100% niet hoort, dan moet het gewoon goed zijn en dus zal ik dan een en ander vervangen.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 22 feb 2010, 14:16

De meter van mijn M52B25 staat net zo als op bovenstaande foto, en doet dit al 2 jaar. Zowel in de zomer, als in de winter, en zowel in de file, als op een circuit.

Zal wel zo horen? :hmmm:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 14:34

En heb jij ooit iets van een waterpomp etc vervangen??

Erik dB

Bericht door Erik dB » 22 feb 2010, 15:20

Nope, en ook niet de suggestie gekregen van de garagist(en) (die toch wel eens aan BMWtjes sleutelen) om dit te doen

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 15:24

Oké!
Is dus niet iets wat gelijk met een defect te maken heeft.

Ik heb net een nieuwe visco besteld via eBay. Die zet ik er ff op en dan kijk ik wel wat ie doet.
Wellicht ff een keer ontluchten voor de zekerheid en dan over een maandje of twee ff de waterpomp en thermostaat preventief vervangen.

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 22 feb 2010, 15:26

Bij onze 328 staat de wijzer ook precies hetzelfde. Ook na flink 'knallen' op het circuit.
Waterpomp is 2 weken ervoor preventief vervangen.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 15:31

Bij jullie dus ook.
Dus die stand is waarschijnlijk niet vreemd bij een M52-motor.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 feb 2010, 19:03

Die van mijn 320D staat zelfs een fractie verder maar is zo stabiel dat ik het prima vind. Naast de thermostaat kan het evengoed in de meting zitten :wink:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 19:10

Ik ga voor de zekerheid de visco vervangen en ff kijken of er lucht in het systeem zit.
Heb namelijk geen zin in een lekke koppakking etc etc.

Kachel wordt gewoon goed warm. Als vind ik wel dat ie in de Touring warmer werd als je hem op 20gr zet en dan op het middenrooster dat wieltje naar warm zet (drie rode puntjes). Kan ook aan de buitentemp liggen. Bij stationair voelt ie wat koud aan en als je dan gaat rijden lijkt het erop dat ie wel wat warmer wordt.

Misschien is er helemaal niks aan de hand en hoort het gewoon zo bij deze auto. Ik rij er ook pas twee dagen mee en hij heeft een tijdje stil gestaan dus wellicht moet alles weer ff op gang komen.

Heeft iemand hier toevallig een beschrijving hoe dit type motor te ontluchten??
Zelf heb ik dit in gedachte maar weet niet zeker of het goed is;

- dop van het reservoir eraf
- ontluchtingsschroef los
- voorkant van de auto iets omhoog zetten
- kachel instellen op zijn warmste stand
- aanjager op stand 1 (laagste stand bij clima)
- motor warm laten lopen met wisselende toerentallen
- slangen voelen of ze warm worden en niet te hard zijn
- indien geen lucht meer, schroef dicht en eventueel koelvloeistof bijvullen tot stand bij warme motor

Doe ik het dan juist of vergeet ik wat??

frankv

Bericht door frankv » 22 feb 2010, 20:21

er mankeert toch niets aan die stand? ok, misschien 1 graad naar rechts, maar wie weet heeft iemand er ooit een aftermarket thermostaat in gedaan die 1 graad warmer is afgesteld, weet jij veel

niets om je zorgen over te maken

dat van die pomp zou ik dan wel weer willen weten, BMW leverde alleen met plastic schoepen, dus ik heb een non-BMW pomp laten monteren met metalen schoepen, dit op aanraden van mijn monteur die me al vuil aankijkt als ik eens geen original-ruitenwissers monteer...

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 20:59

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar de dealer in Duitsland waar de auto in onderhoud is geweest.
Eens kijken of ze aan kunnen geven of de waterpomp en/of thermostaat ooit vervangen is en welke onderdeelnummers erin gegaan zijn.

Zal morgenochtend nog eens naar die kachel kijken. Wellicht blies ie redelijk koele lucht omdat ik daarvoor de temp op 32gr had gezet om te kijken hoe warm ie werd.

Woensdagavond ga ik toch ff een leiding van het stuurhuis in de tectyl zetten, dan kijk ik gelijk even of ik nog wat kan ontluchten (even afhankelijk van het antwoord van de dealer).

@Frank: de foto is gemaakt met het toestel recht voor de meter. Als je achter het stuur zit en je kijkt dan naar de meter, dan staat ie voor het oog nog net iets verder.

frankv

Bericht door frankv » 22 feb 2010, 21:38

Martin van der Zwaard schreef:@Frank: de foto is gemaakt met het toestel recht voor de meter. Als je achter het stuur zit en je kijkt dan naar de meter, dan staat ie voor het oog nog net iets verder.
tja, dat doen er wel meer, maar BMW's zijn toch ook gemaakt om een beetje naar het midden hangend, met je arm om je chickie op de meter te kijken? als hij recht zou zijn vanuit de bestuurder betekent het dus ietsje links van het midden, het is altijd wat...

ik zou me er geen seconde zorgen om maken

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 21:41

ik ben misschien wel een beetje een freak :oops:
wil gewoon ff zeker weten dat er niks aan de hand is.

ArjanS

Bericht door ArjanS » 22 feb 2010, 22:30

waterpomp is idd een zwak punt van de E36. De mijne ging kapot bij 230 km/h op de teller in mijn vorige 323i coupe.....

Tom V

Bericht door Tom V » 22 feb 2010, 22:47

Bij mij staat de meter ook zo. Tijd terug thermostaat vervangen omdat die kapot was (toen stond de meter een stuk lager, had daar niets mee te maken) en dat maakte geen verschil. Waterpomp is tussendoor ook een keer vervangen, ook daar geen verschil. Zou me er niet te druk om maken.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2010, 22:58

Dus eigenlijk is het normaal bij de 6-cilinders als ik het zo lees.
Gelukkig maar!! Visco is besteld dus die zet ik er wel op. Waterpomp wacht ik even mee totdat ik antwoord heb van de dealer in Dld. Anders doe ik die zeker preventief vervangen en dan ook meteen de thermostaat.

@Tom: wil die Touring van jou wel een keer irl zien eigenlijk :wink:

Joy

Bericht door Joy » 22 feb 2010, 23:12

3 x E36 gehad en de meters stonden altijd precies in het midden.

EG

Bericht door EG » 22 feb 2010, 23:53

Uhm volgens mij zijn die meters gewoon digitaal en je krijgt dus nooit direct de temperatuur van je kvs te zien.

Dat wil zeggen, jij ziet misschien dat ding in het midden, in het echt schommelt het tussen de 80 en 95 graden! Het is nooit zo dat een thermostaat de temperatuur zo kan regelen dat je kvs altijd op 90 graden staat, dat is gewoon onmogelijk, waarom? Als jij met 200+ zit te knallen op de autobahn is je kvs echt geen 90 graden hoor, eerder boven de 95 oid. En als je downhill gas los laat bij -10 graden is je kvs temp ook geen 90 graden :wink:

Mooi voorbeeld is de Golf 2 versus Golf 3. Ik heb een Golf 2 TD gehad, en met een nieuwe originele thermostaat schommelde die meter ongeveer in het midden. Dus soms iets minder dan 90 en soms meer. Maar bij de Golf 3 staat die gelijk strak in het midden, terwijl de type thermostaat hetzelfde is :roll:

Ik denk dat het een soort van "geruststelling is" zolang dat ding niet beweegt zit je goed denken veel mensen. Soort van "stumperhulpje".

Volgens mij heeft de Alfa 156 niet zoeits, die laat direct de temperatuur zien zonder "correcties" daarom staat de meter ook onder de 90 graden bij normaal rijden. (ook met nieuwe thermostaat, yep been there done that.)

Plaats reactie