In het verleden bouwde Peugeot veel mooie auto's, waarbij vaak de hulp van Pininfarina werd ingeroepen. Het Franse merk was niet alleen goed in kleine auto's, maar ook in grote sedans en coupés. Denk maar eens aan de 404 coupé, de 504 coupé en de 406 coupé. Daarbij hadden de Peugeots vaak een bovengemiddeld weggedrag. Ook op dat gebied zijn er veel noemenswaardige Peugeots, waaronder de 205 GTI, 106 Rallye en 306 GTI.
Ergens halverwege de jaren '90 besloot Peugeot echter dat dat niet langer de te volgen strategie was. Het merk dacht toen dat het beter was om over te schakelen op de productie van middelmatige auto's met een discutabel uiterlijk. Dat leverde auto's op als de 307, 3008 en 5008.
Nieuwe designrichting
Met de nieuwe 5 by Peugeot en met de enige tijd terug voorgestelde SR1 Concept wil Peugeot laten zien dat dat misschien niet helemaal de juiste keuze was. Peugeot zegt namelijk zelf dat deze auto's een nieuwe designrichting aangeven. Daarbij wordt specifiek gewezen op de grille en de led-koplampen, maar ook op de achterlichten die naar het verleden van het merk zouden verwijzen.
Hybride
Een beetje conceptcar is tegenwoordig groen en verantwoord, dus Peugeot heeft in de 5 by Peugeot ook maar een hybride gehesen. Het gaat om een 163 pk leverende diesel, die wordt bijgestaan door een 37 pk sterke elektromotor. Die elektromotor bevindt zich onder de vloer van de kofferbak. Het gemiddeld verbruik van de auto is 3,8 liter per 100 km.
Introductie 508
De 5 by Peugeot is een voorbode van de 508, die zowel de 407 als de 607 op zou moeten volgen. Voor de 'echte' 508 moet je nog even geduld hebben. Die schijnt in oktober op de Mondial de l'Automobile in Parijs geïntroduceerd te worden.