Op zaterdag 20 februari van 09:00 tot 17:00 hebben we de beschikking over het (grote) Grand Prix Circuit van Zandvoort.
Om deze dag zo goed mogelijk te laten verlopen volgen hieronder wat regels, tips en richtlijnen. Omdat toch vrijwel niemand dit hele topic leest hebben bij deze even een executive summary.

1. Helm en gordel zijn verplicht!
2. Onderteken een rijdersverklaring voordat je de baan op gaat (ook als bijrijder).
3. Bij het uitrijden van de pits tot aan het einde van de Tarzanbocht UITERST rechts houden. De snelste mensen halen 220-230km/u op het rechte eind, dus dat is niet handig om daar met 60km/u voor hun neus te gaan rijden.
4. Rij NOOIT tegen het verkeer in. Heb je een technisch probleem, parkeer dan op een veilige plaats naast de baan, dan komen we je altijd zo snel mogelijk ophalen, rij dus ook niet door met een auto die olie of koelvloeistof verliest, dit is levensgevaarlijk voor de rijders achter je.
5. Inhalen mag in principe overal, links en rechts, maar hou wel zoveel mogelijk rekening met elkaar. Iedereen moet zich thuis kunnen voelen op DF circuitdagen, de mensen die rondetijden onder de 2 minuten draaien en mensen die voor het eerst het circuit op gaan en dat werkt alleen maar als iedereen rekening met elkaar en de snelheidsverschillen houdt. Simpele regel: als iemand van je schrikt, doe je het niet goed.
6. Maximum snelheid in de pitsstraat is 60km/u; hou je daar s.v.p. ook aan, als je net van het circuit afkomt lijkt dat alsof je stilstaat, dat weet ik ook, maar voor de mensen die daar lopen is 60km/u hard zat; buiten de pits mag je je weer uitleven!
Om deze dag zo optimaal te benutten het vriendelijk verzoek namens de feestcommissie om (uiterlijk) om 08:30 aanwezig te zijn (geldt uiteraard niet voor de mensen die aangegeven hebben pas later aanwezig te kunnen zijn) of om 12:30 aanwezig te zijn voor de mensen die van 13:00 - 17:00 willen rijden. Je auto kun je dan parkeren op de Bavaria Paddock (zie het plaatje hieronder waar dat precies is).
Je ontvangt dan van één van de aanwezige mensen van de organisatie (Luuk en ik zei de gek) een rijdersverklaring die je moet ondertekenen; zonder ondertekende rijdersverklaring kun je ook niet het circuit op, dus mochten we iemand vergeten, gelieve je dan zelf even te melden.
Na inlevering van de rijdersverklaring ontvang je een sticker met je startnummer die je rechtsboven op je voorruit dient te plakken.
Ook passagiers moeten een verklaring invullen (omdat die ook mogen rijden en het voor ons anders niet te controleren is of iedereen wel zo'n papiertje ingeleverd heeft).
Verder gelden er op deze dag een aantal veiligheidseisen:
1) De allerbelangrijkste regel meteen maar als eerste: neem die dag je gezond verstand mee. Het is geen race en iedereen wil op het eind van de dag weer naar huis met zijn eigen auto in één stuk, dus hou gewoon wat marge, zowel voor jezelf als zeker in de buurt van anderen. Dit geldt uiteraard ook in de pits. Daar lopen mensen rond, dus rij daar s.v.p. langzaam (heel verleidelijk om als je net van een circuit af komt daar veel te hard te rijden, 50km/u voelt dan aan als stapvoets) en dingen als burn-outs of wegrijden met wheelspin willen we daar al helemaal niet zien.
2) Een gordel is uiteraard verplicht, ook voor eventuele bijrijders. Deze moeten ook in een goede (werkende) staat zijn en dit kan eventueel worden gecontroleerd.
3) Bijrijders zijn dus inderdaad toegestaan (maximaal één bijrijder per auto).
4) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
5) Langs de baan staan een aantal marshalls met gele en blauwe vlaggen. Voor alle duidelijkheid, blauw betekent dat een snellere auto je in wil halen en geel betekent langzamer rijden/gevaar. Zwaait iemand met een blauwe vlag, laat dan zo snel mogelijk, maar wel op een moment dat je dit kunt doen zonder jezelf in gevaar te brengen, de auto die achter je rijdt passeren. Zwaait iemand met een gele vlag, ga dan s.v.p. zo rustig rijden dat je je auto altijd nog tot stilstand kunt brengen over de afstand waarover je de weg kunt overzien. Kijk eerst wel even goed in je spiegels voordat je op je rem gaat staan om gevaarlijke situaties te voorkomen.
6) Als er een rode vlag gezwaaid wordt betekent dit dat de sessie wordt onderbroken, gelieve dan ook meteen de pits in te gaan, waarschijnlijk staat er dan een auto op een onveilige plaats langs de baan die even weggehaald moet worden. Mocht je de pits toch missen (bijv. omdat je vlak achter iemand reed) maak dan gewoon heel rustig je rondje af. Ga dus s.v.p. niet keren op het circuit, maar hou er wel rekening mee dat er overal mensen op de baan kunnen staan of lopen.
7) Inhalen is in principe de verantwoordelijkheid van de inhalende auto, maar dit gaat ook in samenwerking met de ingehaalde auto. De snellere auto moet alleen maar inhalen als hij zeker weet dat de auto voor hem hem gezien heeft; de langzamere auto moet goed in zijn spiegels kijken en ruimte maken voor de inhalende auto. Dit kan (maar hoeft niet) ook aangegeven worden d.m.v. knipperlichten (let op dat het de bedoeling is als je je knipperlicht naar links aan zet je zelf ook naar links gaat en als je je knipperlicht naar rechts aan zet je zelf ook naar rechts gaat).
8 ) Ten slotte: iedere rijder is zelf verantwoordelijk voor door hem toegerichte schade aan de baan. Dit is op Zandvoort niet goedkoop, dus alweer een reden om geen schade te rijden. Ter informatie: vangrailplaten kosten €200 per stuk; een bandenpakket €150 per stuk, dit alles exclusief BTW.
Verder gaan we er met zijn allen gewoon een erg leuke dag van maken. Tot de 20e alvast!
Mocht je nog vragen hebben, PB me dan via het forum (zie ik het snelste). Bellen kan ook op 06-50212847.