technische tips
- 964aircooled
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
technische tips
technische tips
Laatst gewijzigd door 964aircooled op 14 mei 2010, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sjef
Re: BMW 328i e36 technische tips
Weet niet wat voor iets je zoekt maar als ik deze 3 dingen zou opmerken bij een auto waar ik naar ging kijken zou ik er met een grote boog omheenlopen
Tikkende geluiden zijn niet goed, zeker niet met hydraulische klepstoters
Smurrie gaat heus niet weg door oliefilter en verse olie
abs problemen kunnen onschuldig zijn maar kan dure grap worden, idd uitlezen
Tikkende geluiden zijn niet goed, zeker niet met hydraulische klepstoters
Smurrie gaat heus niet weg door oliefilter en verse olie
abs problemen kunnen onschuldig zijn maar kan dure grap worden, idd uitlezen
-
Het tikkende geluid is volgens mij een kwaaltje van de e36, komt in ieder geval vaker voor en kan volgens mij geen kwaad. Weet echter niet waar het aan ligt. Die sludge, lijkt zeker op mayonaise? Goeie kans dat de koppakking dan niet fris meer is.
- Joy
Tikkend geluid mag kortstondig bij een koude start. De hydraulische klepstoters vullen zich met olie en het getik zou weg moeten zijn.
Die witte sludge (condens) komt van te weinig lange stukken rijden in combinatie met veel koude starts (van het jaar stil staan misschien). Oliewissel + goed warm rijden en je zult zien dat het weg trekt. Het zou goed kunnen dat het getik en de sludge allebei op zijn te lossen door een motorreiniger (Forté) in de oude olie te mikken (even handleiding lezen) en daarna te voorzien van een fris filter + olie.
ABS is vaak een wielsensor wat kapot gaat.
Die witte sludge (condens) komt van te weinig lange stukken rijden in combinatie met veel koude starts (van het jaar stil staan misschien). Oliewissel + goed warm rijden en je zult zien dat het weg trekt. Het zou goed kunnen dat het getik en de sludge allebei op zijn te lossen door een motorreiniger (Forté) in de oude olie te mikken (even handleiding lezen) en daarna te voorzien van een fris filter + olie.
ABS is vaak een wielsensor wat kapot gaat.
- Tom van H.
Mayo onder de oliedop betekent meestal gewoon koelwater bij je olie -> lekke koppakking, lijkt me niet dat dat met een motorreiniger opgelost is 

- Joy
Tommy had het op zijn auto ook. Een jaar lang bij een dealer gestaan. Veel koude starts in de showroom. Resultaat, oliedop ranzig met witte sludge. Nieuwe olie, dop schoongemaakt, motor goed warm gereden en de sludge is nooit meer terug gekomen.
-
Kan ook door te veel te korte ritten komen, dat het vocht uit de condens zich met de olie gaat mengen.
- yorick
Mayo op de vuldop is meestal vocht in de olie, zoals al gezegd door korte stukjes of nooit goed warm rijden. Heb de laatste tijd 2 auto´s meegemaakt een Peugeot 306 en een BMW 323 die na een stevig ritje geen mayo meer hebben. Mijn 328 start ook wel eens met een paar tikjes na een tijdje stilstaan, maar nooit wanneer ik er dezelfde dag mee gereden heb. De 320 van christiaan slaat bij elke koude start aan als een heggenschaar maar na een paar seconden is dat weg. ABS idd wat Joy zegt of iets van een zekering ofzo.
- Sjef
Ik ga er vanuit dat als iemand gaat kijken naar een auto je niet op tikken zit te wachten. Zeker niet met een portie mayo dr bij.
Weet niet of de auto bij een dealer stond of een particulier die te weinig kms er mee maakte dat ie dr vanaf wil maar mijn auto zou het niet zijn.
Dat mayo eruit rijden zou ik heus proberen als het mijn auto was maar om de gok te nemen en die auto te kopen en dan ff warm te peuten, nee dank je!
Lijkt me wel mooie koopovereenkomst. Verkoper doet eerst oliebeurt, koper gaat dan met hem ff honderd km cruisen op de snelweg en besluit dan of ie em koopt
Weet niet of de auto bij een dealer stond of een particulier die te weinig kms er mee maakte dat ie dr vanaf wil maar mijn auto zou het niet zijn.
Dat mayo eruit rijden zou ik heus proberen als het mijn auto was maar om de gok te nemen en die auto te kopen en dan ff warm te peuten, nee dank je!
Lijkt me wel mooie koopovereenkomst. Verkoper doet eerst oliebeurt, koper gaat dan met hem ff honderd km cruisen op de snelweg en besluit dan of ie em koopt

- Joy
Het 'probleem' schept onderhandelingsmogelijkheden, dus misschien toch aantrekkelijk als de verkoper meewerkt.
- Sjef
Ja ok, maar beetje liefhebber ala DF-er zou deze problemen toch ook al constateren voor verkoop en oplossen.
Gemiddeld 6 cilinder met 2 ton op de teller van non-liefhebber schept bij mij geen vertrouwen.
IK hou niet van dit soort autos, ook al is de prijs ernaar. Maar ik zoek misschien ook te vaak de speld in de hooiberg
.
Gemiddeld 6 cilinder met 2 ton op de teller van non-liefhebber schept bij mij geen vertrouwen.
IK hou niet van dit soort autos, ook al is de prijs ernaar. Maar ik zoek misschien ook te vaak de speld in de hooiberg

- frankv
ik rijd tegenwoordig ook teveel korte stukjes en met de kou had ik laatst ook wat mayo onder de dop, volgens mij "kan" dat wel
ik moet ook gewoon op de fiets...
als deze auto mayo heeft terwijl de eigenaar elke dag 20km heen en 20km terug rijdt, is er denk ik wel een probleem en dan van dien aard dat het geen onderhandelingsruimte schept, maar zo dat je gewoon een andere moet zoeken
ik moet ook gewoon op de fiets...
als deze auto mayo heeft terwijl de eigenaar elke dag 20km heen en 20km terug rijdt, is er denk ik wel een probleem en dan van dien aard dat het geen onderhandelingsruimte schept, maar zo dat je gewoon een andere moet zoeken
- Sjef
Heb ook een e36 328 gehad en idd, een beetje kan er wel onder zitten. De vraag is alleen hoeveel. een beetje of een hele pot