KRO Reporter: De opkomst en ondergang van DSB

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Michel P

KRO Reporter: De opkomst en ondergang van DSB

Bericht door Michel P » 09 feb 2010, 13:42

Iemand de aflevering gezien afgelopen zondag?
http://reporter.kro.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Werkelijk schandalig, hoe zowel financien (Zalm) en de DNB (Wellink) hebben gefaild!! Nederland is een bananenrepubliek, die graag iedereen aanspreekt hoe e.e.a. moet maar zelf zwaar in gebreke blijft.

Michel

Rupie

Re: KRO Reporter: De opkomst en ondergang van DSB

Bericht door Rupie » 09 feb 2010, 13:44

Waar gaan we op stemmen komende verkiezingen?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 09 feb 2010, 13:46

Is het niet zo dat je in feite altijd op de grootste oppositiepartij moet
stemmen als je je niet kan vinden in de coalitie?

Ik denk dat we een schijndemocratie hebben overigens, dus ik zeg niet
dat je er ook echt iets mee bereikt, maar ik bedoel het principe.

Rupie

Bericht door Rupie » 09 feb 2010, 13:50

Dat principe kan ik me wel in vinden. Iets wat ik waarschijnlijk ook weer ga doen dit jaar. Daarbij houd ik wel rekening met de verwachtingen (off course). En misschien met een aantal "principiële" standpunten.

Michel P

Bericht door Michel P » 09 feb 2010, 14:08

Schijndemocratie idd. Enige optie is meer bindende referenda, en wellicht naar een 2 partijen stelsel. Macht weg bij de topambtenaren. Alle vormen van wachtgeldregelingen stop zetten. Arbeidsvoorwaarden ambtenaren sterk versoberen voor de groep welke niet vallen onder, poltie, brandweer en ambulance personeel.

Michel

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 09 feb 2010, 14:45

Heb de docu bekeken op school vanochtend, past mooi in de minor die ik op dit moment volg ( Financial Services and Management ) Echt stuitend om te zien idd. Om over de Commissie de Wit nog maar te zwijgen, wat een amateurisme.

Michel P

Bericht door Michel P » 09 feb 2010, 14:50

Peter van den Berg schreef: Om over de Commissie de Wit nog maar te zwijgen, wat een amateurisme.
Idd, en clubje onkundige mensen die geen expertise hebben op dat vlak :shock:

Michel

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 09 feb 2010, 15:13

Het narcistische gedrag van een Nout Wellink en Groenink zegt eigenlijk al genoeg, deze mensen leven in een andere wereld.

En zolang we dit soort speldenprikjes blijven loslaten op deze bancaire mastodonten komen we geen steek verder.

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 10 feb 2010, 14:05

Deze documentaire is het kijken ook wel waard:

http://www.documentairenet.nl/2010/02/q ... ll-street/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 feb 2010, 14:31

Ik heb inmiddels 14 minuten gekeken, maar 95% van de uitzending tot nu toe is allemaal "van horen zeggen" zonder enige onderbouwing. "Ik heb onofficieel met minister van Financien Zalm gesproken en alles hem verteld" (maar staat lekker nergens op papier want ik mocht niks naar buiten brengen blablabla). "Ik heb een hypotheek afgesloten voor mijn huis, maar ook 6 overbodige verzekeringen ter waarde van 60.000 euro.. ja schandalig ja...." ehhh ?!!?!?!? Iemand hier die wel eens een verzekering afsluit bij de koop van zn auto? Gewoon omdat de verkoper dat zo lief vraagt?? Waarom dan wel bij een huis!

En o o o wat schandalig dat Scheringa zijn privé hobbies financieert met geld dat uit ZIJN bedrijf komt. Omdat DSB groot en bekend is is het schandalig. Maar ik moet de eerste ondernemer nog treffen die géén geld uit zijn eigen zaak haalt. Datie dat veelvuldig doet en misschien buitenproportioneel maakt Scheringa een slechte ondernemer, geen oplichter.

Ik heb ook nog eens een naar gevoel dat veel DSB "gedupeerden" vooraan in de rij stonden om IceSave spaarders een "eigen schuld, dikke bult" toe te roepen.

PS: Nout Wellink vind ik sowieso een vieze gluiperd :D Ik heb die man nooit gemogen.

Nouja.. kijk straks wel verder.

frankv

Bericht door frankv » 10 feb 2010, 21:57

ik zag in de docu een dame die voor een hypotheek van 230.000 per maand 2.300 euro aan DSB kwijt was

ik vind het erg sneu voor haar en zij en haar man moesten hard werken om het op te kunnen hoesten, maar mijn hypotheek is bijna het dubbele en ik ben netto (minus voorlopige teruggave) per maand net de helft kwijt (en nee, mijn hypotheek is niet 100% aflossingsvrij)

ik vraag me dan af hoe iemand zo'n slechte deal voor elkaar heeft gekregen, is dat DSB te verwijten vraag ik me dan af

wjn

Bericht door wjn » 10 mar 2010, 22:53

Bron: rtlnieuws
DNB slecht op orde bij val DSB
De Nederlandsche Bank (DNB) was intern slecht voorbereid op het aanvragen van de noodregeling voor de DSB-bank. Uit een tot dusver geheimgehouden onderzoek van de Rijksrecherche blijkt dat DNB geen goede afspraken of noodscenario's in de kast heeft liggen voor als een faillissement moet worden aangevraagd.

Volgens de Rijksrecherche heeft DNB zelfs niets afgesproken over hoe de noodregeling moet worden voorbereid, wie wel en niet worden geïnformeerd, en hoe de geheimhouding wordt gewaarworgd. Deze harde conclusie van de Rijksrecherche is door het kabinet niet aan de Tweede Kamer gemeld.

De verwijten van de Rijksrecherche blijken uit geanonimiseerde documenten die het College van procureurs-generaal vandaag heeft vrijgegeven. RTL Nieuws vroeg het onderzoek op met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Het onderzoek van de Rijksrecherche werd vorig jaar juist ingesteld omdat het uitlekken van de aanvraag van de noodregeling DSB alsnog in een faillissement stortte. De Amsterdamse rechtbank wees de eerste aanvraag voor een noodregeling door DNB af, maar zag zich later genoodzaakt die alsnog goed te keuren, nadat de aanvraag was uitgelekt. De DSB-top vindt dat DNB dit te verwijten valt.

In het proces-verbaal van de Rijksrecherche staat letterlijk: "Uit verklaringen van getuigen werkzaam bij DNB blijkt dat DNB niet beschikt over een protocol waarin staat beschreven welke stappen uitgevoerd moeten worden bij het indienen van een verzoek tot het toepassen van de noodregeling." Volgens de Rijksrecherche bestaan er geen goede afspraken over de voorbereiding en uitvoering, en het handhaven van vertrouwelijkheid.

In de brief die minister Hirsch Ballin op 21 december vorig jaar naar de Tweede Kamer stuurde, wordt deze conclusie niet vermeld. Hirsch Ballin schrijft alleen dat zijn toenmalige collega Bos van Financiën zou gaan overleggen met DNB hoe in de toekomst de kring van betrokkenen kan worden verkleind en geheimhouding gewaarborgd. Ook minister Bos maakte in een debat met de Tweede Kamer op 16 december geen melding van dit verwijt van de Rijksrecherche.

Verder blijkt uit de vrijgegeven stukken dat de Rijksrecherche slechts 20 betrokkenen als getuigen heeft gehoord, terwijl uit het onderzoek blijkt dat minimaal 450 tot 500 mensen op de hoogte waren dat DNB de noodregeling op zondag 11 oktober zou aanvragen. Tegen de Tweede Kamer werd in december nog gezegd dat 'een groot aantal' getuigen door de Rijksrecherche was verhoord.

Uit de stukken blijkt nu dat veel van de betrokkenen (onder meer bij het ministerie van Financiën, DNB en de banken) helemaal niet zijn verhoord. Niettemin concludeert de Rijksrecherche: "Het onderzoek heeft geen feiten opgeleverd op grond waarvan vermoed kan worden dat door één van deze personen of instanties in dat weekend vertrouwelijke informatie naar de pers is gelekt."

Uit de documenten blijkt ook dat DNB méér mensen op de hoogte heeft gebracht dan DNB-president Nout Wellink tot dusver publiekelijk heeft toegegeven. Het kabinet was vooraf geïnformeerd, de Nederlandsche Vereniging van Banken was op de hoogte gesteld, en een reeks anderen, zoals uitzendbureaus, bankiers, de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding (NCTb) en het Openbaar Ministerie. Zij waren allen gehouden aan een geheimhoudingsplicht.

Toch concludeert de Rijksrecherche dat het onderzoek 'geen redelijk vermoeden' heeft opgeleverd dat één of meer mensen buiten DNB ten onrechte zijn geïnformeerd.

Plaats reactie