Ruim 2 jaar geleden m'n 1e auto gekocht; dat was een Ford Fiesta 1.6 sport uit 2000. Heerlijk vlot, lichtvoetig wagentje die met name thuis is op krappe bochtige wegen.
M’n vriendin had voor d’r werk echter ook vervoer nodig; zij rijdt nu sinds het voorjaar dus (met veel plezier) rond in de Ford. Ik wilde zelf een andere auto waarmee ik in het weekend wat langere ritten mee maak en zo nu en dan een weekendje mee weg kan.
Ik liep vrij snel tegen onderstaande wagen aan, proefrit gemaakt, een aantal zaken laten vervangen (stuur opnieuw laten bekleden, nieuwe bekleding kofferbak) en ik ondertussen alweer een jaartje tevreden bezitter van een Honda Prelude 2.2VTI.
De combinatie van 4 wielsturing en het Vtec systeem zorgt voor een vlotte wagen die met name thuis is op bochtige provinciale wegen in Frankrijk/Duitsland. De grenzen van de auto liggen op dat soort wegen vooralsnog verder dan mijn rijkunsten toestaan.
Van de week wat zitten spelen met m'n nieuwe GPS telefoon en racechrono:
80-120km/u (gemeten met GPS)
In 5: 9.8 sec
in 4: 8.3 sec
in 3: 5.9 sec
In 2/3: 4.0 sec (2e versnelling reikt tot ca 107km/u)
ook een leuke:
60-160km/u
In 2/3/4: 13.1 sec
In 3/4: 17.2 sec
Aangezien de Honda nog vrijwel standaard is zit ik een beetje om me heen te kijken hoe ik 'm op bepaalde vlakken kan verbeteren. Zijn er hier Honda-experts die tips hebben qua wegligging & rechte lijn snelheid? Ben zelf een n00b op dit gebied.
Eerste stap(pen) die ik in m'n hoofd heb:
Veerpootbrug voor
Luchtfilter (heeft dit uberhaupt zin of is dit weggegooid geld?)
Mistlampenset
Valt er ergens te besparen qua gewicht? BV weglaten van reservewiel scheelt toch snel aantal KGs?
Ben ook benieuwd of er autoliefhebbers uit de buurt van Alphen a/d Rijn hier aanwezig zijn die eens zin hebben om een stukje te touren?