CH import

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

CH import

Bericht door wim breman » 05 feb 2010, 15:07

Ik ben van plan een auto uit Zwitserland te halen, is het mogelijk de auto zelf over de weg naar Nederland te rijden en wat komt daar allemaal bij kijken.
Heeft iemand hier daar ervaring mee ?

Wim.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: CH import

Bericht door Eric H » 05 feb 2010, 15:09

Zou ff contact opnemen met Rickstah....
Heeft pasgeleden een CSL uit Zwitserland gehaald ( of in ieder geval z'n pa... )

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: CH import

Bericht door Aram » 05 feb 2010, 18:26

Sorry Wim, ik kan je niet helpen verder, maar heb je Hans en Allen ergens gezien in dit draadje toevallig?

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: CH import

Bericht door Niels v D » 05 feb 2010, 18:33

:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: CH import

Bericht door Tom van H. » 05 feb 2010, 18:36

Zorg als het een europese niet-klassieker is in elk geval voor een EUR-1 formulier, dan hoef je de 10% invoerrechten niet te betalen :) (die gelden anders wel aangezien Zwitserland geen EU-land is)

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: CH import

Bericht door Oof » 05 feb 2010, 19:42

Tom van H. schreef:Zorg als het een europese niet-klassieker is in elk geval voor een EUR-1 formulier, dan hoef je de 10% invoerrechten niet te betalen :) (die gelden anders wel aangezien Zwitserland geen EU-land is)
Vraag me ik me af hoe je hier aan komt. Kon op google zo niks vinden.

Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

Re: CH import

Bericht door wim breman » 05 feb 2010, 20:30

Het betreft een Mitsubishi Starion van '78, geen idee of je dat als een klassieker moet zien.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: CH import

Bericht door FreudeamFahren » 06 feb 2010, 07:48

oof schreef:
Tom van H. schreef:Zorg als het een europese niet-klassieker is in elk geval voor een EUR-1 formulier, dan hoef je de 10% invoerrechten niet te betalen :) (die gelden anders wel aangezien Zwitserland geen EU-land is)
Vraag me ik me af hoe je hier aan komt. Kon op google zo niks vinden.
Formulier kan de lokale Zwitserse Kamer van Koophandel je verstrekken...

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: CH import

Bericht door Stéphane » 06 feb 2010, 09:40

wim breman schreef:Het betreft een Mitsubishi Starion van '78, geen idee of je dat als een klassieker moet zien.
Van mij mag je dat als een klassieker zien! Staat een stukje verderop hier ook zo'n Starion en ik blijf het een gave bak vinden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2885
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: CH import

Bericht door Mark 320iS » 06 feb 2010, 10:20

wim breman schreef:Ik ben van plan een auto uit Zwitserland te halen, is het mogelijk de auto zelf over de weg naar Nederland te rijden en wat komt daar allemaal bij kijken.
Heeft iemand hier daar ervaring mee ?

Wim.
Ja, dat kan met behulp van een 5 daags tijdelijk kenteken. Dit zijn eigenlijk Duitse platen en zijn bedoeld voor het vervoeren van een auto door Europa die geen kenteken meer heeft. Als je de platen besteld worden ze naar je verzonden en zijn ze nog 4 dagen geldig, de kosten zijn EUR 200 incl verzekering. Een 21 daags kenteken is ook mogelijk, maar is duurder.
Het enige dat je nog dient te doen is het aanvragen van een tijdelijke ontheffing BPM voor het stukje dat je nog in Nederland rijdt. Dit is gratis en kun je doen op de website van de belastingdienst.
In Nederland kun je gewoon een afspraak maken bij de RDW voor de import, stelt niets voor. Je moet alleen zorgen dat je de zwitserse papieren erbij hebt en een CVO voorzover dat voorhanden is voor jouw auto.
Ik heb dit zelf 2 maanden geleden ook gedaan maar dan uit België.

Kijk even op onderstaande site:
http://www.vdcnederland.nl/index.php?po ... gorie_id=1

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: CH import

Bericht door Stéphane » 06 feb 2010, 11:56

Het enige dat je nog dient te doen is het aanvragen van een tijdelijke ontheffing BPM voor het stukje dat je nog in Nederland rijdt. Dit is gratis en kun je doen op de website van de belastingdienst.
Dit is nog eens een hele goede tip! Dat wist ik niet. Bedankt, Mark.

Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

Re: CH import

Bericht door wim breman » 07 feb 2010, 15:15

:D bedankt voor de tip.
Eerst een tripje naar Zwitserland plannen en dan eventueel met de nieuwe aanschaf over de weg terug.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: CH import

Bericht door Tom van H. » 07 feb 2010, 17:42

wim breman schreef:Het betreft een Mitsubishi Starion van '78, geen idee of je dat als een klassieker moet zien.
Ongeacht de leeftijdsgrens heb je hierbij niets aan een EURO-1 formulier aangezien het een Japanse auto betreft. De vrijstelling van de 10% importheffing krijg je alleen bij auto's die in de EU gemaakt zijn en dus weer terug-geïmporteerd worden (geldt niet vanuit amerika helaas). Volgens mij betaal je voor een 78'er sowieso niet meer de normale 10% invoer+19%btw, maar alleen 6%btw, dus in 2 opzichten niet van toepassing :).

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: CH import

Bericht door Rickstah » 07 feb 2010, 22:24

Mark 320iS schreef:
wim breman schreef:Ik ben van plan een auto uit Zwitserland te halen, is het mogelijk de auto zelf over de weg naar Nederland te rijden en wat komt daar allemaal bij kijken.
Heeft iemand hier daar ervaring mee ?

Wim.
Ja, dat kan met behulp van een 5 daags tijdelijk kenteken. Dit zijn eigenlijk Duitse platen en zijn bedoeld voor het vervoeren van een auto door Europa die geen kenteken meer heeft. Als je de platen besteld worden ze naar je verzonden en zijn ze nog 4 dagen geldig, de kosten zijn EUR 200 incl verzekering. Een 21 daags kenteken is ook mogelijk, maar is duurder.
Het enige dat je nog dient te doen is het aanvragen van een tijdelijke ontheffing BPM voor het stukje dat je nog in Nederland rijdt. Dit is gratis en kun je doen op de website van de belastingdienst.
In Nederland kun je gewoon een afspraak maken bij de RDW voor de import, stelt niets voor. Je moet alleen zorgen dat je de zwitserse papieren erbij hebt en een CVO voorzover dat voorhanden is voor jouw auto.
Ik heb dit zelf 2 maanden geleden ook gedaan maar dan uit België.

Kijk even op onderstaande site:
http://www.vdcnederland.nl/index.php?po ... gorie_id=1
De exacte details zal ik voor je moeten navragen, maar wij reden op een tijdelijk (export) Zwitsers kenteken terug naar Nederland. Dit is samen met de verkopende partij geregeld op het postkantoor aldaar.


Wij hadden ons er zelf van te voren niet goed genoeg in verdiept, en hebben later ook nog BTW moeten overdragen over de waarde van de auto.

Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

Re: CH import

Bericht door wim breman » 08 feb 2010, 08:46

Pffffffffffff. jaartal omgedraait, die Starion is natuurlijk van '87 en niet van '78....................... :oops:

Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Re: CH import

Bericht door Sjoerd MP BMW » 08 feb 2010, 12:17

Mark 320iS schreef: Ja, dat kan met behulp van een 5 daags tijdelijk kenteken. Dit zijn eigenlijk Duitse platen en zijn bedoeld voor het vervoeren van een auto door Europa die geen kenteken meer heeft. Als je de platen besteld worden ze naar je verzonden en zijn ze nog 4 dagen geldig, de kosten zijn EUR 200 incl verzekering
Belachelijke prijs! Als je ze zelf haalt bij de Verkehrsamt betaal je nog geen € 100,-

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], EvdP, Majestic-12 [Bot], Martijn_bmw en 7 gasten