Nieuwe auto kopen 107, Prius of Dacia Logan MCV

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Ruud Hulsegge

Nieuwe auto kopen 107, Prius of Dacia Logan MCV

Bericht door Ruud Hulsegge » 30 jan 2010, 00:45

Ben bezig met de aanschaf van een auto voor erbij.

Kilometers naar mijn werk is erg duur met de Impreza.
Altijd auto van de zaak gehad (stationwagen) en mis het toch wel om in een flinke hoerensloep veel zooi te proppen en op pad te gaan.
Daarom had ik de laatste tijd zitten nadenken over diverse wagens met een divers gebruiksdoel

Peug 107:
El Cheapo km naar werk, af en toe wat uitstapjes voor een dag en weer de luxe van een 2e auto hebben.
Voldoende prestaties om vlot genoeg met verkeer mee te komen
Uitermate zuinig en lage kmprijs.
Frustratie van kleine kofferruimte en met bank plat frustratie van niks door dat doorgeefluik te kunnen krijgen.

Prius 2005+
De hier reeds veelbesproken auto.
Net ff groot genoeg om ermee op vakantie te gaan
Luxe genoeg om een enorm comfort en gemak te hebben op lange afstanden.
Voldoende vermogen. Beetje limogevoel.
Hype-auto (tegelijk + & -)

En daar komtie:

Een DACIA LOGAN MCV

Wat valt er erover te zeggen?

Kom maar......

Degene die voorkennis heeft niet alles verklappen.

jaydee

Re: Nieuwe auto kopen 107, Prius of Dacia Logan MCV

Bericht door jaydee » 30 jan 2010, 01:16

107? Waarom de lelijkste van de drie? Ik zou voor de C1 kiezen, ziet er beter uit en is iets goedkoper. Of de Aygo, maar niet de 107.

Prius? Nu nog "gratis" rondtuffen, dus km-heffing wordt in alle gevallen een kostenstijging (als je 'em dan nog zou hebben)

Logan? Tja, wat kan ik daar nou over zeggen :roll: Als je al zo diep gezonken bent is er objectief bekeken weinig tegenin te brengen :bag:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 jan 2010, 02:44

Hoeveel kilometer is woon-werk Ruud?

Een Prius 2005-> heb ik overwogen voor "de vrouw". Prima totaal pakket (voor haar :mrgreen: ), lage running costs maar stevige aanschaf. De reden waarom ik het niet heb gedaan zijn de accu's. Op het Prius forum (aangemeld als Niels M3 :twisted: )kwam ik een aantal tegen van de eerste serie (zo'n 8 jaar oud) waarvan de accu's vervangen moesten worden a3500,-. Mij te onzeker allemaal en straks over een jaar of 3 kun je die 10 -12K aanschaf van zo'n ding helemaal afschrijven omdat je dan met een 8 jaar oude auto zit waar je 3500,- in moet stoppen. Daar zit ik niet echt op te wachten.

107 en consorten: goedkoper kan niet maar erg comfortabel lijkt het me ook niet. Prima voor 15.000km per jaar o.i.d. maar als het meer is/wordt dan zou ik meer comfort zoeken.

Dacia: prima voor het geld maar schrijft best af lijkt me. Uiteindelijk zijn kosten het verschil tussen inversteren en uiteindelijke verkoop + running costs. Ik denk dat een mooie gebruikte auto beter en minstens net zo goedkoop kan rijden als je de afschrijving meeneemt.

Michel P

Bericht door Michel P » 30 jan 2010, 07:59

107 is meer auto dan je zou denken o.b.v. het formaat, heerlijk autotje met een goede wegligging, echt een volwassen auto die je verrast.

Prius, confortabel, ruim, en met de flits en belastingregime een 100% fuck de overheid auto die mij als daily super bevalt. Het akku verhaal heb ik alleen bij de Prius I gelezen, er lopen veel types II met veel KM en zonder akku problemen. Jacco heeft mij wel eens verteld dat die dingen rond de 1300 euro waren, wat te overzien is natuurlijk.

Dacia Logan, de 100% anti held, de ik heb totaal niets met auto's wil slecht een grote station voor de minste knaken. Fuck, wat iedereen er van denkt, waarom nep ruimte in een dure Scenic, met dito duur onderhoud. Nee, een no nonsense auto die ongekend veel ruimte bied voor een el cheapo prijs, de virtuele opvolger van de lada station, maar dan met betere techniek want bewezen betrouwbare Renault onderdelen. Voor een gezin dat slechts ruimte en vervoer wenst, en er eens een week of weekend op uit trekt met de tent en kano!

Ruud, veel plezier met je Dacia Logan, voor de echte fun staat er een blauw monster klaar!

Inne maakt wel een mooie zebra striping voor de Logan, en met 3 schuifdakjes, 20 inch choom, boom boxen, ben je de FAMILIEMAN.

Michel

Rupie

Bericht door Rupie » 30 jan 2010, 08:09

:drinking:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 jan 2010, 09:55

Ruud,

De 107 rijdt prima alleen niet te vergelijken met een Prius welke gewoon goed rijdt! en dan de Logan MCV...als op zoek bent naar veel ruimte en verder niets.....prima auto!

Ik zou voor de Prius gaan.

Shakes

Bericht door Shakes » 30 jan 2010, 10:01

Er rijden Priussen rond met tonnen op de teller. Geen enkel probleem mee.

Uit dit rijtje de Prius. Is de IQ niets?

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 30 jan 2010, 10:14

haha, geweldig al die verschillende meningen.

107: Rijd prima, mijn pa heeft er 1 en hij geeft het gevoel als in een grote auto te rijden. Zit op het punt van rijgevoel waar de polo een paar jaar terug op zat.
C1 of 107? Heb meer gevoel bij de lokale peugot dealer hier en heb slechte dingen gehoord over de garantie van Citroen.

Prius zou idd een 2e handse worden, maar zou er in het algemeen goed mee kunnen leven.
Accu's? Ach als het zou gebeuren... Geef ook dik knaken uit aan de scoob maar dat is een ander verhaal en beleveningsniveau. Ben wel iemand dat als de auto daarna weer jaren mee kan dat ik het rustig zou doen. Niet dat ik het leuk zou vinden. :hmmm:

Dacia Logan MCV 5p:
Heb onderhandeld over een nieuwe (kaal zonder shit, wit maar 3 maanden levertijd) Dacia dealers geven GEEN korting maar kreeg gisteravond alweer een e-mail van een dealer die 750 Euro korting gaf op de aanschaf en uit voorraad. Alleen geen basic shit.
Ambiance uitvoering kost nieuw 12800 (ex korting) en deze dealer had hem op voorraad.

Maaaaaarrrrrr............... :clap: :clap: :clap:

Toen ik thuis kwam ff met Michel overleg en terwijl we allebei aan het bellen waren en zappen op internet (ff flamen naar Inne: Mannen KUNNEN multitasken als het onderwerp maar interesseerd :mrgreen: ).
Michel kwam een advertentie op marktplaats tegen.
Dacia Logan MCV 5p in Ambiancepakket.
vraagprijs 8500!!!! met 27500km.
nog 13 maanden volledige garantie en nog 4 jaar garantie op de carrosserie.
Heb deze auto bij de dealer gezien. Oke hij is niet mooi, maar functioneel.
Ik heb een kampeerhobby (3x per jaar op stap naar diverse landen) flikker alle zooi in de auto.

En Gaan!!!!

Soms neem ik ook nog mijn canadese kano van 5 meter mee op het dak.
alles bij elkaar inclusief weekenden en kanotochten gebruik ik dit zeker 8 tot 10x per jaar als recreatiesleurder.
Dus uiteindelijk past deze auto bij me als 2e bak. Door de km's die ik hiermee ga rijden bespaar ik zoveel kosten op de scoob dat ik deze er naast kan rijden.

foto's volgen

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 30 jan 2010, 10:20

Over afschrijving:

De prijs van deze aanbieding waar ik al een optie op heb op marktplaats is niet representatief voor de afschrijving want dit is de beste aanbieding die ik meteen gepakt en gereserveerd heb.

Andere Dacia's hebben allemaal een hogere vraagprijs en worden regelmatig verkocht tegen hogere prijs.
Afschrijving in 50k tot 150k liggen gemiddeld ergens rond de 2 tot 5k afhankelijk van de nieuwwaarde en uitvoering (aanschaf varieert van €10.800 tot ongeveer 17k)

Dus voor de afschrijving ben ik niet bang want die heeft de 1e eigenaar al voor mij gepakt.
Als ik met deze auto rondrijd tot 100k kan ik hem nog vrijwel voor dezelfde prijs verkopen als hij netjes blijft. Mischien iets lager maar dan nog ben ik happy.

Zebrastrepen? Neee...... wel een leuk idee voor een grappig event of zo, maar all-time = no go. :bag:

Inne

Bericht door Inne » 30 jan 2010, 10:25

Ruud Hulsegge schreef:(ff flamen naar Inne: Mannen KUNNEN multitasken als het onderwerp maar interesseerd :mrgreen: ).
:sealed:

Wat is de pure kwaliteit eigenlijk van een Dacia?
Ze zijn de markt bewust op een 'laag' niveau binnengekomen, maar wat blijkt dit in de praktijk? (onderhoud, tech problemen, service ed)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 30 jan 2010, 11:12

Inne schreef:
Ruud Hulsegge schreef:(ff flamen naar Inne: Mannen KUNNEN multitasken als het onderwerp maar interesseerd :mrgreen: ).
:sealed:

Wat is de pure kwaliteit eigenlijk van een Dacia?
Ze zijn de markt bewust op een 'laag' niveau binnengekomen, maar wat blijkt dit in de praktijk? (onderhoud, tech problemen, service ed)

Het is Renaultkwaliteit. Binnen de Renaultgroep is het niet verstandig om een compleet nieuw product te kopen omdat Renault een beetje de eigenschap heeft zijn producten op de klant uit te proberen. Maar, als je auto's koopt met de standaard motoren, bakken en onderstellen die al lang in het productgamma zitten zijn de kinderziektes er wel uit.

Heb een zitten zappen op garanties en het valt reuze mee met Dacia.
Maar wat wil je dan ook, een 1,4 met 75 pk is niet echt "high end" en staat wel op safe. De bak die erachter zit is dezelfde bak als die 90 of 100 pk voor zijn kiezen krijgt dus dat is ook wel bullet proof. Enige waar ik me echt zorgen om zou kunnen maken is de bouwkwaliteit. Maar dat heb ik nu gezien en ziet er wel degelijk (oostbok Skoda-achtig) uit.
Carroserie nieuw af fabriek 6 jaar garantie dus weinig risico. Ze zijn de markt idd bewust laag binnengekomen, dat is correct. Maar tot nu toe hebben ze regelmatig de prijzen verhoogt. Dus uiteindelijk zullen ze wel op Skodanivaue terechtkomen.
Onderhoudskosten de eerste 80k is 800 Pleuro.

Michel P

Bericht door Michel P » 30 jan 2010, 11:32

Als je die Logan morgen voor 8250 scoort, lach je je lul uit de broek, eerste jaar afschijving, en misschien wel 2 jaar heb je dan al kado!!

En de buiten keuken van Gerrit kan erin :-) Goed voor de 24h op de ring.

Michel

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 30 jan 2010, 11:36

Zeker een 107!
Rij sinds twee dagen in een Aygo, maar rijdt echt verrassend goed. Je kunt goed meekomen door de 800kg.

RVV

Bericht door RVV » 30 jan 2010, 11:50

Ruud, veel plezier met je Dacia Logan, voor de echte fun staat er een blauw monster klaar!
ah Ruud heeft een gesjeesde bankier in smurfenpak als speeltje :mrgreen:

Ruud gefeliciteerd ermee!

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 30 jan 2010, 12:45

Aaahhh. Het moet morgen wel kloppen natuurlijk.
Maar goed gesprek gehad en al wat dingen uit gezocht.
Als de auto erbij staat zoals beloofd is hij voor mij voor 8250,-
Dakrails voor mijn kano kan ik nieuw aanschaffen voor 175,- of ergens op de sloop want er zal er vast wel een aan de voorkant in elkaar zitten deze winter.
Bij deze prijsklasse lijkt me dat gauw een totall-losje.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 jan 2010, 15:54

Supergaaf man....een Logan MCV of DF .......held!

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 30 jan 2010, 18:02

Mocht die Dacia Hulk Logan niks worden, is een nette gebruikte stationwagen dan niks voor je?
Een nette 2002 Omega Station 2.2 (of een V6) koop je ook al voor een paar knaken, of is dat te oud?
Flinke uitrustig, veel comfort en een kampbak uitstraling, wat wil je nog meer?! ;)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 30 jan 2010, 19:40

Ik heb jarenlang Opel Station van de zaak gereden en heb het een beetje gehad met Opel.
En in de uitvoeringen die jij noemt betaal ik me scheel aan wegenbelasting en zuip ik nog meer diesel als ik euro in die dacia schuif :bag:

Nee, sorry ik ga voor een beetje zekerheid, weinig kilometers en lage onderhoudskosten.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 30 jan 2010, 19:50

Bombay:

http://www.grapheine.com/bombaytv/graph ... d9f8f.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:mrgreen:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 30 jan 2010, 19:57

En nog 1:

http://www.grapheine.com/bombaytv/creat ... 2ba0d.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:bag:

Stijn L

Bericht door Stijn L » 30 jan 2010, 20:10

Prius is een lelijke hype auto, die technisch in feite nog de verwachte besparing niet geeft
(mede door de mogelijk hogere onderhoudskosten dan een doorsnee kleine wagen)

Ik zou 100% voor de dacia gaan. Technisch gezien zeker niets mis mee. Ok misschien nogal
oude (maar wel bewezen) techniek. En zeker niet duur. Voor de driving fun heb je toch je subaru.

Gerrit Vrugteveen

Bericht door Gerrit Vrugteveen » 30 jan 2010, 20:19

Hé Ruud, gefeliciteerd met de Dacia, kunnen we inderdaad de buitenkeuken meenemen naar de 24 hr, wij hebben sinds 2 januari de 107, prima karretje voor ons, bevalt prima.

veel plezier met die giga ruimte in de dacia :mrgreen:

Shakes

Bericht door Shakes » 30 jan 2010, 20:32

Stijn,

voel jij je wel helemaal lekker? Een toyota afkraken ivm hoge onderhoudskosten en een B renault ophemelen ivm de lage kosten.

Net 40 k beurtje Prius gehad. E117 nou ik voel me zwaar bestolen :stom:

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 jan 2010, 21:40

Ruud gefeliciteerd met je aankoop! Veel veilige en probleemloze kilometers ermee.

Stephan

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 30 jan 2010, 23:22

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... antie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Link naar marktplaats met foto's en zo.
Hij heeft hem nu gereserveerd staan dus safe voor mij.

Plaats reactie