Audi R8 5.2 FSI V10
- Jorrik
Audi R8 5.2 FSI V10
Gister had ik de mogelijkheid om wat filmpjes te maken van een Audi R8 V10, maar helaas was het al donker en erg glad op de weg, dus de filmpjes zijn niet heel spectaculair.
Gelukkig is het geluid wel heel mooi:
Gelukkig is het geluid wel heel mooi:
- frank de jonge
Re: Audi R8 5.2 FSI V10
Nja, in principe zie je gewoon een Gallardo
en als je een Gallardo ziet zie je een Audi 

- FreudeamFahren
Over marketing gesproken. Een R8 heeft motorisch NIETS met een Gallardo van doen. De V10 van Audi wordt op dezelfde band geproduceerd als de V8 en heeft dus ook diens zuigerafstanden. De Lambo V10 is een gedownsizede Lambo V12 en heeft dus ook diens zuigerafstanden. Totaal verschillende blokken dus. Op de nokkenasbediening na delen beide motoren NIETS. Het chassis dan? Helaas. Ook niet. Audi Spaceframe vs Lambo's eigen ontwerp. Ze delen alleen de versnellingsbak, plus wat interieurzaken als stuur en navi, als ik me niet vergis. Verder beide stoere apparaten, maar dat een Audi R8 V10 (of S6 waar je 't ook vaak over hoort) familie is van Lambo is ver gezocht IMHO.
-
Hoe verklaar je dan dat het geluid vrijwel hetzelfde is?
- frank de jonge
S8 ligt ook gewoon die Gallardo motor in toch?
Alleen dan geknepen tot 450PK.
En het komt ook allemaal uit dezelfde hoek nu

Voor mij gelijkenis genoeg
Alleen dan geknepen tot 450PK.
En het komt ook allemaal uit dezelfde hoek nu

Voor mij gelijkenis genoeg

- Niels
- Auto: Prius+
Is dat echt zo? Handig gebruik maken van schaalvoordeel dan binnen de Audi groep...FreudeamFahren schreef:Over marketing gesproken. Een R8 heeft motorisch NIETS met een Gallardo van doen. De V10 van Audi wordt op dezelfde band geproduceerd als de V8 en heeft dus ook diens zuigerafstanden. De Lambo V10 is een gedownsizede Lambo V12 en heeft dus ook diens zuigerafstanden. Totaal verschillende blokken dus. Op de nokkenasbediening na delen beide motoren NIETS. Het chassis dan? Helaas. Ook niet. Audi Spaceframe vs Lambo's eigen ontwerp. Ze delen alleen de versnellingsbak, plus wat interieurzaken als stuur en navi, als ik me niet vergis. Verder beide stoere apparaten, maar dat een Audi R8 V10 (of S6 waar je 't ook vaak over hoort) familie is van Lambo is ver gezocht IMHO.

- FreudeamFahren
Ook het blok in de S8 is een Audi blok en geen Lambo blok. Geluid is naast dezelfde cilinder opstelling vooral een kwestie van uitlaat.
Ja, het is echt zo. Heeft al eens in de evo eea over gestaan. Desondanks goed bewaard en uitgebuit "geheim".
Ja, het is echt zo. Heeft al eens in de evo eea over gestaan. Desondanks goed bewaard en uitgebuit "geheim".
- Niels
- Auto: Prius+
Aan het uitlaat geluid doet Audi een hoop idd. De oude RS6 zat ook nogal wat accoustic in verwerkt. En met resultaat 8)
-
Tjah, Gister even met een Audi S4 gereden met V8 344pk. dit is hetzelfde blok (op de distributie na dan,als ik mij niet vergis) als de A8 4.2 maar hoe verschillend kan een geluid klinken!
De S4 veel meer aanwezig en veel meer een donkerbruin geroffel dan de A8 waar je bijna niets hoort.
De S4 veel meer aanwezig en veel meer een donkerbruin geroffel dan de A8 waar je bijna niets hoort.
-
Qua looks is de R8 mijn favoriete moderne auto, maar als ik de verschillende crashes zie met R8's dan zal ik niet gauw tot een koop overgaan. Die auto breekt in delen als je er een klapper mee maakt.

- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Bij mijn weten is dit compleet onjuist!FreudeamFahren schreef:Over marketing gesproken. Een R8 heeft motorisch NIETS met een Gallardo van doen. De V10 van Audi wordt op dezelfde band geproduceerd als de V8 en heeft dus ook diens zuigerafstanden. De Lambo V10 is een gedownsizede Lambo V12 en heeft dus ook diens zuigerafstanden. Totaal verschillende blokken dus. Op de nokkenasbediening na delen beide motoren NIETS. Het chassis dan? Helaas. Ook niet. Audi Spaceframe vs Lambo's eigen ontwerp. Ze delen alleen de versnellingsbak, plus wat interieurzaken als stuur en navi, als ik me niet vergis. Verder beide stoere apparaten, maar dat een Audi R8 V10 (of S6 waar je 't ook vaak over hoort) familie is van Lambo is ver gezocht IMHO.
De V10 van de Gallardo is gebaseerd op de Audi 4.2 V8 maar dan met 2 extra cilinders, en een iets kleinere boring.
De nieuwe 5.2 V10 van de Gallardo LP 560 is een FSI motor die heel erg gebaseerd is op de V10 uit de RS6. En daarom is dus ook die motor in grote
lijnen dezelfde als die in de R8 V10 ligt, beide dezelfde 5.204cc V10.
De Audi S8's V10 is ook één die uit de Lambo-stallen komt. Dan echter wel gebaseerd op de 5.0 V10, maar de slag van de zuigers is daar groter, en
daarom is het een 5.2 liter. Dit is echter niet de nieuwe FSI. De motor van de S8 zit ook in de S6.
-
+1, FaF heeft niet altijd gelijk.Mark Nauta schreef:Bij mijn weten is dit compleet onjuist!FreudeamFahren schreef:Over marketing gesproken. Een R8 heeft motorisch NIETS met een Gallardo van doen. De V10 van Audi wordt op dezelfde band geproduceerd als de V8 en heeft dus ook diens zuigerafstanden. De Lambo V10 is een gedownsizede Lambo V12 en heeft dus ook diens zuigerafstanden. Totaal verschillende blokken dus. Op de nokkenasbediening na delen beide motoren NIETS. Het chassis dan? Helaas. Ook niet. Audi Spaceframe vs Lambo's eigen ontwerp. Ze delen alleen de versnellingsbak, plus wat interieurzaken als stuur en navi, als ik me niet vergis. Verder beide stoere apparaten, maar dat een Audi R8 V10 (of S6 waar je 't ook vaak over hoort) familie is van Lambo is ver gezocht IMHO.
De V10 van de Gallardo is gebaseerd op de Audi 4.2 V8 maar dan met 2 extra cilinders, en een iets kleinere boring.
De nieuwe 5.2 V10 van de Gallardo LP 560 is een FSI motor die heel erg gebaseerd is op de V10 uit de RS6. En daarom is dus ook die motor in grote
lijnen dezelfde als die in de R8 V10 ligt, beide dezelfde 5.204cc V10.
De Audi S8's V10 is ook één die uit de Lambo-stallen komt. Dan echter wel gebaseerd op de 5.0 V10, maar de slag van de zuigers is daar groter, en
daarom is het een 5.2 liter. Dit is echter niet de nieuwe FSI. De motor van de S8 zit ook in de S6.
- FreudeamFahren
Ik zat er deels naast. Volgens Wiki:

Er zijn dus geen Audi's met Lambo motor, maar de nieuwe Gallardo heeft wel een Audi motorThere was also some speculation that the engine block of the original 5.0 litre Lamborghini V10 is closely based on the Audi 4.2 FSI V8, which Audi produce for their luxury cars. However, this was denied by AUDI AG, in their official documentation for their 5.2 FSI V10 engine, as used in the Audi S6 and Audi S8 - the Lamborghini 5.0 V10 has a cylinder bore spacing of 88 millimetres (3.46 in) between centres, whereas the Audi 5.2 V10 cylinder bore spacing is 90 millimetres (3.54 in).[3] The cylinder heads use the four valves per cylinder layout favoured by the Italian firm, rather than the five valve per cylinder variation formerly favoured by the German members of Volkswagen Group - including Audi and Volkswagen Passenger Cars. It was later confirmed by Stefan Reil of Audi's quattro GmbH subsidiary that the new 5.2 litre Lamborghini V10 does share technologes with the Audi 5.2 V10 engine, as is evident by Lamborghini's usage of Audi's Fuel Stratified Injection, and 90 mm cylinder spacing.[4]

Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 31 jan 2010, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- FreudeamFahren
Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennenChristoph schreef:+1, FaF heeft niet altijd gelijk.

- Vdub
toch herken je wel een beetje een 5cyl. geluid erin..
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Vdub schreef:toch herken je wel een beetje een 5cyl. geluid erin..
Als ik gezopen heb, dan hoor ik altijd alles dubbel.

- duifjes.com
Hoorde jij gisteren ook de 850-T10-RRobin schreef:Vdub schreef:toch herken je wel een beetje een 5cyl. geluid erin..
Als ik gezopen heb, dan hoor ik altijd alles dubbel.

Ff serieus die blokken lijken mij allemaal hetzelfde idd..... gezien VAG <> Lambo ontwikkelingskosten een logisch verhaal *(al ben ik het er niet mee eens) alleen willen ze misschien mensen iet anders doen geloven!
R8....vaak gezien nooit gereden maar saaaaaaaaaai lijkt ie me.....
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik hoorde gisteren m'n eigen M3 langsblazen met 30kmh .Ik denk GEJAT!!!!! Was dus een 320i E90...in dezelfde kleur .duifjes.com schreef:Hoorde jij gisteren ook de 850-T10-RRobin schreef:Vdub schreef:toch herken je wel een beetje een 5cyl. geluid erin..
Als ik gezopen heb, dan hoor ik altijd alles dubbel.![]()
Ff serieus die blokken lijken mij allemaal hetzelfde idd..... gezien VAG <> Lambo ontwikkelingskosten een logisch verhaal *(al ben ik het er niet mee eens) alleen willen ze misschien mensen iet anders doen geloven!
R8....vaak gezien nooit gereden maar saaaaaaaaaai lijkt ie me.....

Neh ik neem geen alcohol doordeweeks. Nu zit ik aan m'n eerste Warsteinertje.