Zitpositie verbeteren? E36 zit niet lekker...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Zitpositie verbeteren? E36 zit niet lekker...

Bericht door Niels » 29 jan 2010, 09:52

Om het draadje van FaF niet verder te vervuilen....

Thijs merkte op dat ie niet lekker zat in de E36 en eigenlijk heb ik hetzelfde. De zitpositie in de E46 is gewoon zoveel beter dat ik me eigenlijk altijd wel wat erger in de M3 :bag: Als ik het stuur op een prettige hoogte heb dan heb ik nauwelijks nog ruimte tussen stuur en rechter bovenbeen/knie.

Momenteel heb ik het stuur dus iets hoger staan en zit ik rechterop dan ik zou willen. Het stuur staat ook redelijk ver naar het midden van de auto en op zich zou dit (denk ik) minder erg zijn als het ook axiaal verstelbaar zou zijn.

Meer mensen last van en hoe op te lossen? Eigenlijk wil gewoon met het originele stuur blijven rijden...

E46 dash inbouwen misschien? :hmmm: :wink:

MartijnGizmo

Re: Zitpositie verbeteren? E36 zit niet lekker...

Bericht door MartijnGizmo » 29 jan 2010, 10:02

Is zo'n stuurnaafverlenger geen oplossing?

Luco

Bericht door Luco » 29 jan 2010, 10:11

[inkopmodus]geen bmw rijden :mrgreen: :mrgreen: [/inkopmodus]

Tristan

Bericht door Tristan » 29 jan 2010, 10:18

luco hornsveld schreef:[inkopmodus]geen bmw rijden :mrgreen: :mrgreen: [/inkopmodus]
Is dit de beste grap waar je mee op de proppen kan komen? :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 jan 2010, 10:20

Ik heb denk ik hetzelfde maar dan anders :lol: Stoel gaat niet laag genoeg naar mijn idee, stuur zit dan te laag. Enige manier om daar wat aan te doen is de hele stoel wat achterover te kantelen.

Mark N

Bericht door Mark N » 29 jan 2010, 10:30

Ik kantelde de stoel altijd iets achterover inderdaad.. Dan zit je wel iets meer in poser mode helaas!

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 29 jan 2010, 10:49

Niels schreef:Om het draadje van FaF niet verder te vervuilen....

Thijs merkte op dat ie niet lekker zat in de E36 en eigenlijk heb ik hetzelfde. De zitpositie in de E46 is gewoon zoveel beter dat ik me eigenlijk altijd wel wat erger in de M3 :bag: Als ik het stuur op een prettige hoogte heb dan heb ik nauwelijks nog ruimte tussen stuur en rechter bovenbeen/knie.

Momenteel heb ik het stuur dus iets hoger staan en zit ik rechterop dan ik zou willen. Het stuur staat ook redelijk ver naar het midden van de auto en op zich zou dit (denk ik) minder erg zijn als het ook axiaal verstelbaar zou zijn.

Meer mensen last van en hoe op te lossen? Eigenlijk wil gewoon met het originele stuur blijven rijden...

E46 dash inbouwen misschien? :hmmm: :wink:
ik ben 1,98mtr en heb geen probleem met de beenruimte. hoelang ben jij? :hmmm: :shock:
het is wel zo dat het stuur niet helemaal recht naar je toe staat. Ik kantel de stoel ook altijd wat, maar voor lange ritjes vind ik dat eigenlijk niet zo prettig. rechtop is dan toch beter. Het stuur staat bij mij in de hoogste stand.

Remko

Bericht door Remko » 29 jan 2010, 13:11

Er zijn maar weinig auto's waarin je de zitpositie echt goed kunt instellen.

In alle BMW's die ik heb gereden had ik de stoel in de laagste stand staan, de zitting bijna maximaal gekanteld en het stuur volledig naar mij toe getrokken. Een oplossing zonder extra geld uit te geven is om niet uit te gaan van de positie van je pedalen maar van de positie van je stuur. Dan kom je er op uit dat je de stoel iets verder naar voren schuift, uiteraard in de laagste stand. Doordat je de stoel naar voren schuift komt er minder druk op je hamstrings (achterkant bovenbeen) en kun je de stoel maximaal kantelen. Waarschijnlijk is het dan het beste om het stuur iets naar beneden te halen. De helling van de leuning is minder belangrijk. Die pas je aan afhankelijk van de reach tot je stuur.

Bij de E36 is het wel erg slecht geregeld qua zitpositie. Ik had ooit eens een E28 met een stuurnaafverlengstuk er op. Dat deed veel.

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 jan 2010, 13:22

Hmm nooit wat van gemerkt in een e36.
Na dit topic te hebben gelezen wil ik nog een keer in een e36 plaatsnemen en op bovengenoemde punten goed opletten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 jan 2010, 13:33

Remko schreef:Er zijn maar weinig auto's waarin je de zitpositie echt goed kunt instellen.

In alle BMW's die ik heb gereden had ik de stoel in de laagste stand staan, de zitting bijna maximaal gekanteld en het stuur volledig naar mij toe getrokken. Een oplossing zonder extra geld uit te geven is om niet uit te gaan van de positie van je pedalen maar van de positie van je stuur. Dan kom je er op uit dat je de stoel iets verder naar voren schuift, uiteraard in de laagste stand. Doordat je de stoel naar voren schuift komt er minder druk op je hamstrings (achterkant bovenbeen) en kun je de stoel maximaal kantelen. Waarschijnlijk is het dan het beste om het stuur iets naar beneden te halen. De helling van de leuning is minder belangrijk. Die pas je aan afhankelijk van de reach tot je stuur.

Bij de E36 is het wel erg slecht geregeld qua zitpositie. Ik had ooit eens een E28 met een stuurnaafverlengstuk er op. Dat deed veel.
Zo doe ik het ook, stoel iets naar voren en dan wat kantelen, stuur in de hoogste stand maar het klopt nog steeds niet IMHO.

In mijn andere E36 met de kuipstoel veel lager daar gaat dat wel goed, ook met het stuur in de hoogste stand. Maw de stoel kan gewoon niet laag genoeg. Nu is er in de rode E36 wel mee te leven voor dagelijks gebruik maar voor mij klopt het niet.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 jan 2010, 04:29

Het is natuurlijk ook logisch dat ik niet lekker zit met mijn wel 1.76m lengte :lol: Om eerlijk te zijn zit de E36 het minst goede van alles wat ik laatste jaren heb gereden. Ik stoorde me nooit aan een zitpositie in een auto behalve aan deze. Wel kon ik in het meeste VAG spul erg goed zitten vanwege de axiale verstelling. Het is de combinatie van het niet in het midden staan, een stoel die wel in hoogte verstelbaar is maar eigenlijk meer kantelt en het niet axiaal verstelbaar zijn denk ik.

Mijn armen zijn denk ik te kort :mrgreen: Ik denk dat als het stuur meer naar de bestuurder toe kon het al een stuk beter zou zijn maar zeker weten doe ik dat niet. Gek genoeg zat de Z3 bijvoorbeeld stukken beter maar daarin is de zit lager :hmmm:

Dus stuurnaaf verlenger (zijn die er voor een origineel (leren stuur met M sticksels :mrgreen: ))
En een Z3 stoel op de kop tikken om het onderstel over te zetten?

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 30 jan 2010, 11:11

Als je vanuit een Lupo, Polo, 206 of bijv. Yaris komt is de e36 een verademing. De verhouding tussen stuur, pedalen en pook is goed. Veel andere merken denken daar minder over na imho.
De Compact is anders dan elke andere e36 lijkt me, maar ik zit prima. Stoel in laagste stand, idd maximaal achterover gekanteld en leuning wat rechter zodat je niet achterover ligt.

Aan de andere kant blijft het altijd zoeken naar een compromis...

Plaats reactie