Onderhoudsbrug, maar dan anders....
- De Sjack
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
- Locatie: Naaldwijk
Onderhoudsbrug, maar dan anders....
Aangezien ikzelf geen echte brug kwijt kan in mijn garage, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief om gemakkelijk aan een auto te kunnen sleutelen.
Het valt nogal tegen om iets te vinden waarmee de gehele auto veilig en snel omhoog staat.
Bokken zijn een optie, maar elk wiel opkrikken en daarna blokken plaatsen is ook wat, daarbij beschadig je hiermee de onderkant van de auto.
Nog maar niet te spreken over de mogelijke gevaren van de bokjes, blokken en krikken.
Daarbij wil ik zelf kunnen uitlijnen, opkrikken is dan geen optie,
omdat de wielen druk moeten houden om te kunnen meten,
maar ik moet onder de auto kunnen om te kunnen stellen.
Na wat denken en tekenen is dit het geworden:
(Mini) Auto Onderhoudsbrug:
In totaal zijn het 8 delen, met een totaalgewicht van +/- 130kg.
Handzaam dus en in minder dan 5 min op te bouwen.
Er zitten stelschroeven aan de onderkant, zodat het op een ongelijke ondergrond toch op alle poten goed draagt.
Voor evt uitlijnen kan de brug dan ook waterpas gezet worden.
Wel dient er dan een vlakke plaat bovenop gelegd te worden, zodat je wielen niet "verkrampt" tussen de tralie's staan.
Zoals je ziet, door de lange oprijplaat van 200cm kunnen de meeste auto's er wel op.
Nu is de mijne niet erg laag, maar er is nog ruimte voldoende over.
Er is ook een langere oprijplaat van 250cm beschikbaar.
Erop en eraf rijden gaat verrassend makkelijk.
En sleutelen maar.....
Door het tralieframe aan de bovenkant, kan de auto bijna niet wegrollen,
natuurlijk is de handrem aantrekken of in de versnelling zetten, wel zo verstandig.
Voor diegene, welke twijfelen of dit ding sterk genoeg is:
Deze weegt 2053kg volgens kenteken, brug geeft geen enkele krimp.
Wil je alleen de voorkant omhoog kunnen zetten is het ook mogelijk een gedeelte van de brug te nemen.
De stukken zijn hetzelfde als bij de volledige brug,
daardoor is het mogelijk op een later moment de brug uit te breiden naar een volledige opzet.
Ook dit is sterk genoeg, deze is ruim 2300kg op kenteken:
Niet opgebouwd neemt de brug niet veel ruimte in:
120cm breedt, bij 30cm diep, paar kratjes bier dus.
(Dit is geen foto van het huidige type, maar qua ruimte scheelt het niets).
Effe wat gegevens bij elkaar:
Mini Auto Onderhoudsbrug compleet:
* 8 Losse delen: 2 Oprijplaten, 2 Wielbokken voor, 2 Wielbokken achter, 2 tussenliggers.
* +/- 130 kg in totaal
* Max toelaatbaar gewicht: 2250 kg verdeelt over 4 bokken.
* Per wielbok 4 stelpoten M8, te verstellen met sleutel 19
* Maten: Wielbok is 100cm, tussenligger is 150cm, oprijplaat is 200cm
Minimale wielbasis van auto is 140cm, max wielbasis 290cm.
Hoogte wielbok is 39 tot 43cm.
* Breedte van bovenkant, dus waar de wielen opstaan is 30cm.
Mini Auto Onderhoudsbrug (Twin):
* 4 Losse delen: 2 Oprijplaten, 2 Wielbokken voor.
* +/- 75 kg in totaal.
* Max toelaatbaar gewicht: 2500 kg verdeelt over 2 bokken.
* Per wielbok 4 stelpoten M8, te verstellen met sleutel 19
* Maten: Wielbok is 100cm, oprijplaat is 200cm
Hoogte wielbok is 39 tot 43cm.
* Breedte van bovenkant, dus waar de wielen opstaan is 30cm.
Prijzen:
Mini Auto Onderhoudsbrug compleet: 475,00 euro
Afhalen mogelijk.
Verzendkosten is nog niet zeker, ga uit van 65 euro.
Mini Auto Onderhoudsbrug Twin: 260,00 euro
Verzendkosten is nog niet zeker, ga uit van 50 euro.
Afhalen mogelijk.
Upgrade van type Twin naar Compleet: 250,00 euro *
Upgrade 250cm oprijplaat ipv 200cm oprijplaat: + 35,00 euro
Upgrade 200cm middenstuk ipv 150cm middenstuk: + 35,00 euro
*) Of het product in productie blijft is vanzelfsprekend niet zeker.
Je hebt dus geen garantie dat je na bv een jaar nog kunt bijbestellen.
Betalingen:
100,00 euro per onderhoudsbrug set vooruit, voor zowel de Complete als de Twin uitvoering.
Voor verzending het resterende bedrag.
Andere betaalopties in overleg mogelijk.
Ik ben nog bezig info te vergaren om het geheel evt te poedercoaten.
Dit alles is nu onbehandeld blank staal. Zolang het droog blijft gebeurt daar niet veel mee,
maar wil je het buiten of op een vochtige plaats kunnen opslaan, zou je hem moeten behandelen.
Vragen in dit topic, of via PB.
Het valt nogal tegen om iets te vinden waarmee de gehele auto veilig en snel omhoog staat.
Bokken zijn een optie, maar elk wiel opkrikken en daarna blokken plaatsen is ook wat, daarbij beschadig je hiermee de onderkant van de auto.
Nog maar niet te spreken over de mogelijke gevaren van de bokjes, blokken en krikken.
Daarbij wil ik zelf kunnen uitlijnen, opkrikken is dan geen optie,
omdat de wielen druk moeten houden om te kunnen meten,
maar ik moet onder de auto kunnen om te kunnen stellen.
Na wat denken en tekenen is dit het geworden:
(Mini) Auto Onderhoudsbrug:
In totaal zijn het 8 delen, met een totaalgewicht van +/- 130kg.
Handzaam dus en in minder dan 5 min op te bouwen.
Er zitten stelschroeven aan de onderkant, zodat het op een ongelijke ondergrond toch op alle poten goed draagt.
Voor evt uitlijnen kan de brug dan ook waterpas gezet worden.
Wel dient er dan een vlakke plaat bovenop gelegd te worden, zodat je wielen niet "verkrampt" tussen de tralie's staan.
Zoals je ziet, door de lange oprijplaat van 200cm kunnen de meeste auto's er wel op.
Nu is de mijne niet erg laag, maar er is nog ruimte voldoende over.
Er is ook een langere oprijplaat van 250cm beschikbaar.
Erop en eraf rijden gaat verrassend makkelijk.
En sleutelen maar.....
Door het tralieframe aan de bovenkant, kan de auto bijna niet wegrollen,
natuurlijk is de handrem aantrekken of in de versnelling zetten, wel zo verstandig.
Voor diegene, welke twijfelen of dit ding sterk genoeg is:
Deze weegt 2053kg volgens kenteken, brug geeft geen enkele krimp.
Wil je alleen de voorkant omhoog kunnen zetten is het ook mogelijk een gedeelte van de brug te nemen.
De stukken zijn hetzelfde als bij de volledige brug,
daardoor is het mogelijk op een later moment de brug uit te breiden naar een volledige opzet.
Ook dit is sterk genoeg, deze is ruim 2300kg op kenteken:
Niet opgebouwd neemt de brug niet veel ruimte in:
120cm breedt, bij 30cm diep, paar kratjes bier dus.
(Dit is geen foto van het huidige type, maar qua ruimte scheelt het niets).
Effe wat gegevens bij elkaar:
Mini Auto Onderhoudsbrug compleet:
* 8 Losse delen: 2 Oprijplaten, 2 Wielbokken voor, 2 Wielbokken achter, 2 tussenliggers.
* +/- 130 kg in totaal
* Max toelaatbaar gewicht: 2250 kg verdeelt over 4 bokken.
* Per wielbok 4 stelpoten M8, te verstellen met sleutel 19
* Maten: Wielbok is 100cm, tussenligger is 150cm, oprijplaat is 200cm
Minimale wielbasis van auto is 140cm, max wielbasis 290cm.
Hoogte wielbok is 39 tot 43cm.
* Breedte van bovenkant, dus waar de wielen opstaan is 30cm.
Mini Auto Onderhoudsbrug (Twin):
* 4 Losse delen: 2 Oprijplaten, 2 Wielbokken voor.
* +/- 75 kg in totaal.
* Max toelaatbaar gewicht: 2500 kg verdeelt over 2 bokken.
* Per wielbok 4 stelpoten M8, te verstellen met sleutel 19
* Maten: Wielbok is 100cm, oprijplaat is 200cm
Hoogte wielbok is 39 tot 43cm.
* Breedte van bovenkant, dus waar de wielen opstaan is 30cm.
Prijzen:
Mini Auto Onderhoudsbrug compleet: 475,00 euro
Afhalen mogelijk.
Verzendkosten is nog niet zeker, ga uit van 65 euro.
Mini Auto Onderhoudsbrug Twin: 260,00 euro
Verzendkosten is nog niet zeker, ga uit van 50 euro.
Afhalen mogelijk.
Upgrade van type Twin naar Compleet: 250,00 euro *
Upgrade 250cm oprijplaat ipv 200cm oprijplaat: + 35,00 euro
Upgrade 200cm middenstuk ipv 150cm middenstuk: + 35,00 euro
*) Of het product in productie blijft is vanzelfsprekend niet zeker.
Je hebt dus geen garantie dat je na bv een jaar nog kunt bijbestellen.
Betalingen:
100,00 euro per onderhoudsbrug set vooruit, voor zowel de Complete als de Twin uitvoering.
Voor verzending het resterende bedrag.
Andere betaalopties in overleg mogelijk.
Ik ben nog bezig info te vergaren om het geheel evt te poedercoaten.
Dit alles is nu onbehandeld blank staal. Zolang het droog blijft gebeurt daar niet veel mee,
maar wil je het buiten of op een vochtige plaats kunnen opslaan, zou je hem moeten behandelen.
Vragen in dit topic, of via PB.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Onderhoudsbrug, maar dan anders....
Ik ga hier eens over nadenken, erg handig!
- markk
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Onderhoudsbrug, maar dan anders....
Ik heb al zoiets. Zeg maar groter als de oprijbruggen bij Halfords.
Nadeel is dat 1 deel nog steeds met de wielen op de grond staat. Maar goed het voldoet.
Kan alleen maar zeggen dat dit soort zaken ERG handig zijn.
Mark.
Nadeel is dat 1 deel nog steeds met de wielen op de grond staat. Maar goed het voldoet.
Kan alleen maar zeggen dat dit soort zaken ERG handig zijn.
Mark.
-
Online
- Berichten: 6522
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Onderhoudsbrug, maar dan anders....
Je maakt ze zelf toch? Ziet er prima degelijk uit
Sleutelen laat ik doen, dus ik ben het niet nodig. Maar anders zeker het overwegen waard
Sleutelen laat ik doen, dus ik ben het niet nodig. Maar anders zeker het overwegen waard
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Onderhoudsbrug, maar dan anders....
ik zou er een paar stukken aan lassen, het is volgens mij een goed idee de "voeten" van de staanders wat te verlengen
als je er nu op rijdt en je wielen staan nog op het schuine stuk en je schudt wat voor- en achteruit, kan het bevestigingspunt van de oprijstukken buiten de voeten (ook al is het maar 1cm) komen waardoor er zo 750kg buiten de footprint drukt en kan de hele boel omhoogklappen denk ik, dit geldt net zo voor de overgang van het tussenstuk naar het tweede deel
ik zou dus voor en achter de vaste stukken twee driehoekstukken lassen die de "voeten" elk 10cm laten uitsteken, zodat de ophangingspunten van de oprijplaten en de tussenplaten ook bij schudden tussen de uiterste delen van de "voeten" liggen, dan zul je er zeker geen last meer van hebben
als je er nu op rijdt en je wielen staan nog op het schuine stuk en je schudt wat voor- en achteruit, kan het bevestigingspunt van de oprijstukken buiten de voeten (ook al is het maar 1cm) komen waardoor er zo 750kg buiten de footprint drukt en kan de hele boel omhoogklappen denk ik, dit geldt net zo voor de overgang van het tussenstuk naar het tweede deel
ik zou dus voor en achter de vaste stukken twee driehoekstukken lassen die de "voeten" elk 10cm laten uitsteken, zodat de ophangingspunten van de oprijplaten en de tussenplaten ook bij schudden tussen de uiterste delen van de "voeten" liggen, dan zul je er zeker geen last meer van hebben
- De Sjack
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
- Locatie: Naaldwijk
Re: Onderhoudsbrug, maar dan anders....
Dat loopt ook schuin, alleen zie je dat op de foto's niet zo goed.frankv schreef: .........kan het bevestigingspunt van de oprijstukken buiten de voeten (ook al is het maar 1cm) komen waardoor er zo 750kg buiten de footprint.....
Bij de laatste foto is dat nog recht, dat was een 1e proefversie.
De draagpunten vallen overal binnen de voetjes. Kantelen doen ze dus niet, ook niet die rode USA bak erop.
Alleen als je hard achteruit zou rijden en dan op de brug gaat remmen kan het misschien omhoog komen, maar dat heb ik nog niet geprobeert.
De middenliggers en oprijplanken liggen er van de zij af ingeschoven, zitten klem tussen een stukje L ijzer.
Omhoog eruit komen kunnen ze niet.
-
- Berichten: 5299
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Onderhoudsbrug, maar dan anders....
Ziet er interessant uit. Even het voorjaar afwachten.
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
Re: Onderhoudsbrug, maar dan anders....
Ziet er erg handig uit.. voor mijzelf had ik nog wat extra versteviging stukjes erin willen hebben qua veiligheid/stevigheid (al is het maar voor het gevoel), maar het ziet er prima uit verder. Prijzen zijn ook erg oke, als je bedenkt dat je voor een goede garage krik meestal ook al 200+ euro kwijt bent.
- De Sjack
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
- Locatie: Naaldwijk
Re: Onderhoudsbrug, maar dan anders....
Ik ga proberen de brug mee te nemen naar CPZ 20-02
Evt kunnen we dan ook wat meerdere auto's erop proberen, dan wordt ook wat duidelijker in hoeverre de hoogte van een auto parten speelt.
Evt kunnen we dan ook wat meerdere auto's erop proberen, dan wordt ook wat duidelijker in hoeverre de hoogte van een auto parten speelt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Dimitri, Hans44, Jan Terwolde, Rolf205 en 1 gast