Uitspoor op achteras 323ti (E36 compact)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tim

Uitspoor op achteras 323ti (E36 compact)

Bericht door Tim » 23 jan 2010, 20:37

Tijdje geleden dat ik hier gepost heb.....Toch wil ik jullie hulp vragen, aangezien ik verwacht dat hier wel wat E30-achteras kennis aanwezig is :-)

Het volgende is mijn probleem: Vanochtend heb ik de compact laten uitlijnen. Dit omdat de binnenkant van de achterbanden flink werd opgevreten. Helaas bracht het uitlijnrapport een probleempje aan het licht: flink uitspoor. Om precies te zijn: links -0°19', rechts -0°30'. Dit terwijl de range 0°09' tot 0°15' positief (toespoor) is.

De uitlijner (Deni in Zwanenburg) heeft op eigen initiatief de auto nogmaals op de brug gezet om te checken of de ophangrubbers/bussen wellicht de oorzaak waren. Dat bleek allemaal in orde, volgens de monteur zou de oorzaak kunnen liggen bij een kromme achteras (subframe). Volgens de monteur niet zozeer vanwege een aanrijding maar eerder door verkeerd opkrikken: dichtbij het diff, waardoor de as naar buiten toe iets uitgezakt zou zijn.
Nu heeft de E36 compact een E30 achteras, wielvlucht en sporing zijn dus niet instelbaar. Als dit instelbaar zou zijn zou het probleem op die manier op te lossen zijn volgens Niek (Deni). Hij stelde voor dat ik op zoek zou gaan naar een manier om de ophanging van de draagarmen instelbaar te maken.

Thuisgekomen ben ik gaan googlen. Allereerst kwam ik hier op DF een topic tegen waar men spreekt over stelplaatjes.
Zie: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =6&t=16602" onclick="window.open(this.href);return false; en ook
http://e30-24v.blogspot.com/2008/06/ach ... ellen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Handig, ik weet nu hoe mijn achteras in elkaar zit en wat de monteur precies bedoelde :-)
Ik ben benieuwd of wellicht hier iemand rondloopt met ervaring met deze stelplaatjes. Ga je niet krachten verplaatsen waardoor je het probleem verschuift naar de carrosserie oid? (tip van Sjef(t))
Ik ga er vanuit dat er behoorlijk wat mensen moeten zijn met meer verstand van E30 achterassen dan ik ooit zal krijgen. Hebben jullie wellicht namen/adressen voor meer info hierover?

Verder heb ik ook gedacht om simpelweg het hele subframe (dus alleen de balk, ex draagarmen) te wisselen. Maar goed...of die dan weer recht is....gokwerk.

Wellicht is er nog iets waar ik niet aan denk?

frankv

Re: Uitspoor op achteras 323ti (E36 compact)

Bericht door frankv » 23 jan 2010, 20:44

zoals ik eerder in het andere topic heb gezegd:
maar nu even de echte expert: http://www.e30m3project.com/e30m3perfor" onclick="window.open(this.href);return false; ... page-2.htm

hier staat: "The other thing to notice is that the 15 degree trailing arm sweep angle causes the rear suspension to gain additional toe-in as the suspension compresses (vs. a 12 degree trailing arm angle)."

Dus als je achterwielophanging inveert (of verlaagd is) krijg je toe-in, en juist geen toe-out zoals jij zegt dat je hebt. Als je echt toe-out hebt achter is er iets mis met je ophanging.
sorry, hier de werkende link: http://www.e30m3project.com/e30m3perfor ... page-2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

ik snapte dat verhaal van levi niet, en ik snap ook niet hoe het bij jou gekomen zou zijn, heb je hem achter een paar cm verhoogd?

nog eens lezend, misschien heeft levi zijn auto ook wel "centraal opgekrikt" zoals met circuit auto's vaker gebeurt en jouw uitlijner suggereert en kan het subframe daar niet tegen?

ik zou eerder een nieuw subframe kopen dan stelplaatjes
Laatst gewijzigd door frankv op 23 jan 2010, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Tim

Bericht door Tim » 23 jan 2010, 20:54

Thanx hiervoor, ik ga die link eens bekijken. Ik ben nog totaal niet bekend met de verschillende uitlijn/afstel termen, maar ik leer meestal snel :-)

Verder is de auto naar mijn weten helemaal standaard/orgineel. De oplossing van de uitlijner was het uitvijlen van de bevestiging van de draagarm, waarmee je dus sleufgaten zou krijgen. De plaatjes in de links in mijn eerder post doen dat precies. De uitlijner zocht zelf de oorzaak bij een kromme achteras door verkeerd opkrikken.
Laatst gewijzigd door Tim op 23 jan 2010, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

frankv

Bericht door frankv » 23 jan 2010, 20:56

Tim schreef:Thanx hiervoor, ik ga die link eens bekijken. Ik ben nog totaal niet bekend met de verschillende uitlijn/afstel termen, maar ik leer meestal snel :-)

Verder is de auto naar mijn weten helemaal standaard/orgineel. De oplossing van de uitlijner was het uitvijlen van de bevestiging van de draagarm, waarmee je dus sleufgaten zou krijgen. De plaatjes in de links in mijn eerder post doen dat precies.
ja, maar dat kan toch nooit een duurzame oplossing zijn die het 100.000km volhoudt, dan loop je elke paar maanden bij de uitlijner

K3vin

Bericht door K3vin » 24 jan 2010, 15:17

Ik geloof niet dat het subframe krom kan raken door verkeerd opkrikken, het is daar veel te sterk voor.

De oplossing met opgelaste stelplaatjes werkt prima, maar is wel even werk (complete subframe van de auto, lassen, spuiten, etc...

BMW heeft zelf ook excentrische draagarm rubbers voor de achteras. Dat is wellicht de eenvoudigste oplossing.

Zie ook hier:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Nadeel is wel dat je ze in een bepaalde positie in de draagarm moet persen. Later stellen is dan niet meer mogelijk.

Sjef

Bericht door Sjef » 24 jan 2010, 15:43

Vind het interessant om uit te vinden wat de oorzaak is van het uitspoor.

Hoorde gisteren de waardes van tim en dit is toch vrij extreem als beide kanten op -0.20 staan. Normale waarde is tussen 0.08 en 0.15, positief welteverstaan. Betwijfel of een setje eccentricsche rubbers daar genoeg voor zijn.
Ik heb zelf aan de e30 ook 1 kant die op uitspoor staat (-0.09) maar dit is gekomen door een klap op de draagarm vermoed ik. De andere kant staat goed (0.12).

Tim

Bericht door Tim » 25 jan 2010, 23:36

Op aanraden van "de buren"heb ik Auto Lekx in Alphen gesproken. Of ik een stap verder ben weet ik niet, maar ik ben wel erg netjes te woord gestaan. Excentrische rubbers is in dit specifieke geval meer gokwerk dan een exacte wetenschap...Je moet ze precíes goed erin persen wil het resultaat hebben.

Verder leek hem de verklaring dat de subframe-balk krom zou zijn getrokken door verkeerd opkrikken niet geloofwaardig. Die balk kan wel krom zijn, maar vervangen door een anders is héél veel werk, daarbij komt dat je niet weet in welke staat de vervanger is...

Die oplas-plaatjes was volgens hem niet alleen een goede maar ook duurzame oplossing.....hij mag er zelf niet mee rijden in ZAC, maar heeft wel een aantal bekenden ermee rijden in ?cross?.

En ik kreeg nogmaals de tip om de ophang-rubbers goed te checken op (overmatige) slijtage.

Tim

Bericht door Tim » 25 jan 2010, 23:37

Bas Roos (auto Lekx raadde me hem aan) heeft me de bodemspeling provisorisch laten opmeten om te zien of de auto tóch niet verlaagd zou zijn. Net even gemeten: 62cm, terwijl de auto van Bas 58,5 had.....dat is het dus ook niet.

Verder zei Bas me dat hij zelf ook vaak E36 compacts aan de achteras opkrikte. Daar komt het dus echt niet vandaan. Wél kan hij een achteras nameten, aangezien hij een goede heeft liggen.

Morgen maar weer een bellen naar Oss. The story continues.

Sjef

Bericht door Sjef » 26 jan 2010, 11:38

Kan het me ook bijna niet voorstellen dat het van het opkrikken komt. Zou bij mij de e30 wel al zo krom als een hoepel zijn ;)
Ik geef de schuld nog altijd aan de rubbers.
Of heeft de vorige eigenaar er met de lage kmstand alleen maar driftkilomters mee gemaakt? ;)

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2010, 11:44

ik zou ook de draagarmen eens controleren.

Sjef

Bericht door Sjef » 26 jan 2010, 11:56

luco hornsveld schreef:ik zou ook de draagarmen eens controleren.
Ja dat zeg ik net, stoepranden raken is niet zo goed op snelheid 8)
Wel knap om daarna de andere kant net zo scheef te zetten ;)

Knot

Bericht door Knot » 26 jan 2010, 11:59

Vervelend euvel Tim... maar... waarschijnlijk weer een Bas ganger erbij :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 26 jan 2010, 12:00

Volgens mij is het differentieel zelfs een officieel opkrikpunt dus het lijkt me wat sterk.

Draagarmen achter kunnen overigens niet zo heel veel hebben, weet ik uit eigen ervaring (as we speak ligt het rechterachterwiel er onderuit om er een andere draagarm onder te klussen). Al moet ik nog wel meten om te bepalen of het toch niet stiekem het subframe is wat een optater gekregen heeft (!).

frankv

Bericht door frankv » 26 jan 2010, 20:47

misschien dat iemand eens andere draagarmen gemonteerd heeft? ik herinner me iets dat e36 compact en z3 draagarmen niet op een e30 passen, misschien zitten er nu e30 draagarmen onder?

ah, deze site had ik in gedachten: http://www.318ti.org/notebook/suspension/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 jan 2010, 22:09

Is dit de oorzaak van die achterbanden dan?

Sjef

Bericht door Sjef » 26 jan 2010, 22:31

frankv schreef:misschien dat iemand eens andere draagarmen gemonteerd heeft? ik herinner me iets dat e36 compact en z3 draagarmen niet op een e30 passen, misschien zitten er nu e30 draagarmen onder?

ah, deze site had ik in gedachten: http://www.318ti.org/notebook/suspension/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dacht dat dat gelijk was, kan daar ook nix van vinden. Enige draagarm die rare dingen oplevert bij een e30 achteras is die van een ix tot zover ik weet.

edit: de onderdeelnummers zijn idd wel verschillend voor achterdraagarm e30 en e36 compact, maar of het veel verschil maakt kan ik niet vinden zo snel.

Tim

Bericht door Tim » 26 jan 2010, 23:07

Volgens de mensen die ik gesproken heb zitten er inderdaad verschillend in. Het systeem is hetzelfde, maar de spullen zijn niet (allemaal) identiek.

Ik denk dat Knot gelijk krijgt. Bas Roos heeft me aangeboden dat ik bij hem langs kan rijden om e.e.a. op te meten. Wellicht dat we op die manier kunnen uitvinden waar het zit. Hij vertelde me dat hij zat vergelijkingsmateriaal heeft.

Eerst op vakantie, daarna gaan we actie ondernemen.

@Martijn: ik kan de plaatjes van uitspoor-slijtage naast mijn bandjes leggen zonder verschil te zien. Ik ben te weinig deskundig om zeker te zijn, maar aannemelijk is het wel.

K3vin

Bericht door K3vin » 27 jan 2010, 00:46

E30 en E36 compact / z3 draagarmen zijn uitwisselbaar qua geometrie. Er zijn wel 2 verschillene maten lagers gebruikt. Daar kunnen de draagarmen in verschillen. 316ti+318ti had (uit mijn hoofd) kleine lagers, en 323ti en e30 325i hadden grotere lagers.
Heb zelf ooit een kromme 316ti draagarm vervangen door die van een E30 en dat maakte niets uit qua uitlijning.

Plaats reactie