Het volgende is mijn probleem: Vanochtend heb ik de compact laten uitlijnen. Dit omdat de binnenkant van de achterbanden flink werd opgevreten. Helaas bracht het uitlijnrapport een probleempje aan het licht: flink uitspoor. Om precies te zijn: links -0°19', rechts -0°30'. Dit terwijl de range 0°09' tot 0°15' positief (toespoor) is.
De uitlijner (Deni in Zwanenburg) heeft op eigen initiatief de auto nogmaals op de brug gezet om te checken of de ophangrubbers/bussen wellicht de oorzaak waren. Dat bleek allemaal in orde, volgens de monteur zou de oorzaak kunnen liggen bij een kromme achteras (subframe). Volgens de monteur niet zozeer vanwege een aanrijding maar eerder door verkeerd opkrikken: dichtbij het diff, waardoor de as naar buiten toe iets uitgezakt zou zijn.
Nu heeft de E36 compact een E30 achteras, wielvlucht en sporing zijn dus niet instelbaar. Als dit instelbaar zou zijn zou het probleem op die manier op te lossen zijn volgens Niek (Deni). Hij stelde voor dat ik op zoek zou gaan naar een manier om de ophanging van de draagarmen instelbaar te maken.
Thuisgekomen ben ik gaan googlen. Allereerst kwam ik hier op DF een topic tegen waar men spreekt over stelplaatjes.
Zie: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =6&t=16602" onclick="window.open(this.href);return false; en ook
http://e30-24v.blogspot.com/2008/06/ach ... ellen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Handig, ik weet nu hoe mijn achteras in elkaar zit en wat de monteur precies bedoelde

Ik ben benieuwd of wellicht hier iemand rondloopt met ervaring met deze stelplaatjes. Ga je niet krachten verplaatsen waardoor je het probleem verschuift naar de carrosserie oid? (tip van Sjef(t))
Ik ga er vanuit dat er behoorlijk wat mensen moeten zijn met meer verstand van E30 achterassen dan ik ooit zal krijgen. Hebben jullie wellicht namen/adressen voor meer info hierover?
Verder heb ik ook gedacht om simpelweg het hele subframe (dus alleen de balk, ex draagarmen) te wisselen. Maar goed...of die dan weer recht is....gokwerk.
Wellicht is er nog iets waar ik niet aan denk?