Ervaringen met Semi slicks

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Niels Boer

Ervaringen met Semi slicks

Bericht door Niels Boer » 26 dec 2009, 21:38

Welke semi slicks bevallen jullie goed ? Heb zelf wel aardig wat ervaging met volle race banden, alleen semi's ben ik nog niet echt in thuis. En ik wil wel graag met 2 soorten compound rijden, harder voor en zachter achter want mijn ervaring is dat met een te zachte compound op de aandrijvende kant je banden gaan smeren als een gek en ze binnen no time op zijn.

Stéphane

Re: Ervaringen met Semi slicks

Bericht door Stéphane » 27 dec 2009, 15:21

Ik heb ervaring met Toyo R888s op mijn Elise. Daar ben ik erg goed over te spreken. Mede vanwege het lage gewicht weinig last van smeren. Slijtage valt ook heel erg mee. Wel kun je heel goed merken als er nog geen warmte in de band zit. Regen gaat redelijk en dan bedoel ik ook niet meer dan redelijk. Je hebt van de R888s verschillende compounds (medium/soft/supersoft = G/GG/GGG) waarbij de laatste bedoeld zijn als regenband.

Naar wat ik heb horen vertellen doen ze het iets beter dan de Yokohama A048s op de Elises en Exiges. Ik heb geen ervaring met Michelin Pilot Sport Cup en Pirelli P-Zero Corsa.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 27 dec 2009, 20:05

Ik heb alleen ervaring met de R888 als semi slick en is mij in alle opzichten meegevallen (in vergelijking met de straatbanden). Het geluid en slijtage, wat als grote nadelen worden ervaren, vallen mij juist reuze mee. De grip in nat gaat opzich wel, maar hangt sterk af van de temperatuur. Zonder temperatuur erin/koudere weersomstandigheden geeft de auto gewoon niet de feel die je wilt, maar dat moet ook niet de insteek van de band zijn denk ik :).

Maar wat is de insteek van de band en waarom geen echte slick? Semi's zijn geweldig voor mensen die straat gewend zijn, maar de meeste die ook op slicks rijden vinden het verschil tov straat vaak te klein.

(voor mij is de R888 het geld dubbel dwars waard en ik koop zodra deze helemaal af is weer de volgende :)).

jos_br

Bericht door jos_br » 27 dec 2009, 20:36

Kasteel schreef:Ik heb alleen ervaring met de R888 als semi slick en is mij in alle opzichten meegevallen (in vergelijking met de straatbanden). Het geluid en slijtage, wat als grote nadelen worden ervaren, vallen mij juist reuze mee. De grip in nat gaat opzich wel, maar hangt sterk af van de temperatuur. Zonder temperatuur erin/koudere weersomstandigheden geeft de auto gewoon niet de feel die je wilt, maar dat moet ook niet de insteek van de band zijn denk ik :).

Maar wat is de insteek van de band en waarom geen echte slick? Semi's zijn geweldig voor mensen die straat gewend zijn, maar de meeste die ook op slicks rijden vinden het verschil tov straat vaak te klein.

(voor mij is de R888 het geld dubbel dwars waard en ik koop zodra deze helemaal af is weer de volgende :)).
Ik heb met de R888 ook gewoon op straat gereden en baalde eigenlijk na de overstap naar de straatbanden (Conti sportcontact3) wel van het verschil in handling.....

Jos.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 27 dec 2009, 22:48

Ik wil die R888 straks ook onder mn MG ZR leggen :)

Femme

Bericht door Femme » 27 dec 2009, 23:03

Ik heb inmiddels zo'n 10.000km op de straat gereden met Michelin Pilot Sport Cups.

In de regen vind ik het moeilijk inschatten waar de grens ligt. Aan een stoplicht zet de achterkant flinke stappen opzij zelfs als je beheerst (maar wel vlot) probeert op te trekken in de zeikende regen. In bochtenwerk doen ze het (eenmaal warmgereden) eigenlijk best wel goed zolang je maar niet in staand water komt aangezien dat dodelijk kan zijn. Ik heb in november op kleine Engelse binnenwegen gereden die kletsnat waren en bedekt waren met gevallen bladeren. Ondanks het geringe profiel op mijn banden ging dat vrij goed.

De slijtage vond ik ook wel meevallen. Ik heb 10.000km gereden op een setje achterbanden. Trackdays doe ik niet aan een smeren komen die banden niet toe op de straat (althans niet zoals ik ermee rijd).

Het grootste nadeel voor mij is dat de zijwangen werkelijk glashard zijn. Enig comfort op korte oneffenheden zoals slecht gelegde klinkers en door boomwortels omhoog gedrukt asfalt hoef je niet te verwachten.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 28 dec 2009, 19:47

Hier ook erg goede ervaring met de Toyo R888, heb ze ook onder een vrij lichte auto zitten en na 2 trackdays, rondje Nürburgring en een 1500 straatkilometers valt de slijtage mij nog reuze mee

Kasteel

Bericht door Kasteel » 28 dec 2009, 20:00

jos_br schreef:
Kasteel schreef:Ik heb alleen ervaring met de R888 als semi slick en is mij in alle opzichten meegevallen (in vergelijking met de straatbanden). Het geluid en slijtage, wat als grote nadelen worden ervaren, vallen mij juist reuze mee. De grip in nat gaat opzich wel, maar hangt sterk af van de temperatuur. Zonder temperatuur erin/koudere weersomstandigheden geeft de auto gewoon niet de feel die je wilt, maar dat moet ook niet de insteek van de band zijn denk ik :).

Ik heb met de R888 ook gewoon op straat gereden en baalde eigenlijk na de overstap naar de straatbanden (Conti sportcontact3) wel van het verschil in handling.....

Jos.
Same here hoor :D, vind ze geweldig, ook op straat (heb zelf dan ook geen ervaring met echte slicks :).

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 29 dec 2009, 11:44

Anders de toyo R1R ook lekker zacht en prima voor op straat, schijnt wel beter te werken, deze band onder een lichte auto.. (een witte ofzo.. :mrgreen: )

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 31 dec 2009, 04:33

Ik rij op trackdays vaak met Yokohama A048. Echt super banden, enorm veel grip, harde wang en super voorspelbaar gedrag.

Ik raad af om er mee in de regen te gaan rijden. Opdrogende baan gaat wel, maar een goed natte baan kan voor problemen zorgen.

Voordeel van semi's is dat je ermee naar je trackday kan rijden op de openbare weg, maar kijk dan dus uit als het gaat regenen.

NielsH

Bericht door NielsH » 01 jan 2010, 15:22

Marcel (civic coupe), Marco (de ring golf) rijden met Kumho V70a heb je ook in verschillende compounds (soft, medium en hard) Marcel rijd dacht ik met rondom hard, Marco met verschillende compounds.

Zelf rij ik met de R1R (civic), al is dat geen echte semi, en ik heb verder ook geen vergelijkingsmateriaal. Bevalt iig voorlopig goed (rondje of 40 ring, en de nodige straat KM's).

Plaats reactie