Hexatech racing

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
levi
Auto: Clio RS 197

Hexatech racing

Bericht door levi » 24 dec 2009, 08:12

Tja...........waar zal ik beginnen........................

Ik had mijn aanhangwagen te koop aangeboden op diverse sites, en op een gegeven ogenblik wordt daar op gereageerd door ene " Niels"
Hij had wel intresse, en na wat heen en weer ge emailed te hebben, was de deal beklonken.
Uiteraard kwam het praatje racen aan de orde, en zo ook het praatje simulatie racen, toen gaf hij te kennen dat hij simulatoren bouwde.

Ik zo brutaal als ik ben hem vragen, " maar wat voor een simulatoren bouw jij dan" ik dacht zo iets als wat in Simworld staat, of zoiets wat ik thuis heb staan.
Vanaf 1 min. zie je de Frex zelf inwerking.

http://www.youtube.com/watch?v=CDEJ3tMvCFk" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij zei " erwin kom maar even langs, we zijn gevestigd op Schiphol"
Dus ik vandaag samen met mijn broer, en aanhangwagen richting Schiphol, wat ik daar toen aantrof, kan een mens alleen maar van dromen, jullie zullen op de foto's alleen hun " goekope " modellen zien, de andere modellen daar mocht ik absoluut!!!!! geen foto's van maken, en zeker ook geen filmpje.
Deze modellen, en geloof me daar is de simulator die bij mc'learen staat zwaar verouderd, omdat deze simulatoren ook naar teams gaan van dat kaliber, mocht ik dus ook geen foto's nemen, maar wel wat anders...............maar dat vertel ik straks wel.

Na een rondleiding door hun essambley hal, en alle simulatoren gezien te hebben, vroeg hij of ik even wilde rijden in de simulator, nattuurlijk, zei ik ,graag.
Alleen liep hij dus niet naar de " gewone" simulator, maar dus naar de simulator waar ik nog niks over mag zeggen en laten zien.
Vandaar dus eerst deze foto's, en daarna de uitleg, wanneer ik mag vertellen waar ik in gereden heb, en eventueel foto's mag laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard mocht mijn broeder ook even een paar rondjes rijden.

Afbeelding

En de master himself aan het werk :P

Afbeelding

Afbeelding

Ze maken dus diverse simulatoren, voor verschillende bedrijven, zo ook voor Michelin, ze hadden voor deze banden firma een simulator gebouwd met een Citroen C2 erop, en Michelin was daar een beetje op uitgekeken, met de vraag, kunnen jullie geen nieuwe bouwen, met een Audi TT erop, maar ook dat de C2 ernog op gezet kan worden.
Tuurlijk was het antwoord van niels, en zie hier het resultaat.

Afbeelding

De tt staat klaar om gemonteerd te worden op het platform.

Ze hebben ook de simulatoren geleverd aan I-Way, dit is een race simulatie centrum in het makkelijk te bereiken Lyon (fr) :D http://www.i-way.fr" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar goed, waar het dus " om ging", was die "andere" simulator, Niels zei dus, ga maar even een paar rondjes doen, dus ik mijn schoenen uit, mijn jas uit, en ik liet mezelf in de simulator zakken,
Wat ik toen mee maakte gaat werkelijk alle perken te buiten, alsof ik in een echte " auto" zat, de wielspin, ik rook nog net geen rubber, het onder en overstuur, dat is zo heftig na gebootst, met alle respect, maar daar is een Frex, of een Force dynamics speelgoed bij vergeleken.
Eind juli staat deze simulator bij de "klant" en dan kan ook ook verklappen voor wie deze is, samen met zo'n zelfde simulator, maar dan met een GT2 auto erop.

Maar wat wil het geval nou, ze willen nog zoveel mogelijk data versamelen, of noem het testen, als mogelijk is, tja en wie ben ik dan om mezelf niet naar voren te schuiven.
Zaterdag as (2e kerstdag) ga ik dus volop rijden in beide simulatoren, en mijn broer is ook een van de gelukkige.
Hieronder nog een filmpje van een van hun goedkopere simulatoren, waar we ook in gereden hebben, hier mijn broer aan het werk.

http://www.youtube.com/watch?v=hu0nYOK5N14" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb dit verhaal in het race topic gezet, omdat de grote teams op aarde hier al gebruik van maken, zoals diverse F1 teams, en diverse ALMS teams, het zou ook goed in het game topic passen, alleen is dit voor particulieren niet aantrekkelijk, vanaf prijs 160.000 euro, en particulieren zijn dus ook niet hun doelgroep.

http://www.cruden.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hexatechracing.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.I-way.fr" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Re: Hexatech racing

Bericht door Niels » 24 dec 2009, 08:18

:shock: poeh dat ziet er serieus uit zeg :clap:

Ik denk dat er nog wel een aantal zijn hier die wel wat test data willen leveren :mrgreen:

levi

Bericht door levi » 24 dec 2009, 08:31

Niels schreef::shock: poeh dat ziet er serieus uit zeg :clap:

Ik denk dat er nog wel een aantal zijn hier die wel wat test data willen leveren :mrgreen:
Ja wie niet :mrgreen: maar voor teams in de DSC is het ook makkelijk, nu moeten ze testen op de baan, en dan een set up maken, dat is dus ook mogelijk met hun computer animatie.
Als ik het goed begrepen heb kan je dus je laptop met alle set up informatie in hun programma overzetten :forum: , en dan werken aan de afstelling, ik ben technisch niet goed onderbouwd om jullie dat uit te leggen, maar voor iedere race auto is het mogelijk, het zal wel iets met het datalog systeem te maken hebben. :oops:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 dec 2009, 08:37

Dat lijkt me wel weer heel moeilijk om dat 1:1 on de computer te krijgen :hmmm: Je moet namelijk een heel accuraat model hebben van de auto waarin je raced. Ik denk niet dat zoiets testdagen kan vervangen voor de normalere teams eerlijk gezegd. :hmmm:

Mooi verhaal verder :thumbup: En een leuke manier om 'de dag waarop je je anders toch maar verveeld' te besteden :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 24 dec 2009, 08:56

Erg gaaf :thumbup:

Alleen wil je daar gebruik van maken als team moet je eigenlijk alles, maar dan ook alles loggen zoals in alms en F1 en dergelijke.
Je wilt niet weten wat dat kost aan sensoren en apparatuur.
Tevens is zon testbank/simulator huren nou ook niet bepaald goedkoop :mrgreen:

Maar erg gaaf om een keer te doen, verder vind ik dan 160.000 euro weer niet schokkend voor zon apparaat?

Emiel

Bericht door Emiel » 24 dec 2009, 09:18

Ik ben echt jaloers nu, serieus heel erg jaloers. Zo jaloers dat het schaamrood van me kaken af loopt.
Wat ontzettend gaaf...

Enjoy the experience :df:

PeerH

Bericht door PeerH » 24 dec 2009, 10:19

Super gaaf!

Op schiphol eens in een heli simulator gezeten, was toen 12 ofzo. Dat vond ik al vet.

Dit is natuurlijk van een andere planeet!! :love:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 dec 2009, 11:21

Misschien een domme vraag hoor, maar rijd je in een bestaande race-sim (zo ja, welke?), of hebben ze ook helemaal hun eigen simulatieprogramma geschreven, met (bestaande) wegen of (bestaande) circuits?

levi

Bericht door levi » 24 dec 2009, 13:25

Dennis Cavallino schreef:Misschien een domme vraag hoor, maar rijd je in een bestaande race-sim (zo ja, welke?), of hebben ze ook helemaal hun eigen simulatieprogramma geschreven, met (bestaande) wegen of (bestaande) circuits?
Het is een door ontwikkelde sim (racer) alle circuits op de wereld, hebben zij in hun bestand staan, dit heeft rfactor, en gtr ook, alleen worden alle add on banen voor gtr en rfactor door hobby mensen gemaakt, en hexatech heeft acht programmeurs aan het werk.

RJay

Bericht door RJay » 24 dec 2009, 14:31

Damn gast dat is wreed.
En ja, als je op dat niveau bezig bent zijn je klanten inderdaad merken als michelin en mclaren.
Een oliesjeikje zou zo'n ding nog wel in z'n gamekamer laten zetten met een gouden ferrari erop als model.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 24 dec 2009, 20:06

Zoo, dat is wel even super tof om mee te maken zeg........ :thumbup:

levi

Bericht door levi » 24 dec 2009, 20:40

RJay schreef:Damn gast dat is wreed.
En ja, als je op dat niveau bezig bent zijn je klanten inderdaad merken als michelin en mclaren.
Een oliesjeikje zou zo'n ding nog wel in z'n gamekamer laten zetten met een gouden ferrari erop als model.
Richting Abu Dabi, en Dubai gaan de meeste simulatoren ook op, sterker nog er staan in Dubai een paar !!! simulatoren in een winkel centrum. :shocking:

Andre

Bericht door Andre » 24 dec 2009, 23:15

http://f1.gpupdate.net/en/formula-1-new ... simulator/" onclick="window.open(this.href);return false;

Peric

Bericht door Peric » 25 dec 2009, 18:55

Wat onzettend stoer Levi. Heeel veel plezier.. :)

Das nou net weer jammer voor Shumi dat ' ie die simulator niet kan gebruiken.. :)

RJay

Bericht door RJay » 26 dec 2009, 02:38

Peric schreef:Wat onzettend stoer Levi. Heeel veel plezier.. :)

Das nou net weer jammer voor Shumi dat ' ie die simulator niet kan gebruiken.. :)
Nee, maar hij rijdt wel in "the real thing" :bag:

Peric

Bericht door Peric » 26 dec 2009, 12:31

Hm... daar heb jij weer gelijk in... :D

Ahmed

Bericht door Ahmed » 26 dec 2009, 13:55

Ik heb wel eens gespeeld in deze machine van Cycraft:

Afbeelding

Afbeelding

Vond ik echt heel erg gaaf, maar dit lijkt mij hele andere koek.

Vet!

levi

Bericht door levi » 27 dec 2009, 01:09

Voor deze simulator hebben ze de software geleverd, en Moog de hardware, dat is dus niet de simulator waar ik vanavond de hele avond in gereden heb :mrgreen: die is dus geheel door hexatech ontwikkeld, zal morgen even een filmpje plaatsen van de " gewone" simulator

levi

Bericht door levi » 27 dec 2009, 10:17

Zoals beloofd een filmpje van de simulatir, met een Ferrari 430 op zandvoort, mijn broer "aan het werk"

http://www.youtube.com/watch?v=FiKcVE-D-rI" onclick="window.open(this.href);return false;

We mochten dus ook weer volop in de " onbekende " simulator rijden, en die smile gaat voorlopig niet meer van mijn gezicht af, helaas begaf de simulator waar de GT2 auto op stond, dus daar heb ik niet in kunnen rijden, maar voor hun gelukkig, dat het gisteren gebeurde, dus zij konden vandaag aan de slag om het probleem op te sporen.
Dus voor Hexatech was het een goede test sessie, want voordat ze naar de klant gaan, moeten alle foutjes eruit, zowel software als hardware matig.
Tijdens 1 van de sessies waarin ik mocht rijden, bleef alleen de digitale toeren teller hangen, en gaf hij geen versnellingen aan, maar dit was met een reeboot verholpen.
Qua instellingen software matig, gaat het heel ver, zo kunnen ze de asfalt laag ruwer of gladder maken, ze rijden nu met een gladdere ondergrond, anders trillen al je vullingen uit je waffel, qua beeld moeten ze nog kleine aanpassingen doen, want we werden allemaal een beetje misselijk (motion sickness), en ook dit was voor Hexatech weer een goed teken, dus ook daar gaan ze nog verder mee stoeien, het heeft te maken met overlapping van de drie beamers waar ze mee projecteren.
Ik heb ook nog even de Audi R10 op Le Mans mogen testen, maar hier moest nog een hoop aan gebeuren, en er waren inmiddels al een hoop updates gemaakt, alleen die stonden er gisteren avond nog niet op.
De R10 voelde "vlak" aan, er kwam nog niet genoeg feedback door, en de baan, ten opzigte van het gras, gaf nog niet genoeg verschil qua grip.
De Nordschleive daarintegen was van uitzonderlijke klasse, deze reed ik ook de 430, en die wagen is ten uit en treuren verbeterd, en qua baan :shocking: WOW wat zag, en voelde dat goed aan, de NS heb ik op simulatie gebied al 600 keer verreden, en in rfactor, en gtr ziet hij er goed uit, maar deze versie is toch wel de mooiste.
En dan niet alleen qua baan opbouw, maar ook qua omgeving, bomen, hekken, gebouwen, wolken.
Ik hoop in de toekomst ook in hun drie zitter te mogen rijden, dat schijnt ook helemaal de bom te wezen, deze is qua constructie dus geheel anders gebouwd, waar je bij de simulator op het filmpje op een plateau zit als ware, daar zit je bij de drie zitter geheel verdiept, dus veel lager, en schijnt qua gevoel veel gaver te wezen.
En daar heb je drie nog grotere beeldschermen voor je, ook deze hebben ze helemaal zelf ontwikkeld, ze zitten daar bij Hexatech niet stil.
Al met al heb ik weer de avond van mijn leven gehad, het is toch een " once in a lifetime experience"
Het is alleen jammer dat er geen foto's en filmpjes gemaakt mogen worden van "the real deal"

Vdub

Bericht door Vdub » 28 dec 2009, 01:01

sow he.. das pas mooi..

@jouw broeder..

Blijven oefenen.. jammer van de schade aan de ferrari elke keer..en zo moeilijk is Zandvoort nu ook weer niet.. ;)

Tom

Bericht door Tom » 28 dec 2009, 01:14

Leuk speelgoed maar dit is natuurlijk the real deal :mrgreen:

Afbeelding

Nee serieus, ontzettend gaaf om zoiets een keer te mogen doen :)
Leuk ook dat het een Nederlands bedrijf is. Denk dat ze weinig concurrentie hebben?

Fietsbel

Bericht door Fietsbel » 28 dec 2009, 10:34

http://www.autoblog.com/2009/12/24/when ... simulator/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Impressive stuff is het allemaal, knap dat ze dit soort dingen weten te maken!
levi schreef:

Voor deze simulator hebben ze de software geleverd, en Moog de hardware, dat is dus niet de simulator waar ik vanavond de hele avond in gereden heb :mrgreen: die is dus geheel door hexatech ontwikkeld, zal morgen even een filmpje plaatsen van de " gewone" simulator
Er staat ook zo'n soort simulator, niet zo mooi als in je filmpje, in de Uithof, bij de kartbaan, is die ook door hun gemaakt?
Laatst gewijzigd door Fietsbel op 28 dec 2009, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Fietsbel

Bericht door Fietsbel » 28 dec 2009, 10:35

*dubbelpost*

levi

Bericht door levi » 28 dec 2009, 21:48

Fietsbel schreef:
http://www.autoblog.com/2009/12/24/when ... simulator/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Impressive stuff is het allemaal, knap dat ze dit soort dingen weten te maken!
levi schreef:

Er staat ook zo'n soort simulator, niet zo mooi als in je filmpje, in de Uithof, bij de kartbaan, is die ook door hun gemaakt?
Nee, dat is een Force Dynamics, die wordt door drie actuators aan gestuurd, is ook een supergaaf ding, daar heb ik ook meerder malen ingereden.
Daar rijden ze met de software van RFactor en gtr

http://www.youtube.com/watch?v=ld6xT5yfbhw" onclick="window.open(this.href);return false;

levi

Bericht door levi » 29 dec 2009, 09:54

http://www.cxcsimulations.com/products/ ... 2_srt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is dezelfde simulator als ik thuis heb staan, alleen is deze wat meer uitgebreid qua cockpit.
De mogelijkheid om andere pedalen en stuurtjes, en shifters op te plaatsen is eindeloos, ik rijd zelf met een G25 stuur, en BRD Speed7 pedalen, je kan er ook VPP pedalen en stuur op zetten.

http://www.virtualperformanceparts.com/products_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.teambrd.co.uk/speed7-wheel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.logitech.com/index.cfm/gamin ... /&cl=nl,nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Als er nadelen op zitten, is het dat de actuators (cilinders) die de boel aansturen op lucht werken, en daardoor geluid produceren, als je je geluid hard heb staan is dit niet meer te horen, alleen als je op een slaapkamer zit, of zolder kamer, dan hoort iedereen in het huis waar je mee bezig bent.
Ik rijd zelf altijd met een koptelefoon op, zodat ik mijn teamleden ook kan horen praten, dit doen we fia Teamspeak. je moet je voorstellen, wij rijden endurance races, 6, 8, 10, 12 en 24 uurs races, als ik mijn stinds erop heb zitten, dan geef ik aan mijn team maat weer dat ik met drie rondjes binnen kom, en dat hij klaar moet gaan zitten om de boel over te nemen.
Het "spel" heeft een optie om van rijders te wisselen, dus beide rijders zitten gewoon in hun eigen huis, en rijden in dezelfde wagen, om en om.

Er zijn inmiddels cockpits in ontwikkeling waarbij je 180 graden beeld heb, en ook boven je.

http://www.youtube.com/watch?v=5mOGfg_C ... py_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Any way, er is dus zat te krijgen op simulatie gebied.

Plaats reactie