MKB Brandstof

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

MKB Brandstof

Bericht door Mark Nauta » 14 dec 2009, 15:13

Voor de ondernemers onder ons...

De laatste paar weken hoor ik steeds op de radio een spotje van MKB Brandstof. Ze bieden een tankpas aan waarmee je overzichtelijk al je
benzinekosten op een factuur krijgt en die automatisch ook een registratie is voor je BTW. Zijn er hier mensen mee bekend??

Ik was er eigenlijk niet van op de hoogte dat ik 75% van mijn BTW op benzine, onderhoud- en gebruikskosten kon terugvragen in het geval
dat je je privé auto ook zakelijk gebruikt, zoals in mijn geval o.a. Kan natuurlijk op jaarbasis een redelijk potje zijn!

Site van MKB-Brandstof: http://www.mkb-brandstof.nl/home/" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer informatie over de BTW-aftrek tankbeurten privé auto:
http://www.mkb-brandstof.nl/btw-garanti ... %3B%5Fauto" onclick="window.open(this.href);return false;
Kleine zelfstandigen kunnen 75% van de BTW over álle tankbeurten van hun privé auto terugkrijgen.

Als uw auto voor de fiscus tot het privévermogen wordt gerekend, kunt u geen BTW aftrekken bij de aankoop. Maar als u als eenmanszaak (ZZP'er), vennoot of maat uw privé auto ook zakelijk gebruikt, dan mag de BTW op kosten voor onderhoud en brandstof worden afgetrokken. Wel moet rekening worden gehouden met privégebruik. Het privégebruik kan worden vastgesteld aan de hand van een sluitende kilometeradministratie. Is er geen sluitende kilometeradministratie dan is goedgekeurd dat 75% van de BTW op de kosten voor onderhoud en brandstof wordt afgetrokken.

Ook hier geldt dat van belang is dat de kosten van brandstof op naam staan van de onderneming. Dus betaal met een tankpas of een zakelijke betaalpas.

Martin van der Zwaard

Re: MKB Brandstof

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 dec 2009, 15:15

:hmmm:

Dat kan voor mij ook wel interessant zijn. Dit ga ik even in de gaten houden.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 dec 2009, 15:19

Ben geen boekhouder en ook geen kleine zelfstandige, kan daarover dus weinig zinnigs vertellen. :) Alleen dat ik zelf ook al een paar jaar een MKB brandstofpas heb, werkt perfect. Ook de wassstraat kun je er vaak wel mee betalen. Is idd. mooi overzichtelijk, heb 5 passen in gebruik hier.

Enige nadeel ervan vind ik dat de pas niet in het buitenland is te gebruiken, NL only.

Wimo

Bericht door Wimo » 14 dec 2009, 15:27

Grappig, ik dacht hier ook net over na. Ik betaal mezelf nu gewoon 19 cent de km terug maar een overzicht zou erg handig zijn! Daarnaast moet ik ook echt een een km fatsoenlijke km boekhouding bij gaan houden want 50% van de zakelijke ritjes vergeet ik gewoon :x

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 dec 2009, 15:30

Waarom koop/huur je geen blackbox?
Gaat mijn schoonvader ook doen omdat ie steeds vergeet op te schrijven welke ritten die heeft gemaakt. Kost dacht ik iets van 10,-/maand en je kan het allemaal zo in de computer zetten.

Marc R

Bericht door Marc R » 14 dec 2009, 15:46

Die krijg je strax van Eurlings al.... :(

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 dec 2009, 15:52

probleem opgelost dus :df:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 15 dec 2009, 09:16

Ik ben hier door die reklame ook net van op de hoogte.
Opzich is het wel een handige pas, je kan er nl. overal mee betalen.

Momenteel heb ik een tankpas van de Q8, echter daarmee kan je alleen bij de Q8 tanken.
Dit ook vanwege het feit dat je een overzicht krijgt, die kleine bonnen zijn irritant voor de boekhouding en idd schijnen niet aftrekbaar te zijn.
Het enigste minpunt vind ik dat die MKB Tankpas centen kost... en Q8 etc. is volgensmij kosteloos

frankie

Bericht door frankie » 15 dec 2009, 10:27

Jelmer850i schreef:en idd schijnen niet aftrekbaar te zijn
Zolang je ze met de pin/cc betaald en het bonnetje bewaard is er niks aan de hand. Neemt niet weg dat een maandelijkse verzamelfactuur veel praktischer is natuurlijk.

Wimo

Bericht door Wimo » 15 dec 2009, 10:52

Een gratis shell tankpas zou wel handig zijn. Dat mkb ding kost 6 euro/maand

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 15 dec 2009, 12:20

frankie schreef:
Jelmer850i schreef:en idd schijnen niet aftrekbaar te zijn
Zolang je ze met de pin/cc betaald en het bonnetje bewaard is er niks aan de hand. Neemt niet weg dat een maandelijkse verzamelfactuur veel praktischer is natuurlijk.
Ik schrik altijd wel van die factuurtjes.... :mrgreen:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 15 dec 2009, 13:48

Mark Nauta schreef:
De laatste paar weken hoor ik steeds op de radio een spotje van MKB Brandstof. Ze bieden een tankpas aan waarmee je overzichtelijk al je
benzinekosten op een factuur krijgt en die automatisch ook een registratie is voor je BTW. Zijn er hier mensen mee bekend??
Ik heb het spotje eerder gehoord inderdaad. En ze hebben min of meer gelijk inderdaad.

Een benzine bon is geen factuur en dus mag je officieel niet de BTW aftrekken. Dit omdat er in het verleden mee is gesjoemeld; bijv. verzamelen van bonnetjes van andere mensen bijv en dan opnemen in de boekhouding. Daarom moet op de bon herleidbaar zijn dat jij als zelfstandig ondernemer die bon hebt gepint. Die verzamel factuur is daarbij een makkelijke en simpele oplossing.

Aan de andere kant, als je pint met de bankpas van de zaak is het wel herleidbaar, immers het bankrek.nummer staat op de bon. Dus dat is weer een grijs gebied.

Tip: probeer etenswaren e.d. niet te pinnen op de brandstofbon.(het is eventueel een extra service bij de brandstofpassen). Ten eerste krijg je de BTW van de etenswaren (uiteraard) niet terug en ten tweede word het opgenomen in de boekhouding.
En als boekhouder is dat irritant boeken. Maar dat terzijde... ;) :evil:

Tristan

Bericht door Tristan » 15 dec 2009, 13:54

Is dit niet hetzelfde als de Travelcard? Hiermee kan ik ook overal in Europa mee tanken, incl. wasbeurten en vloeistoffen. Per maand krijg ik op de zaak een factuur per auto/pas.

http://www.travelcard.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ADV

Bericht door ADV » 15 dec 2009, 14:02

De kaart van MKB is idd een Travelcard met MKB logo erop.. Wij hebben ze ook gehad, maar gebruiken nu multitank card via leasemij.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 15 dec 2009, 14:12

Inderdaad, dat is hetzelfde. De baas krijgt aan het einde van de maand keurig een factuurtje. :twisted:

hengelobier

Bericht door hengelobier » 04 jun 2012, 01:43

Ik zelf maak gebruik van http://www.mkb-ritten.nl een handige site om rittenadministratie bij te houden of achteraf vast te leggen. Voor mij wel handig, want ik hou het allemaal niet altijd bij. Nu kan ik het gewoon achteraf alsnog doen. Tja zo'n tankpas heb ik nog niet.

PD power

Bericht door PD power » 04 jun 2012, 07:40

Voor m'n brandstof registratie, gebruik de BP freebees pas, als je deze op naam registreerd, heb je al je brandstof gegevens netjes op een rijtje, en kost niks.

Voor de km registratie heb ik de spotmaster, heb je meteen een volgsysteen, als ie eens gestolen mocht worden.
Werkt goed, alle data komt automatisch op internet, zodat je rittenstaten kunt maken.

Plaats reactie