Sleutel momenten. (blunders?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Emiel

Sleutel momenten. (blunders?)

Bericht door Emiel » 12 dec 2009, 09:00

Kon niks vinden met de search dus tijd voor een nieuw ervaringen topic :hosanna:

Iedereen heeft ze wel, van die sleutel momenten dat je eigenlijk het liefste in bed was blijven liggen of niet weet of je alles weer open zal halen voor dat ene ringetje.

Laat ik beginnen.

Een van mijn auto's was een toyota MR2 uit 1991. Super bolide jaar of 9 geleden. Ook toen sloeg het "verbouw" virus al toe.
Koni geel schokdempers gekocht met verlagings veren, de dikkere stabilisator stangen en droplinks van een 96''er MR2 af gehaald incl. de remmen.
Vol goede moed naar de DHZ garage toe. Ik schat een uur of 6 a 7 bezig geweest met tussen door 15 minuten pauze voor de boterhammen met pindakaas.

Eind goed al goed, slechts 1 kapotte bout welke goed vervangbaar was en slechts 1 knokkel beetje vel eraf. Ach op je 20e ben je nog wel eens te enthousiast :lol:
Handen gewassen, brug huur afgerekend, alle onderdelen in de 2 kratte bier grote kofferbak, instappen en de brug af. Even vragen of iemand wil kijken of ik goed zit met de oprij/afrij platen en dan hopla achteruit de brug af.

En dan begint er iemand te zwaaien en te roepen. Het past niet. de oprij platen zijn te kort/stijl en de auto kan gewoon weg NIET van de brug af zonder schade op te lopen.
Het heeft wel een uur vloeken en piekeren gekost voor we een oplossing hadden bedacht die beter was als schokdempers wisselen, dan de brug af en dan met krik/assteun opnieuw eronder zetten.

:bag:

Een leukere was een koppaking wisselen van een AW11 MR2 buiten in de winter periode en net de laatste bout vastdraaien en de kap dicht gooien voor het begon te stortregenen en sneeuwen :sealed:

Niels
Auto: Prius+

Re: Sleutel momenten. (blunders?)

Bericht door Niels » 12 dec 2009, 09:45

Het zullen er ongetwijfeld genoeg zijn maar van wat me is bijgebleven:

3e jaar opleiding MTS motorvoertuigen. Opdracht: een hele motor (op een bok) uit elkaar en weer in elkaar draaien met twee man. Na afloop een koppakking overhouden :lol:

Ach ja waar is school voor hè :lol:

Een vriend van me moest op diezelfde opleiding een vermogenstest doen met een Opel motor direct aan een vermogenstester gekoppeld. Aangezien het een test opstelling was moet je zelf nog ff een paar extra handelingen doen zoals de koelwater circulatie aanzetten. Dus een heel test programma met grafieken afgewerkt en die motor afgebeuld met de uitlaatspruitstukken roodgloeiend slaat die motor af en wil niet meer starten. Achteraf het koelwater "aanzetten" helpt dan ook niet meer :mrgreen: Leuk detail was dat het koelwater recht in het gezicht van een leraar spoot bij het doen van een compressie test met alle leerlingen er omheen :lol:

Fernando

Bericht door Fernando » 12 dec 2009, 09:59

Was al een draadje over.... :wink:
KLIK!!!

Niels

Bericht door Niels » 12 dec 2009, 10:00

Dit gaat toch over blunders die je zelf maakt en niet de garage? :hmmm:

Fernando

Bericht door Fernando » 12 dec 2009, 10:03

Niels schreef:Dit gaat toch over blunders die je zelf maakt en niet de garage? :hmmm:
Ok je hebt een punt... :oops:

:)

Niels

Bericht door Niels » 12 dec 2009, 10:07

Ik verwacht dan ook dat dit draadje veel langer wordt :lol:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 13 dec 2009, 01:45

* een keer de nieuwe en dus veel te doorzichtige olie niet aan de peilstok zien zitten en er dus een liter of anderhalf teveel ingooien. Kun je de nieuwe olie weer aftappen.

* schokdempers (van die patronen, E30 eigenaren die sleutelen weten wat ik bedoel) van de voorpoten gemonteerd en een jaar later lezen in de sleutelmanual dat je voor koeling purposes ook 30 ml olie in die veerpoten moet doen.. (moet nog steeds gebeuren, ik ben gek op lange todo lijsten :mrgreen: ).

* in al mijn onnozelheid (en vanwege een sensor die op de ene gasklep wel zat en op de andere niet) een 320 gasklep op een 325 blok gezet, en vervolgens verbaasd zijn over het slechte lopen. Daarnaa eens gaan meten om er vervolgens achter te komen dat er inderdaad een mm of 6-10 verschil in diameter is. Liep daarna weer een stuk fatsoenlijker :banaan: .

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 dec 2009, 09:29

Niels schreef:Dit gaat toch over blunders die je zelf maakt en niet de garage? :hmmm:
Ik geef twee voorbeelden die met sleutelen te maken hebben, dus wat denk je..........
Maar het hoeft niet per-c garage gerelateerd zijn..........

L@urens

Bericht door L@urens » 13 dec 2009, 10:32

Paar jaar geleden: speling stuurhuis E34 525i wil ik bijstellen... beetje donker onder de kap... niet goed gekeken dat je eerst een lockmoer los moet draaien en dàn met ene inbus kan verstellen... anyway, ik draai de hele verstelling dus dol en breekt af terwijl de speling erger was dan voorheen.

Resultaat: 525i met de speling van een oude amerikaan. In de stad geen probleem maar met 160kmh op de snelweg met sporing of zijwind... een.. uitdaging!

Niels

Bericht door Niels » 13 dec 2009, 10:38

Na het verwisselen van een kleppendekselpakking een stukje voering van de distributie ketting tegen komen als de boel al weer dicht zit. Niet echt een blunder al reken ik de aanschaf van die auto daar wel onder :wink:

Onlangs nog..... tegen beter weten in verkeerde maat remschijven gekocht omdat een onderdelen programma op internet die maat liet zien. Ik vond het al vreemd en i.p.v. ff op te meten gewoon maar besteld :stom:

Ander leer proces: tijdens stage een olie wissel doen maar niet gecheckt of het rubber ringetje van het oliefilter van het blok af was. Met uiteindelijk twee rubber afdicht ringen tussen een motorblok en oliefilter verlies je in no-time een paar liter olie. Het schoonmaken van brug, vloer en auto kost je een middagje :bag: Je begrijpt dan meteen de lage stage vergoedingen die betaald worden :lol:

Madness

Bericht door Madness » 15 dec 2009, 09:36

Van de week een inlaat swapje gedaan bij een maatje van hem, moest en zou een slang omhoog houden omdat daar anders benzine uit zou stromen, oke dikke prima.

Die slang moet daar op..
- uh, das je thermostaat?
Ja zal vast een gescheiden systeem zijn..
- houd de slang naar beneden, doud ze vinger erin, even proeven, das geen benzine, das koelvloeistof!
oh, verklaart een boel
- wisten gelijk waar we de rest van de slangen weer op moesten aansluiten :mrgreen:

Mocht al niet roken bij de auto omdat hij zoveel benzine had gelekt :hosanna:

Voor de rest eigenlijk weinig blunders, meestal kom k alleen met een blauwe kop onder de auto vandaan omdat k me zelf weer met een ratel voor de bek heb geslagen ofzo :P

Aston Martine

Bericht door Aston Martine » 15 dec 2009, 13:42

Vloeken omdat een van de wielen van de Aston Martin niet los wilde, zelfs niet met luchtgereedschap. Toen maar naar de lokale garage gebracht om uit te laten boren (in de veronderstelling dat de bout vastgeroest zou zitten). En dan te horen krijgen dat hij gewoon de andere kant op draait, net zoals bij vrachtwagens...

Rickstah

Bericht door Rickstah » 15 dec 2009, 13:51

Ik heb ontelbaar veel blunders gemaakt tijdens het sleutelen.
Mijn probleem is dat ik veel te enthousiast begin zonder vooraf te hebben nagedacht met welke (vaak extra) zaken je te maken krijgt...

Zo lag ik een keer onder de M3 op de einddemper te vervangen. Wegens gebrek aan een brug is dat al iets minder prettig werken, maargoed...ik lag er onder.

Dan ben je bezig met het losdraaien van de laatste bout en dan bedenk je je ineens dat er zoiets bestaat als 'zwaartekracht'... :hmmm:

Resultaat: einddemper op je voorhoofd.. :bag:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 15 dec 2009, 14:01

Rickstah schreef:Resultaat: einddemper op je voorhoofd.. :bag:
:roflol:

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 15 dec 2009, 15:15

Grote tl lichbak onder je auto leggen en dan het uitlaat systeem los schroeven, 1 grote klap en opeens was het licht uit :D

Ik dacht echt voor een seconde WTF voordat ik besefte dat de lamp gewoon stuk was gegaan doordat de demper erop was gevallen :D

Knot

Bericht door Knot » 15 dec 2009, 15:17

Mwah... ken er ook nog wel een paar.

Aandrijfas van de E30 vervangen, met een 3 meter lange pijp en 3 man eraan hangen, Gedore dop doormidden... goed schoonmaken en daarna erachter komen dat er nog een borgring achter het vuil zit.

Sierra langs een bekende, dacht draagarm krom ofzo, stuurde vaag, hij rijden, na 1 bocht terug, stapt uit de auto, pakt een wielsleutel en draait de 4 bouten vast :D

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 15 dec 2009, 15:24

Aston Martine schreef:Vloeken omdat een van de wielen van de Aston Martin niet los wilde, zelfs niet met luchtgereedschap. Toen maar naar de lokale garage gebracht om uit te laten boren (in de veronderstelling dat de bout vastgeroest zou zitten). En dan te horen krijgen dat hij gewoon de andere kant op draait, net zoals bij vrachtwagens...
:mrgreen:

Weiqun W.
Auto: 200sx S14a, E87 118d

Bericht door Weiqun W. » 15 dec 2009, 20:51

Ik heb ook eentje.

Dacht dat mijn rechterzijruit mechanisme oid kapot was, want hij wou niet meer naar boven, terwijl ik een paar tellen ervoor hem nog omhoog had gedaan.
Volgende dag samen met een maatje deurpaneel losgehaald, alles getest, relaiskastje nagekeken.
Konden niks vinden, ik zei al, zou je zien dat het straks wat heel simpels is.

Toen de werkplaatshandboek bekeken, zei hij opeens, he er staat lock, even kijken! 't zou toch niet!
Wat bleek, vergrendelingsknopje wat op de linkerdeur zat stond gewoon ingedrukt :sealed:

Stom stom stom helemaal voor niks alles losgehaald :bag:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 16 dec 2009, 18:59

Nog geen blunders meegemaakt, sleutel namelijk te weinig. :mrgreen: Maar ben wel benieuwd op hoeveel NM ik de veerpootbrug van mijn e36 aan de voorkant moet vastzetten. En of dit met aangepast moeren moet?

Tommy

Bericht door Tommy » 16 dec 2009, 19:59

tijdens monteren van big brakes erachter komen dat de schijven die je geleverd hebt gekregen van een Evo IX zijn ipv voor een BMW. Originele remmen waren er al af. Mental note, eerst passen, dan pas slopen.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 17 dec 2009, 09:12

Tommy schreef:tijdens monteren van big brakes erachter komen dat de schijven die je geleverd hebt gekregen van een Evo IX zijn ipv voor een BMW. Originele remmen waren er al af. Mental note, eerst passen, dan pas slopen.
Ach het was vast een goede voorbereiding :)
Anders hadden we ook je remvloeistof niet alvast ververst, dus zo'n fail was het niet.

Knot

Bericht door Knot » 17 dec 2009, 09:39

Die raamlock vind ik een mooie.... lang bezig geweest? :D

Drake

Bericht door Drake » 17 dec 2009, 11:26

Net voordat je naar de Ring gaat even de aandrijfas van de AX wisselen voor een nieuwe.
En net 10 km voor Adenau een raar geluid horen waarmee bleek dat de as verkeerd was en het wiellager half uit elkaar gelopen was (en het wiel dus vrolijk +-15mm heen en weer kon) :bag:

Het ding voor het weekend achtergelaten bij de locale lidl en uiteindelijk de zondag 400km teruggereden met de verkeerde as er nog steeds in (en janken dat het lager deed). Nu was dat niet zozeer bizar, wel meer het feit dat ik daarna de juiste as weer heb gemonteerd en het lager totaal geen enkel geluid meer heeft gemmaakt en daarmee nog een jaar heb gereden (en daarna was het lager nog steeds goed).

Weiqun W.
Auto: 200sx S14a, E87 118d

Bericht door Weiqun W. » 17 dec 2009, 13:42

Knot schreef:Die raamlock vind ik een mooie.... lang bezig geweest? :D
Toch wel zo'n 2 uur :bag: voor niks :roflol:

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 17 dec 2009, 13:53

2 jaar terug, even "gauw" de wielen verwisselen van zomer naar winterwielen, ik zet de garagekrik onder de auto, krik hem omhoog....

en ik denk ineens; "heh waarom komt die auto nu omlaag?"

Had ik dus met m'n haastig gedoe de krik onder de dorpel gezet ipv onder het krikpunt :evil:

Er zit nu een deuk in de dorpel van ongeveer 1 cm diep, en dan moet je weten dat als ik ergens een schurft hekel aan heb, het beschadigde dorpel is :wtf:

Plaats reactie