Boete Frankrijk- Opgelet, DF'erts !

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
HSR

Boete Frankrijk- Opgelet, DF'erts !

Bericht door HSR » 06 dec 2009, 23:03

Het zit zo.

Ruim 6 maanden geleden was ik op weg naar Duinkerke om de ferry naar Dover te halen. Door veel file en algeheel Frans gefaal leek het erop dat ik te laat zou komen. Gas er flink op en het laatste stuk op het nieuw industrieterrein in Duinkerke met hoge snelheid 2 vrachtwagens ingehaald. Helaas reed er voor die vrachtwagens een undercover surrender monkey busje met 3 agenten. Ik word later benaderd en moet mijn papieren afgeven. Ze konden mij niet pakken op snelheid dus gaven ze me maar een boete voor het rijden over de doorgetrokken streep. Ook belangrijk, tot de dag van vandaag ben ik niet meer zeker of er nu wel of niet een doorgetrokken streep was.

Goed, ik kreeg een boete waar mijn gegevens niet volledig op genoteerd stonden. Ik ging hier mee naar een Douane beambte die mij vertelde dat ik me geen zorgen moest maken. Die boete moest ik niet betalen alsook dat de Douane niet samenwerken met de kit dus bij volgende overtochten zou ik me ook geen zorgen moeten maken dat ik evt. gepakt zou kunnen worden.

Nu, 6 maanden later, krijg ik franse post, een toepasselijke witte enveloppe, een kleur die ze natuurlijk al te graag op cruciale momenten willen toepassen, met een verzoek of ik even 300 Euro over wil maken omdat het betalingstermijn al overschreden was.

Nu vraag ik mij af of ik die boete moet betalen?
- De auto staat op belgische plaat en ik ook.
- Is er een verjaringstermijn voor boetes?
- Wat zijn mogelijke sancties als ik niet betaal en in Frankrijk gepakt word?
Laatst gewijzigd door HSR op 07 dec 2009, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Re: Boete Frankrijk

Bericht door Joy » 06 dec 2009, 23:11

Dit is wat ik kon vinden:

De buitenlandse politiedienst stuurt de gegevens van je nummerplaat door naar de Belgische politie om jouw identiteit te weten te komen. 'Soms doet de buitenlandse politiedienst niet de moeite', zegt Karel Van Coillie van Touring. 'Vaak ligt de administratieve last hoger dan de opbrengst van de boete. Maar de Belgische politie geeft je identiteit wel consequent door.'

Eens de boete in de bus valt, is het betalen geblazen. Tegenwoordig is dat met het internationale IBAN-rekeningnummer niet meer zo moeilijk. 'Bijvoorbeeld Nederland en Duitsland hebben zelfs een Belgisch rekeningnummer voor zulke boetes', zegt Van Coillie.

Maar er is een achterpoortje. De Europese ministers kwamen overeen om boetes boven de 70 euro in de hele Europese Unie afdwingbaar te maken, maar voorlopig wordt die wet nog niet uitgevoerd. Sommige landen hebben wel bilaterale akkoorden, maar een algemene regel is er niet. 'Echt afdwingen kunnen ze niet', zegt Van Coillie. 'Maar bijvoorbeeld Nederland en Zwitserland zijn volhouders. Zij sturen eerste en tweede herinneringen en blijven de boete verhogen zolang je niet betaalt. En dat kan problematisch worden.'

Marc Van Damme van VAB legt uit waarom. 'Binnenkort kunnen ze ook vanuit het buitenland een deurwaarder sturen. En er staat geen tijdslimiet op. Ook oude boetes kunnen je dus blijven achtervolgen.'

Nu is het in principe nog mogelijk om een boete gewoon te negeren. 'Maar dan sta je geseind', waarschuwt Van Coillie. 'En sommige diensten gaan daar ver in. Stel dat er een boete openstaat in Zwitserland en je komt op de luchthaven van Genève bij de identiteitscontrole, dan moet je onmiddellijk betalen.'

Zolang je niet terugkomt in dat land, is er geen probleem. 'Maar ik denk dat weinig mensen het zich kunnen permitteren om pakweg Frankrijk consequent te mijden.'

Roman

Bericht door Roman » 07 dec 2009, 00:04

Fuck it. Niet betalen. Raar dat je niet direkt moest betalen. Hier moeten autos op buitenlands kenteken direct de boetes betalen.

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 07 dec 2009, 00:16

Was alles in het Frans?

Briefje terug sturen in het nederlands dat het niet begrepen hebt...

HSR

Bericht door HSR » 07 dec 2009, 00:40

Roman schreef:Fuck it. Niet betalen. Raar dat je niet direkt moest betalen. Hier moeten autos op buitenlands kenteken direct de boetes betalen.
Nou, dat vond ik ook zo vreemd. Ik zei tegen die kipnugget dat ik meteen wilde betalen ( was 90 Eu ). Nee, dat kon niet. Ik moest dan de maandag daarop (zat weekend tussen ) fiscale zegels gaan scoren in Coudekerke om die op het boeteformulier te plakken en die dan op het politiebureau af te geven. Of ik kon met een franse bank cheque betalen. Beide waren ongewoon omslachtig.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 dec 2009, 09:34

De Fransen zijn altijd makkelijk en kort, Hugo:

Afbeelding

Ik zou 't niet weten, maar in D heb ik dus wel 'n 6 tientjes maanden later overgemaakt aan een of andere Bundesamt bij Koblenz. Wil je peace of mind, dan overmaken, zou ik doen. :|

HSR

Bericht door HSR » 07 dec 2009, 12:07

En als ik nou gewoon het originele bedrag van 90 Eu overmaak?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 dec 2009, 12:14

hugo schreef:En als ik nou gewoon het originele bedrag van 90 Eu overmaak?
Dan gaat je kop er voor 66,6% af? :hmmm:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 07 dec 2009, 12:14

Heb ooit iemand voor mij aan het werk gehad die 7 jaar geleden een boete had gereden in Duitsland en deze nooit had betaald. Vervolgens komt hij in een fuik terecht en als hij even per direct de openstaande boete wil voldoen inclusief verhoging met een totaalbedrag van €2560,-

Dit kon hij uiteraard niet en heeft daardoor 2 dagen in een cel moeten doorbrengen...

Het is dus net welk risico je wil gaan lopen.... Weet natuurlijk niet of de wetgeving anders is daarin.

HSR

Bericht door HSR » 07 dec 2009, 12:46

Nutkees schreef:Heb ooit iemand voor mij aan het werk gehad die 7 jaar geleden een boete had gereden in Duitsland en deze nooit had betaald. Vervolgens komt hij in een fuik terecht en als hij even per direct de openstaande boete wil voldoen inclusief verhoging met een totaalbedrag van €2560,-

Dit kon hij uiteraard niet en heeft daardoor 2 dagen in een cel moeten doorbrengen...

Het is dus net welk risico je wil gaan lopen.... Weet natuurlijk niet of de wetgeving anders is daarin.

das geen misselijk bedrag. Ik dacht dat op een gegeven moment die verhoging stopte, of blijft dat doorlopen tot in het oneindige?

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 dec 2009, 12:54

OMG @ case kennis van Kees. :?

(hey dat rijmt) :bag:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 dec 2009, 13:14

Vervolgens komt hij in een fuik terecht en als hij even per direct de openstaande boete wil voldoen inclusief verhoging met een totaalbedrag van €2560,-

Er zijn dagen dat ik geen 1280eu per dag verdien, die twee dagen in de bak zou ik er dan wel voor over hebben :D

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 07 dec 2009, 13:23

Hij mocht pas weg na betaling, dus die vlieger gaat niet op....

Kan je vertellen dat deze beste man een behoorlijke mentale dreun heeft gehad. Hij zat immers met een pool of rus op de cel die zelfmoordneigingen had en in het Engels begon te lullen dat hij in de avond iets van plan was...

Erg gezellig dus.

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 dec 2009, 13:24

:?

HSR

Re: Boete Frankrijk- Opgelet, DF'erts !

Bericht door HSR » 07 dec 2009, 20:46

Nou, hier komt 'ie.

Zojuist een bevriende vlaamse advocate gesproken en zij wist mij te vertellen dat er geen manier is om onder die boete uit te komen daar je hem ''direct'' in ontvangst hebt kunnen nemen. Bij flitsboetes schijnt dit anders te liggen maar dat is niet geheel duidelijk, ga er dus maar niet van uit. Wat Kees schreef is helaas ook waar. De boete blijft oplopen en vroeg of laat krijg je die op je dak.

Nu komt de clue. De initiele boete van 90 Euro had ik gewoon daar stante pede moeten kunnen betalen. Dit verzocht ik ook maar die hufterige bermgraaier accepteerde dit niet. Zoals ik geschreven had zou ik fiscale zegels moeten halen in het lokale krocht genaamd Coudekerke. Ik zou maandag rond een uur of 5 in de middag weer terugkeren naar Frankrijk dus er was voor mij geen enkele realistische mogelijkheid deze boete tijdig te voldoen. Mede door het verhaal van de douane beambte schonk ik er verder weinig aandacht aan.

Ik kreeg dus een paar maanden later een zgn. Forfaitaire boete aan met het verzoek 375 euro te betalen. Schappelijk als die fransozen zijn moest ik maar 300 eu betalen indien ik de boete binnen een x termijn zou betalen. Zie bovenstaand, ik ging er niet onderuit komen dus lekker een weekendje ring overmaken naar onze knoflookbroodvrienden. Check deze website, stond er op de boete : http://www.amendes.gouv.fr" onclick="window.open(this.href);return false; en wat zien wij daar? Inderdaad, een Nederlandstalige website voor uw gemak! Radar boetes zijn uitgerust met een betaalcode. De boete die ik kreeg daar deze waarschijnlijk eerst door een verwerkingsproces moet. Dus wat hebben die hufters waarschijnlijk gedaa? Ze bekeuren je, laten je niet stante pede betalen en sturen je 6 maanden later de dikste naheffing ( wel met betaalcode ! ) welke je dus zeer makkelijk met je cc via die website kunt voldoen. Genaaid extraordinaire! Op zijn Frans maar dan zonder spetterend hoogtepunt.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 07 dec 2009, 20:53

Las het vanochtend al, leek me niet onderuit te komen, ook het betalen van het andere bedrag is vaak niet een optie :).
Ben blij dat het met flitsboetes (nog) niet op gaat :).

@ Kees
In Duitsland hangt het wel van nog enkele zaken af, o.a. welke deelstaat en waarvoor de boete is en/of er betaald is.

HSR

Bericht door HSR » 07 dec 2009, 21:06

Kasteel schreef:Las het vanochtend al, leek me niet onderuit te komen, ook het betalen van het andere bedrag is vaak niet een optie :).
Ben blij dat het met flitsboetes (nog) niet op gaat :).

@ Kees
In Duitsland hangt het wel van nog enkele zaken af, o.a. welke deelstaat en waarvoor de boete is en/of er betaald is.
Juich niet te snel met flitsboetes. Volgens mij hebben die nu ook allemaal zo'n betaalcode. Hoop iig van harte dat jullie geen 300 + eu afgeswaffeld wordt.

Peric

Bericht door Peric » 07 dec 2009, 22:31

Heb je nooit herinneringen gekregen?
Lijkt mij toch dat ze niet meteen van die 90,- 300,- kunnen/mogen maken?

HSR

Bericht door HSR » 07 dec 2009, 23:33

Peric schreef:Heb je nooit herinneringen gekregen?
Lijkt mij toch dat ze niet meteen van die 90,- 300,- kunnen/mogen maken?

Nee, nooit herinneringen gehad. Er stond op de originele boete wel een uiteenzetting van het verhogingstraject als je niet betaald.

Metchu

Bericht door Metchu » 07 dec 2009, 23:47

pffff, wat een gedoe zeg... teringlijers!

Roman

Bericht door Roman » 08 dec 2009, 00:05

Als je zin hebt (en frans praat of iemand kent) kun je er vast onder uit komen. Grote kans dat Frankrijk net als Spanje bedrijven heeft (hier bijvoorbeeld Telemulta, mijn verzekering doet het ook) die de boete doorspitten en ze kunnen laten "verdwijnen" omdat er iets niet helemaal klopt. Deze boete moet dat ook mee kunnen lijkt me?

HSR

Bericht door HSR » 08 dec 2009, 10:35

Roman schreef:Als je zin hebt (en frans praat of iemand kent) kun je er vast onder uit komen. Grote kans dat Frankrijk net als Spanje bedrijven heeft (hier bijvoorbeeld Telemulta, mijn verzekering doet het ook) die de boete doorspitten en ze kunnen laten "verdwijnen" omdat er iets niet helemaal klopt. Deze boete moet dat ook mee kunnen lijkt me?
Mogelijk moet dat kunnen ja, maar wat is uiteindelijk de winst? Zo'n bedrijf is ook niet gratis, duurt allemaal lang, taal barriere en uiteindelijk win je er mss een meier mee.

RobS

Bericht door RobS » 08 dec 2009, 19:07

Nutkees schreef:Hij mocht pas weg na betaling, dus die vlieger gaat niet op....

Kan je vertellen dat deze beste man een behoorlijke mentale dreun heeft gehad. Hij zat immers met een pool of rus op de cel die zelfmoordneigingen had en in het Engels begon te lullen dat hij in de avond iets van plan was...

Erg gezellig dus.
Ik ben ooit geflitst met een leasewagen die ik op het moment van ontvangen van de boete al niet meer had, nooit meer iets met de brief gedaan :bag:

Plaats reactie