Anti roest behandeling E34

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Anti roest behandeling E34

Bericht door Dickh. » 05 dec 2009, 07:58

Tja, sommige verklaarde me voor gek, anderen keken een beetje medelijdend naar me, maar ik heb het toch laten doen. Een komplete anti roest behandeling voor de E34 530iA.

Nadat ik de auto te koop had gezet, en er vervolgens zelf de nodige kilometers mee ging rijden bemerkte ik dat dit echt de fijnste E34 was waar ik ooit mee had gereden. Deze E34 rijdt en voelt echt als een nieuwe auto. Toen besloten om de auto uit de verkoop te halen en zelf te houden. Maar omdat we de auto zomer en winter willen rijden moest er wel iets gebeuren om de auto als nieuw te houden. 2 maanden geleden ben ik op zoek gegaan naar een goed adres voor een anit roest behandeling. Ben uiteindelijk bij Sjaak van Aalst in Alphen a/d Rijn terecht gekomen.

Na een grondige inspectie door Sjaak gaf hij groen licht. Sjaak kijk eerst of de auto wel de moeite waard is en of er geen verborgen roest plekken zijn. Alles ok dus en afgelopen week was het eindelijk zo ver. Ik heb de 530 vorige week vrijdag gebracht en gister avond weer opgehaald. Door middel van een foto reportage laat Sjaak zien hoe de auto er onder alle afdekplaten e.d uitziet. In mijn geval een echt 100% roest vrije E34.

Als eerste wordt een auto bij binnenkomst zeer grondig gereinigt, vervolgens gaan alle aanbouwdelen eraf. Hierna worden de kokerbalken met hete stoom leeg geblazen en gereinigt om vervolgens een 3 laags anti roest behandeling te krijgen. Dit geldt ook voor de deuren, motorkap en kofferklep. Als laatste krijgt de bodem een 3 laags behandeling. Daarna moet de auto minimaal 24uur drogen. Over 2 jaar gaan we terug voor een controle en onderhoudsbeurt.
De totale kosten van de behandeling is 1305Euro inclusief btw.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Re: Anti roest behandeling E34

Bericht door Hans R » 05 dec 2009, 08:16

Dat is grappig dat wil ook laten doen bij een classic mini, die hebben het echt nodig.. die €1305,- is dat incl uithalen interieur?
Geef anders het adres even als je wil.

Dickh.

Bericht door Dickh. » 05 dec 2009, 11:15

http://www.janvanegmond.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 dec 2009, 15:37

Zo'n investering is altijd de moeite mits je zelf in zo'n auto blijft rijden. Ik vind het super dat je hebt laten doen :thumbup: Als je echt gaat rijden in zo'n oudere auto dan wordt het toch vaak erg hard minder omdat mensen vaak verwachten dat ze er net zo mee om kunnen gaan als een nieuwe auto. Als je het goed bij houdt en vaak goed schoonmaakt dan wil het nog wel maar zo'n behandeling is veruit het beste :D

steve smith

Bericht door steve smith » 05 dec 2009, 15:59

:thumbup:

Moet bij de e38 ook gebeuren!

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 05 dec 2009, 16:20

Steve,

Kom dat ding es sjowen man... :lol:

Fabian

Bericht door Fabian » 05 dec 2009, 17:50

Goed idee Dick!

en de prijs valt me alleszins mee eigenlijk voor zo'n volledige behandeling.

allen

Bericht door allen » 05 dec 2009, 17:53

Kijk, dat is geen half werk. 8)

Niall

Bericht door Niall » 05 dec 2009, 19:32

Neem aan dat ze hem in de zinkepoxy gaan zetten. Alternatief is een KTL behandeling van de carosserie, is zo een beetje de standaard behandeling voor nieuwe auto's

yorick

Bericht door yorick » 05 dec 2009, 19:34

Lijkt me een zeer fijn gevoel een auto te hebben die op deze manier geconserveerd is! :thumbup:

Jeroen

Bericht door Jeroen » 05 dec 2009, 23:11

Jan van Egmond is de top op dit gebied in Nederland, beter kun je niet krijgen. Ik heb mijn laatste (ex) E30 ook Dinitrol laten behandelen, echter op een ander adres, voor minder geld, en ik heb er nooit spijt van gehad. Je kunt idd na behandeling gewoon in de winter doorrijden.

Tristan

Bericht door Tristan » 06 dec 2009, 07:47

Dit bedrijf is mij ook al eens getipt door iemand in Alphen. Ik rij de M3 niet in de winter maar voor het behoud van de auto misschien wel een optie. Kosten vallen enigszins mee gezien wat het moet kosten als de roest al ingetreden is.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 06 dec 2009, 16:07

Tristian, zo'n behandeling betaald zich in jouw geval pas uit als je van plan bent om lang met de auto te doen. Jij slaat hem toch 'roestvrij' op, dus als je hem na 2 jaar weg doet, doe je het vooral voor de volgende eigenaar. Heb je hem over 5 jaar nog, dan heb je zeker profijt van zo'n behandeling.

Tommy

Bericht door Tommy » 06 dec 2009, 18:49

Mooi, geen half werk idd. Een paar foto's hier plaatsen? Zag iig niet de 530i op zijn site staan :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 dec 2009, 19:44

Tommy schreef:Mooi, geen half werk idd. Een paar foto's hier plaatsen? Zag iig niet de 530i op zijn site staan :)
Inderdaad, Tommy. Maar dat is denk ik wel iets wat aan Dick toevertrouwd is. Ik heb hem weinig tot nooit op half werk kunnen betrappen. En dat verdient respect :clap:

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 07 dec 2009, 11:44

Is het dan ook zo dat die roest wegblijft? Heb namelijk van horen zeggen dat de effecten van een roestbehandeling van tijdelijke aard is en bijv na een paar jaar weer zijn intrede doet.

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 14 dec 2009, 19:13

Jeroen schreef:Jan van Egmond is de top op dit gebied in Nederland, beter kun je niet krijgen. Ik heb mijn laatste (ex) E30 ook Dinitrol laten behandelen, echter op een ander adres, voor minder geld, en ik heb er nooit spijt van gehad. Je kunt idd na behandeling gewoon in de winter doorrijden.
hoed uur is een dinetrolbehandeling voor een e30?

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 14 dec 2009, 19:18

Dick Hoekendijk schreef:Tja, sommige verklaarde me voor gek, anderen keken een beetje medelijdend naar me, maar ik heb het toch laten doen. Een komplete anti roest behandeling voor de E34 530iA.

Nadat ik de auto te koop had gezet, en er vervolgens zelf de nodige kilometers mee ging rijden bemerkte ik dat dit echt de fijnste E34 was waar ik ooit mee had gereden. Deze E34 rijdt en voelt echt als een nieuwe auto. Toen besloten om de auto uit de verkoop te halen en zelf te houden. Maar omdat we de auto zomer en winter willen rijden moest er wel iets gebeuren om de auto als nieuw te houden. 2 maanden geleden ben ik op zoek gegaan naar een goed adres voor een anit roest behandeling. Ben uiteindelijk bij Sjaak van Aalst in Alphen a/d Rijn terecht gekomen.

Na een grondige inspectie door Sjaak gaf hij groen licht. Sjaak kijk eerst of de auto wel de moeite waard is en of er geen verborgen roest plekken zijn. Alles ok dus en afgelopen week was het eindelijk zo ver. Ik heb de 530 vorige week vrijdag gebracht en gister avond weer opgehaald. Door middel van een foto reportage laat Sjaak zien hoe de auto er onder alle afdekplaten e.d uitziet. In mijn geval een echt 100% roest vrije E34.

Als eerste wordt een auto bij binnenkomst zeer grondig gereinigt, vervolgens gaan alle aanbouwdelen eraf. Hierna worden de kokerbalken met hete stoom leeg geblazen en gereinigt om vervolgens een 3 laags anti roest behandeling te krijgen. Dit geldt ook voor de deuren, motorkap en kofferklep. Als laatste krijgt de bodem een 3 laags behandeling. Daarna moet de auto minimaal 24uur drogen. Over 2 jaar gaan we terug voor een controle en onderhoudsbeurt.
De totale kosten van de behandeling is 1305Euro inclusief btw.
je hebt helemaal gelijk! :thumbup: het is ook een ongekend mooie e34! als ik jou was zou ik er echt jaren mee willen doen, dat wil ik met mijn eenvoudihe e30 ook!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2009, 10:25

Een Dinitrol behandeling is wel wat minder dan een goede antiroest behandeling. Dinitrol is vette meuk en wordt in 9 van de 10 gevallen gewoon over de bestaande (schoongemaakte) lagen gespoten, zonder te inspecteren hoe het erachter is. Op zich prima, maar voor de lange termijn zou ik ook voor een goeie anti-roest behandeling gaan. Dan weet je precies wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je auto er geen 5 jaar langer mee vooruit, maar 20 jaar. 1305 euro is geen geld (en 't zit om de hoek, hehe). Ik wilde het met onze 900 zelf doen. Het nadeel is alleen dat je boven je macht moet werken op een brug, terwijl 't zwaar werk is, dus eigenlijk moet 'ie op een kantelbrug. Onderdelen los, kaal maken, ontroesten/ schuren, zinkspray primer en dan diverse (anti-roest) laklagen. Dat is beter en mooier dan Dinitrol. Maar ja, wel minimaal een week werk. De kosten zijn lager, maar ja, het is wel een flinke klus. Dan is uitbesteden voor 1300 euro opeens veel interessanter.

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 15 dec 2009, 17:44

Ok Thxs Dennis :)

Niall

Bericht door Niall » 15 dec 2009, 20:37

Klopt dennis,

Wil je echt de auto voor altijd preserveren zeg maar is er momenteel niets beter dan een KTL behandeling. Nadeel is dat de auto helemaal kaal moet zijn. Nadeel is dat er maar weinig bedrijven zijn die een complete auto kunnen behandelen, er zijn genoeg bedrijven die kleinere onderdelen zoals deuren, assen, draagarmen enz. kunnen behandelen.

Behandeling is:

Stralen of chemisch ontlakken

Ontvetten
Fijne zinkfosfaat voor de lakhechting, micron of 3.
KTL dompellak behandeling. HIerbij wordt de lak dmv stroom aangebracht wat een perfect resultaat garandeert, overal waar stroom komt heb je laagopbouw.

Naderhand is de auto direct spuitklaar. Voor losse bevestigingsmaterialen of andere kleine delen kan je die verzinken of met een zinkflake coating behandelen, waarbij zink flake momenteel de voorkeur heeft bij de OEM's.

Kost wel wat maar dan heb je ook een heel duurzame restauratie.

Mocht je meer info of adressen nodig hebben dan hoor ik het wel.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 16 dec 2009, 00:15

En dan zou ik bij een youngtimer zoals een goede E34 toch gaan voor een Dinitrol behandeling; helemaal kaal maken e.d. staat gelijk aan een complete restauratie; het is maar net wat je wilt, en juist als de auto nog niet is aangetast door de roestduivel is Dinitrol een veel makkelijker optie.

Overigens wordt bij een goede Dinitrol behandeling de auto met een endoscoop bekeken, en wordt er dus wel nagegaan hoe de conditie van de auto is, alvorens het ingespoten wordt. Jan van Egmond smeert echt niet zo maar wat derrie in de auto. Ik schat een E30 behandeling bij hem op 1000/1200 euro of zo, maar dat is puur een schatting. Ik betaalde destijds 400 euro bij een ander bedrijf; dan wordt het spul er wél gewoon opgespoten, maar dat was voor mij afdoende.

Dickh.

Bericht door Dickh. » 16 dec 2009, 07:45

Vanzelfsprekend gaat van Rgmond eerst alles openmaken en met een camera controleren. Dan laat hij zijn bevindingen weten. Dat is pas na twee dagen dus ook twee dagen spanning omdat er een vervelend telefoontje kan komen. Bij mij kwam het bericht dat de E34 echt 100% roestvrij was en er dus geen laswerkzaamheden aan de auto gedaan hoefde te worden. Ze halen alle oude was lagen en resten weg en drogen de auto. Vervolgens gaan er drie lagen rommel op.

Deze manier leek mij het beste voor een auto die in klaarblijkelijk super goede conditie is. Bij een restauratie project sla je logischerwijze een andere weg in.

Tristan

Bericht door Tristan » 01 feb 2011, 16:53

Vraagje: ben van plan de bodem van de M3 aan te pakken en deze te voorzien van een roestvrij behandeling. Ik wil alleen niet zo'n dikke bruin/zwarte tectyllaag aan de onderkant maar meer een transparante coating die BMW zelf ook gebruikt. Iemand daar ervaring mee?

Knot

Bericht door Knot » 01 feb 2011, 22:02

Is wel geld maar zeker een goede check en investering!

Plaats reactie