BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Paul Broere » 29 nov 2009, 14:46

edit 29-11-2009:
- 3 filmpjes toegevoegd


____________________

Inmiddels hebben we de auto al een tijdje… ben er ook al een aantal keer mee op het circuit geweest (enkele DF dagen) en heb 2x een driftcursus gedaan (1x via DF)

Onze BMW E30 325i cirucit-bak

Na een tweetal keer met de 930 op het circuit te zijn geweest, en nog een aantal keer met de 993 samen met mijn vader hebben we besloten de Porsches te sparen (ondanks de goede prestaties zonder enige aanpassing…
Er zou een auto voor het circuit geprepareerd gaan worden.
Ten eerste vanwege financiële redenen. (goedkopere banden, remmen, minder afschrijving, schades)
en ten tweede omdat een speciaal en puur voor het circuit geprepareerde auto nog meer fun biedt.

eisen:
- RWD
- simpele techniek
- goedkope onderdelen

Na het bekijken (op internet) van enkele 944's (had ik goede ervaring mee als eerste dagelijkse auto) uiteindelijk een leuke 325i (4-deurs) tegen het lijf gelopen.
220.000km, origineel Nederlands, alle beurten bij BMW dealers tot 160.000km aan toe... op stalen velgen met wieldoppen.
en een heerlijke 6-cilinder lijnmotor

Inmiddels is de auto helemaal circuitklaar gemaakt d.m.v de volgende aanpassingen:
- Interieur gestript
- FIA goedgekeurde rolkooi (voor 4-deurs e30, met goedkeuring van DNRT)
- Kuisptoelen
- Bilstein Group N dempers
- Eibach veren
- M3 bussen (caster)
- 4-punts gordels
- Een quaife sper-differentieel
- Ander motormanagement (rev limiter @ 7000rpm + 11 pk erbij (rollenbank)
- Andere remblokken, gevlochten stalen remleidingen
- Schakelwegverkorting
- Group N supersprint rvs uitlaat
- Katalysator leeggehaald


wat foto's:

Afbeelding
(foto: Dennis Noten http://www.dennisnoten.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

DF @ Zolder 13-08-2008
Afbeelding
(foto: Mark Nauta http://www.marknauta.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)

Afbeelding
(foto: Mark Nauta http://www.marknauta.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)

op de ring:
Afbeelding

Nogmaals op de Ring
Afbeelding


ik heb de auto vorig weekend weer eens even een keer warm gereden... is wel goed af en toe eens te doen.

Ook een paar filmpjes gemaakt:





Laatst gewijzigd door Paul Broere op 29 nov 2009, 18:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Jeroen » 29 nov 2009, 17:12

Die ziet er (op een afstandje) goed geconserveerd uit. Eenmaal goed geprepareerd zijn ze niet stuk te krijgen, en deze is ook nog eens goed voorzien van (dure) spullen, dus dat moet goed gaan. 7000rpm zal voor de duurzaamheid niet bevordelijk zijn, maar als circuitbak met redelijk budget is het prima. Ik mis mijn gekooide 84'er sedan nog wel eens, dat was echt een top auto.

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Paul Broere » 29 nov 2009, 17:59

ik heb de auto vorig weekend weer eens even een keer warm gereden... is wel goed af en toe eens te doen.

Ook een paar filmpjes gemaakt:

filmpjes in eerste post
Laatst gewijzigd door Paul Broere op 30 nov 2009, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door yorick » 29 nov 2009, 18:38

Mooie E30, hij klinkt ook nog eens erg lekker. Door die paar extra toeren lijkt het nog wat heftiger te gaan :thumbup:

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Paul Broere » 29 nov 2009, 18:46

extra toeren gebruik ik niet heel vaak hoor...

't was alleen dat ie op Zandvoort bij 2 of 3 bochten net 2x zijn begrenzer aantikte...
nu trek ik door dot 6600-6700 ipv 6500 en gaat het precies goed.
De 11 pk die ze er extra uit hebben weten te halen is een leuke bijzaak.

De auto maakt vanaf 5000-6500 overigens een lekker snerpend geluid (ook bij halfgas)... vreemd genoeg is ie van binnen tussen 6500-7000rpm juist weer iets stiller...
van buiten klinkt ie inderdaad wel errug lekker :p

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5444
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Kasteel » 29 nov 2009, 21:26

Nette E30, in dergelijke staat gewoon echt een prachtauto :), geluid doet m ook goed :).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40254
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Knot » 30 nov 2009, 11:54

Hij klinkt inderdaad heerlijk Paul!

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Mark 320iS » 30 nov 2009, 12:56

Nette auto zo op het eerste oog! Prachtig geluid ook.

Overigens hebben wij van Marcel Bol van Boltuning begrepen dat een m20b25 die 7k toeren wel kan hebben. Weet je wel waar je auto gechipped is? Dit lijkt me niet onbelangrijk namelijk.

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Paul Broere » 30 nov 2009, 13:48

Hij is getuned bij Beek Autoracing in Den Haag.

Ik ging erheen vanwege de toeren...

op mijn verzoek hebben ze de auto zowel vóór als na vervangen van de chip op de rollenbank gehad (met daartussen een uur tijd ofzo). DAardoor heb ik een heel betrouwbare vergelijking gekregen van vóór en na het tunen.

Het tunen leverde 11pk op, waarbij men bewust iets terughoudend is geweest, zodat de auto zelfs na verwijderen van de kat nog door de apk zou komen.

Je zegt dat 7000rpm geen probleem is? normaal schakel ik er wel ietsje voor, zo rond de 6500 (oorspronkelijke max. rpm), maar wanneer ik net iemand inhaal of in "gevecht" zit, wil ik hem uiteraard wel even tot het uiterste drijven.

Uiteraard is de motor in perfecte conditie (race-olie, kleppen gesteld, nieuwe bougies, etc.) dan liggen de grenzen wat hoger).

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Roel SpeedCars » 30 nov 2009, 13:56

Nette racer Paul :thumbup:

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Paul Broere » 30 nov 2009, 14:22

thnx Roel en anderen

@ Roel: nu nog proberen jou tijd op Zandvoort te evenaren (of verbeteren) ;)

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Mark 320iS » 30 nov 2009, 15:08

Paul Broere schreef: Je zegt dat 7000rpm geen probleem is? normaal schakel ik er wel ietsje voor, zo rond de 6500 (oorspronkelijke max. rpm), maar wanneer ik net iemand inhaal of in "gevecht" zit, wil ik hem uiteraard wel even tot het uiterste drijven.

Uiteraard is de motor in perfecte conditie (race-olie, kleppen gesteld, nieuwe bougies, etc.) dan liggen de grenzen wat hoger).
Die van Jesper (mijn broer) heeft ook de toerenbegrenzer bij 7000rpm, is zo ingesteld bij Boltuning. Volgens Marcel Bol van Boltuning is dat geen probleem. Hij is echt gespecialiseerd in m20 blokken, dus daar heb ik dan ook wel vertrouwen in. Overigens trekken wij hem nooit zover door, maximaal 6500 eigenlijk, net als jij.

Die van jouw ziet er ook echt mooi uit vind ik! Mooie kleur, wielen, kooi erin enz :thumbup:

Wij hebben ook een tijdje erover gedacht om een van onze e30's om te bouwen, de 325i van Jesper of de 320iS van mij. Het blijven namelijk heerlijke gooi en smijt auto's. Uiteindelijk vonden we onze auto's te netjes om af te raggen op het circuit en hebben we een e36 328i gekocht.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door FreudeamFahren » 30 nov 2009, 17:45

Mark 320iS schreef:Die van Jesper (mijn broer) heeft ook de toerenbegrenzer bij 7000rpm, is zo ingesteld bij Boltuning. Volgens Marcel Bol van Boltuning is dat geen probleem. Hij is echt gespecialiseerd in m20 blokken, dus daar heb ik dan ook wel vertrouwen in. Overigens trekken wij hem nooit zover door, maximaal 6500 eigenlijk, net als jij.
Beetje OT, maar goed, de interwebs zijn er om meningen en infos te delen, toch? Het is namelijk maar net waar je je info vandaan haalt bij dit soort zaken. Peter Molenaar vertelde mij al eens dat hij sinds hij in al zijn huur e30s een maatwerk chip heeft die de begrenzer 200 toeren lager zet nooit meer een gebroken tuimelaar meegemaakt heeft, terwijl ze daarvoor regelmatig gingen, vernieuwd en gesteld of niet. Nu zijn er wel wat verschillen tussen een M20je dat een zwaar leven in de verhuur heeft en een M20 die nieuw opgebouwd altijd uit de buurt van de begrenzer gehouden wordt, maar toch. Daarbij: wat heb je aan een hogere begrenzer als je hem nooit gebruikt?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door frank de jonge » 30 nov 2009, 19:24

Klinkt echt lekker Paul!!!

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Jesper » 30 nov 2009, 23:06

FreudeamFahren schreef:
Mark 320iS schreef:Die van Jesper (mijn broer) heeft ook de toerenbegrenzer bij 7000rpm, is zo ingesteld bij Boltuning. Volgens Marcel Bol van Boltuning is dat geen probleem. Hij is echt gespecialiseerd in m20 blokken, dus daar heb ik dan ook wel vertrouwen in. Overigens trekken wij hem nooit zover door, maximaal 6500 eigenlijk, net als jij.
Beetje OT, maar goed, de interwebs zijn er om meningen en infos te delen, toch? Het is namelijk maar net waar je je info vandaan haalt bij dit soort zaken. Peter Molenaar vertelde mij al eens dat hij sinds hij in al zijn huur e30s een maatwerk chip heeft die de begrenzer 200 toeren lager zet nooit meer een gebroken tuimelaar meegemaakt heeft, terwijl ze daarvoor regelmatig gingen, vernieuwd en gesteld of niet. Nu zijn er wel wat verschillen tussen een M20je dat een zwaar leven in de verhuur heeft en een M20 die nieuw opgebouwd altijd uit de buurt van de begrenzer gehouden wordt, maar toch. Daarbij: wat heb je aan een hogere begrenzer als je hem nooit gebruikt?
Begrenzer is overigens geplaatst bij 6900 toeren. Wat ik van Marcel heb begrepen is dat de M20B25 blokken zonder andere klepveren gewoon 7000 toeren kunnen draaien. Echter gaf hij ook meteen aan dat het voor een m20 met originele stokjes qua vermogen geen nut heeft om verder door te trekken dan ca. 6500 toeren, want dan is eigenlijk gewoon de koek op. Als je constant het blokje tot de 7000 toeren draait zal dat logischerwijs meer slijtage voor je blok betekenen.
Echter op de ring bijvoorbeeld kan het wel eens handig zijn dat de begrenzer net ietsje verder ligt. Dan schiet je niet zo snel in de toerenbegrenzer net op het moment dat je wil schakelen en je kan eventueel net even wat meer toeren pakken zodat je lekkerder uitkomt in de volgende versnelling.


Overigens een erg fraaie E30 racer! :wink:

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: BMW E30 325i CIRCUIT-AUTO

Bericht door Paul Broere » 02 apr 2013, 11:08

omdat ik voor de privé-kilometers tegenwoordig met een heerlijke BMW E46 M3 rijdt en ik al nauwelijks trackdays deed biedt ik bij deze mijn e30 te koop aan.

De auto is door mijzelf volledig origneel met goede historie gekocht en heb ik professioneel laten ombouwen.
Ik gok dat er sinds de ombouw zo'n 20.000km mee is gereden, waarveel best veel over de openbare weg (rally's, een roadtrip dor Europa, etc.)
Ik heb een stuk of 10 trackdays gedaan.

De auto heeft nog altijd een kenteken...

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=225920108

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chaert-RS, jvb, Robbert92, S-RS, Sabberjoch, Vanreijmersdal en 8 gasten