Logisch redeneren (type goedkeuring vs hoge drempels)
- Sjoerd
Logisch redeneren (type goedkeuring vs hoge drempels)
Even een logische redenatie toetsen.
Als een auto in Nederland een type goedkeuring heeft dan zou het toch zo moeten zijn dat deze auto in rechte lijn over elke verkeersdrempel in Nederland zou moeten komen. Dit zonder dat de bodem van de auto de drempel raakt (bij normale 'drempel'snelheid natuurlijk).
Weet iemand wellicht of dit juridisch ook ergens bepaald is?
Als een auto in Nederland een type goedkeuring heeft dan zou het toch zo moeten zijn dat deze auto in rechte lijn over elke verkeersdrempel in Nederland zou moeten komen. Dit zonder dat de bodem van de auto de drempel raakt (bij normale 'drempel'snelheid natuurlijk).
Weet iemand wellicht of dit juridisch ook ergens bepaald is?
- frankie
Re: Logisch redeneren (type goedkeuring vs hoge drempels)
Volgens mij zijn daar geen bepalingen over.
-
Voor drempels/plateau's zijn alleen richtlijnen, geen wetten. Nu ligt dat juridisch wel weer zo dat je als overheid nat gaat als je ècht niet voldoet aan de richtlijn maar dat is dan vaak pas na geleden schade (aan je auto, maar ook bijv. aan je huis (trillingen)).
- frankie
Ik weet ook niet precies waar je heen wilt met zo'n vraag, maar als jij een extreem lage auto hebt, lijkt me het je eigen probleem hoe je over de drempels komt toch?
- Dennis Cavallino
Geelhoed zou hier weleens nuttige informatie over kunnen verschaffen. Die heeft nog een blauwe maandag geprobeerd om zich sterk te maken tegen de overdaad aan (te) hoge drempels.
Een feit blijft dat de meeste drempels een aanslag vormen op je carter, uitlaat, schokdempers/ophangingsdelen, bumper(delen) en je eigen lijf, met name je rug, bekken en nek. Om nog maar niet te spreken over de extra Co2 uitstoot door het afremmen en weer optrekken. Als ik vloeiend met de maximum snelheid (of ietsjes lager) over een drempel kan, dan ben ik tegenwoordig al helemaal gelukkig, terwijl ik die krengen verafschuw.
Een feit blijft dat de meeste drempels een aanslag vormen op je carter, uitlaat, schokdempers/ophangingsdelen, bumper(delen) en je eigen lijf, met name je rug, bekken en nek. Om nog maar niet te spreken over de extra Co2 uitstoot door het afremmen en weer optrekken. Als ik vloeiend met de maximum snelheid (of ietsjes lager) over een drempel kan, dan ben ik tegenwoordig al helemaal gelukkig, terwijl ik die krengen verafschuw.
- Kasteel
@ Frankie Sjoerds auto is std qua hoogte, maar kan me voorstellen dat bij enkele drempels in NL nog steeds niet normaal te passeren zijn. Wij hadden hier in de regio ooit niet normaal hoge drempels, waar bijna alle auto's wel bij het erop of eraf rijden weer wat raakte, na hoop geklaag richting de gemeente is dat uiteindelijk wel hersteld (fout dus erkend). Er zal dus wel wat achtergrond zijn, waarin naar voren komt dat deze drempel gewoon te passeren moet zijn met std auto's (of een richtlijn daarvan).
Dat enkele uitzonderlijke auto's (Enzo's/Radicals ed) hier dan alsnog buiten vallen, gaat de richtlijn niet voor aangepast worden vrees ik.
Offtopic bumper beschadigd op te hoge drempel? Dan is de drempel redelijk mega want zo extreem laag was de gt3 mk2 toch niet, of is jouw uitvoering toch nog iets lager?
Dat enkele uitzonderlijke auto's (Enzo's/Radicals ed) hier dan alsnog buiten vallen, gaat de richtlijn niet voor aangepast worden vrees ik.
Offtopic bumper beschadigd op te hoge drempel? Dan is de drempel redelijk mega want zo extreem laag was de gt3 mk2 toch niet, of is jouw uitvoering toch nog iets lager?
- Robertdj
Klopt, hij heeft 2x schade gehad aan z'n Caterham door hoge drempelsDennis Cavallino schreef:Geelhoed zou hier weleens nuttige informatie over kunnen verschaffen. Die heeft nog een blauwe maandag geprobeerd om zich sterk te maken tegen de overdaad aan (te) hoge drempels.

Bij mij in de buurt zie je aan de sporen hoe gemeen hij is, er zitten dan strepen lak op het wegdek

- frankie
Oke, dus geen schroefset die op -15cm staat
Als een gemiddelde auto de betreffende drempel(s) zonder problemen kan nemen, denk ik dat de drempel gewoon voldoet. Ook hier hadden we drempels in een 50km zone, die je in de gemiddelde middenklasser slechts met maximaal 15km/h kon nemen. Zijn ook lager gemaakt.

Als een gemiddelde auto de betreffende drempel(s) zonder problemen kan nemen, denk ik dat de drempel gewoon voldoet. Ook hier hadden we drempels in een 50km zone, die je in de gemiddelde middenklasser slechts met maximaal 15km/h kon nemen. Zijn ook lager gemaakt.
-
Mijn wagen staat op de standaardhoogte. Kan in Dordrecht nog niet eens normaal over die bulten op de weg rijden om thuis te geraken. Ga ik er recht over het midden overheen raak in het carterpannetje bij het oprijden en het begin van de bak als ik eraf moet.
Zo'n bult ga ik nu dus rustig uit het midden overheen, wat al 3 keer tot gevolg heeft gehad dat auto's maar denken je in te kunnen halen, net als je weer terugstuurt.
Die website van Geelhoed ben ik wel een keer tegengekomen. Zijn maandag was ook wel heel blauw denk ik. Dacht dat hij 40 pleuri ofzo wilde claimen.

Die website van Geelhoed ben ik wel een keer tegengekomen. Zijn maandag was ook wel heel blauw denk ik. Dacht dat hij 40 pleuri ofzo wilde claimen.

- Stéphane
Ik heb nu een zaak lopen tegen de gemeente. Bij Wilhelminakade, vlakbij Holland-Amerika vertrekhal, ligt een afrit van een parkeerplaats die volgens mijn meting 20cm hoog is. Had eerder al bezwaar gemaakt en een brief van de gemeente terug gekregen dat ze:
- bedoeld zijn om snelheid te beperken;
- afwijkende kleur hebben;
- en met een hoogte van 8 (!!!) cm niet afwijken van de norm.
Dus als ik met een snelheid van minder dan stapvoets van diezelfde afrit afrijd, dus daarbij rekening houdend met de snelheidsminderende werking en ik loop toch schade op aan mijn auto (Elise) is er wel degelijk gevaarzetting. Dus ik heb hen aansprakelijk gesteld voor de schade en tevens in gebreke gesteld vanwege niet of nalatig onderhouden aan de weg.
Deze brief heb ik nu een week of 2 geleden verstuurd, dus ben benieuwd wat ze nu weer voor uitvlucht verzinnen
- bedoeld zijn om snelheid te beperken;
- afwijkende kleur hebben;
- en met een hoogte van 8 (!!!) cm niet afwijken van de norm.
Dus als ik met een snelheid van minder dan stapvoets van diezelfde afrit afrijd, dus daarbij rekening houdend met de snelheidsminderende werking en ik loop toch schade op aan mijn auto (Elise) is er wel degelijk gevaarzetting. Dus ik heb hen aansprakelijk gesteld voor de schade en tevens in gebreke gesteld vanwege niet of nalatig onderhouden aan de weg.
Deze brief heb ik nu een week of 2 geleden verstuurd, dus ben benieuwd wat ze nu weer voor uitvlucht verzinnen

- Dennis Cavallino
Ik heb ooit een nieuwe uitlaat kunnen kopen dankzij de gemeente die erkende dat ze fout zaten. Lang geleden, met de Alfa 75, waarvan de downpipe/het spruitstuk onder het carter doorloopt (Handig joh van die Italianen!). In België ging 'ie later wederom kaduuk door de slechte bolle wegen aldaar, maar toen zat er al een extra carterbescherming op. Die schoot los en toen snapte ik waarom mijn vaste monteur een prutser was, hij had een dikke plaat op de downpipe gelast. 

- frankie
Nu ik er wat langer over na denkt, is het best interessante materie. Aan de ene kant gaat het natuurlijk over niet alledaagse auto's, maar in hoeverre dient een gemeente/provincie daar rekening mee te houden?
- Niels
- Auto: Prius+
Volgens mij is het volgens de richtlijnen zo dat je een drempel moet kunnen nemen met de snelheid die je er mag rijden. Dus op een weg waar je 50 mag en waar drempels liggen daar moet je ze in principe ook met 50 kunnen nemen.
Volgens mij heb ik die info van de MAG (Motorrijders Actie Groep) maar volgens mij is dit ook een keer op TV voorbij gekomen.
Hoe het juridisch in elkaar steekt met schade e.d. weet ik niet.
Volgens mij heb ik die info van de MAG (Motorrijders Actie Groep) maar volgens mij is dit ook een keer op TV voorbij gekomen.
- Maus335i
Ik meende recent in het nieuws te lezen dat Rijkswaterstaat ook met grote regelmaat schadeclaims krijgt van snelwegen die niet goed worden schoongemaakt. Opspattende steentjes zorgen regelmatig voor ruit/bumperschade (zelf ook aantal keer meegemaakt) en daar zijn verzekeringen totaal niet happy mee. Ik vind het ook ronduit "eng" om over nieuw asfalt auto te rijden. Ik word per meter pissiger omdat ik weet dat ik door nalatigheid mn eigen trots flink sneller aan het afschrijven ben.
Kwam er trouwens vant weekend achter dat ze aan de Jachtlaan in Apeldoorn ook wat voorrangswijzigingen toegepast hebben. Dat zijn werkelijk de hoogste drempels die ik ooit ben tegengekomen...
Kwam er trouwens vant weekend achter dat ze aan de Jachtlaan in Apeldoorn ook wat voorrangswijzigingen toegepast hebben. Dat zijn werkelijk de hoogste drempels die ik ooit ben tegengekomen...
- Niels
- Auto: Prius+
ZOAB in de winter is nu ook een issue idd. Dat spul wordt in de kou gewoon helemaal kapot gereden...
-
Wat voor precies als richtlijn aangehouden?Niels schreef:Volgens mij is het volgens de richtlijnen zo dat je een drempel moet kunnen nemen met de snelheid die je er mag rijden. Dus op een weg waar je 50 mag en waar drempels liggen daar moet je ze in principe ook met 50 kunnen nemen.
Ik kan een drempel in een 60 gebied ook met 90 nemen. En dan rij ik er nog prettiger overheen ook. Wanneer is de drempel nog 'okay' en wanneer niet? Nieuwe auto's hebben een betere ophanging en vering (gemiddeld gezien) dan een oude auto. Ik merk een wereld van verschil tussen mijn 13 jaar oude auto en de 4 jaar oude auto van mijn vader.
-
Ik geloof niet dat een beetje steenslag je auto 10k minder waard maakt op het einde van de rit, dus dat afschrijven zal wel meevallen.Maus335i schreef:Ik meende recent in het nieuws te lezen dat Rijkswaterstaat ook met grote regelmaat schadeclaims krijgt van snelwegen die niet goed worden schoongemaakt. Opspattende steentjes zorgen regelmatig voor ruit/bumperschade (zelf ook aantal keer meegemaakt) en daar zijn verzekeringen totaal niet happy mee. Ik vind het ook ronduit "eng" om over nieuw asfalt auto te rijden. Ik word per meter pissiger omdat ik weet dat ik door nalatigheid mn eigen trots flink sneller aan het afschrijven ben.

- GTRene
mijn Z3 kan over bijna alle drempels echter bij mij in de straat ligt er 1 die niet vlak is, zit een hogere bult in, dus veels te hoog van wat de richtlijnen zijn...en soms kan ik niet anders dan erover omdat er weer een auto staat...
mijn mooie RVS uitlaat is bij de cat dus ook al behoorlijk gesleten...als dat op den duur kapot is dan
moet ik er en nwe plaat op laten lassen ofzo...veel auto's hebben last van die bult, hij begint bij de stoep op stoephoogte maar dan loopt de weg bol en die drempel nog boller...
maja nog nooit gemeente gebeld
ik ga er wel met grote voorzichtigheid over heen...maar helemaal als ik eens met 2 personen in men kar zit dan voorkom je het bijna niet.
mijn mooie RVS uitlaat is bij de cat dus ook al behoorlijk gesleten...als dat op den duur kapot is dan

maja nog nooit gemeente gebeld

-
Sommige drempels zijn idd te gek voor woorden.
Maar volgens mij zij ner geen regels m.b.t. de hoogte van een drempel, wel is het zo dat er richtlijnen zijn, maar aan een richtlijn zijn geen wettelijke eisen gesteld.
Maar volgens mij zij ner geen regels m.b.t. de hoogte van een drempel, wel is het zo dat er richtlijnen zijn, maar aan een richtlijn zijn geen wettelijke eisen gesteld.
- duifjes.com
Er is zelfs een heel boek over......
http://www.crow.nl/shop/productDetail.aspx?id=102" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog meer info
http://www.crow.nl/verkeerstechniek/_t1 ... _i2000.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/ ... j-gemeente" onclick="window.open(this.href);return false;
De antwoorden >>> http://www.3vo.nl/nl/vragen/vragen.htm#Anchor-Ho-24796" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.crow.nl/shop/productDetail.aspx?id=102" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog meer info
http://www.crow.nl/verkeerstechniek/_t1 ... _i2000.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/ ... j-gemeente" onclick="window.open(this.href);return false;
De antwoorden >>> http://www.3vo.nl/nl/vragen/vragen.htm#Anchor-Ho-24796" onclick="window.open(this.href);return false;
- frankie
Er bestaan geen wettelijk eisen voor de afmetingen van verkeersdrempels. 3VO raadt wegbeheerders aan alleen gebruik te maken van de standaard drempels, die door CROW (Kenniscentrum voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) zijn aanbevolen in de Richtlijn Verkeersdrempels.
De hoogte van een drempel is bij voorkeur 8 cm, maar de drempels van 12 cm hoogte, die in het verleden standaard toegepast werden voldoen ook. De lengte van de op- en afrit is afhankelijk van de gewenste snelheidsremming en van de gekozen hoogte van de drempel.
Hoogte - Lengte op- en afrit - lengte plateau
20 km/u drempel:
8cm 1,00m nvt
12 cm 1,70m nvt
30 km/u drempel
8cm 1,75m nvt
12 cm 2,40m nvt
50 km/u drempel
8cm 3,00m nvt
12 cm 4,80m 2,40m
60 km/u drempel
8cm 4,00m nvt
12 cm 6,00m nvt
(Bron : CROW publicatie 172 : Richtlijn Verkeersdrempels)
De hoogte van een drempel is bij voorkeur 8 cm, maar de drempels van 12 cm hoogte, die in het verleden standaard toegepast werden voldoen ook. De lengte van de op- en afrit is afhankelijk van de gewenste snelheidsremming en van de gekozen hoogte van de drempel.
Hoogte - Lengte op- en afrit - lengte plateau
20 km/u drempel:
8cm 1,00m nvt
12 cm 1,70m nvt
30 km/u drempel
8cm 1,75m nvt
12 cm 2,40m nvt
50 km/u drempel
8cm 3,00m nvt
12 cm 4,80m 2,40m
60 km/u drempel
8cm 4,00m nvt
12 cm 6,00m nvt
(Bron : CROW publicatie 172 : Richtlijn Verkeersdrempels)
- Hans
Er was eens iemand in Nieuwegein die met zijn Ferrari de wijk niet meer uit kon omdat zijn auto niet over de drempels ging zonder schade, de gemeente heeft toen een paar drempels verlaagd zodat ie via 1 weg uit zijn wijk kon rijden. Nu lijkt het mij dat doordat die Ferrari gewoon een typegoedkeuring heeft gekregen voor de Nederlandse weg en dat de overheid er voor moet zorgen dat je met die auto overal moet kunnen komen. Dus misschien had die meneer met zijn Ferrari het wat hoger moeten spelen en alle drempels in Nieuwegein/Nederland zo laten verlagen dat hij overal heen kon rijden als ie dat wilde. nu lijkt het erop dat de Nederlandse Staat wel de BPM en BTW wil innen van zo'n auto maar er vervolgens niet voor zorgt dat je over kan komen.
- GTRene
over de drempel helpenHans schreef:Er was eens iemand in Nieuwegein die met zijn Ferrari de wijk niet meer uit kon omdat zijn auto niet over de drempels ging zonder schade, de gemeente heeft toen een paar drempels verlaagd zodat ie via 1 weg uit zijn wijk kon rijden. Nu lijkt het mij dat doordat die Ferrari gewoon een typegoedkeuring heeft gekregen voor de Nederlandse weg en dat de overheid er voor moet zorgen dat je met die auto overal moet kunnen komen. Dus misschien had die meneer met zijn Ferrari het wat hoger moeten spelen en alle drempels in Nieuwegein/Nederland zo laten verlagen dat hij overal heen kon rijden als ie dat wilde. nu lijkt het erop dat de Nederlandse Staat wel de BPM en BTW wil innen van zo'n auto maar er vervolgens niet voor zorgt dat je over kan komen.

nah dat doen ze niet snel

- Patrick van Wijngen
Ik ben eigenlijk maar een enkele drempel tegengekomen die je met de maximum geldende snelheid kan nemen.
Of je moet in een franse auto rijden of in een compact autootje rijden.. van kan je er 2x zo hard overheen.
Ik kom gelukkig erg weinig drempels tegen waar ik niet recht overheen kan. En meestal zijn het dan niet eens de drempels zelf, maar het stuk wegdek ervoor wat verzakt is, zodat je de drempel al raakt voordat je er ook maar een cm op bent gereden.
Met de passat was het in het verleden wel erg, die neus ligt gewoon heel ver voor de voorwielen. En die stond gewoon op het standaard onderstel met 7cm ruimte in de wielkasten oid.
Of je moet in een franse auto rijden of in een compact autootje rijden.. van kan je er 2x zo hard overheen.
Ik kom gelukkig erg weinig drempels tegen waar ik niet recht overheen kan. En meestal zijn het dan niet eens de drempels zelf, maar het stuk wegdek ervoor wat verzakt is, zodat je de drempel al raakt voordat je er ook maar een cm op bent gereden.
Met de passat was het in het verleden wel erg, die neus ligt gewoon heel ver voor de voorwielen. En die stond gewoon op het standaard onderstel met 7cm ruimte in de wielkasten oid.
- Stéphane
@frankie: nuttige post
Blijft adviserende informatie. En typisch dat er dan toch in dat verhaal toch nog iets over de lengte van de drempel genoemd wordt. Alhoewel dat natuurlijk nog steeds maar een deel van het probleem weergeeft.

Blijft adviserende informatie. En typisch dat er dan toch in dat verhaal toch nog iets over de lengte van de drempel genoemd wordt. Alhoewel dat natuurlijk nog steeds maar een deel van het probleem weergeeft.