De OV-chipkaart van Beatrix
- Snipe
De OV-chipkaart van Beatrix
Het regeringsvliegtuig is niet altijd beschikbaar. De consequentie daarvan is dat Hare Majesteit ook graag met het openbaar vervoert reist. Of zoiets.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, nou en?
Gaan we je vertellen. De onfeilbare OV-chipkaart werkt kennelijk nog steeds niet. De onfeilbare OV-chipkaart is ontwikkeld door NXP. Dat bedrijf heeft ook een test gedaan met het nieuwe onfeilbare project, namelijk de onfeilbare On-Board Unit die je voor de onfeilbare kilometerheffing nodig hebt.
Het wachten is nu op de reactie van de onfeilbare Minister van Meegluren en Spionagekastjes.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, nou en?
Gaan we je vertellen. De onfeilbare OV-chipkaart werkt kennelijk nog steeds niet. De onfeilbare OV-chipkaart is ontwikkeld door NXP. Dat bedrijf heeft ook een test gedaan met het nieuwe onfeilbare project, namelijk de onfeilbare On-Board Unit die je voor de onfeilbare kilometerheffing nodig hebt.
Het wachten is nu op de reactie van de onfeilbare Minister van Meegluren en Spionagekastjes.
- HansD
Re: De OV-chipkaart van Beatrix

Helaas heeft dit niet zoveel met NXP te maken maar met het GVB die dit accepteert. Het GVB krijgt blanco kaarten en zet die zelf op naam.
- wjn
Mmmmm dus het is de schuld van de gebruiker cq. diegene die het in werking stelt
Waarom stelt mij dat niet gerust

Waarom stelt mij dat niet gerust

- frankv
hoe meer er mis gaat met dergelijke systemen, hoe beter
- KW
Meestal niet, maar in dit geval absoluut welfrankv schreef:hoe meer er mis gaat met dergelijke systemen, hoe beter
- wjn
Bron: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... ar_uw.html" onclick="window.open(this.href);return false;OV-route wordt zeven jaar opgeslagen
Misselijkmakende schending van de privacy omtrent de OV-chipkaart. Het 'bedrijf' Trans Links Systems gaat na invoering van de OV-chipkaart de route die u dagelijks met de bus, trein of metro aflegt maar liefst ZEVEN JAAR opslaan in hun databases. Zogenaamd voor betere dienstverlening. Ja mensen, de marketingtechnische voordelen van die peperdure chip zijn talrijk. Zo worden abonnementhouders die automatisch recht hebben op vervoer toch verplicht zich bij het instappen in te checken. Wenst u niet mee te werken om de direct-marketing gegevensbank van GVB en RET op peil te houden? Dan krijgt u direct een boete van 35 euro. U heeft toch zeker niets te verbergen? Nou dan! Inmiddels wapperen alle BoF-types met afspraken van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens om deze flagrante schending van de privacy te stoppen. Vooralsnog lopen die allemaal stuk op Jeltje van Nieuwenhoven die door Verkeer & Waterstaat als een soort megabuffer tussen bezorgde reizigers en de overheid is aangewezen. Lees: Terechte WOB-procedures frustreren en vuistdikke rapporten voortbrengen waaruit blijkt dat de overheid de burger bij voorbaat als crimineel beschouwt: "Een verstandige crimineel reist op een wegwerpchipkaart die met contant geld wordt betaald". Uit het rapport van Jeltje de OV-ambassadeur. Pagina 18. Nou, een verstandige burger vanaf nu dus ook. Of die pakt gewoon alsnog de auto.
Die boete is gebaseerd op het feit dat je je moet inchecken, conform de vervoerswet. Van de NS hoeft het dan weer niet. Die vervoerswet stamt waarschijnlijk ook uit 1900, toen er nog geen sprake was van een eenvoudige massale opslag van gegevens en mensen zich in de trekschuit lieten inchecken..
- Peric
Misschien dat dit alles bij elkaar de mensen iets meer bewust maakt van wat er eigenlijk gaande is in de wereld. Want het beperkt zich nl. niet alleen tot Nederland.
Denk dat ZeitGeist er niet zover naast zit met hun beweringen..
Denk dat ZeitGeist er niet zover naast zit met hun beweringen..
- KW
En we hebben weer een nieuwe
:banaan:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... _roll.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... _roll.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
HAHAHAHA
De minister got.....you know what
De minister got.....you know what

- wjn
Nog zo'n goede:
Achterliggende reden is, dat met de OV-kaart de gereden km's van het vervoersmiddel berekend worden, terwijl de "ouderwedse" strippenkaart met zones werkt. In het laatste geval betaal je dus feitelijk waar je heen wilt, in het eerste geval dus waar de vervoerder denkt dat ie langs moet rijden (OV rijdt uiteraard nooit de kortste weg.)
En ook hier geldt dat het gemiddeld geen extra geld mag kosten, dus sommigen hebben voordeel (en zullen dus blijven rijden met het OV) en sommigen hebben nadeel (en dan afh. van hoeveel nadeel ander vervoer gaan kiezen.)
BronMinder reizigers door ov-chipkaart
Informatiebord over de OV-chipkaart
Foto: Sint Smeding / Creative Commons by nc-nd Update: vrijdag 12 feb 2010, 07:58
De invoering van de ov-chipkaart zal leiden tot minder reizigers. Dat blijkt uit berekeningen van de provincie Zuid-Holland.
Volgens het gebruikte rekenmodel zal het aantal ritten met 7,5 procent dalen zodra de ov-chipkaart het enige betaalmiddel is. Dat komt door koudwatervrees, maar ook doordat sommige reizigers met de ov-chipkaart duurder uit zijn.
Miljoenen
Het effect zou tijdelijk zijn, maar de vervoerders Connexxion en Arriva lopen daardoor wel miljoenen euro's omzet mis.
In de berekeningen zijn Rotterdam en Den Haag niet meegenomen, omdat die vervoersregio's niet onder de provincie Zuid-Holland vallen.
Cijfers uit Rotterdam, waar sinds gisteren alleen met de ov-chipkaart kan worden gereisd, zijn niet bekend.
Achterliggende reden is, dat met de OV-kaart de gereden km's van het vervoersmiddel berekend worden, terwijl de "ouderwedse" strippenkaart met zones werkt. In het laatste geval betaal je dus feitelijk waar je heen wilt, in het eerste geval dus waar de vervoerder denkt dat ie langs moet rijden (OV rijdt uiteraard nooit de kortste weg.)
En ook hier geldt dat het gemiddeld geen extra geld mag kosten, dus sommigen hebben voordeel (en zullen dus blijven rijden met het OV) en sommigen hebben nadeel (en dan afh. van hoeveel nadeel ander vervoer gaan kiezen.)
- Mack
Ik reis dagelijks naar mijn werk met een RET-bus door hartje Rotterdam. Ik heb een mooie kaart, betaald door mijn werkgever.
Ik vind het absoluut van de gekke, dat ik met mijn betaalde kaart, op mijn dagelijkse route, bekeurd kan worden voor zwartrijden omdat ik niet heb ingecheckt. Geen buschauffeur kan me uitleggen waarom ik moet inchecken. Er is immers al betaald?
Iedereen staat minstens 10 sec te hengsten voor zo'n apparaat voordat hij goed gelezen wordt, vooral bij uitchecken. Bussen komen echt later hierdoor!
Ik denk dat ik mijn HR ga vragen om mijn reiskostenvergoeding uit te betalen, dan lever ik mijn ov-pas wel weer in. Ik ga wel fietsen.
Ik vind het absoluut van de gekke, dat ik met mijn betaalde kaart, op mijn dagelijkse route, bekeurd kan worden voor zwartrijden omdat ik niet heb ingecheckt. Geen buschauffeur kan me uitleggen waarom ik moet inchecken. Er is immers al betaald?
Iedereen staat minstens 10 sec te hengsten voor zo'n apparaat voordat hij goed gelezen wordt, vooral bij uitchecken. Bussen komen echt later hierdoor!
Ik denk dat ik mijn HR ga vragen om mijn reiskostenvergoeding uit te betalen, dan lever ik mijn ov-pas wel weer in. Ik ga wel fietsen.
- KW
Weer een duidelijk voorbeeld van feiten ja. Het werkt kut, het is veel te duur, en helemaal niet nodig. Een oude old-school strippenkaart werkt perfect !!
Waarom in hemelsnaam iets vervangen dat perfect werkt voor (vrijwel) iedereen?
Dat electronisch systeem is veel storingsgevoeliger en is op veel grotere schaal misbruik van te maken dan een oldschool strippenkaart.
Waarom in hemelsnaam iets vervangen dat perfect werkt voor (vrijwel) iedereen?

Dat electronisch systeem is veel storingsgevoeliger en is op veel grotere schaal misbruik van te maken dan een oldschool strippenkaart.
-
Een bus.Mack schreef:Ik reis dagelijks naar mijn werk met een RET-bus door hartje Rotterdam. Ik heb een mooie kaart, betaald door mijn werkgever.
In Rotterdam.
Dude.
- Mack
Ik snap je commentaar niet. Ik kan hier lang wachten op tram en metro, want die komen hier niet. Beetje domme opmerking.
Over die boete voor abonnementshouders die niet inchecken: mag dat uberhaupt? Ik meen me te herinneren dat er een wetswijziging voor nodig was. Want het is natuurlijk geen zwartrijden: er is immers al betaald.
Weet iemand hoe dat zit?
Over die boete voor abonnementshouders die niet inchecken: mag dat uberhaupt? Ik meen me te herinneren dat er een wetswijziging voor nodig was. Want het is natuurlijk geen zwartrijden: er is immers al betaald.
Weet iemand hoe dat zit?
- wjn
Er schijnt al in de vervoerswet te staan, dat reizigers zich moeten inchecken en uitchecken. Hoe, dat staat er waarschijnlijk niet in.Mack schreef:Ik snap je commentaar niet. Ik kan hier lang wachten op tram en metro, want die komen hier niet. Beetje domme opmerking.
Weet iemand hoe dat zit?
Dat met de OV-kaart dat wel moet, zal wel weer met de gegevensverzameldwang van de overheid te maken hebben, zogenaamd voor calamiteiten etc. (bijv. de tragische treinramp in België. Dan is het handig te weten wie er allemaal aan boord van die treinen waren, bespaart in theorie zoeken naar overlevenden die er niet zijn of, belangrijker, men weet dat er zich nog eventueel overlevenden onder het puin bevinden.)
Moet je je dan wel afvragen of je niet doorslaat, straks moet je je nog in je eigen huis in- en uitchecken

- Niels v D
Als student hoef ik niet in te checken, waarom zou een abbonnementshouder het dan wel moeten?
- Mack
Volgens mij moet je als student ook in- en uitchecken.Niels v D schreef:Als student hoef ik niet in te checken, waarom zou een abbonnementshouder het dan wel moeten?
- Peric
Die abonnementen, worden die op naam van het bedrijf uitgegeven? Of op naam van de werknemer? Anders gaat jouw redenering niet op...wjn schreef:Dat met de OV-kaart dat wel moet, zal wel weer met de gegevensverzameldwang van de overheid te maken hebben, zogenaamd voor calamiteiten etc. (bijv. de tragische treinramp in België. Dan is het handig te weten wie er allemaal aan boord van die treinen waren, bespaart in theorie zoeken naar overlevenden die er niet zijn of, belangrijker, men weet dat er zich nog eventueel overlevenden onder het puin bevinden.)
-
Mack schreef:Volgens mij moet je als student ook in- en uitchecken.Niels v D schreef:Als student hoef ik niet in te checken, waarom zou een abbonnementshouder het dan wel moeten?
Ja toch..

- Robertdj
Een collega van mij heeft een abonnement, ze kan uitklokken bij metropoortjes zonder ergens ingeklokt te zijn. Als inklokken verplicht was zou je denken dat de poortjes niet zouden werken.
-
Ik heb echt nog nooit in een bus gezeten in Rotterdam, en ken ook niemand die in Rotterdam woont die daar gebruik van maakt, echt. Ik was oprecht verbaasdMack schreef:Ik snap je commentaar niet. Ik kan hier lang wachten op tram en metro, want die komen hier niet. Beetje domme opmerking.
Weet iemand hoe dat zit?
- wjn
Zover ik ervan weet, krijg je pas problemen als je een normale OV-kaart hebt, zeg maar de vervanging van de strippenkaart. Dan wordt er extra afgeschreven als je incheckt terwijl je niet uitgecheckt bent etc.Robertdj schreef:Een collega van mij heeft een abonnement, ze kan uitklokken bij metropoortjes zonder ergens ingeklokt te zijn. Als inklokken verplicht was zou je denken dat de poortjes niet zouden werken.
Lijkt me dat bij een maandabonnement dat idd niet uitmaakt, je hebt immers voor de maand betaald.
Maar goed, een aantal weken geleden in Amsterdam kon je gelukkig nog gewoon met een "ouderwedse" strippenkaart de stad in.
- Mack
Het kan nog erger.wjn schreef:Zover ik ervan weet, krijg je pas problemen als je een normale OV-kaart hebt, zeg maar de vervanging van de strippenkaart. Dan wordt er extra afgeschreven als je incheckt terwijl je niet uitgecheckt bent etc.Robertdj schreef:Een collega van mij heeft een abonnement, ze kan uitklokken bij metropoortjes zonder ergens ingeklokt te zijn. Als inklokken verplicht was zou je denken dat de poortjes niet zouden werken.
Lijkt me dat bij een maandabonnement dat idd niet uitmaakt, je hebt immers voor de maand betaald.
Maar goed, een aantal weken geleden in Amsterdam kon je gelukkig nog gewoon met een "ouderwedse" strippenkaart de stad in.
Als je met een abonnement reist, en je vergeet uit te checken (of het apparaat werkt niet...) dan denkt de kaart dat je buiten het aantal zones reist van je abonnement. En dan wordt er dus saldo afgetrokken, want je abo was maar deels geldig.
De volgende dag check je dus weer in en dat kan niet, want er staat een negatief saldo op je kaart. Dan moet je dus geld op je kaart zetten, zodat het positief wordt en je je abo weer kunt gebruiken.
Complete waanzin.
Nu een tijdje dat ding in gebruik, het valt me heel erg op dat apparaatjes mijn kaart bij inchecken altijd meteen pakt, maar dat ik bij het uitchecken regelmatig sta te hengsten tot hij uitcheckt. Dan moet je kiezen: blijf je in je (vertrekkende) bus (tram) staan tot je uitgecheckt bent of stap je uit zonder uit te checken?
- KW
Waanzin ja, echt waanzin... afschaffen die smerige electronische shit
- Robertdj
Naja, gister vergeten uit te checken, ik vloeken. Check ik vandaag mijn saldo, is er niets weg. Oftewel, ook vergeten in te checken