De volgende stap...
- RVV
De volgende stap...
Binnen een paar dagen hebben we een protest site opgezet, (omdat dat de roep was vanuit de DF gemeenschap) Waarvan alle technische credits naar Tom uitgaan, en de inhoudelijke credits (samengevat) naar Snipe. Maar het is allemaal snel gegaan omdat het nu gewoon erg speelt. Maar om eerlijk te zijn hebben we behalve veel onderling PB'en en mailen nog niet echt de koppen bij mekaar gestoken om een echt stappenplan uit te werken.
Sterker nog we hebben nog geen stappenplan. Het eerste doel was om zoveel mogelijk Nederlanders duidelijk te maken waarom ze geen spionagekastje moeten willen in de auto. Door de feiten te geven, en de situaties waar ze straks mee te maken krijgen.
Maar er is ook kritiek, niet alleen op DF, maar ook elders. Ik lees links en rechts wel wat bij, en om even bij de kritieken te blijven. Een veel gemaakte opmerking is, wat denk je nou te bereiken met een protestsite ? En dan ook nog eens veel verschilende protestsites. Alsof de plannenmakers van het kastje daar ook maar een seconde van wakker liggen. Stel, dat we optimistisch gezien op een gegeven moment 250000 protesten hebben verzameld. Wat kunnen we daar mee ? En dan nog wat zijn nou 250000 nee stemmers op pak em beet 8 miljoen automobilisten ?
Wij de tegenstanders van het kastje hebben 1 doel, en dat is dat het kastje niet in onze auto komt. Maar de belangrijkste vraag is, hoe gaan we dat realiseren ?
Omdat dit geen one men only show is van Tom, Perry en mijn persoon (en nog een paar andere direct betrokken DF'ers.) Wil ik voorstellen om een goede inventarisatie te maken van de stappen die we moeten nemen, zodat we een goed plan kunnen uitwerken waarmee we een echte vuist kunnen maken tegen Eurlings spionagekastje.
Laten we allemaal inhoudelijk meedenken. Over bv juridische stappen, kosten waar we mee te maken zullen krijgen ? Wie is bereid om op bepaalde vlakken hulp te bieden. Kortom krachten en kennis bundelen..
(ps geen discussie over het kastje zelf dat kan in de andere topics)
Sterker nog we hebben nog geen stappenplan. Het eerste doel was om zoveel mogelijk Nederlanders duidelijk te maken waarom ze geen spionagekastje moeten willen in de auto. Door de feiten te geven, en de situaties waar ze straks mee te maken krijgen.
Maar er is ook kritiek, niet alleen op DF, maar ook elders. Ik lees links en rechts wel wat bij, en om even bij de kritieken te blijven. Een veel gemaakte opmerking is, wat denk je nou te bereiken met een protestsite ? En dan ook nog eens veel verschilende protestsites. Alsof de plannenmakers van het kastje daar ook maar een seconde van wakker liggen. Stel, dat we optimistisch gezien op een gegeven moment 250000 protesten hebben verzameld. Wat kunnen we daar mee ? En dan nog wat zijn nou 250000 nee stemmers op pak em beet 8 miljoen automobilisten ?
Wij de tegenstanders van het kastje hebben 1 doel, en dat is dat het kastje niet in onze auto komt. Maar de belangrijkste vraag is, hoe gaan we dat realiseren ?
Omdat dit geen one men only show is van Tom, Perry en mijn persoon (en nog een paar andere direct betrokken DF'ers.) Wil ik voorstellen om een goede inventarisatie te maken van de stappen die we moeten nemen, zodat we een goed plan kunnen uitwerken waarmee we een echte vuist kunnen maken tegen Eurlings spionagekastje.
Laten we allemaal inhoudelijk meedenken. Over bv juridische stappen, kosten waar we mee te maken zullen krijgen ? Wie is bereid om op bepaalde vlakken hulp te bieden. Kortom krachten en kennis bundelen..
(ps geen discussie over het kastje zelf dat kan in de andere topics)
- Snipe
Re: De volgende stap...
Ik heb nog wel wat dingen in m'n hoofd. Maar die blijven nog even daar, want die dingen zijn niet leuk als het verrassingseffect eraf is.
- HansD
Ik wil hier wel aan meedoen/meedenken.
Het lijkt me alleen niet verstandig om zo'n discussie op een open forum te houden.
Het lijkt me alleen niet verstandig om zo'n discussie op een open forum te houden.
- Snipe
Wie het hier wil posten, is welkom om dat te doen. Iedereen die daar - net als Hans - bedenkingen bij heeft, kan mailen naar info@redonzeprivacy.nl.
Per mail of via sms of op een briefje of hoe dan ook: het is ons allemaal even lief. Je idee is welkom!
Per mail of via sms of op een briefje of hoe dan ook: het is ons allemaal even lief. Je idee is welkom!
- RVV
Dat is een goed punt Hans.Het lijkt me alleen niet verstandig om zo'n discussie op een open forum te houden.
We moeten het zo doen.
Meld in dit topic als je serieus wil meedenken, met de nadruk op serieus. We maken een afgesloten forumdeel aan waar die mensen die ook echt willen meedenken en zich willen inzetten verder kunnen met de inhoud. (krijgen speciale toegangsrechten zoadat niet gelijk alle plannen voor de hele wereld op straat liggen)
Wil je dat niet dan kun je gewoon in dit topic vrijblijvend je ideeën aandragen.
- wjn
Dan eerst minder goed nieuws:
Zover bij mij bekend, kunnen in Nederland alleen volksvertegenwoordigers wetsvoorstellen tegenhouden. Simpel gesteld de 1e en 2e kamer.
Handtekeningenacties, referendums e.d. zijn indicatief, maar niet bindend. Het is aan de volksvertegenwoordiging wat ze ermee doen. Aangezien de regeringspartijen in de 1e kamer een (kleine) meerderheid hebben, is het nog maar de vraag wat er gebeurd. Er is natuurlijk een kans dat er eieren voor het geld gekozen wordt (gezien komende verkiezingen etc.).
Een ander machtsmiddel zijn stakingen, maar dat heeft dus ook niet altijd effect (zie WAO-leeftijd).
Kort door de bocht kan dus alleen een nieuwe regering een wet (wetsvoorstel) ongedaan maken / terugdraaien, dus allemaal PVV stemmen en hopen dat die woord houdt, en de overige agendapunten van de PVV voor lief nemen. En dan ook hopen dat die in de 1e kamer de overhand krijgen.
Wie betere (opbeurende) dingen weet ?
Edit: Oke misschien zag ik het wat te somber in, lobbiën is natuurlijk een goede mogelijkheid. Overigens heeft de MAG het voor motorrijders voor elkaar gekregen, dat die (voorlopig) uitgesloten worden. Heeft natuurlijk ook oorzaak in het feit dat een goed werkend en waterdicht klein kastje technisch een uitdaging is.
Zover bij mij bekend, kunnen in Nederland alleen volksvertegenwoordigers wetsvoorstellen tegenhouden. Simpel gesteld de 1e en 2e kamer.
Handtekeningenacties, referendums e.d. zijn indicatief, maar niet bindend. Het is aan de volksvertegenwoordiging wat ze ermee doen. Aangezien de regeringspartijen in de 1e kamer een (kleine) meerderheid hebben, is het nog maar de vraag wat er gebeurd. Er is natuurlijk een kans dat er eieren voor het geld gekozen wordt (gezien komende verkiezingen etc.).
Een ander machtsmiddel zijn stakingen, maar dat heeft dus ook niet altijd effect (zie WAO-leeftijd).
Kort door de bocht kan dus alleen een nieuwe regering een wet (wetsvoorstel) ongedaan maken / terugdraaien, dus allemaal PVV stemmen en hopen dat die woord houdt, en de overige agendapunten van de PVV voor lief nemen. En dan ook hopen dat die in de 1e kamer de overhand krijgen.
Wie betere (opbeurende) dingen weet ?
Edit: Oke misschien zag ik het wat te somber in, lobbiën is natuurlijk een goede mogelijkheid. Overigens heeft de MAG het voor motorrijders voor elkaar gekregen, dat die (voorlopig) uitgesloten worden. Heeft natuurlijk ook oorzaak in het feit dat een goed werkend en waterdicht klein kastje technisch een uitdaging is.
Laatst gewijzigd door wjn op 23 nov 2009, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- frankv
even te rade gaan bij Wouter van Embden die de bijtelling voor 15+ auto's gered heeft? hij weet intussen een beetje hoe het werkt in Den Haag, ik heb zijn emailadres wel mocht een van de organisatoren hem willen mailen
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik kan hier direct op inhaken, ik ben intussen uitvoerig met Ilija in conclaaf geweest;
Het komt er op neer dat er altijd een juridische procedure gevoerd kan worden.
Of dat moet is afhankelijk van het succes van de huidige actie(s)
Bij veel draagvlak bij de huidige actie(s) maar geen succes kunnen we het volgende ondernemen;
Wat kunnen/moeten we nu;
1 peilen van de behoefte om juridisch actie te ondernemen.
2 een raming van de kosten maken.
3 het aantrekken van de nodige pecunia`s.
4 het aantrekken van de juiste expertise/competenties.
Wanneer moeten we dit;
1 eerst bezien wat de huidige actie brengt?
2 niet afwachten, maar pro-actief zijn, dwz alles maximaal voorbereiden zodat we direct actie kunnen ondernemen als de huidige strategie geen oplossing brengt?
Zoals het er nu voorstaat en kortgesloten met Ilija is het meest zinnig om nu even te wachten op het resultaat van alle lopende acties.
Bij een onbevredigend resultaat, maar wel bij voldoende draagvlak voor verdere (juridische ) actie krijgen we dus bovenstaand scenario.
Misschien is het (reeds) zinvol een poll te starten om de bereidheid voor een dergelijke actie als ook de bereidheid de beurs te trekken, te peilen.
Het komt er op neer dat er altijd een juridische procedure gevoerd kan worden.
Of dat moet is afhankelijk van het succes van de huidige actie(s)
Bij veel draagvlak bij de huidige actie(s) maar geen succes kunnen we het volgende ondernemen;
Wat kunnen/moeten we nu;
1 peilen van de behoefte om juridisch actie te ondernemen.
2 een raming van de kosten maken.
3 het aantrekken van de nodige pecunia`s.
4 het aantrekken van de juiste expertise/competenties.
Wanneer moeten we dit;
1 eerst bezien wat de huidige actie brengt?
2 niet afwachten, maar pro-actief zijn, dwz alles maximaal voorbereiden zodat we direct actie kunnen ondernemen als de huidige strategie geen oplossing brengt?
Zoals het er nu voorstaat en kortgesloten met Ilija is het meest zinnig om nu even te wachten op het resultaat van alle lopende acties.
Bij een onbevredigend resultaat, maar wel bij voldoende draagvlak voor verdere (juridische ) actie krijgen we dus bovenstaand scenario.
Misschien is het (reeds) zinvol een poll te starten om de bereidheid voor een dergelijke actie als ook de bereidheid de beurs te trekken, te peilen.
- Snipe
@ Frank: wordt al gedaan, ik heb afgelopen week uitvoerig met hem gemaild.
-
Luco
Ik weet niet hoelang de actie duurt, maar ik ben bereid volgend jaar (als ik rij) een ruimte beschikbaar te stellen op de Seat.
- RVV
De kontakten met Wouter van Embden zijn er alfrankv schreef:even te rade gaan bij Wouter van Embden die de bijtelling voor 15+ auto's gered heeft? hij weet intussen een beetje hoe het werkt in Den Haag, ik heb zijn emailadres wel mocht een van de organisatoren hem willen mailen
Luco de actie blijft doorgaan totdat het kastje niet doorgaat
Edit: Perry heeft het al gemeld
- Dutch
Rechtstreeks in gesprek gaan met 'jouw' Kamerlid. Dat lijkt mij toch de enige en snelste weg. Het wetsvoorstel moet nog door beide Kamers, maar is al wel helemaal uitgewerkt. Dus alleen een Kamermeerderheid gaat dit nog tegenhouden.
En wie is jouw Kamerlid in een land zonder districtenstelsel? Tja, kies er maar eentje uit, maar uiteraard het liefst eentje die nu nog tegen is. Ik wil als biologische, linksgedraaide, mueslivretende dierenvriend op geitenwollen sokken (en nog overtuigd ook!
) graag in dialoog met Femke Halsema, omdat ik het onbegrijpelijk vind dat haar partij - die altijd op de bres heeft gestaan voor de privacy - zich in dit geval zo door milieudoelstellingen (met ook nog eens dubieuze resultaten) laat verblinden. In tegenstelling tot de hardliners in haar partij (zeg maar de bijna religieuze old school) is zij als moderne links-liberaal doorgaans wel gevoelig voor inhoudelijke argumenten. Mijn - uiteraard rustige, kalme en weloverwogen
- mail is al de deur uit.
D66 is nog zo'n partij die privacy altijd hoog in het vaandel voert. Spreek ze erop aan! En natuurlijk moet de PvdA worden bewerkt, want ook in die fractie moeten nog mensen zitten met sympathie voor toch behoorlijke linkse initiatieven als Vrijbit. Probeer die Samson eens, die komt oorspronkelijk uit die hoek.
CDA en CU beschouw ik als een verloren zaak, dat stelletje controlfreaks...
Ik snap de bedenkingen van Hans trouwens wel. Niets is zo contraproductief als een mailaanval op het openbare e-mailadres van een Kamerlid. Mijn bovengenoemde mail was al vertrokken vóórdat van deze site sprake was, mochten jullie denken dat ik voor m'n beurt spreek.
En wie is jouw Kamerlid in een land zonder districtenstelsel? Tja, kies er maar eentje uit, maar uiteraard het liefst eentje die nu nog tegen is. Ik wil als biologische, linksgedraaide, mueslivretende dierenvriend op geitenwollen sokken (en nog overtuigd ook!
D66 is nog zo'n partij die privacy altijd hoog in het vaandel voert. Spreek ze erop aan! En natuurlijk moet de PvdA worden bewerkt, want ook in die fractie moeten nog mensen zitten met sympathie voor toch behoorlijke linkse initiatieven als Vrijbit. Probeer die Samson eens, die komt oorspronkelijk uit die hoek.
CDA en CU beschouw ik als een verloren zaak, dat stelletje controlfreaks...
Ik snap de bedenkingen van Hans trouwens wel. Niets is zo contraproductief als een mailaanval op het openbare e-mailadres van een Kamerlid. Mijn bovengenoemde mail was al vertrokken vóórdat van deze site sprake was, mochten jullie denken dat ik voor m'n beurt spreek.
- RVV
Dutch je advies neem ik ter harte, dus voorlopige geen mails de deur uit naar kamerleden.
- Snipe
@ Dutch: CDA begint al wel wat te draaikonten, dus een verloren zaak.....?
Maar goed, toch wel de moeite waard om wat politici te contacten. De Partij voor de Dieren schijnt tegen te zijn!
Maar goed, toch wel de moeite waard om wat politici te contacten. De Partij voor de Dieren schijnt tegen te zijn!
-
Luco
Aanbod staat RicoRico schreef:
- Dutch
Nou ja, op een gegeven moment natuurlijk wél. Alleen met rechtstreeks lobbyen kom je ergens, zoals Wouter van Embden je ongetwijfeld zal vertellen.Rico schreef:Dutch je advies neem ik ter harte, dus voorlopige geen mails de deur uit naar kamerleden.
Maar niet nu, in the heat of the moment, niet massaal en niet op emotionele PVV/Telegraaf-toon...
En Snipe: misschien heb je wel gelijk. Hoe eng z'n uitspraak over de bonuskaart en de mobiele telefoon ook was, Ernst Cramer ging uiteindelijk ook om met de youngtimers. Dus ook met hem zul je in dialoog moeten. Ik denk dat jij een prima openingsmail zou kunnen componeren.
-
Luco
Daarnaast mogen julle de minister president en meneer eurlings op mijn kosten uitnodigen tijdens een DSC weekend naar keuzeluco hornsveld schreef:Aanbod staat RicoRico schreef:
- HansD
Ik heb wel wat ideeën, strategische, ik ben niet juridisch onderlegt.
Lijkt me interessant om hier met wat mensen over te brainstormen, tijd zat dus die kan ik dan wel aan de goede zaak besteden. WJN snijdt een goed punt aan.
Een burgerinitiatief kan niet omdat dit voorstel al behandeld is maar het is nog steeds een voorstel. Ik wacht met smart het debat van woensdag af, eens kijken of ze dan nog zo eensgezind zijn.
@Dutch uiteraard maar idd gecontroleerd
Lijkt me interessant om hier met wat mensen over te brainstormen, tijd zat dus die kan ik dan wel aan de goede zaak besteden. WJN snijdt een goed punt aan.
Een burgerinitiatief kan niet omdat dit voorstel al behandeld is maar het is nog steeds een voorstel. Ik wacht met smart het debat van woensdag af, eens kijken of ze dan nog zo eensgezind zijn.
@Dutch uiteraard maar idd gecontroleerd
- RobS
Rico, meld me bij deze aan om serieus mee te denken en vooral te doen, mede ook vanuit het hyves, linkedin en facebook oogpunt.
-
Tom
Het is denk ik handiger dit in een besloten forum te bespreken.
- Ravin ///M
Ik denk dat het opzetten van een stappenplan en een taakverdeling daarin heel zinnig is.
Buiten dat, moet er een communicatieplan worden opgezet. Zorgen dat er hirarchisch wordt
gewerkt en dat alle neuzen één kant op staan, bedenken hoe en wanneer in contact te
treden met media, kamerleden etc. Ik ken een gewezen wethouder die heel goed is met
communicatie, die ook de het best te bewandelen wegen uit zou kunnen stippelen.
Al is het maar om advies.
En dus inventariseren wie er wat kan betekenen. Maar zoals gezegd,
openbaar forum
.
Buiten dat, moet er een communicatieplan worden opgezet. Zorgen dat er hirarchisch wordt
gewerkt en dat alle neuzen één kant op staan, bedenken hoe en wanneer in contact te
treden met media, kamerleden etc. Ik ken een gewezen wethouder die heel goed is met
communicatie, die ook de het best te bewandelen wegen uit zou kunnen stippelen.
Al is het maar om advies.
En dus inventariseren wie er wat kan betekenen. Maar zoals gezegd,
- Snipe
Ja, je moet natuurlijk wel wat via internet doen.
Democratie 2.0
Democratie 2.0
- Ravin ///M
Zeg ook niet dat het niet via internet kan. Maar ik zou voor de plannenmakers dat
eerder voorgestelde doen; een gesloten subforum maken.
eerder voorgestelde doen; een gesloten subforum maken.
- Snipe
Yep. Hoewel op de mail ook al het een en ander binnendruppelt.
- wjn
Als mensen zich al zorgen maken, e-mail is nogal safeSnipe schreef:Yep. Hoewel op de mail ook al het een en ander binnendruppelt.