Welkom in Nederland

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Welkom in Nederland

Bericht door Wouter81 » 21 nov 2009, 14:10

Serieus... wat een land leven we in. :beer: :bag:
Boete voor slaan inbreker

ALMERE - De 18-jarige Tim uit Almere is door de rechter veroordeeld omdat hij een inbreker in zijn huis heeft geslagen met een speelgoedknuppel. Hij kreeg een voorwaardelijke boete van 250 euro opgelegd. Het OM had een voorwaardelijke taakstraf van dertig uur geëist.

Tim erkent de inbreker met een honkbalknuppel een klap op het bovenbeen te hebben gegeven, toen die aanstalten maakte om te vluchten. In de nacht van 4 op 5 juli werden de toen 17-jarige Tim en zijn vriend die op dat moment alleen thuis waren, in hun slaap gestoord door gestommel in de tuin. Ze zagen een inbreker in het schuurtje staan en aarzelden geen moment. 'Bel jij de politie, dan hou ik hem vast', zei Tim tegen zijn vriend.

Toen de inbreker wilde ontsnappen, kreeg Tim een vuistslag in zijn gezicht. "In een reactie heb ik een klap teruggegeven, volgens mij ook in het gezicht, maar het ging niet hard. We hebben hem vervolgens vastgepakt en tegen een muur gezet", verklaarde Tim destijds.

"Hij bleef maar proberen om weg te komen”, zo verklaarde Tim. "Mijn vriend is toen bij hem blijven staan en ik heb een honkbalknuppel van mijn broertje (speelgoedexemplaar van Bart Smit) gepakt. Mijn doel was om de inbreker af te schrikken zodat hij mij niet meer kon slaan of weg kon komen. Ik was bang dat hij een mes bij zich zou hebben en ik hoopte dat de hockeystick genoeg indruk op hem maakte.”

"Op het moment dat hij voor mijn gevoel te dicht bij me kwam, heb ik hem met de honkbalknuppel op zijn bovenbeen geslagen zodat hij zou gaan zitten. Ik heb hem één klap gegeven."

Tim heeft zich terecht verdedigd en had een paar klappen mogen uitdelen, oordeelde de rechter. Maar omdat de rechter die ene klap met de knuppel te ver vindt gaan, veroordeelde hij Tim tot de voorwaardelijke boete.

2000USA

Re: Welkom in Nederland

Bericht door 2000USA » 21 nov 2009, 14:25

Ik vraag me af wat nu de uitspraak was geweest indien de inbreker wel een mes had gehad (niet eens gebruiken, maar op zak).

Klinkt alsof je je eerst moet laten slaan voordat je ook maar zo iemand een haartje mag krenken.

RJay

Bericht door RJay » 21 nov 2009, 14:29

Ik vind het ook zwaar achtelijk, je mag je zelf niet eens meer verdedigen in dit land. "Oh, ik moet me maar laten neersteken anders wordt de rechter boos".

Roman

Bericht door Roman » 21 nov 2009, 14:36

Dit bedoelde ik dus ook in m'n andere draadje.

Dit gebeurd dus in Europa, ik vind het schandalig.

Als iemand in JOUW huis staat, gewapend of niet moet je het recht hebben je huis en in de meeste gevallen dus ook je familie te beschermen, koste wat het kost. De inbreker neemt zelf bewust het risico door in te breken, dus de gevolgen daarvan behoren volledig ZIJN pakkie an te zijn. Je kan nooit de intenties van de inbreker weten, misschien is ie er alleen voor wat te jatten, misschien is ie er om je familie te vermoorden. Je weet het niet, ook weet je niet of hij wapens heeft. Dus ik vind het niet raar als je hem dus in je eigen huis aanvalt en als dat dan slecht voor de inbreker afloopt, eigen schuld dikke bult.

Als ik ooit iemand in mijn huis aantref s nachts dan heeft ie mazzel als ie lopend het huis uit komt.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 21 nov 2009, 14:43

Het gaat om de uitleg van gepast geweld. Ik ken het verhaal verder niet maar uit de tekst maak ik op dat de inbreker al was overmeesterd. Dan is het de vraag of slaan daarna dan nog gepast is.

Ik ken de discussie bij Amsterdamse winkeliers toen daar zo'n twee jaar geleden sprake was van een golf van geweldige en gewapende overvallen op winkels. Winkeliers hebben toen aan de politie laten weten dat ze mogelijk op zoek zouden gaan naar wapens om zichzelf en hun winkels met gepast geweld te beschermen.

Xave30

Bericht door Xave30 » 21 nov 2009, 15:48

Een SPEELGOEDknuppel he..

JP

Bericht door JP » 21 nov 2009, 15:54

"Tim heeft zich terecht verdedigd en had een paar klappen mogen uitdelen, oordeelde de rechter."
Gaan we daar dan in de toekomst een limiet op zetten. Zo van; "je mag een inbreker maximaal 5 klappen geven"

Wel handig als ie na de 2e klap al op de grond ligt......"ff kijken waar ik die laatste 3 ga plaatsen..."

Luco

Bericht door Luco » 21 nov 2009, 15:55

Met 1 klap doodslaan.
Ja sorry meneer de rechter maar 1 klap mocht :mrgreen:
Dat de klap toevallig wat hard aankwam, mijn excuses :mrgreen:

Hans

Bericht door Hans » 21 nov 2009, 16:07

De meeste rechter zijn totaal wereldvreemd, word eens tijd dat daar eens flink de bezem door heen gaat. Niet meer voor het leven benoemen, geen bijbanen dulden en bij fouten meteen ontslaan.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 nov 2009, 16:20

Xave30 schreef:Een SPEELGOEDknuppel he..
AKA de glimmende dildo van z'n zus

RutgerK

Bericht door RutgerK » 21 nov 2009, 16:23

Xave30 schreef:Een SPEELGOEDknuppel he..
Ik weet niet wat een speelgoed honkbalknuppel inhoud, maar ik denk niet dat 'Tim' en plastic honkbalknuppel heeft gepakt om zich mee te verdedigen. Dat iets speelgoed is wil nog niet zeggen dat het klein en zacht is toch?

Het gaat er om dat het waarschijnlijk als onnodig geweld is gezien. Met zijn tweeen hadden ze de inbreker overmeesterd, in het huis gebracht en de politie mogelijk al gebeld.

@Kasteel, ik wilde niets zeggen maar als twee jongens worden gestoord in hun slaap terwijl ze alleen thuis zijn en vervolgens met een honkbalknuppel komen zou ik ook willen rennen voor mijn leven. :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 nov 2009, 16:48

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noodweerexces" onclick="window.open(this.href);return false;

Shakes

Bericht door Shakes » 21 nov 2009, 16:53

Koren op de PVV molen.

Luco

Bericht door Luco » 21 nov 2009, 16:54

Gewoon die knuppel in zijn aars rammen en zeggen dat die erop is gevallen :mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 21 nov 2009, 16:56

Ik ben nog wel eens bang dat ik hier in de winkel iemand een knal verkoop,
Er liggen hier genoeg messen/flessen etc.....

Soms denk ik dan aan dit soort dingen.. Moeten we ze maar gewoon laten gaan? Nee.
Dan sla ik ze lens, als ze aan m'n spullen komen.. Dan maar met opgeheven hoofd de bak in.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 nov 2009, 16:59

Ongehoord, die jongens moeten een beloning krijgen ipv een boete :hammer: GVD hier kan ik zooooo kwaad om worden :wtf:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 nov 2009, 17:01

F*** it het Noodweerexces...........plat zal die gaan.....en hard ook......dan in de kofferbak een verlaten weiland opzoeken en hem *(er van uitgaand dat het een man zou zijn) er dumpen......

Ik heb mn eigen zero tolerance beleid....wat de overheid voorschrijft heb ik lak aan.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 21 nov 2009, 17:26

Ongelofelijk dat dat hier in gebeurd, maar dat is NL/Europa.
Had ie voor die 250eu toch wel wat harder kunnen slaan.

Ik blijf er bij dat als hier iemand ongewenst naar binnen komt hij niet lopend naar buiten gaat :twisted:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 nov 2009, 17:53

Als je dat verhaal leest dan is het aan de ene kant ook wel logisch. Het is net wat die rechter ook zegt. Ze hebben wat klappen enz uitgedeeld en die inbreker in bedwang gehouden allemaal prima maar het is dan niet de bedoeling dat je alsnog een inbreker even half dood slaat. Nu hangt het er dus alleen om was een klap met een knuppel op het been overdreven? Ik vind van niet, als je kwaad wilt dan had hij hem wel een klap op zijn kop gegeven dus wmb zit die rechter daarin fout.

Het is wel toegestaan om jezelf te verdedigen maar op een gepaste manier. Bijvoorbeeld een sportschutter die boven een .357 in de kluis heeft mag een inbreker ook niet even voor zijn flikker schieten.

Ik denk dat het op zich niet verkeerd is dat er paal en perk gesteld word aan dat soort dingen, anders word het een beetje cowboy achtig, maar met dat soort uitspraken slaat het iets te ver door naar de verkeerde kant IMHO, tik op zijn been met een hockeystick oid vind ik niet overdreven.

Die 250 euro boete is trouwens voorwaardelijk volgens de tekst dus zo erg is het niet, alleen zit je dan denk ik wel opgescheept met een strafblad op je 18e en dat is ook niet handig.

JP

Bericht door JP » 21 nov 2009, 17:54

Bijvoorbeeld een sportschutter die boven een .357 in de kluis heeft mag een inbreker ook niet even voor zijn flikker schieten.
Dan maar in de knie.... :bag:

Fernando

Bericht door Fernando » 21 nov 2009, 19:35

Met zulke rechters hoeft Geert geen campagne te voeren... :roflol:

RJay

Bericht door RJay » 22 nov 2009, 14:43

Die bewuste knuppels zijn trouwens omwikkeld met schuim...... ZACHT schuim, geen shit die keihard opdroogt.
Zit dan wel een stevig stokje in, maar de klap wordt wel degelijk gedempt.

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 nov 2009, 15:02

RutgerK schreef:
@Kasteel, ik wilde niets zeggen maar als twee jongens worden gestoord in hun slaap terwijl ze alleen thuis zijn en vervolgens met een honkbalknuppel komen zou ik ook willen rennen voor mijn leven. :lol:

hihi.. Ik dacht ook van laat me netjes blijven en geen gekke dingen denken.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 nov 2009, 15:10

luco hornsveld schreef:Gewoon die knuppel in zijn aars rammen en zeggen dat die erop is gevallen :mrgreen:
:roflol: Waar jij altijd aan denkt, vies mannetje :mrgreen:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 22 nov 2009, 18:31

Hans schreef:De meeste rechter zijn totaal wereldvreemd, word eens tijd dat daar eens flink de bezem door heen gaat. Niet meer voor het leven benoemen, geen bijbanen dulden en bij fouten meteen ontslaan.
Is er dan iets mis met de rechter of met de wetten waar de rechter zich op (moet) beroepen?

Plaats reactie