Gereden: Porsche Boxter 2009 PDK

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Sperdy

Gereden: Porsche Boxter 2009 PDK

Bericht door Sperdy » 17 nov 2009, 17:46

Al tijden drentel ik om Porsche heen en in het bijzonder om een Cayman S. Door omstandigheden nog niet in kunnen rijden. Gewoonweg, omdat er geen demo’s beschikbaar zijn. Een alternatief, om een beetje aan de Cayman S 2009 te ruiken, is de Boxter S uit hetzelfde jaar. Iets minder pk’s maar bovenal - ten gevolge van de constructie - gevoeliger voor torsie. Ik greep de kans vandaag toch aan voor een rondje sturen, ik wilde niet meer wachten tot er ooit een Cayman S beschikbaar kwam. Mijzelf geruststellend met de gedachte: ‘Wanneer de Boxter S goed is, zal de Cayman S wel helemaal super zijn’, pakte ik de sleutels aan en nam plaats achter het stuur..

Interieur:
Natuurlijk, een lage zit maar ik schoof toch verrassend gemakkelijk naar binnen. Heb je jezelf wel eens achter het stuur van een Wiesman gewrongen? Dan snap je wat ik bedoel als het een probleem zou zijn. Nee, een Wiesman is het niet, dit ging goed.
Er zijn tal van - elektronische - instellingen om je werkstoel helemaal naar tevredenheid in te stellen. Perfect. Een minpunt: de zitting is voor mij (1.89m) echt te kort. Mijn ACS1 heeft een heerlijke zetel-uitschuiflade, om je bovenbenen tot aan je knieën te ondersteunen. Heerlijk is dat, maar dat ontbreekt in deze Boxter S. Misschien is dat een accessoire bij Porsche, heb dat niet gevraagd.
Ik reed in een lederen variant. Ben helemaal geen interieurfapper, dus ‘de afwerking is netjes’ zal ‘k maar zeggen. Op het niveau van mij ACS1. Een mooi touchscreen radio-cdspeler. Erg overzichtelijk. Goed Bose geluid ook. Vette bas. De klokken - waarbij de toerenteller mij centraal aankijkt - zijn OK, maar de schaalverdeling van de kilometerteller is een pan. Duidelijk te lezen is 100 - 150 - 200, met daartussen wat onduidelijke grijze streepjes. Niet te doen als je verplicht 120 moet rijden, of max. 85 mag. Maar goed, deze auto moet je ook op de toerenteller rijden. Welk ‘mietje’ let op zijn snelheid in deze auto? Enfin, links van het stuur (!) sleutel in het stopcontact, omdraaien dat ding en starten dat hok..

Motor:
De vergelijking met Mahlers 2e “Ressurection” (laatste deel) is de beste vergelijking. Wat een arsenaal aan klanken heeft dat blok (of uitlaat, of allebei, weet ik het). Wat een heerlijke soundmachine is dit zeg. Ja, beter dan mijn ACS1. Ja zeg, niet zo’n beetje ook. Heus. Dit geluid neemt je mee in het Porsche raceavontuur. Stampend staat het 3.4L Boxter blok te wachten op orders. PDK naar D en het kan beginnen. Je lijf vibreert heerlijk mee op het ritme van het blok, simpelweg omdat je met je ballen bovenop haar zit (Ik zeg liever haar, dan hem, in dit verband … alhoewel ik denk dat een motorblok een ‘hij’ is).
De weg opdraaien en het gas er op. De 6 cilinder schreeuwt het uit. Fenomenaal. Dit is een sportauto, ja zeg, dit is er een. Als door een wesp gestoken reageert de auto in een voortgaande beweging, wanneer je het gas beroerd. Zeer lineair is de versnelling. En het geluid, woooo, haha, heerlijk ik zou zeggen ‘Affengeil’. Je hoort grommen, je hoort sissen, je hoort schreeuwen en dan weer grommen, alles door elkaar. Het gaat maar door. En dan die PDK, die doet daar nog een schepje bovenop. Want als je lekker terugschakelt - van bijv. 4 naar 3 - bij 160km/h (lol) dat komt er een kort stukje ‘tussengas’ bij dat weer resulteert in een korte, heftige schreeuw en plof! Als Mahler dit gehoord had, had hij zijn 2e symfonie herschreven, ik weet het zeker. Ik zal Char eens vragen wat Mahler hierover zegt.
Maar het is helemaal niet alleen een toerenjager, geenszins. Vanaf pakweg 3000 rpm in 5 is er voldoende koppel beschikbaar om lekker door te stomen. De PDK heeft 7 versnellingen. Wel wat veel denk ik, maar goed. Van die flippers aan het stuur heb ik de hele rit niets begrepen. Opschakelen, godver, .. o nee terugschakelen, he? Waar zit ik nu weer, voorkant is toch een versnelling terug? Nee, nee, dat is juist de achterkant. O een bocht, nee, schakelen. Verkeerde versnelling… Ok, nokken er mee. Snel naar de manualstand van de pook. En dat gaat wel goed zeg! Naar voren is een versnellinkje er bij, naar achteren eentje eraf. Kijk, dat snapt meneer wel . Razendsnel schakelt deze PDK. Echt, niet normaal. Terwijl ik tijdens deze rit in de spits - met een gemiddelde snelheid van 160km/h - tot nu toe nog alleen naar de flippers op het stuur had gekeken, werd het hoog tijd om mij weer eens op te richten toen een fly-over opdoemde in mijn voorruit. Waar was ik ook al weer. O ja, het Clausplein! En de weg nodigde mij uit voor een eerste snelle bocht ..

Onderstel
Met eenzelfde noodgang als daarvoor joeg ik de Boxter S over de hoogste Fly-over. Geen krimp. Misschien kun je zeggen dat iedere debiel hard kan rijden met een Porsche door een bocht. Geweldig hoeveel vertrouwen deze auto mij geeft. De bochten die daarop volgen, links - rechts, met het grootste gemak volgt de auto het spoor. Een kind kan de was doen.

ACS1 of Boxter S?
Een geweldige auto. Snel, schitterend onderstel en heerlijke sound. Ik wist niet dat Porsche’s zo goed zijn. Vergelijking met mijn ACS1. Is het een betere sportauto? Da’ s moeilijk te beantwoorden. Laat ik het zo zeggen. Als ik moest kiezen tussen een standaard 135i en de Porsche, kies ik direct voor de Porsche. Even daar gelaten de praktische bezwaren van een tweezitter. Geen twijfel. Alles spreekt mij meer aan van de Porsche. Het blok, gasrespons, de snelheid, het geluid. Maar tov. van mijn ACS1? Kijk, daarover kun je zeggen: mijn ACS1 is geweldig onder handen genomen door Schnitzer. Ik moet zeggen dat na deze rit in de Porsche, het goede werk van Schnitzer extra duidelijk naar voren is gekomen. De ACS1 is onbeschoft snel (zeker sneller dan deze Boxter S) en stuurt ook zeer goed. Maar, Schnitzer heeft wel moeite moeten doen om ‘m zo goed te krijgen. Maar als je in de Porsche zit, voel je aan alles dat het ontwerp bedoeld is voor, en gericht is op, goed rijden: onderstel + versnellingsbak + motorblok. De Porsche is een vanzelfsprekende eenheid en zo voelt de ACS1 nèt niet. Ik moet maar niet in de Cayman S gaan rijden, dat wordt een duur ritje…

allen

Re: Gereden: Porsche Boxter 2009 PDK

Bericht door allen » 17 nov 2009, 18:03

Wow,dit lijkt wel op een bmw bezitter die eerlijk z'n mening durft te geven. Wereldprimeur? :shock:
Ga maar wel proefrijden Ferdinand. Je leeft maar 1 keer. 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 17 nov 2009, 18:09

:lol:

mooi gesproken Ferdinand....en ja zo'n Cayman S lijkt mij zelfs nog wat...kijk er wel eens naar (getunede versies ala sportec e.d.) mooi spul :thumbup:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 17 nov 2009, 18:15

Mooi verslag! :D

Je moet de PDK gewoon zien als vervanger van de tiptronic.
Als je een Porsche koopt om er echt mee te rijden dan koop in mijn ogen altijd een handbak! :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 nov 2009, 18:20

Je kunt altijd nog als autojournalist aan de slag :thumbup:

Als het begint te knagen na verloop van tijd dan weet je wat je te doen staat :mrgreen: Bedenk wel dat je qua power er niet snel op vooruit zal gaan, het motor karakter zal doorslaggevend moeten zijn.

Tom

Bericht door Tom » 17 nov 2009, 18:57

Niels schreef:Je kunt altijd nog als autojournalist aan de slag :thumbup:
Binnenkort kan dat op DF, als de site er is ;)
Maar ik ben het er helemaal mee eens... mooi stuk, goed geschreven!

Heb je nog open gereden?

Joop

Bericht door Joop » 17 nov 2009, 19:01

Leuk om te lezen Ferdinand...
...die Cayman S gaat er zeker komen als de Boxster S je nu ook al zeer goed bevalt... :D

Dan wordt het echt :df: -tijd!
allen schreef:Wow,dit lijkt wel op een bmw bezitter die eerlijk z'n mening durft te geven. Wereldprimeur? :shock:
....
Heb me hierook al uiterst positief geuit over de Audi A5...; die is in vergelijking met de 3er ook zo goed dat hij nog steeds op het alternatievenlijstje van mij staat... :wink:
Laatst gewijzigd door Joop op 17 nov 2009, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 17 nov 2009, 19:03

Ernst Jan Dekker schreef:Mooi verslag! :D

Fuck off, totaal niet, PDK is wel een alternatief, terwijl een Tiptronic gewoon een doodzonde was.
Vind het wel leuk om te lezen dat de auto zo bevalt, zeker wetende hoe goed de einser bevalt :). Persoonlijk lijkt het me ook echt wel een ideale auto, maar zou zelf niet 1-2-3 dergelijk auto voor dagelijks ambieeren. De lage instap (icm brede uitslag deuren), weinig bagage ruimte en beperktere overzicht maken hem bij dagelijks toch behoorlijk lastiger.

Btw BMW-bezitter die eerlijk durft te oordelen, volgens mij heb ik ook wel meer dan eens objectief een mening gegeven :P.

Rupie

Bericht door Rupie » 17 nov 2009, 19:50

allen schreef:Wow,dit lijkt wel op een bmw bezitter die eerlijk z'n mening durft te geven. Wereldprimeur? :shock:
Pardon?

Ferdinand, heb je wel eens een goede proefrit in een 130i gemaakt? Zo ja, maak die vergelijking eens. Ik heb een boxster s uit 2003 gereden, maar ik was absoluut niet flabbergasted. Balans van de auto is enorm, je kan er vreselijk hard mee, maar ik miste iets. Beleving...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 nov 2009, 20:16

Die beleving lees ik wel terug in Ferdinand z'n verhaal in de zin van emotie :wink:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 17 nov 2009, 20:31

Mooi verhaal Ferdinand.

Ik kan alles wat je schrijft alleen maar bevestigen. Ik ken de nieuwe Boxster en Cayman niet, maar de vorige heb ik zowel als Boxster als Cayman in S
en non-S gereden. Ik ben zelf daarover erg enthousiast. De PDK ken ik vanuit de 997 en afgezien van die knoppies is dat gewoon SUPER.

Ik vind het leuk om te horen hoe de Porsche jou te pakken heeft ;). Nu nog eens een Cayman rijden en je bent om ;). Doe nou maar gewoon!!!!

GTRene

Bericht door GTRene » 17 nov 2009, 20:36

Mark Nauta schreef:Mooi verhaal Ferdinand.

Ik kan alles wat je schrijft alleen maar bevestigen. Ik ken de nieuwe Boxster en Cayman niet, maar de vorige heb ik zowel als Boxster als Cayman in S
en non-S gereden. Ik ben zelf daarover erg enthousiast. De PDK ken ik vanuit de 997 en afgezien van die knoppies is dat gewoon SUPER.

Ik vind het leuk om te horen hoe de Porsche jou te pakken heeft ;). Nu nog eens een Cayman rijden en je bent om ;). Doe nou maar gewoon!!!!
schijnbaar dat je ook weer met hendeltjes achter het stuur kan krijgen toch? dus weer zo het hoort :beer:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 nov 2009, 20:37

?
Laatst gewijzigd door Sperdy op 17 nov 2009, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 nov 2009, 20:37

Ha Ruben,
Ja, ik een 130i gereden voordat ik een 135i kocht. De 130i: fijne auto natuurlijk. Maar toch wel een nette snelle BMW. Geen bijzondere sportauto. Voor mij was het toen wel duidelijk, de 135i met M-pakket is de 1 serie to have. Vooral om het blok en ook om het uiterlijk. Bijzonder dat jij zegt dat de Boxter geen beleving heeft. Ik vond deze Boxter juist bol staan van beleving. Veeeel meer dan mijn standaard 135i met M-pakket. Eigenlijk, onvergelijkbaar. Ik ken de 2003 Boxter niet, maar ik reed in een 3.4/310pk/360Nm versie. Mijn ACS1 komt veel dichter in de buurt van de Porsche. Bovendien, de ACS1 is echt sneller. Als we een wedstrijdje doen in snelheid, dan is de ACS1 the absolute winner. Maar 'power isn't all that matters'. Vooral de perfecte eenheid (je kan dat clean noemen) maakte indruk: in het centrum van de macht, als het ware. Die indruk geeft een 1 serie je niet; een 130i nog minder dan een 135i in mijn beleving. Dat zijn meer fantastische BMW's voor sportief rijden. De Porsche is een echte sportauto die fantastisch rijdt.

Maar, ik ben natuurlijk nog wel supertevreden over de ACS1. Die ga ik niet zo maar omruilen, omdat wat anders misschien beter rijdt. Ben je gek. En trouwens, die ASC1 is absolute topklasse. Maar een Porsche Cayman S er bij, da's wel de moeite waard. Dan heb ik een megagezinsauto met de ACS1 :lol: en een sportauto :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 nov 2009, 20:50

eneuh Gemabala levert ook stuurtjes

Afbeelding
I never did understand why Porsche used that weird rocker switch thing for the steering-mounted gear shifters.

Thankfully there are many who share my views, including Porsche tuner Gemballa, who have just released this Gemballa F1 steering wheel for the Porsche PDK dual clutch transmission. It offers some proper paddle shifts with left for downshift and right for upshift.

Nice and ergonomic, just like how everyone else does it! The steering wheel rim is also pretty darn thick for a firmer grip and includes the standard airbag.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 nov 2009, 20:56

Ik durf, als BMW liefhebber, ook wel eerlijk voor mijn mening uit te komen.................

Keuze tussen een 135i ACS en een Boxter...................??

Niet zo moeilijk, absoluut de Boxter,.......................

Die vind ik net wat minder lelijk...............................niet dat het mekaar veel doet, maar op details doet die Botox kar het net beter.................... :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 17 nov 2009, 21:01

Ruben schreef:
Pardon?

Wat Ruben? :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 17 nov 2009, 21:19

Ik moet mijn gevoel dus wat verduidelijken. Laat dat nou niet mijn sterkste punt zijn. Ik heb inderdaad de Boxster S met 3.2 liter inhoud en 252 pk gereden. Qua sound vond ik die erg clean en totaal niet de beleving oproepend van de 130i. Motor van de 130i vond ik ook mooier lopen. Besturing en weggedrag: fantastische eenheid, zeer makkelijk hard te rijden, maar de feedback gevend die ik van de 130i kreeg? Nee. De 130i was veel meer een gooi en smijt auto die ook daar de voldoening uitgaf. De Boxster ging gewoon hard. Met een prachtige balans door de middenmotor. Maar spannend? Nee.

Zelfde dijkweggetje met de 130i na de proefrit in de Boxster en ik was weer even overtuigd van de kwaliteiten van de 130i.

@Allen: :fy:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 nov 2009, 21:22

Het grappige is dat de Boxter op mij spartaanser overkwam dan de ACS1. Vooral het veel stuggere onderstel en de lawaaipapagaai onder mijn kont, versterkte dat gevoel. Op dat punt is de Schnitzer, die je verdorie echt niet 'als niet-sportief' kunt wegzetten, veel cleaner. De vraag is natuurlijk of dat gevoel ook, objectief gezien, ook beter is. Daarvoor heb ik veel te weinig ervaring als coureur. Dan zou je beide auto's aan een echte stuurmans moeten geven, dan krijg je op dit punt een veel waardervoller oordeel. Dit verslagje was maar mijn beleving. Maar ik zeg je eerlijk. Ik was overdonderd over hoe goed die Porsche is, dat had ik totaal niet verwacht. Ik was gewoon zwaar onder indruk van het goede rijden van deze Porsche. Geen enkele BMW die ik tot nu heb gereden, eigenlijk geen een auto tot nu toe, heeft dezelfde indruk heeft losgemaakt. Misschien, en dat schreef ik ook, voelt een slechte rijder zich heer-en-meester in een dikke Porsche. Iedere debiel kan er hard mee. Dat wanneer je die auto's aan veel betere coureurs overdraagt, het oordeel wel eens mega in het voordel van de ACS1 zou kunnen vallen. Dus, resume: ga zelf rijden en dan weet je het voor jezelf.

2Ruben. Grappig van die cleane sound over de 2003 Boxter. Deze 310 pk gromde, siste, kolkte, schreeuwde nhoog in de toeren. Liep eigenlijk wat rauw zelfs. Een kakafonie aan geluiden. Mijn zes in lijn klinkt meer als een gentleman, ook geniaal, maar minder sporty in mijn oren.

Rupie

Bericht door Rupie » 17 nov 2009, 21:45

Wat ik overigens ook voor het eerst met de Boxster heb ervaren is een meer zuiger systeem op de remmen. Gaf mij totaal geen lekker gevoel. Enkelvoudige zuiger systeem van de bmw prefeer ik, zolang ik geen systeem met meerdere zuigers gereden heb dat anders aanvoelt.

Maar misschien vergelijk ik appels met peren als we het over de huidige boxster hebben en een boxster uit 2003. Maar ik denk dat ik qua beleving van het weggedrag er niet ver naast zit. Twee van mijn medegroepsleden in Schotland waarvan de één een boxster s uit 2002 had en een ander een boxster s uit 2007 dachten ook, onder andere gezien het gooi en smijtwerk wat ik met de 130i deed, dat dat ook de betere auto voor mij was. Zij begrepen heel goed dat ik er veel plezier uithaalde.

@Ferdinand, ik vind het moeilijk om een vergelijking te maken tussen de 130i motor en de 135i motor. Mijn korte kennismaking met de 135i motor gaf mij de indruk dat dit een veel docielere motor is dan die van de 130i. Qua geluid en algehele beleving en motorloop. Ik weet niet wat Schitzner daar aan toegevoegd heeft. Maar van een standaard 135i naar een 130i motor is een grote stap in mijn ogen. Zelfde zou ook kunnen gelden voor de oude 3.2 boxer motor en de huidige 3.4 met 310 pk.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 nov 2009, 22:28

Ha Ruben. Het verschil tussen een standaard .35i en een ACS1 is erg groot. Van dociel (goed woord in dit verband) en rap versnellend naar aggressief en onbeschoft snel. Gasrespons is bijna factor twee beter met Schnitzer. De Schnzter hangt echt aan het gas, een standaard 135i niet vind ik. En de kracht in de versnelling is van een acs1 is van een andere orde. Gewoon, een andere auto. De direktheid van de Schnitzer is geweldig. Je zou eens een rondje moeten sturen in mijn ACS1, dan weet je het. Voor mij hebben die twee auto's, niet veel meer met elkaar gemeen.

Maar dat brutale van schnitzer had de 3.4 Boxter ook, en dan 'af-fabriek'. Dat vond ik een verademing. Deze sportiviteit had ik misschien ook wel verwacht van een standaard 135i, en dat is dus helemaal niet zo.

RVV

Bericht door RVV » 17 nov 2009, 22:54

Mooi verslag Ferdinand :thumbup:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 17 nov 2009, 23:06

Kasteel schreef:
Ernst Jan Dekker schreef:Mooi verslag! :D

Fuck off, totaal niet, PDK is wel een alternatief, terwijl een Tiptronic gewoon een doodzonde was.
Vind het wel leuk om te lezen dat de auto zo bevalt, zeker wetende hoe goed de einser bevalt :). Persoonlijk lijkt het me ook echt wel een ideale auto, maar zou zelf niet 1-2-3 dergelijk auto voor dagelijks ambieeren. De lage instap (icm brede uitslag deuren), weinig bagage ruimte en beperktere overzicht maken hem bij dagelijks toch behoorlijk lastiger.

Btw BMW-bezitter die eerlijk durft te oordelen, volgens mij heb ik ook wel meer dan eens objectief een mening gegeven :P.

PDK is gewoon de vervanger van de Tiptronic, ook al is de PDK zo verschikkelijk goed en totaal niet vergelijkbaar met de tiptronic, het is en blijft de vervanger ervan!

Als je echt wilt rijden koop je gewoon een handbak! Maar dat is mijn mening natuurlijk! :beer:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 nov 2009, 00:11

Als ik voor Cayman S zou gaan, adviseren jullie dan een handbak, of PDK? Ben vooral benieuwd naar jullie argumentatie.

Tom

Bericht door Tom » 19 nov 2009, 00:16

PDK is vergelijkbaar met SMG in M versies e.d.? Dan lijkt het mij wel wat. Al blijf ik gewoon liefhebber van zelf schakelen. Misschien minder snel, maar in een sportieve auto vind ik het wel lekker om actief bezig te zijn en schakelen hoort er gewoon bij. Hoe goed de techniek ook is. Als ik veel kilometers ermee zou moeten rijden of er vaak mee in de file sta, dan zou ik misschien voor PDK gaan, in andere gevallen denk ik lekker voor een handbak. Dat geld besteed ik ook liever aan een mooie set velgen of knap onderstel, want goedkoop zal die bak ook niet zijn.

Plaats reactie