Dol schroefdraad uitlaatspruitstuk.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Rikster

Dol schroefdraad uitlaatspruitstuk.

Bericht door Rikster » 13 nov 2009, 20:40

Hopeloos, vandaag zou ik "wel even" mijn lekkende spruitstuk pakking vervangen. Terwijl ik me schrap zet om de bouten los te draaien is het al snel einde van mijn feestvreugde: 3 van de 5 gaten zijn dol en ik draai dus bijna op hand kracht alles los. Nu heb ik een beetje onderzoek gedaan en denk ik dat de netste oplossing is om er zogenaamde Helicoils in te (laten?) draaien. Iemand hier ervaring mee? Hoeveel ruimte heb ik nodig om een beetje fatsoenlijk te kunnen werken? Raad iemand aan om het te laten doen? En dan: Door wie?

Ik vertik het eigenlijk om naar een garage te gaan omdat ik écht nóóit in een auto-garage kom voor onderhoud of problemen en uit principe kwestie wil ik dat graag zo houden, mits het écht niet anders kan.

Goed, anyway. Ik ga nog even verder googlen, ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Oh jah: EPS uitlaten, waarvan ik dacht dat ze er wel meer ervaring mee zouden hebben, zouden gewoon overmaat gaan tappen en grotere tapeindjes erin draaien... helaas helaas.

Bert ///M3

Re: Dol schroefdraad uitlaatspruitstuk.

Bericht door Bert ///M3 » 13 nov 2009, 20:46

Zijn ze gewoon echt te ruim, of is de schroefdraad stuk? Als je er wel weer een bout in kan draaien dan wil even een tap er doorheen halen ook wel eens werken.

Wat ook nog wel eens wil is dat een uitlaat gemonteerd word, vervolgens word hij heet en dan gaat die weer los zitten. Dan is er dus niks met je schroefdraad loos maar hebben de bouten gewoon los gezeten.

Even een grotere maat tapeinden er in hoeft trouwens nog niks mis mee te zijn, als het maar bij elkaar blijft zitten.

Rikster

Bericht door Rikster » 13 nov 2009, 23:04

D'r is eentje die écht overdreven ruim is... Die andere twee zijn twijfelachtig en wel te fixen. Dat ga ik morgen dan ook proberen. Die laatste kan ik wel een heeeeeel klein beetje vastdraaien, maar dat is echt peanuts. Ik vraag me ook af of 'ie het zou houden zonder dat ene boutje :o

(afgezien van het feit dat ik gewoon wil dat het helemaal goed is...)

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 13 nov 2009, 23:14

Belangrijkste is dat je het kerngat recht boort om vervolgens ook recht te tappen. Het klinkt heel simpel maar ik heb het al vaak fout zien gaan. Bij Helicoils heb ik toch m'n twijfels. Ooit heel lang geleden bij een Fiat 500 ook helicoils gemonteerd en die kwamen na verloop van tijd gewoon uit de kop zetten. Daarna met een Chevy Edelbrock V8 lichtmetalen kop ook weer gezien. Het slechtste gat zou ik groter boren indien nodig en tappen, het gat in het spruistuk opboren, monteren en klaar.

Rikster

Bericht door Rikster » 13 nov 2009, 23:35

Andry schreef:Het slechtste gat zou ik groter boren indien nodig en tappen, het gat in het spruistuk opboren, monteren en klaar.
Ik ben bang dat ik m'n kop eraf moet hebben om echt goed aan de slag te kunnen. Want dat gaat 'm echt niet worden zoals het er nu voorstaat.

Rikster

Bericht door Rikster » 22 nov 2009, 13:36

Nou, ik ben om! Dit weekend weer eens ouderwets gesleuteld en op een laatste kans gegokt. Bij deze zijn HeliCoils dé oplossing. Ik had relatief weinig ruimte nodig en hoewel ik sceptisch was is het echt netjes terrecht gekomen en goed gelukt. Mijn Britse blik rijd weer zonder bijgeluiden (van de uitlaat dan).

Ik ben benieuwd hoe die Helicoils zich houden...

Plaats reactie