EMG cursus

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Erik335i

EMG cursus

Bericht door Erik335i » 12 nov 2009, 10:50

Heeft er iemand wel eens zo'n cursus opgelegd gekregen? Dit is mij gisteravond overkomen, en ik ben er eerlijk gezegd wel een beetje van geschrokken.

Ik werd staandegehouden voor een snelheidsovertreding van 32 te hard binnen bebouwde kom, en dit zou samen met geluidsoverlast gebeurt zijn. Omdat ik afgelopen jaar al een geluidshinderboete gehad heb vond de agent het nuttig mij een cursus op te leggen.

Waar het nu uiteindelijk op neerkomt is een boete voor binnen bebouwde kom 32 te hard (200 euro ongeveer), geluidshinder (150 euro), en dan nog eens de cursus van 700euro + die ook nog 4 dagen tijd kost.

Ik ben dus voor die overtreding op de bon geslingerd voor pak en beet 1000 euro. Als je hierover gaat nadenken, is dat toch eigenlijk veel te gek? Dat 1 agent in een auto je voor 1000 euro kan aanpakken.

Wat ik me afvraag is, wat leer je nou eigenlijk op die cursus en waarom moet dat 700 euro kosten (halen ze met al die boetes niet genoeg geld op om die cursussen te financieren)?

RVV

Re: EMG cursus

Bericht door RVV » 12 nov 2009, 10:54

:shocking:

Geluidsoverlast.. hoezo je hebt toch een 335i geen een of andere sjonnie auto..

Erg vreemd.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 12 nov 2009, 10:59

Jemig Erik!!

Kun je hier niet tegen in beroep gaan? Ilija???

700 euro zal het kosten omdat jij alle kosten moet betalen. Ja, dat zijn dan 4 dagen cursus, dus dat is logisch. Maar de reden waarom absoluut
niet lijkt me!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 nov 2009, 11:01

Is dat een cursus alleen voor jonge/beginnende bestuurders?.....................of kan je die ook opgelegd krijgen als je meer dan 20 jaar over een rijbewijs beschikt?

Ik vind het wel erg veel geld zeg :shock:

RVV

Bericht door RVV » 12 nov 2009, 11:03

Romo wij kunnen als oude lullen ook op curcus :bag:

ADV

Bericht door ADV » 12 nov 2009, 11:04

Ach.. agenten.. ik ben benieuwd wat je er leert? 32 te hard in bebouwdekom is ook wel hard natuurlijk, maar voor geluidsoverlast? Je hebt gewoon PP uitlaten en die klinken nice :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 nov 2009, 11:05

Rico schreef:Romo wij kunnen als oude lullen ook op curcus :bag:

OMG....................nooit over nagedacht.....................verschrikkelijk :bag:

Als ik 4 dagen op cursus moet kost me dat aan omzet alleen al €4-5K...............

Robertdj

Bericht door Robertdj » 12 nov 2009, 11:10

Je zou even flitsservice.nl kunnen checken (voor het geval je dat nog niet gedaan hebt)

RVV

Bericht door RVV » 12 nov 2009, 11:10

Ja, en dat dus al bij een relatief lullig vergrijp als 32 te hard... ook al denkt de wetgever daar anders over.

Volgens mij is Erik nog vrij jong, zou me niks verbazen dat het gewoon nijd is van zo'n agent om een jonge vent even een flink te naaien met een dikke BMW.

Michel P

Bericht door Michel P » 12 nov 2009, 11:12

ArjandeV schreef:Ach.. agenten.. ik ben benieuwd wat je er leert? 32 te hard in bebouwdekom is ook wel hard natuurlijk, maar voor geluidsoverlast? Je hebt gewoon PP uitlaten en die klinken nice :D
Ligt natuurlijk ook aan de locatie/tijd/drukte ken zat wegen binnen de bebouwdekom waar die snelheid niet echt gevaarlijk is. BMW aansprakelijk stellen voor een product welke blijkbaar niet legaal is :shock:

Michel

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 12 nov 2009, 11:14

@ Romo : Dan kun je die € 700 wel missen lijkt me...... :mrgreen: :wink:

Is het trouwens ook niet zo dat er tijdens die cursus bepaald word of je uberhaupt wel weer mag gaan autorijden....
Dus als je als ongeinteresseerde zoutzak bij die cursus gaat zitten, met een air van "'t zal me allemaal een rotzorg zijn" dat ze dan na vier dagen tegen je zeggen : "beste mijnheer Erik, wij denken dat het beter is als u opnieuw u rijbewijs gaat halen...."

Metchu

Bericht door Metchu » 12 nov 2009, 11:14

Rico schreef:Ja, en dat dus al bij een relatief lullig vergrijp als 32 te hard... ook al denkt de wetgever daar anders over.

Volgens mij is Erik nog vrij jong, zou me niks verbazen dat het gewoon nijd is van zo'n agent om een jonge vent even een flink te naaien met een dikke BMW.
HET IS EEN KUTLAND! ERIK ZOU TERUG MOETEN GAAN NAAR HEERENVEEN!! ALLEEN MAAR OMDAT IE JONG IS EN EEN DIKKE BMW!!! :roflol:

goed, alle gekheid op een stokje... het doel van zo'n cursus is niet eens zozeer inhoudelijk denk ik... maar meer dat jij de volgende keer wel uitkijkt met het gaspedaal intrappen of burnouts maken... het heeft een tijdje bij mij wel gewerkt toen ik me RB kwijt was... maar eerlijk is eerlijk... het zijn wel achterlijke bedragen! stel je bent een broekie van 18, je hebt net je auto kunnen betalen... en je kan zo'n emg cursus niet betalen! en dan?

RVV

Bericht door RVV » 12 nov 2009, 11:20

Metchu heb jij een rijbewijs dan ? :hmmm:

:mrgreen:

Erik335i

Bericht door Erik335i » 12 nov 2009, 11:26

heb ilja al een PM gestuurd want er valt nog wel wat te doen denk ik.

Meneer agent zat namelijk in zijn 1tje in de auto

Trouwens, wat ik erover lees is dat een agent je alleen kan aanmelden, maar dat het CBR nog beoordeelt of je echt op cursus moet. En het CBR heb ik net opgebeld, en zij vertellen mij dat het toch moet gaan om een snelheidsovertreding van 30+ bij wegwerkzaamheden of 50+ in het algemeen, voordat je in aanmerking komt.

Dus boete + geluidsoverlast aanvechten, en hopelijk ziet het CBR in dat die cursus niet echt op zn plek is op dit moment
Laatst gewijzigd door Erik335i op 12 nov 2009, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 12 nov 2009, 11:29

Erik335i schreef:heb ilja al een PM gestuurd want er valt nog wel wat te doen denk ik.

Meneer agent zat namelijk in zijn 1tje in de auto

Hoe kan die dan überhaupt beoordelen of je lawaai overlast hebt veroorzaakt ???? Dat is toch gewoon fucking subjectief ? Tenzij hij het met geluidsaparatuur heeft gemeten. Maar dat zal wel niet :hmmm:

Erik335i

Bericht door Erik335i » 12 nov 2009, 11:34

Rico schreef: Hoe kan die dan überhaupt beoordelen of je lawaai overlast hebt veroorzaakt ???? Dat is toch gewoon fucking subjectief ? Tenzij hij het met geluidsaparatuur heeft gemeten. Maar dat zal wel niet :hmmm:
Nee, maar nou moet ik wel zeggen dat mijn auto idd wel het (on) nodige lawaai maakt met die PP uitlaten.

Maar ik heb dit jaar al 4maal een geluidshinder boete gekregen.
2maal goed weggekomen met driften op een afgelegen stuk asfalt (en dus een geluidshinder boete ipv artikel 5 gekregen, had er overigens ook mee te maken dat ze 2maal alleen iets gehoord hadden en niet gezien).
De laatste keer (2 augustus) ging om het optrekken met piepende banden. Dit gebeurde toen ik bij een stoplicht naast een politie auto stond, en was echt per ongeluk. Het was die dag zon 28 graden de hele dag door, en ik moest optrekken op een slecht stuk asfalt + spoorwegovergang, en dat maakte 2 sec een piepend geluid. Helaas heb ik dit uit laksheid niet aangevochten toen, maar dat kom ik nu wel weer tegen. Want de agent gaf dus aan dat de cursus noodzakelijk was omdat ik zeer recent ook al 'roekeloos' had gereden (ipv geluidshinder had gemaakt waar de boete voor staat).

RVV

Bericht door RVV » 12 nov 2009, 11:41

Je stond dus al in het "boekje" ... om lullige dingetjes.. tsss..

Ik denk dat ze gewoon de pik op je hebben... mijn advies.. auto ditchen en een nieuwe regelen... hebben ze eenmaal in het vizier.. dan blijven ze je op je nek zitten.

Erik335i

Bericht door Erik335i » 12 nov 2009, 11:46

daar lijkt het bijna wel op.

Nu moet ik zeggen dat ze ergens wel gelijk hebben en dat het helemaal niet zo heel gek is dat ik op die cursus gestuurd word (ik rij regelmatig te hard),
maar laat het dan asjeblieft wel op een eerlijke en rechtmatige manier verlopen en niet de GESTAPO manier.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 12 nov 2009, 12:40

http://www.flitsservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, daar staan meerdere ervaringsdeskundigen wat de EMG betreft. Daar kan iemand je ook wel van advies voorzien denk ik zo (naast Macboy).
Moet er wel bij zeggen, als dit al je 4e keer is (?) dat je betrapt wordt op geluidshinder... nja.. ken je het spreekwoord 'Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen' ?

Desalniettemin blijft het lullig, en ik vind dat die EMG soms echt ten onrechte wordt gebruikt. Het moet in verhouding van het vergrijp staan, en als je een lullige boete van
€ 200,- incasseert en daar bovenop nog eens € 700+ mag neerleggen voor een cursus..

RVV

Bericht door RVV » 12 nov 2009, 12:44

http://www.cbr.nl/emg.pp" onclick="window.open(this.href);return false;
De cursus wordt gegeven door trainers van Instellingen voor Verslavingszorg. De divisie Vorderingen van het CBR ontvangt na afloop bericht over het verloop van de cursus.

Dus Erik je word in het groepje van BMW adicts geplaatst :lol:

Snipe

Bericht door Snipe » 12 nov 2009, 12:48

ArjandeV schreef:32 te hard in bebouwdekom is ook wel hard natuurlijk
Dat ligt natuurlijk helemaal aan de situatie. Kijk hier maar eens: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 91.69,,0,5" onclick="window.open(this.href);return false;
Een racebaan aanleggen met aparte fietspaden, gescheiden rijbanen en dan een bord 50 neerzetten. Als je daar 32 te hard rijdt komen de auto's (en brommers trouwens ook) je links en rechts voorbij gezeild.

On-topic: flauw dat je voor zoiets naar een verslaafdencursus moet.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 12 nov 2009, 12:51

Altijd al geweten dat dat BMW virus iets ernstigs was :mrgreen:

Maar wat een onzin zeg, mag toch hopen dat je hier onderuit gaat komen!

ADV

Bericht door ADV » 12 nov 2009, 12:53

Michel P schreef:
ArjandeV schreef:Ach.. agenten.. ik ben benieuwd wat je er leert? 32 te hard in bebouwdekom is ook wel hard natuurlijk, maar voor geluidsoverlast? Je hebt gewoon PP uitlaten en die klinken nice :D
Ligt natuurlijk ook aan de locatie/tijd/drukte ken zat wegen binnen de bebouwdekom waar die snelheid niet echt gevaarlijk is. BMW aansprakelijk stellen voor een product welke blijkbaar niet legaal is :shock:

Michel
Heb je ook wel gelijk hoor, heb ook vaak genoeg 80 op de teller waar ik maar 50 mag (met name 's nachts..) Maar goed, te hard is te hard en ik vind dat je daar ook niets tegen in kan brengen. Geluidshinder daarentegen slaat nergens op.

Erik335i

Bericht door Erik335i » 12 nov 2009, 12:57

Marco R. schreef:http://www.flitsservice.nl, daar staan meerdere ervaringsdeskundigen wat de EMG betreft. Daar kan iemand je ook wel van advies voorzien denk ik zo (naast Macboy).
Moet er wel bij zeggen, als dit al je 4e keer is (?) dat je betrapt wordt op geluidshinder... nja.. ken je het spreekwoord 'Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen' ?
Daar heb je ook zeker gelijk in, maar tegelijkertijd niet uit het oog verliezen dat het een mulderfeit is (dus 4 x 10 km pu te hard valt eigenlijk in dezelfde categorie).

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 nov 2009, 12:57

Punt is alleen dat die snelheid vastgesteld is met het oog van 1 agent, die tegelijkertijd op zn teller moet kijken én moet kijken of hij niet op je inloopt. Tenzij de agent Schwarzenegger (Robocop) als achternaam heeft lijkt het me lastig onomstotelijk een snelheidsovertreding te constateren. Het riekt meer naar natte vinger werk dan degelijk bewijsmateriaal, iets wat van die EMG ook gezegd mag worden trouwens. Ook dat heeft erg veel weg van willekeur of de bui van een agent... Schuldig tot het tegendeel bewezen is, doen ze in China ook...

Plaats reactie