Officieel: de nieuwe Volvo S60

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DF@news

Officieel: de nieuwe Volvo S60

Bericht door DF@news » 10 nov 2009, 10:23

Volvo heeft foto's vrijgegegeven van de nieuwe S60. De nieuwe S60 wordt anders gepositioneerd dan het vorige model. Veel Volvo's vielen net tussen wat klasses in, maar de nieuwe S60 moet de Mercedes C-klasse, Audi A4 en BMW 3 Serie van de markt gaan vegen.

Volvo heeft zelf nog weinig te melden over de S60. De auto kan worden uitgerust met Pedestrian Detection, een systeem dat automatisch remt voor voetgangers als de bestuurder dat niet doet. Los daarvan komt Volvo alleen met wat vage algemeenheden over het uiterlijk van de auto. 'Sculpted to move you on', dynamische proporties en een sportief design. Met de echte info wacht Volvo kennelijk tot maart 2010, wanneer de auto voor het publiek te zien is in Geneve.

De productie van de S60 start overigens pas in de zomer. Wie hebberig wordt bij het zien van de foto's, moet dus veel geduld hebben.
Bijlagen
31122_1_5.jpg
31122_1_5.jpg (327.48 KiB) 1019 keer bekeken
31121_1_5.jpg
31121_1_5.jpg (308.84 KiB) 1019 keer bekeken

M@rcel

Re: Officieel: de nieuwe Volvo S60

Bericht door M@rcel » 10 nov 2009, 10:26

Automatisch remmen voor voetgangers......moet niet gekker worden.

Stop vrijwel altijd netjes hoor......maar wel graag naar eigen inzicht.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 nov 2009, 10:35

Waarschijnlijk wordt dat systeem een optie. Can be equipped, zegt het persbericht. "The Volvo S60 can be equipped with Pedestrian Detection - a groundbreaking safety feature that can detect pedestrians in front of the car and brake automatically if the driver does not react in time." Groundbreaking - zelf zijn ze er dus nogal van onder de indruk.

Ik vind het zelf overigens wel meevallen met die dynamische proporties. Ze hebben een leuke poging gedaan, maar als je de foto bekijkt die van opzij genomen is, zie je dat er een kolossaal stuk auto voor de voorwielen uitsteekt. Dat is precies waardoor de Peugeot 407 ook aan zulke vreemde verhoudingen komt én waardoor je met die auto iedere verkeersdrempel stapvoets moet nemen om je weg te vervolgen mét een dynamisch vormgegeven voorbumper.

thomas_r

Bericht door thomas_r » 10 nov 2009, 10:36

Ben niet zo weg van de koplampen...Qua lijnen voor de rest een nette auto, maar wordt er niet echt warm van. Ben benieuwd of Volvo op motorisch gebied een nieuwe weg gaat inslaan met dit model.

Casper

Bericht door Casper » 10 nov 2009, 11:57

Ik vind 't wel een mooie wagen!

Ben alleen niet zo van die Volvo veiligheidssystemen. Heb een tijdje in een S80 gereden, en bij een beetje sportief aanremmen voor een bocht knalde elke keer de brak-assist erin(best gevaarlijk bij een beetje sportief rijden) en gingen de alarmlichten knipperen. Hetzelfde bij een stoplicht, sta je lekker voor lul met alarmlichten die niet meer uit willen de eerste 30sec :bag:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 10 nov 2009, 12:32

M@rcel schreef:Automatisch remmen voor voetgangers......moet niet gekker worden.

Moet je dan met dat systeem aan eens proberen in Rotterdam de Lijnbaan over te steken vanaf de Karel Doormanstraat zijde. Veel succes :bag:
Dan kom je niet eens weg.

RVV

Bericht door RVV » 10 nov 2009, 12:39

De auto kan worden uitgerust met Pedestrian Detection, een systeem dat automatisch remt voor voetgangers als de bestuurder dat niet doet.
Als je dit als optie neemt, kun je je zelf beter afvragen of je nog iets achter het stuur te zoeken hebt.

Verder vlees nog vis auto..

Snipe

Bericht door Snipe » 10 nov 2009, 12:56

Rico schreef:Verder vlees nog vis auto..
Hij zou dynamisch moeten zijn. Ik snap dat niet, waarom moet alles en iedereen maar dynamisch zijn of sportief? Wat was er mis met veilige, ruime, degelijke auto's? Daar stond Volvo toch om bekend?

De enige echt dynamische Volvo's zijn trouwens gemaakt in de periode dat ze vierkante containers bouwden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 nov 2009, 13:11

Ja, niet mooi, niet lelijk. Voor l*l rijd je er iig niet mee. Kun je overal mee aankomen, dat dan weer wel :wink:

Joop

Bericht door Joop » 10 nov 2009, 18:55

Oogt wel erg rond...
...moet 'm in het echt zien voordat ik hier serieus een antwoord kan geven (Volvo dealer zit 2-3 deuren verder... :wink: ).

Verder heeft Volvo zijn naam op veiligheidsgebied hoog te houden, maar als je het mij vraagt slaan al die prachtige systemen te ver door. Mensen denken vervolgens totaal niet meer na over autorijden en hopen dat de auto ze wel uit de brand houdt...

...slechte zaak als je het mij vraagt. Je moet ten allen tijd baas over eigen voertuig blijven is mijn mening...

Tom

Bericht door Tom » 10 nov 2009, 19:15

Joop schreef:Oogt wel erg rond...
...moet 'm in het echt zien voordat ik hier serieus een antwoord kan geven (Volvo dealer zit 2-3 deuren verder... :wink: ).

Verder heeft Volvo zijn naam op veiligheidsgebied hoog te houden, maar als je het mij vraagt slaan al die prachtige systemen te ver door. Mensen denken vervolgens totaal niet meer na over autorijden en hopen dat de auto ze wel uit de brand houdt...

...slechte zaak als je het mij vraagt. Je moet ten allen tijd baas over eigen voertuig blijven is mijn mening...
Helemaal mee eens.
Ben er zo van de foto's niet kapot van.
En waarom geen foto's van de achterkant?

Snipe

Bericht door Snipe » 10 nov 2009, 19:30

Tom schreef:En waarom geen foto's van de achterkant?
Die komen binnenkort en dan zijn ze weer in het nieuws op alle autosites.
Dat is hetzelfde flauwe spelletje als met die teasers en met spionagefoto's. Eerst de spy shots, die van mule via zwaar gecamoufleerd, iets minder zwaar gecamoufleerd, middelzwaar gecamoufleerd en licht gecamoufleerd tot "bijna naakt" gaan. Dan komen de gelekte foto's. Vlak voor de introductie volgen de teasers. Dan komen de eerste foto's. Vervolgens komen er foto's van een andere kleur of andere uitvoering. De foto's van de achterkant. De interieurfoto's. De technische specificaties. De rij-impressies. De uitgebreide test. De vergelijkende test. Het is om van te kotsen.

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2009, 19:44

Snipe schreef:
Tom schreef:En waarom geen foto's van de achterkant?
Die komen binnenkort en dan zijn ze weer in het nieuws op alle autosites.
Dat is hetzelfde flauwe spelletje als met die teasers en met spionagefoto's. Eerst de spy shots, die van mule via zwaar gecamoufleerd, iets minder zwaar gecamoufleerd, middelzwaar gecamoufleerd en licht gecamoufleerd tot "bijna naakt" gaan. Dan komen de gelekte foto's. Vlak voor de introductie volgen de teasers. Dan komen de eerste foto's. Vervolgens komen er foto's van een andere kleur of andere uitvoering. De foto's van de achterkant. De interieurfoto's. De technische specificaties. De rij-impressies. De uitgebreide test. De vergelijkende test. Het is om van te kotsen.
Dat heet marketing toch :bag:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 jul 2010, 16:35

Vanochtend via Autovisie op Lelystad geweest, introductie-ochtend voor de Volvo S60. Had ik m'n vader (Saab / Volvo gek) cadeau gedaan voor z'n verjaardag en zelf ook even mee. Om 09:00u om het RDW complex en eerst een presentatie. Super veilig, meest dynamische Volvo ooit blabla. 20 Minuten marketinggelul maar dat hoort erbij. Daarna rijden. :) Daar kwamen we voor natuurlijk. Dat ikzelf (30 jaar oud) niet helemaal tot de doelgroep behoor werd wel duidelijk. Althans, het aandeel 50 en 60+ was wel erg groot. Veel ouwe kadavers dus :), en dat bij een auto die volgens Volvo 'de meest dynamische Volvo ooit is'. Volgens mij was ik de jongste daar zo ongeveer.

Mooie auto trouwens. Er stonden er nogal wat (stuk of 30/40 wel), in alle mogelijk edities, van diesels tot T6 benzine met 304 PK.

Dag bestond uit 3 onderdelen. Eerst in een groepje van 8 de kombaan op. Snel een 2.0 T uitgekozen, auto's waarbij de motortypes met een D beginnen vermijd ik liever. :) Adaptieve cruisecontrol op 100 en achter elkaar aan rijden. Voorste remmen, rest van de auto's erachter remt automatisch. Desgewenst tot stilstand (waren wel automaten). Daarna gingen ze weer rijden, auto trok ook weer automatisch op tot 100. Dat was wel erg geinig. Hoef je dus echt geen fuck meer te doen behalve sturen. Leuk maar ook wel een beetje saai. Leuk als je elke dag in de file staat of veel snelweg rijdt.

Daarna onderdeel 2. Natte gladde baan, ABS, remmen, uitwijken etc. Geinig maar meer ook niet. Ging me wel goed af, in tegenstelling tot veel van die oude gasten. :hmmm: Dan kun je nog zoveel veiligheidssystemen aan boord hebben maar als je echt niet kunt rijden, dan helpt dat ook niet. Veel pruts0rs gezien. :bag:

Toen onderdeel 3. Pedestrian detection. Paar plastic poppen die voetgangers moesten voorstellen, rij je met 20/30 op af. Niet remmen. Auto gaat waarschuwen en remt (als je alsnog niets doet) daarna volledig zelf. Werkte goed. Beetje slalomoefening er nog bij. Had toen maar een AWD T6 uitgekozen met 304 PK. Wil best vooruit, al is dat ook een automaat maar sportief was die zeker niet, meer een comfi cruiser.

Op het laatst nog even 2 rondjes kombaan maar helaas op niet al te hoge snelheid (max 120). Ben maar achteraan de rij gestart, gaatje laten vallen... dan kun je nog even wat vlotter.

Maar goed, leuke kennismaking met de S60 en z'n vele veiligheidssystemen (die niet altijd werkten, 1 aanrijdinkje gezien toen het systeem blijkbaar niet werkte :) en inreed op een plastic nep-auto, wordt even een motorkap overspuiten door Volvo). Helaas niet even lekker kunnen sturen met de S60 zodat het predicaat 'meest dynamische Volvo' voorlopig stand kan houden. Of 'meest dynamische' ook gelijk staat aan 'dynamisch' zal moeten blijken als we de auto eens op een bochtig weggetje kunnen proberen.

Leuke ochtend dus, zeker ook voor m'n vader.

Joy

Bericht door Joy » 23 jul 2010, 23:50

Gisteren ook voor het eerst van de truck zien rollen bij de Volvodealer. Viel me op dat het design een eind in de richting van een hatchback is gegaan. Het is geen lelijke auto, maar kon er ook niet echt enthousiast van worden.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 jul 2010, 09:42

Stéphane schreef:
M@rcel schreef:Automatisch remmen voor voetgangers......moet niet gekker worden.

Moet je dan met dat systeem aan eens proberen in Rotterdam de Lijnbaan over te steken vanaf de Karel Doormanstraat zijde. Veel succes :bag:
Dan kom je niet eens weg.
:mrgreen: :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 jul 2010, 00:10

Meest dynamisch blijft natuurlijk ook maar een relatief begrip. Ik geloof het wel na een paar duizend kilometer V70. Comfort is het sleutelwoord en het ding zit ergonomisch goed in elkaar maar dynamisch? Voor geen ene centimeter.... Meer dynamische eigenschappen in een nieuw model frutten lijkt me dan ook niet al te moeilijk :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 25 jul 2010, 17:24

Grappig, lijkt wel een aardige wagen. Ben wel benieuwd hoe die wagens boven de 200 sturen.
De mijne (s40) wordt boven 180 mij veels te licht en ongevoelig qua sturen. In tegenstelling tot de M5, bij 280 nog zo strak als wat en duidelijk stuurgevoel.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 26 jul 2010, 23:26

De S60 D5 die ik heb gehad lag met 225 km/h (ding wilde niet harder) nog perfect op de weg.
Je merkte totaal niet dat je zo hard reed.

Met mijn V50 schrok ik me de eerste keer wild toen ik 200 reed, voelde gigantisch licht aan.
Heb hem nu verlaagd en in combinatie met bandenmaatje 235/40/18 zorgt wel voor een grote verbetering.

Volgende week gaat er nog een complete set nieuwe schokbrekers onder van Bilstein en ben benieuwd hoe het dan rijd

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 02 aug 2010, 23:44

Same here... enorm licht, ook in snelle bochten vaak totaal geen gevoel in het stuur.
Ik heb ook andere velgen onder de wagen, eerste mod wordt 17" org volvo velgen met bredere banden.
Zal dan al een stuk beter zijn denk ik, hij kan ook wel iets omlaag... misschien ook nog wel een optie. Schokdempers gaat me te ver voor de volvo.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 09 aug 2010, 16:49

Die van mij is voorzien van 18 inch (imitatie) Pegasus R velgen met bandenmaat 235/40/18, 3 cm verlaagd met een Intrax setje en sinds afgelopen vrijdag zit er rondom Bilstein B4 onder.
Dit alles bij elkaar heeft de wegligging flink verbeterd.

En terug on-topic: Ben vandaag 2 nieuwe S60's tegen gekomen... Hoop echt niet dat Volvo zo verder gaat, want ik vind ze echt spuuglelijk.
Op de foto vind ik ze persoonlijk nog mooier dan wat ik vanmiddag heb gezien

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 aug 2010, 16:58

Ik kom net bij de dealer vandaan maar vond het in RL juist meevallen. Ze hadden een zilvergrijze staan en ik vond em niet verkeerd eerlijk gezegd. Met name het interieur is toch wel stukken mooier dan dat van mijn V70 maar ook de buitenzijde vond ik niet verkeerd.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 aug 2010, 17:12

Snipe schreef:
Hij zou dynamisch moeten zijn. Ik snap dat niet, waarom moet alles en iedereen maar dynamisch zijn of sportief? Wat was er mis met veilige, ruime, degelijke auto's? Daar stond Volvo toch om bekend?

De enige echt dynamische Volvo's zijn trouwens gemaakt in de periode dat ze vierkante containers bouwden.
Omdat Volvo tegenwoordig jongere klanten wilt. De hele marketing afdeling mikt daar nu op, zie bv de S60 reclame.

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 10 aug 2010, 20:33

Robertdj schreef: zie bv de S60 reclame.
Welke volledig de plank misslaat: ''deze commercial is opgenomen op een afgesloten circuit''
Wat proberen ze daarmee te bereiken???

Koos Buurman

Bericht door Koos Buurman » 13 aug 2010, 11:36

dat het levensgevaarlijk is er de openbare weg mee op te gaan? :bag:

En dan: "brutale volvo" Wat moet ik daar nou mee? Ik wil een degelijke volvo en een snelle R. verder gen fratsen. Maar Volvo wil inderdaad graag klanten zoeken bij BMW en Audi, maar die roepen dat soort schreeuwerige dingen niet. Ik vind het een grote C30. Gienig om te zien, maar er zijn andere auto's die echt smoel hebben.

Plaats reactie