Zal mij even netjes voorstellen. Mijn naam is Frank Wolswijk, 40 lentes jong. Getrouwd, 3 kids en een autoliefhebber. Al ben ik de laatste 9 jaar voornamelijk bij de sportievere Peugeot's blijven hangen. Wat geen garantie is voor de toekomst, er rijdt genoeg moois buiten Peugeot rond. Autorijden doe ik al vanaf mijn twaalfde (en nee dat is eigenlijk niet de bedoeling).
Ik had al eens een paar keer mee zitten lezen en er zitten hier een aantal mensen die ik al ken. Daarnaast zag ik dat jullie ook af en toe trackdays organiseren en dat vind ik ook interessant. Dus tijd om te registreren.
Mijn autohistorie is ongeveer als volgt. Begonnen met een type 1 Mitsubishi Colt ooit, verder in mijn bezit gehad voor zover ik nog kan herinneren o.a. een Mazda 323F (type met de slaapoogjes), een Citroën Visa, Nissan Micra, Daihatsu Charade, Peugeot 205 diesel, Hyundai i30 (ex-lease bak) en 2 x Peugeot 405. Qua sportievere auto's een Toyota MR2 (type 1), verder allemaal sportieve Peugeot's: 106 XSi 1.6, 205 GTi 1.9, 205 GTi 1.9 met Gutmann getuned blok (Gutmann was voor Peugeot wat bv Alpine is voor BMW) en een 106 Rallye 1.3.
Sinds 2002 rij ik dagelijks in een bordeaux rode 306 GTi van 1997, fase 2, dus met ronde neusje. Is de topversie met een 167pk motorblok. Gekocht met 78.500km, momenteel voorbij de 290.000km. Probleemloze auto en daarom kan ik er nog steeds geen afstand van doen. Ik ben tweede eigenaar, auto komt oorspronkelijk uit Duitsland. In die tijd heeft de 306 ook al enkele keren het circuit gezien, heerlijke auto hiervoor.
Daarnaast heb ik nog een tracktool, na bijna 2 jaar opbouwen is deze onlangs afgerond en zijn de eerste trackdays al gereden. Het gaat hier om zilvere 205 GTi die helemaal aangepast is om trackdays mee te rijden. Dus leeggehaald, rolkooi, kuipstoelen, het hele pretpakket. Auto is volledig uit elkaar geweest en weer opnieuw met aanpassingen opgebouwd en waar nodig gereviseerd.
Motorisch was het originele 1.9 8V (122pk) motorblok in eerste instantie vervangen voor een licht getuned en volledig gereviseerd 405 Mi16 1.9 16V motorblok. Precies behaalde vermogen onbekend, maar zal zo rond de 170 pk hebben gezeten. Laatste besloot echter bij de derde trackday om de drijfstanglager eruit te knallen, dus dat was einde blok. Tja, dat schijnt er ook bij te horen. Maar niet getreurt, er ligt intussen al weer een ander blok in, ook een 16V, nu uit een 306 GTi. Deze heeft een sterker onderblok en koppel is eerder beschikbaar. Op papier zou je als dit blok in een 306 zou liggen 167 pk moeten hebben, zonder restrictie van de kat zal dat iets meer zijn. Maar voor in een 205 GTi voor nu genoeg.
De 205 GTi is zoals gezegd helemaal aangepast. Het fijne aan een een PSA product is dat veel onderdelen uitwisselbaar zijn en dat je dus kan gaan shoppen voor onderdelen binnen de vele modellen van Peugeot en Citroën. Zo zitten er draagarmen en de dikkere stabilisatiestang voor op van een 309 GTi16 voor iets meer camber en iets meer spoorbreedte. Twee maatjes grotere remklauwen en schijven voor van een 307 2.0, motorblok komt dus uit een 306 GTi en achter zit een dikkere ARB uit een 106 GTi met de eindplaatjes van een 306. Rolkooi komt bij Erik Messink weg, deepdish stuur is van Momo, kuipstoelen van Cobra, gordels van QSP, gereden wordt er op Toyo T1R banden voor op straat en Toyo R888 semi's voor op het circuit. Dat is het wel even in hoofdlijnen. Er zitten nog veel meer upgrades op, maar zal daar wel even een apart topic voor aanmaken. Er is veel te krijgen voor een 205 GTi aan leuke upgrades, vooral in de UK. Een kameraad van mij importeert dat spul en mijn 205 is min of meer proefkonijn. Gaanderweg als de ervaring op het circuit toeneemt zal er nog wel wat wijzigen aan de huidige setup.
Dan nog wat foto's ervan natuurlijk: