Opel Astra GTC Sport 1.9cdti 120pk
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Opel Astra GTC Sport 1.9cdti 120pk
Begin januari (auto was begin december al binnen) heb ik de GTC afgeleverd gekregen. Die weken veel aan het rijden geweest en er staat nu bijna 5000km op de klok.
Mijn leasebudget is 675 euro exclusief brandstof gebaseerd op 40.000 per jaar, looptijd 48 maanden.
Heb een berg bekeken maar alles valt duur uit, een 118d of 120d behoort al helemaal niet tot de mogelijkheden. Zat nog te twijfelen om helemaal goedkoop te gaan rijden en geld over te houden door een lage bijtelling maar kon me toch niet helemaal vinden in een ibiza/fiesta/corsa/206 klasse.
Een Golf V zal je mij niet snel in zien rijden, teveel geld voor te weinig auto. De Focus heb ik goed over nagedacht maar het zou een 1.6tdci 110pk (min een beetje) worden en moeilijk kwa opties die ik wilde hebben. Ben uiteindelijk toch weer bij Opel blijven hangen en voor de GTC gegaan.
Opties:
- Metallic lak "Moonland"
- Stylingpakket (17inch, BC, radio/cd/mp3)
- Electronische klimaatbeheersing
- Cruise control
- Trekhaak, afneembaar
- Zicht en licht pakket 1
- Normaal reservewiel
De radio ben ik blij en niet blij mee. De mogelijkheid om mp3 te spelen is super, eindelijk maar 1 map met cd's in de auto. Wel jammer dat je geen lijst ziet maar slechts "Album 1" etc, wil je wel een lijst dan moet je voor de navigatieversie gaan met grafisch info display. De speakers zijn wat matig, klinkt aardig maar wanneer je er meer bass in gaat gooien is het snel over. Bij de navigatieset krijg je de zogenoemde premium speakers, misschien kan ik die er nog wel in zetten of wat anders leuks. Wel oppassen dat het niet dezelfde ongein wordt als bij de vorige astra, daar heb ik bijna 5000nlg aan audio in gestopt waar ik uiteindelijk na 2 jaar nog 500 euro voor terug kreeg.
Licht en Zicht pakket is de 200 euro zeker waard, lampen gaan altijd aan bij schemer/donker die kan je niet meer vergeten maar het mooiste vind ik de automatisch dimmende binnenspiegel. Normaal klik je je spiegel maar zelden op de nachtstand als iemand echt verkeerd afgestelde verlichting voert achter je. Deze spiegel gaat in trapjes van licht naar donker, zou het meteen missen bij een volgende auto.
De sportstoelen zitten aardig, bij mij is het altijd een probleem wanneer ik van auto/stoel wissel dat ik een aantal dagen mn zit niet kan vinden, dan blijf je maar stellen en klooien. Misschien had ik toch voor het seat pakket moeten gaan met meer stelmogelijkheden, kan nu alleen naar voren/achteren, de hoogte, rugleuning en onderrug stellen. Andere optie was de set Recaro stoelen (1000 euro) maar zo blijft je aan de gang. Eerst maar eens kijken of ik na een paar dagen wel lekker zit.
De auto voelt best oke aan, al vind ik het vaag dat er in 3 meer gevoel van koppel is als je bij 60 vol gas geeft, in 2 merk ik er niet zoveel van (minder). Ook reageert de auto al lekker op half tot driekwart gas, dat laatste stukje doet m niet zoveel extra, misschien komt dat nog als ie verder ingelopen is. De versnellingsbak schakelt nog niet helemaal soepel, gaat wat zwaar soms maar dat is ook de nieuwigheid denk.
Natuurlijk kon ik het ook niet laten om de astra op nat wegdek een tikkie te geven, sportstand aan, door de goudse poort en met 120 op de teller even nasturen en gas lossen, precies hetzelfde als ik het met de vectra al 100x gedaan heb, maar nu ging het anders.... hard rechtsaf, gas lossen, licht tegensturen naar links en de kerstboom ging aan, remmen linksvoor en rechtsachter worden kort aangetrokken en de auto komt zelf terug. Had zelf het idee dat ik iets eerder was met opvangen en het systeem dus achter me aan hobbelde. Ben benieuwd als ik niet of later tegengestuurd had, hoe slim is het esp systeem....?
Wil nu voor chiptuning via Rica gaan, heeft iemand daar ervaring mee? Auto zou van 120pk/280nm naar 140pk/345nm gaan. Meer stijging in koppel dus maar dat vind ik juist fijner dan meer vermogen en minder koppel erbij. Vraag me wel af hoe de auto dan reageert op de sportstand, nu wordt de gasreactie een stuk directer maar wat gebreurt er na chippen of is het misschien zelfs mogelijk om de chiptuning in de sportstand te integreren, dat zou helemaal super zijn, dan is het 120pk/280nm met normale demping en tragere gasreactie en wanneer je m op sport zet ben je er helemaal klaar voor met 140pk/345nm, stuggere demping, snellere gasreactie en zwaarder stuurgevoel.
Er ontbreekt een meter voor het koelwater, tegenwoordig hoef je niet meer warm te rijden dus??? Heb gelukkig wel wat gevonden via de boordcomputer, digitaal de temperatuur van je koelwater in de gaten houden, is alleen vervelend dat je die menu's aan moet slingeren wanneer je instapt. De "settings" knop ingedrukt houden totdat je een BEEP hoort en daarna via de "bc" knop naar het menu bladeren waar je koelwater en differentieelsnelheid etc kunt zien.
In de manual staat dat je de tractiecontrole en esp uit kunt schakelen door de sportknop ingedrukt te houden totdat het esp lampje in de toerenteller gaat branden en op de dagteller "esp off" verschijnt. Er staat ook dat het esp systeem boven de 60km/u weer ingeschakeld wordt maar er blijft "esp off" staan totdat je m zelf weer aanzet (sportstand uitschakelen). Ben er zelf nog niet helemaal uit omdat ik de auto niet lekker om krijg bij bijvoorbeeld 100 km/u. Wanneer je met 60 wat probeert breekt ie wel aardig uit maar hoge snelheid is de fun volgens mij niet mogelijk.
Wat ik zelf heb gedaan om de auto netjes in te rijden is de eerste 100km echt rustig, tot 2500rpm met weinig gas, daarna ietsje meer gas gaan geven tot 2500 a 3000 toeren. Toen er de 2e avond 300km op de teller stond heb ik m een keer of 10 vol doorgetrokken in 2 en 3 en de dagen daarna bij een stoplicht oid vol accelereren en vervolgens een stuk rustig rijden. Niet echt boven de 140 geweest de eerste 1000km. Pas bij 2500km heb ik een keertje doorgetrapt naar 200, inmiddels al kleine stukjes top gereden, staat nu 3000km op, dan kan ie dat wel hebben.
De GPS snelheid krijg ik niet verder dan 196km/u, dat is net iets harder dan de opgegeven 193 maar kan ook voordeel van de wind geweest zijn.
http://sjaro.speed.planet.nl/auto/astra ... gps196.jpg
Wat had ik er verder nog aan willen veranderen bij een hoger budget:
- 150pk motorvariant (kleine 2000 euro maar hoger leasebedrag door bandenslijtage etc)
- recaro stoelen (1000 euro)
- die doorlopende voorruit (maar is in NL niet goedgekeurd dacht ik)
Mijn leasebudget is 675 euro exclusief brandstof gebaseerd op 40.000 per jaar, looptijd 48 maanden.
Heb een berg bekeken maar alles valt duur uit, een 118d of 120d behoort al helemaal niet tot de mogelijkheden. Zat nog te twijfelen om helemaal goedkoop te gaan rijden en geld over te houden door een lage bijtelling maar kon me toch niet helemaal vinden in een ibiza/fiesta/corsa/206 klasse.
Een Golf V zal je mij niet snel in zien rijden, teveel geld voor te weinig auto. De Focus heb ik goed over nagedacht maar het zou een 1.6tdci 110pk (min een beetje) worden en moeilijk kwa opties die ik wilde hebben. Ben uiteindelijk toch weer bij Opel blijven hangen en voor de GTC gegaan.
Opties:
- Metallic lak "Moonland"
- Stylingpakket (17inch, BC, radio/cd/mp3)
- Electronische klimaatbeheersing
- Cruise control
- Trekhaak, afneembaar
- Zicht en licht pakket 1
- Normaal reservewiel
De radio ben ik blij en niet blij mee. De mogelijkheid om mp3 te spelen is super, eindelijk maar 1 map met cd's in de auto. Wel jammer dat je geen lijst ziet maar slechts "Album 1" etc, wil je wel een lijst dan moet je voor de navigatieversie gaan met grafisch info display. De speakers zijn wat matig, klinkt aardig maar wanneer je er meer bass in gaat gooien is het snel over. Bij de navigatieset krijg je de zogenoemde premium speakers, misschien kan ik die er nog wel in zetten of wat anders leuks. Wel oppassen dat het niet dezelfde ongein wordt als bij de vorige astra, daar heb ik bijna 5000nlg aan audio in gestopt waar ik uiteindelijk na 2 jaar nog 500 euro voor terug kreeg.
Licht en Zicht pakket is de 200 euro zeker waard, lampen gaan altijd aan bij schemer/donker die kan je niet meer vergeten maar het mooiste vind ik de automatisch dimmende binnenspiegel. Normaal klik je je spiegel maar zelden op de nachtstand als iemand echt verkeerd afgestelde verlichting voert achter je. Deze spiegel gaat in trapjes van licht naar donker, zou het meteen missen bij een volgende auto.
De sportstoelen zitten aardig, bij mij is het altijd een probleem wanneer ik van auto/stoel wissel dat ik een aantal dagen mn zit niet kan vinden, dan blijf je maar stellen en klooien. Misschien had ik toch voor het seat pakket moeten gaan met meer stelmogelijkheden, kan nu alleen naar voren/achteren, de hoogte, rugleuning en onderrug stellen. Andere optie was de set Recaro stoelen (1000 euro) maar zo blijft je aan de gang. Eerst maar eens kijken of ik na een paar dagen wel lekker zit.
De auto voelt best oke aan, al vind ik het vaag dat er in 3 meer gevoel van koppel is als je bij 60 vol gas geeft, in 2 merk ik er niet zoveel van (minder). Ook reageert de auto al lekker op half tot driekwart gas, dat laatste stukje doet m niet zoveel extra, misschien komt dat nog als ie verder ingelopen is. De versnellingsbak schakelt nog niet helemaal soepel, gaat wat zwaar soms maar dat is ook de nieuwigheid denk.
Natuurlijk kon ik het ook niet laten om de astra op nat wegdek een tikkie te geven, sportstand aan, door de goudse poort en met 120 op de teller even nasturen en gas lossen, precies hetzelfde als ik het met de vectra al 100x gedaan heb, maar nu ging het anders.... hard rechtsaf, gas lossen, licht tegensturen naar links en de kerstboom ging aan, remmen linksvoor en rechtsachter worden kort aangetrokken en de auto komt zelf terug. Had zelf het idee dat ik iets eerder was met opvangen en het systeem dus achter me aan hobbelde. Ben benieuwd als ik niet of later tegengestuurd had, hoe slim is het esp systeem....?
Wil nu voor chiptuning via Rica gaan, heeft iemand daar ervaring mee? Auto zou van 120pk/280nm naar 140pk/345nm gaan. Meer stijging in koppel dus maar dat vind ik juist fijner dan meer vermogen en minder koppel erbij. Vraag me wel af hoe de auto dan reageert op de sportstand, nu wordt de gasreactie een stuk directer maar wat gebreurt er na chippen of is het misschien zelfs mogelijk om de chiptuning in de sportstand te integreren, dat zou helemaal super zijn, dan is het 120pk/280nm met normale demping en tragere gasreactie en wanneer je m op sport zet ben je er helemaal klaar voor met 140pk/345nm, stuggere demping, snellere gasreactie en zwaarder stuurgevoel.
Er ontbreekt een meter voor het koelwater, tegenwoordig hoef je niet meer warm te rijden dus??? Heb gelukkig wel wat gevonden via de boordcomputer, digitaal de temperatuur van je koelwater in de gaten houden, is alleen vervelend dat je die menu's aan moet slingeren wanneer je instapt. De "settings" knop ingedrukt houden totdat je een BEEP hoort en daarna via de "bc" knop naar het menu bladeren waar je koelwater en differentieelsnelheid etc kunt zien.
In de manual staat dat je de tractiecontrole en esp uit kunt schakelen door de sportknop ingedrukt te houden totdat het esp lampje in de toerenteller gaat branden en op de dagteller "esp off" verschijnt. Er staat ook dat het esp systeem boven de 60km/u weer ingeschakeld wordt maar er blijft "esp off" staan totdat je m zelf weer aanzet (sportstand uitschakelen). Ben er zelf nog niet helemaal uit omdat ik de auto niet lekker om krijg bij bijvoorbeeld 100 km/u. Wanneer je met 60 wat probeert breekt ie wel aardig uit maar hoge snelheid is de fun volgens mij niet mogelijk.
Wat ik zelf heb gedaan om de auto netjes in te rijden is de eerste 100km echt rustig, tot 2500rpm met weinig gas, daarna ietsje meer gas gaan geven tot 2500 a 3000 toeren. Toen er de 2e avond 300km op de teller stond heb ik m een keer of 10 vol doorgetrokken in 2 en 3 en de dagen daarna bij een stoplicht oid vol accelereren en vervolgens een stuk rustig rijden. Niet echt boven de 140 geweest de eerste 1000km. Pas bij 2500km heb ik een keertje doorgetrapt naar 200, inmiddels al kleine stukjes top gereden, staat nu 3000km op, dan kan ie dat wel hebben.
De GPS snelheid krijg ik niet verder dan 196km/u, dat is net iets harder dan de opgegeven 193 maar kan ook voordeel van de wind geweest zijn.
http://sjaro.speed.planet.nl/auto/astra ... gps196.jpg
Wat had ik er verder nog aan willen veranderen bij een hoger budget:
- 150pk motorvariant (kleine 2000 euro maar hoger leasebedrag door bandenslijtage etc)
- recaro stoelen (1000 euro)
- die doorlopende voorruit (maar is in NL niet goedgekeurd dacht ik)
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Volgende keer wel ff een foto maken van de kilometerklok op volle snelheid. Die foto van die IPAQ trappen we niet in.
Of anders ff aan Rico vragen of hij je helpt met fotoshoppen, die is er handig in.
Verder een leuke auto. Alleen had Opel de naam moeten veranderen bij dit Model. Astra doet me altijd denken aan een grote herdershonds die tegen het kussen van een eiken bank staat op te fietsen.
Overigens was ik zeer onder de indruk van het degelijke interieur toen ik voor het eerst kennis maakte met deze Astra op de IAA. Dat moet ik hun nageven, het zag er mooier uit als de Golf 5 destijds.
Veel rijplezier met deze auto Knot.
Of anders ff aan Rico vragen of hij je helpt met fotoshoppen, die is er handig in.
Verder een leuke auto. Alleen had Opel de naam moeten veranderen bij dit Model. Astra doet me altijd denken aan een grote herdershonds die tegen het kussen van een eiken bank staat op te fietsen.
Overigens was ik zeer onder de indruk van het degelijke interieur toen ik voor het eerst kennis maakte met deze Astra op de IAA. Dat moet ik hun nageven, het zag er mooier uit als de Golf 5 destijds.
Veel rijplezier met deze auto Knot.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Ik dacht post deze, dan weet je zeker wat de echte snelheid is, te teller gooit er dus ongeveer 15 bovenop, te gek voor woorden eigenlijk. Wanneer de teller op 200 staat geeft de GPS slechts 187 aan.Rebel schreef:Volgende keer wel ff een foto maken van de kilometerklok op volle snelheid. Die foto van die IPAQ trappen we niet in.
Of anders ff aan Rico vragen of hij je helpt met fotoshoppen, die is er handig in.
Heb niet altijd een fototoestel bij me maar zal m nog wel eens knippen als ie op 210 blijft hangen. In het voorjaar ook nog maar eens de helling (A1) nemen op de terugweg van de ring, altijd geinig wat je daar haalt, dan moet de teller ergens rond de 230 komen te staan, kijken hoeveel ie dan wel niet afwijkt.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Ik ben ook de lul... zag het vandaag toen ik terug kwam uit Rosmalen, vanochtend niet gezien omdat de auto bevroren was.
TERINGfietsers....
Spiegels trappen en ik klap mn spiegels in.. zijn ze dan ZO lam dat ze mistrappen en met hun trapper in mn deur blijven hangen???
Die zwarte streep lijkt me een schoenzool.
TERINGfietsers....
Spiegels trappen en ik klap mn spiegels in.. zijn ze dan ZO lam dat ze mistrappen en met hun trapper in mn deur blijven hangen???
Die zwarte streep lijkt me een schoenzool.
Laatst gewijzigd door Knot op 18 dec 2008, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nero_Serpente
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
- Locatie: Honda Civic EJ9
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Vanmiddag even wezen kijken in Deventer bij de Toyota dealer en daarna meteen de grens over gedoken om de astra met inmiddels een dikke 10.000km op de teller eens langdurig in te trappen, misschien had ik ietsje wind mee maar hij liep uiteindelijk wel lekker na kilometers lang vol gas te trappen!
Moet nog wel 15km af om van teller naar gps te komen
Moet nog wel 15km af om van teller naar gps te komen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Mark 320iS, SlowCo, Spinazie en 22 gasten