Peugeot 106 GTi & Update: 924 te koop!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Robertdj

Peugeot 106 GTi & Update: 924 te koop!

Bericht door Robertdj » 04 nov 2009, 14:59

De 106 heb ik inmiddels ruim anderhalf jaar in mijn bezit, het is mijn eerste auto. Ik heb altijd al een zwak gehad voor de 106, in GTi trim vind ik hem helemaal af. Vandaar dat hij optisch 100% standaard is.
Eigenlijk was ik destijds op zoek naar een 106 1.6 met 100pk, de GTi leek mij iets te snel voor een beginnend bestuurder.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik echter dit exemplaar tegen, ik werd spontaan verliefd :oops: .
Hoewel er hier en daar wat betrouwbaarheids probleempjes geweest zijn heb ik zeker geen spijt van mijn aankoop, hij zal dan ook (hopelijk) nog een tijdje in mijn bezit blijven.

De enige aanpassing is een Green open luchtfilter die er bij aankoop al op zat. Misschien dat ik deze echter vervang of verplaats naar een betere locatie omdat hij momenteel te dicht op het blok zit.
Binnekort komen er een paar modificaties aan,
Sowieso:
OMP veerpootbrug voor-boven
Bilstein B6 dempers rondom (in standaard setting)
ATE remschijven rondom
EBC "red stuff" remblokken rondom
OMP Stabilisatorstang voor-onder

Gaat allemaal bij Frits vandaan komen :thumbup:

Als jullie hier overigens nog tips over hebben, be my guest, ik heb er namelijk (nog) niet zoveel verstand van. Ik laat mij dan ook graag informeren.

Anyway, wat is een mijn auto topic zonder foto!
Afbeelding

De 924 heb ik sinds augustus dit jaar in mijn bezit. Ik wilde al een tijdje iets anders erbij, een auto waar ik met plezier in kon rijden, die goed met het overige verkeer mee kon komen en die relatief weinig onderhoud nodig had(lees: weinig last van roest). Met deze eisen kom je al snel bij een Porsche 924 uit! :) Vorige maand ben ik ermee naar de Nürburgring (niet op ;)) gereden, onderweg op de Autobahn even de 195 aangetikt (de fut was er nog niet uit). Ik ben nog steeds onder de indruk van de prestaties van deze 28 jaar oude bolide. Ook het comfort op autobahn snelheden was indrukwekkend (of ik ben gewoon de 106 gewend)
De 924 is volledig standaard, de enige "accessoire" is een stuurslot die ik na 2 slapenloze nachten gekocht heb. Misschien dat ik ooit nog de remmerij verbeter, maar dat is slechts een toekomstvisie.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robertdj op 25 aug 2012, 18:57, 5 keer totaal gewijzigd.

PeerH

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door PeerH » 04 nov 2009, 16:18

Ik heb wellicht binnenkort Bilstein B8's te koop met H&R veren, misschien iets voor je. Ook een pugsport Groep-N uitlaat mocht je interesse hebben.

In ieder geval een leuke speelauto, zo'n 106 :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 04 nov 2009, 16:38

PeerH schreef:Ik heb wellicht binnenkort Bilstein B8's te koop met H&R veren, misschien iets voor je. Ook een pugsport Groep-N uitlaat mocht je interesse hebben.

Bedankt voor de aanbieding! Maar ik ben (nog) niet van plan om de 106 te verlagen, het is namelijk mijn daily, en mijn buurt is geïnfecteerd met drempels. :cry:

PeerH

Bericht door PeerH » 04 nov 2009, 16:56

Heel veel lager komt ie daardoor niet te liggen hoor. Bij H&R claimt men -40mm maar effectief is het slechts -25 oid. Zonder draagarmbrug prima 'daily'te gebruiken.

Laurens

Bericht door Laurens » 04 nov 2009, 21:32

Welkom,

Leuke auto's 106 blijft lekker speels leuk gooi en smijt wagentje :playcar:
924 is ook niet verkeerd goede balans en voor z'n leeftijd niet heel erg traag...

Heb zelf ook een 924 uit '85 en 200 Gps lukt prima, zelfs met licht aan. Af / op ritten en rotondes driften ook trouwens :sealed:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 nov 2009, 21:46

Mooie 924...... :thumbup: heb zelf een S'je gehad en de wegligging voor een oude auto is gewoon helemaal super.....

Robertdj

Bericht door Robertdj » 04 nov 2009, 22:05

duifjes.com schreef:Mooie 924...... :thumbup: heb zelf een S'je gehad en de wegligging voor een oude auto is gewoon helemaal super.....
Klopt, ik heb alleen weinig vertrouwen in mijn rijkunsten in de 924. Ik doe het dus erg rustig aan :wink:

Alleen op de autobahn heb ik gas gegeven, ben nog steeds zwaar onder de indruk van de comfort en stabiliteit.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 nov 2009, 22:29

@Robertdj je moet echt heeeeeeeeeeel gek doen in de bocht wil je in de problemen komen ermee......daarmee bedoel ik hard de bocht in en dan gas los maakt hem tailhappy anders niet......hij blijft goed neutraal....standaard op en afrit v.d snelweg met 100 moet goed lukken..... :df:

Laurens

Bericht door Laurens » 04 nov 2009, 22:33

Droog is inderdaad heel neutraal en zeker niet gevaarlijk, nat wil de achterkant nogal eens beetje omkomen, maar dat heeft waarschijnlijk meer met mijn banden te maken...
Ja en af en toe rijstijl, maar is nu echt rustig op het gas in de regen anders is het skeef de weg uit :hmmm:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 04 nov 2009, 23:33

duifjes.com schreef:@Robertdj je moet echt heeeeeeeeeeel gek doen in de bocht wil je in de problemen komen ermee......daarmee bedoel ik hard de bocht in en dan gas los maakt hem tailhappy anders niet......hij blijft goed neutraal....standaard op en afrit v.d snelweg met 100 moet goed lukken..... :df:
Het is gewoon even wennen, vergeleken bij de 106 voelt de 924 log aan. Ik heb ook geen ervaring met het opvangen van overstuur in een rwd, moet nog even oefenen dus ;)

Trouwens, de onderdelen voor de 106 zijn besteld!
EBC "red" remblokken rondom
ATE remschijven rondom

Redelijke upgrade toch? Kan niet wachten om het uit te proberen! :df:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 nov 2009, 01:10

Leuk wagenpark :thumbup:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 05 nov 2009, 06:09

Robertdj schreef:
duifjes.com schreef:@Robertdj je moet echt heeeeeeeeeeel gek doen in de bocht wil je in de problemen komen ermee......daarmee bedoel ik hard de bocht in en dan gas los maakt hem tailhappy anders niet......hij blijft goed neutraal....standaard op en afrit v.d snelweg met 100 moet goed lukken..... :df:
Het is gewoon even wennen, vergeleken bij de 106 voelt de 924 log aan. Ik heb ook geen ervaring met het opvangen van overstuur in een rwd, moet nog even oefenen dus ;)

ATE remschijven rondom

Cancel aub de bestelling van de EBC remblokken en ATE remschijven. De auto verdient setje OEM remschijven icm bijv. DS2500 voor meer remvermogen....

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 05 nov 2009, 06:09

Robertdj schreef:

ATE remschijven rondom

Cancel aub de bestelling van de EBC remblokken en ATE remschijven. De auto verdient setje OEM remschijven icm bijv. DS2500 voor meer remvermogen....

Robertdj

Bericht door Robertdj » 05 nov 2009, 10:04

Kom je nu mee :D

Naja, de remschijven achter zijn sowieso versleten, voor zijn ze ook niet meer top.

Zijn Ferodo DS2500 echt zoveel beter dan EBC Red blokken? En dan bedoel ik een voor mij merkbaar verschil.

edit: Heb nog even gekeken, DS2500 blokken zijn voornamelijk voor het circuit terwijl EBC Red blokken voornamelijk voor de weg zijn. Ik denk daarom dat EBC blokken het beter doen onder koude omstandigheden. Deze info komt wel van hun websites, dus of het klopt... Daarnaast heb ik er niet super veel (lees: bar weinig) verstand van.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 05 nov 2009, 23:15

Ik rij zelf met Ferodo DS2500 en Brembo OE schijven op mn Saxo VTS 16v. Ik hoor zelf vrij veel negatiefs over EBC, maar ik heb er geen ervaring mee. Wel heb ik begrepen dat Redstuff wat moeilijker op te warmen is, correct?

DS2500 remt bij koud merkbaar beter dan standaard remblokken en wanneer ze warm zijn (2x een beetje fors remmen) remmen ze écht hard. Ik rij overigens +-20.000km openbare weg per jaar en een paar circuitdagen. Een setje Goodridge RVS remleidingen is ook een mooie rem upgrade.

De veerpoobrug is leuk, maar een draagarmbrug is ook echt een aanrader, veel scherper en preciezer instuurgedrag en dat merk je direct!

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 05 nov 2009, 23:19

Robertdj schreef:
PeerH schreef:Ik heb wellicht binnenkort Bilstein B8's te koop met H&R veren, misschien iets voor je. Ook een pugsport Groep-N uitlaat mocht je interesse hebben.

Bedankt voor de aanbieding! Maar ik ben (nog) niet van plan om de 106 te verlagen, het is namelijk mijn daily, en mijn buurt is geïnfecteerd met drempels. :cry:

Trouwens, die van mij is nu verlaagd met de zelfde H&R veren als die van Peer, -30 zou dat moeten zijn en inderdaad, het is in werkelijkheid misschien -20 of -25. Daarbij heb ik dus een draagarmbrug en nu Bilstein Group N dempers. Ik kan je vertellen, dat ik harder dan ooit over drempels kan zonder ook maar iets te raken. Ik heb ook nog een redelijk grote aanzuigmond onder mijn bumper hangen, vlak achter de voorspoiler en die raakt nu niks meer. Met het standaard onderstel raakte hij alles...

Robertdj

Bericht door Robertdj » 06 nov 2009, 01:24

Youp schreef:Ik rij zelf met Ferodo DS2500 en Brembo OE schijven op mn Saxo VTS 16v. Ik hoor zelf vrij veel negatiefs over EBC, maar ik heb er geen ervaring mee. Wel heb ik begrepen dat Redstuff wat moeilijker op te warmen is, correct?

DS2500 remt bij koud merkbaar beter dan standaard remblokken en wanneer ze warm zijn (2x een beetje fors remmen) remmen ze écht hard. Ik rij overigens +-20.000km openbare weg per jaar en een paar circuitdagen. Een setje Goodridge RVS remleidingen is ook een mooie rem upgrade.

De veerpoobrug is leuk, maar een draagarmbrug is ook echt een aanrader, veel scherper en preciezer instuurgedrag en dat merk je direct!
Grappig, er staat dus gewoon bullshit op de EBC website :hammer:

Oh well, als deze niet bevallen ga ik de volgende keer wel achter DS2500 blokken aan. Hoe zit het eigenlijk met het geluid van de DS2500s? Daar heb ik wel veel klachten over gelezen.
Draagarmbrug komt er ook nog wel, maar dit vond ik voor nu even genoeg. Welke heb je trouwens op jouw saxo zitten? Kon er zo snel namelijk geen vinden.

Verlagen kan ik altijd later nog doen, de B6 dempers ondersteunen een verlaging tot -30mm. Ik speel het (voor mijn gevoel) even op veilig tot ik zelf meer ervaring heb en precies weet wat ik wil.

Nogmaals, ik kom echt net kijken in dit wereldje, dus bedankt voor de bijdragen :thumbup:

Youp

Bericht door Youp » 06 nov 2009, 09:23

Mijn DS2500 blokken maken alleen even geluid als de auto een tijdje stil heeft gestaan en de schijven wat geroest zijn... :mrgreen:

Als ze heel heet zijn (op het circuit) willen ze ook nog wel eens wat geluid maken, maar dat is dan ook echt alles.... Ik heb zelf een draagarmbrug van OMP, die zijn onderhand overal te krijgen. :)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 06 nov 2009, 12:38

Heb je misschien het onderdeelnummer van die OMP draagarm brug? En welke problemen ben je tegengekomen tijdens het monteren? Ik las dat het eea in de weg kan zitten...

Youp

Bericht door Youp » 06 nov 2009, 15:43

De draagarmbrug is een fluitje van een cent. 2 bouten los, ding er op, 2 bouten vast. Daar kan niks in de weg zitten. :) Een onderdeelnummer heb ik niet voor je, maar Sandtler levert ze gewoon. Dutchpowertrading.nl is de importeur daarvan, maar daar staat niks op de website van OMP, ik heb hem hier via mijn lokale automaterialenboer besteld met als opmerking dat ik een OMP wilde en ik heb hem gewoon gekregen. De Sandtler versie is gewoon een OMP brug zonder stickertjes denk ik.

De veerpootbrug kan wel problemen opleveren, vooral wanneer je de versie van een 8v op een 16v probeert te monteren geloof ik...

Tim Kloes

Bericht door Tim Kloes » 06 nov 2009, 16:09

EBC moet je met een grote boog omheen lopen. Redstuff heb ik ook gehad, remt niet hard, geen bite, bij geen enkele temperatuur. Bovendien brokkelen ze gewoon uit elkaar als ze goed heet zijn geweest. Zijn maar marginaal goedkoper dan Ferodo's.

DS2500 remt uitstekend, prima straatblok. Ben nu overgestapt naar DS3000 en dat remt ijskoud zelfs al super.
Heb DS2500 op verschillende auto's gehad. Piepen hangt ook samen met de remschijf (klankkast). Bij sommige auto's waren ze stil (Civic met geboorde schijven en MR2 met gladde schijven). Bij m'n Astra piepten ze wel.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 06 nov 2009, 17:56

Inmiddels de EBC blokken geswapped voor DS2500. Hopelijk ben ik nog op tijd, en anders boeit het alsnog niet zoveel, als het verschil zelfs voor mij merkbaar is zouden ze failiet moeten zijn.

De Draagarm brug zit ik nu ook achteraan ;)

En, van de zomer ga ik denk ik achter 205 GTi velgen aan voor de zomerbanden :)
Laatst gewijzigd door Robertdj op 09 nov 2009, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 nov 2009, 23:17

Goed dat je voor de DS2500 bent gegaan. We hadden het toevallig dit weekend met een paar mensen onderweg naar Londen nog over: EBC is gewoon rommel. Althans, ik vind het rommel en dat vind ik omdat ik het gebruikt heb en mensen het heb zien gebruiken. Ik ken er heel weinig die er positief over waren, zoals ook hier nu weer bevestigd wordt door anderen ;)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 nov 2009, 11:22

Youp schreef:De draagarmbrug is een fluitje van een cent. 2 bouten los, ding er op, 2 bouten vast. Daar kan niks in de weg zitten. :) Een onderdeelnummer heb ik niet voor je, maar Sandtler levert ze gewoon. Dutchpowertrading.nl is de importeur daarvan, maar daar staat niks op de website van OMP, ik heb hem hier via mijn lokale automaterialenboer besteld met als opmerking dat ik een OMP wilde en ik heb hem gewoon gekregen. De Sandtler versie is gewoon een OMP brug zonder stickertjes denk ik.
Querlenkerabstützung Stahl
(1.3 Rally/1.6 Rally/XSi) 011813 € 58,-

Afbeelding

die?

Ik was trouwens te laat met de blokken, het wordt dus alsnog EBC.

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 09 nov 2009, 20:12

Robertdj schreef:
Afbeelding

die?
.
Yesssss, heb um er ook sinds dit weekend onder hangen.
Stuurt stukken beter en is fluitje om eronder te schroeven.

Plaats reactie