Lotus probje: bobine

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Inne

Lotus probje: bobine

Bericht door Inne » 22 okt 2009, 19:36

Hij staat helaas al weer bijna twee weekjes stil.
Dit keer omdat ie vaker op 3 dan 4 cilinders loopt en ongelofelijke misfires geeft. :nah:

Vanavond toch de moed genomen om hem weer even te starten en te kijken dit keer wel weer wat meer gezien (omdat het al donker was)..
Eén van de doppen op de bobine geeft een vonk naar buiten toe (soort klein bliksemschichtje zeg maar). Eraf gehaald en gecontroleerd, maar ik zie niets bijzonder aan de dop zelf of de bobine.

Kan het zijn dat hij een soort kortsluiting maakt naar het stekkertje van de bobine? Tijdens de laatste rit viel hij regelmatig uit of ging behoorlijk stotteren doordat ie op de drie cilinders ging lopen. Even rammelen aan het stekkertje/draadje en het was weer even opgelost (maar dat truukje blijkt nu niet meer te helpen :( :( ). Kan dus de kortsluiting (oid) ontstaan door een draadbreuk of wat anders in de stekker/kabel waardoor ie dus de vonk aantrekt? Iemand een idee? Electra is niet zo mijn sterkste punt..

[edit] het is een VHPD Rover blokje
Dit type blok dus:
Afbeelding

:please:

allen

Re: Lotus probje: bobine

Bericht door allen » 22 okt 2009, 19:41

Wat je kunt doen is NA MORGEN even met vdk bellen. Eerst moet mijn hok af. :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 22 okt 2009, 19:43

Morgen gaan ze naar DSC toe, waarschijnlijk toch geen deskundig personeel aanwezig :mrgreen:

Inne

Bericht door Inne » 22 okt 2009, 19:45

Ik kan altijd alles wel naar de dealer toe brengen, maar ik wil zelf ook eens wat meer gaan leren van het bakkie waar ik mee rij.
Dit lijkt me echt een klein probleempje namelijk, alleen ff weten wat de oorzaken kunnen zijn + oplossing.
Mijn vermoeden staat hierboven, maar mocht iemand hetzelfde hebben gehad en/of wat meer info kunnen geven, graag...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 okt 2009, 19:47

Kan een hele kleine haarscheur zijn in het kapje van de stekkers oid. Je hebt dan kans dat de vonk overslaat op andere delen. In dat geval die vernieuwen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 okt 2009, 19:51

^^ I'm with stupid. Is gewoon een lekstroom wat je ziet omdat de dop niet goed meer isoleert. Weg van de minste weerstand is dus rechtstreeks naar het blok toe. Nieuwe dop en eventueel kabeltje doen wonderen :wink:

Inne

Bericht door Inne » 22 okt 2009, 20:00

Kijk, morgen dan maar eens wat nauwkeuriger bekijken in het daglicht :)

Niels

Bericht door Niels » 22 okt 2009, 20:01

In het donker zie je het beter :wink: Een leuk truukje om lekstromen te traceren is om bij een draaiende motor wat water er overheen te vernevelen met een plantenspuit. Dan kun je het erg goed zien.

Inne

Bericht door Inne » 22 okt 2009, 20:05

Dat er stroom overgaat is me al echt duidelijk geworden net, heb ik net al in het donker gecontroleerd (soort blauw/paars bliksempje).
Zou het ook daardoor kunnen zijn dat ie op 3 cilinders loopt en af en toe flink knalt ? (wellicht, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid)

.. en is zo'n dop redelijk universeel? Of wat bijzonders voor zo'n blokje als dit?

allen

Bericht door allen » 22 okt 2009, 20:11

Nee, voor zover ik weet is het niets speciaals.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 okt 2009, 20:29

dus niet met je vingers in de buurt komen :mrgreen:

heb ik ooit gehad met een crosbrommer, gas bleef steken ding sloeg op hol (stond wel stil en had teveel vermogen om te stalken) dus dacht hup dop eraf trekken (bougiedop) niet wetende dat daar een gaat je in zat en ik me een oplazer kreeg :shocking: een knal :lol: crosser uit en ik ook bijna :lol: tjonge dat was een beste adrenaline stoot :popcorn:

vervangen dus :thumbup:

Inne

Bericht door Inne » 22 okt 2009, 20:33

Been there, done that !
Killswitch werkte niet meer, dus enige manier om de scooter uit te zetten was bougiedop eraf trekken. Wordt je wel wakker van :roflol:
Ik ga dus niet hetzelfde proberen nu met het Lotusje :wink:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 22 okt 2009, 22:54

Nieuw setje bougiekabels halen en probleem opgelost............

Niels

Bericht door Niels » 23 okt 2009, 06:40

Inne schreef: Zou het ook daardoor kunnen zijn dat ie op 3 cilinders loopt en af en toe flink knalt ?
yep :wink:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 23 okt 2009, 07:22

Ik schrok even.. ik dacht dat je ook een 340R had.. maar helaas.
Dat knallen had ik ook, en die waren best hard! Ik heb er een andere computer in laten zetten en goed laten afstellen en nu loopt die als een zonnetje
Emerald computer moet je hebben. (neemt niet weg dat het verstandig is om eerst de bougieskabels vervangen en evt je bougies)

Plaats reactie